arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۰۶۰۹
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۲ - ۱۳ بهمن ۱۳۹۴

آخوندی به مجلس توضیح داد: چگونه ۱۳۸ فروند هواپیمای نو خریدیم؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
عباس آخوندی می گوید: در حال حاضر ۲۵۶ فروند هواپیما در کشور وجود دارد که بدون ایجاد زنجیره ارزش بیش از ۱۰۰ فروند از این هواپیماها زمین گیر هستند.

عباس آخوندی که برای پاسخ به درخواست برخی نمایندگان برای ارایه گزارش درباره خرید هواپیماهای جدید در صحن علنی مجلس حضور یافت، با اشاره به جزئیات قرارداد خرید هواپیما، توسعه فرودگاهی و زیرساخت‌های ناوبری گفت: در گام اول دو قرارداد بزرگ برای نوسازی ناوگان هوایی ایران در دستور کار قرار گرفت.

او  به انعقاد قرارداد اولیه برای خرید ۱۳۸ فروند هواپیما ایرباس و ای. تی.آر اشاره کرد و گفت: از موضوعات مهم این است که هیچ تضمینی از سوی دولت و بانک مرکزی نداده‌ایم، ضمن اینکه منبع پرداخت اقساط این هواپیماها از محل عرضه بلیت و خدمات همین هواپیماها خواهد بود.

وی افزود: در این دو قرارداد برای نوسازی ناوگان هوایی کشور اقدام شد که یک قرارداد با شرکت تولید کننده هواپیمای ایرباس برای اجاره به شرکت تملیک ۱۱۸ فروند هواپیما با اعتبار ۱۰.۵ میلیارد دلار است که ۴۵ ایرباس از خانواده ۳۲۰(اعم از ایرباس ۳۲۰ و ایرباس ۳۲۱)، ۴۵ فروند ایرباس ۳۳۰، ۱۶ فروند ایرباس ۳۵۰ و ۱۲ فروند ایرباس ۳۸۰ هستند که مجموع آنها ۱۱۸ فروند ایرباس برای پرواز در انواع مختلف برای مسیرهای متوسط و قاره‌پیما به اقصی نقاط دنیا است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: علاوه بر این یک قرارداد دیگر در جهت نوسازی ناوگان هوایی ایران با شرکت ATR ایتالیا برای خرید ۲۰ فروند هواپیمای جت ملخی با ظرفیت ۷۰ نفر برای توسعه پروازهای مناطق کم‌تربرخوردار و کوچک امضا شد.

افزایش 2 برابری ظرفیت صندلی های پرواز

این عضو کابینه دولت یازدهم با بیان اینکه مجموع دو قرارداد با ایرباس و ای. تی. آر ۱۳۸ فروند هواپیمای نو برای نوسازی کل صنعت حمل و نقل هوایی ایران است گفت: ظرفیت صندلی‌های هواپیماهای خریداری شده بیش از میزان صندلی‌های هواپیماهای موجود است به طوری‌که با ورود این هواپیما ظرفیت صندلی‌های هواپیماها کشور به بیش از ۲ برابر افزایش می‌یابد.

آخوندی درباره نحوه تحویل این هواپیماها اظهارداشت: نحوه تحویل هواپیماهای خریداری شده از ایرباس از سال جاری میلادی (۲۰۱۶) آغاز می‌شود و به مدت ۸ سال به صورت اجاره به شرط تملیک به تدریج در اختیار ایران قرار می‌گیرد. همچنین قرارداد خرید هواپیماهای کوتاه برد ATR سه ساله است. بنابراین هواپیماهای کوچک زودتر از هواپیماهای ایرباس خریداری شده در دسترس قرار می‌گیرند.

آخوندی به نحوه تامین مالی خرید هواپیماهای ایرباس و ATR اشاره کرد و گفت: منبع تامین مالی اولیه این هواپیماها به میزان ۱۵ درصد توسط فروشندگان و ۸۵ درصد مابقی را نیز فروشندگان از محل تأمین‌کنندگان مالی اروپایی‌ فاینانس می‌کنند.

به گفته وی یکی از موضوعات مهم در تامین مالی این هواپیماها این است که هیچ تضمینی از سوی دولت و بانک مرکزی نداده‌ایم، ضمن اینکه منبع پرداخت اقساط این هواپیماها از محل عرضه بلیت و خدمات همین هواپیماها خواهد بود. نحوه تامین مالی خرید این هواپیماها بدون تضمین مالی یک اتفاق بی نظیر در تاریخ قرارداد ایران است که در قبل از انقلاب و بعد از انقلاب سابقه نداشته است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه  در کنار خرید هواپیما، یادداشت تفاهم دیگر در حوزه توسعه فرودگاه امام ﴿ره﴾ منعقد شده است،عنوان کرد:این یادداشت تفاهم ناظر بر این است که یک ترمینال سریع طی یکسال با منابع سرمایه‌گذار (شرکت‌های فرانسوی ا.د.پ و بوی) ایجاد کنیم تا عملیات ترمینال موجود را به این ترمینال منتقل کنیم. علاوه بر این یک ترمینال دیگر در فرودگاه امام با عنوان ترمینال «سلام» با ظرفیت حدود ۵ میلیون مسافر در حال ساخت است که انشاالله برای پاییز سال آینده بهره‌برداری می‌شود.

افزایش ظرفیت مسافری فرودگاه امام ﴿ره﴾

آخوندی در ادامه به تکمیل دو ترمینال دیگر این فرودگاه اشاره کرد و گفت:با تکمیل این دو ترمینال عملیات اعزام و پذیرش ترمینال موجود فرودگاه بین المللی امام ﴿ره﴾ به دو ترمینال موقت و ترمینال «سلام» منتقل می‌شود تا ترمینال موجود با ظرفیت ۱۲ میلیون مسافر در سال نوسازی کامل شود. در حال حاضر ظرفیت ترمینال موجود فرودگاه بین‌المللی امام خمینی ﴿ره﴾ حدود ۶ میلیون مسافر است اما سالانه حدود ۸ میلیون مسافر از طریق آن اعزام و پذیرش می‌شود لذا با مشکلات زیادی مواجه است.

او افزود: همزمان ترمینال دیگری تحت عنوان ترمینال ایرانشهر با ظرفیت ۳۰ میلیون مسافر در مدت ۴۰ ماه ساخته می‌شود بنابراین امیدواریم طی ۴۰ ماه آینده ظرفیت مسافری فرودگاه بین‌المللی امام به ۴۵ میلیون مسافر در سال افزایش یابد تا به هاب منطقه تبدیل شود.

وزیر راه و شهرسازی همچنین از یادداشت تفاهم برای نوسازی فرودگاه‌های بین المللی مشهد و اصفهان خبرداد و گفت: در این زمینه یک ترمینال جدید با ظرفیت ۴.۵ میلیون مسافر در این فرودگاه ایجاد می‌شود که امکان عملیات گسترده بین‌المللی از این فرودگاه به اقصی نقاط جهان فراهم خواهد شد.

وی اضافه کرد: فرودگاه اصفهان با مشکلات بسیار زیادی مواجه است که این فرودگاه نیز توسعه می‌یابد و با توجه به اینکه این شهر یکی از مراکز توسعه گردشگری است فرودگاه اصفهان باید بتواند در سطح بین‌المللی فعالیت و رقابت کند.

آخوندی گفت: علاوه بر توسعه سه فرودگاه امام، مشهد و اصفهان برای توسعه و بهسازی کامل ۴ فرودگاه تبریز، بوشهر، اهواز و شیراز در حال مذاکره هستیم. امیدواریم با این قراردادها ۷ فرودگاه بین‌المللی ایران را به طور کامل بازسازی کنیم.

سرمایه گذاری ۲۵۰ میلیون دلاری 

وزیر راه و شهرسازی  اقدام دیگر وزارت راه و شهرسازی را نوسازی کل سیستم ناوبری هوایی ایران عنوان کرد و گفت: ایران یک کریدور طبیعی برای عبور هواپیماها از شرق به غرب و از شمال به جنوب است که متاسفانه از سال ۸۳ تاکنون سیستم ناوبری هوایی ایران بازسازی و نوسازی نشده است. در این راستا سرمایه گذاری ۲۵۰ میلیون دلار برای نوسازی کل سیستم ناوبری هوایی ایران که این ادعای ایران مبنی بر بهترین دالان هوایی منطقه محقق شود.

او گفت:برای نوسازی ناوگان، نوسازی زیرساخت‌های فرودگاهی و نوسازی ناوبری هوایی را سه اقدام مهم در حوزه هوانوردی باید صورت بگیرد،البته همزمان با این اقدامات ، اتقاقی که در حال انجام است مذاکره شرکت‌های هواپیمایی خصوصی برای تامین ناوگان است که مورد حمایت وزارت راه و شهرسازی خواهند بود.

آخوندی تصریح کرد: در حال حاضر ۲۵۶ فروند هواپیما در کشور وجود دارد که بدون ایجاد زنجیره ارزش بیش از ۱۰۰ فروند از این هواپیماها زمین گیر هستند. بنابراین فقط ۱۵۰ فروند هواپیما در کشور عملیاتی هستند که عمر آنها به طور میانگین حدود ۲۰ سال است.

او با بیان اینکه ۵۴ فرودگاه در کشور وجود داردريالیادآور شد: ۸۰ درصد پروازهای داخلی فقط در ۸ فرودگاه انجام می‌شود و ۴۶ فرودگاه کشور در وضعیت بسیار پایین و نازل فعالیت می‌کنند.

 درآمدی معادل  ۵۳ فرودگاه کشور

وی با بیان اینکه ۸۰ درصد پروازهای بین‌المللی در ۳ فرودگاه کشور انجام می‌شود گفت: در آمد فرودگاه بین‌المللی امام به تنهایی از محل این پروازها با ۵۳ فرودگاه دیگر برابری می‌کند.

آخوندی در خصوص وضعیت راه‌های کشور  نیز گفت: توطئه برخی قدرت های بزرگ و بی تدبیری های داخلی موجب شده مرکزیت تعادلی ایران از بین برود و مرکز هاب هوایی از ایران جابه جا شده و ما اعتقاد داریم باید به ایران بازگردند.

به گفته وی اگر جاده ابریشم با تاریخ ۲ هزار سال از ایران گذشته است به خاطر این است که ایران چهارراه ارتباطی جهان است. باید مجددا جاده ابریشم نوین را بازتعریف کنیم. ایران باید به مرکز هاب هوایی، زمینی، ریلی و دریایی تبدیل شود.

وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: هدف ما بازگشت ایران به مرکز تعادل است. چرا باید مرکز تعادل هوایی به جنوب خلیج فارس و شمال غرب ایران انتقال یابد؟

آخوندی با اشاره به اینکه این قراردادهای طولانی مدت است،عنوان کرد: این قراردادها درازمدت است هشت سال دوره تحویل ایرباس و هشت سال دوره بازگشت خرید که نشان می دهد دولت پذیرفته که با دولت جمهوری اسلامی قرارداد ۱۶ ساله بر مبنای عملکرد هواپیماها ببنندد؛ این نشان می دهد که دولت سرافرازی ایران را بعد از برجام پذیرفته است.

وی گفت: بازگشت قرارداد ایرباس ۲۰ سال طول می کشد که نشان می دهد قدرت های بزرگ پایداری انقلاب اسلامی را پذیرفته اند.

آخوندی تاکید کرد: گفته می شود ریسک ایران در رده ۴ از ۸ رده در رده‌های بین المللی پیش از تحریم ها قرار داشته که بعد از تحریم ها به رده ۷ رسیده است که بدین معناست که ایران از پر ریسک ترین کشورهای جهان است، اما آیا انعقاد قرارداد به مدت ۲۰ سال با ایران بدین معناست که ایران کشوری پرریسک است؟ یا کشوری با ثبات؟

به گفته وی دنیا بعد از برجام پذیرفته که انعقاد قرارداد با ایران کمترین ریسک را دارد.

خرید 12 میلیارد دلار بلیت توسط ایرانی ها

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه  آنچه ما در پی آن هستیم این است که در سطح منطقه و جهان رقابت کرده و سهم ایران را از بازار جهانی به دست آوریم،خاطرنشان کرد: از سال ۹۰ تا ۹۳ برآورد سازمان هواپیمایی این است که بیش از ۱۲ میلیارد دلار ایرانیان از شرکت های هواپیمایی خارجی بلیت خریده اند.

وی افزود: شرکت های هواپیمایی جنوب خلیج فارس ۸۸ میلیون مسافر بین المللی را در سال جابه جا کرده اند در حالی که سهم ناوگان ایران ۴.۶ میلیون مسافر بوده است و این با فرمایش مقام معظم رهبری که ایران باید قدرت اول منطقه باشد، فاصله زیادی دارد.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: چندی پیش هواپیمای A۳۸۰ که متعلق به امارات بود، به فرودگاه امام آمد و خلبان ایرانی آن پرچم ایران را برافراشت که برای ما افتخار بود اما امروز می خواهیم ۱۲ فروند هواپیمای A۳۸۰ را خریداری کنیم که موجب افتخار ملت ایران است.

آخوندی گفت: برخی با یکسری گزافه گویی سهم ایران را به ترکیه و شرکت های اماراتی واگذار کردند، اما ما سهممان را از صنعت هوایی جهان پس می گیریم.

وی با تاکید بر اینکه صنعت هوانوردی انواع اشتغال را در کشور ایجاد می کند اظهار داشت: عدالت جغرافیایی و توجه به مناطق محروم از موضوعات مورد توجه ما بوده که در همین راستا ۲۰فروند هواپیمای ATR خریداری کردیم تا تمام ۵۴ فرودگاه کشور را فعال کنیم و فرودگاه‌های مناطق محروم نیز فعال شوند.

آخوندی گفت: یک ناوگان برای مناطق محروم و فرودگاههای درجه دو و سه اختصاص دادیم که موجب توسعه مناطق محروم خواهد شد.

تقسیم ایران به شش منطقه

وزیر راه و شهرسازی در ادامه با بیان اینکه ما قصد داریم ایران را به ۶ منطقه تقسیم کرده و برای هر منطقه سیستم هوایی با برد کوتاه تعریف کنیم تا در فرودگاههای کوچک نیز پرواز داشته باشیم،خاطرنشان کرد: برنامه ما برای نوسازی ۵۰۰ هواپیماست و در همین راستا شرکت لیزینگ کمپانی ملی تاسیس شده و شرکت لیزینگ هواپیمایی ماموریت دارد ۲۰۰ هواپیما افزون بر این هواپیماها تحویل بگیرد.

وی اضافه کرد: در مذاکره ای که با ایرباس داشتیم اعلام کردم که ایران از خرید هواپیما توسط شرکت‌های خصوصی حمایت می کند و از طریق صندوق توسعه ملی به این شرکت ها وام خواهد داد.

به گفته وی همزمان با این قرارداد، قرارداد دیگری با ایرلاین داریم که مرکز تعمیرات هواپیماها در تهران تاسیس می شود.

توافق ایران و ایرباس برای تولید قطعات هواپیما در ایران

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به قرارداد ایرباس اظهارداشت: ما با ایرباس توافق کرده ایم که به صنعت قطعه سازی هواپیمای کشور کمک کنند و پس از مدتی از ایران قطعه هواپیما بخرند که این امر اتفاق بزرگی است.

او افزود: در صورت تحقق این وعده، تولید قطعات، سیستم تحویل و نگهداری آن در تهران تاسیس می شود و به کل هواپیماها در منطقه سرویس می دهد.

نظرات بینندگان