arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۰۷۳۱
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۰۹ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۴

نرخ بیکاری در 10 استان تک رقمی است

هرچند نرخ بیکاری در 10 استان کشور تک رقمی است اما 19 استان نیز نرخ بیکاری بالاتر از میانگین کشوری (10.7) دارند. استان کرمانشاه با 18.6درصد بالاترین و استان مرکزی با پنج درصد کمترین نرخ بیکاری را در میان استان های کشور دارند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : هرچند نرخ بیکاری در 10 استان کشور تک رقمی است اما 19 استان نیز نرخ بیکاری بالاتر از میانگین کشوری (10.7) دارند. استان کرمانشاه با 18.6درصد بالاترین و استان مرکزی با پنج درصد کمترین نرخ بیکاری را در میان استان های کشور دارند.

به گزارش ایرنا و به نقل از چکیده نتایج آمارگیری نیروی کار پاییز 1394 که مرکز آمار ایران منتشر کرده است، استان های کهگیلویه و بویراحمد، چهار محال بختیاری و مازندران به ترتیب با 17 ، 16.7 و 15.3 درصد در رتبه های بعدی به لحاظ بالا بودن نرخ بیکاری قرار دارند.
علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی چندی پیش در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تاکید براینکه نرخ بیکاری را تک رقمی خواهیم کرد، گفته بود این امر با توجه به ظرفیت های اقتصادی موجود در کشور امکان پذیر است.
اجرای برجام انتظارات جدیدی را در میان مردم ایجاد کرده که مهمترین آن ایجاد شغل برای جوانان و ارتقای سطح معیشت است.
باوجود درآمد بالای نفتی در هشت سال فعالیت دولت های نهم و دهم ،این درآمدها نه تنها به بهبود زندگی مردم منجر نشد بلکه اجرای هدفمندی یارانه ها موجب افزایش بی رویه قیمت ها شد و معیشت مردم را با چالش جدی تورم بیش از 40 درصدی مواجه کرد. باوجود پرداخت یارانه نقدی سفره های مردم کوچکتر شد.
یکی از برنامه های مهم دولت یازدهم،حل مسئله اتمی و لغو تحریم ها بود که با تلاش های 30 ماهه دیپلمات های کشورمان بالاخره این مهم به سرانجام رسید.
دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری در نخستین نشست اقتصادی پس از اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) اظهار داشت: اقتصاد مهمترین مساله در شرایط امروز است چرا که اقتصاد قدرت، استقلال و اشتغال می آورد.
رئیس جمهوری افزود: مشکل اصلی امروز بیکاری، رکود و نبود رونق است بنابراین باید تلاش کنیم تا چند سال پیش رو از این مشکلات عبور کنیم.
به گفته رئیس دولت تدبیر و امید، در دوران جنگ و سختی کودکان ما پا به عرصه وجود گذاشتند و وقتی جنگ تمام شد، نوجوان شدند و در دهه 80 کم کم وارد فضای کار و فعالیت شدند و در زمانی که بیشترین درآمد ارزی را داشتیم باید برای جوانان اشتغال ایجاد می کردیم ، چه شد چرا اشتغال صفر شد؟ امروز باید چه کار کنیم؟
رئیس جمهوری یکی از بزرگ ترین مشکلات کنونی کشور را اشتغال جوانان عنوان کرد و تاکید کرد، وقتی گفته می شود بیکاری 10.4 یا 10.8 این یک عدد سرجمع است و اگر بیکاری جوانان به ویژه زنان تحصیلکرده را به آن بیافزاییم رقم ها خیلی تکان دهنده خواهد بود.
میانگین نرخ بیکاری دو رقمی در کشور در شرایطی است که برخی استان ها نظیر کهگیلویه و بویراحمد با نرخ بیکاری صددرصدی زنان جوان 15تا 24 ساله در نقاط شهری مواجه هستند.
بیکاری در ایران ،از جنس تحصیل کرده ها، زنان و جوانان است و نیاز به اقدام هایی عاجل دارد. بهبود اقتصادی در گرو تولید و ایجاد اشتغال است و ضروری است برجام در حوزه اقتصاد سریعتر عملیاتی شود تا بتوان غول بیکاری را که یک آفت اقتصادی و اجتماعی است را در چراغ جادو برای همیشه حبس کرد.
نظرات بینندگان