arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۰۸۲۲
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۱۷ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۴

موافقت و مخالفت با یک شیوه رای‌گیری

در پی انتشار آرای مردمی جشنواره‌ی فیلم فجر در دو روز نخست و عدم اعلام درصد آرای مردمی و معرفی فیلم‌ها به ترتیب حروف الفبا؛ دیدگاه سه تهیه‌کننده‌ی سینما را در این زمینه جویا شدیم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :


تهیه‌کننده‌ی «خشم و هیاهو» گفت: در رأی گیری امسال فیلم‌ها به طور نسبی ارزیابی می‌شوند و رأی گیری در همه‌ی سانس‌های همه‌ی سینماها انجام نمی‌شود؛ به نظر من شیوه‌ای که در سال‌های گذشته انجام می‌شد، درست‌تر بود و الان آرای مردمی در هاله‌ای از ابهام است.

سعید سعدی که با فیلم «خشم و هیاهو» ساخته‌ی هومن سیدی در بخش «سودای سیمرغ» سی‌وچهارمین جشنواره ی فیلم فجر حضور دارد، درباره‌ی نحوه‌ی جمع آوری آرای مردمی فیلم‌ها و اعلام آن بدین شکل، اظهار کرد: نمی‌دانم چرا امسال تصمیم گرفتند به این شکل رأی‌ها را اعلام کنند که هیچ طبقه بندی یا درصدی برای فیلم‌ها مشخص نیست؟! ممکن است این شکل از رای گیری به نفع فیلم‌ها نباشد. به نظر من شیوه‌ای که در سال‌های گذشته انجام می‌شد درست‌تر بود و الان آرای مردمی در هاله‌ای از ابهام است.

او که با فیلم «من» ساخته سهیل بیرقی نیز در بخش «نگاه نو» جشنواره شرکت کرده است‌، ادامه داد: در رأی گیری امسال فیلم‌ها به طور نسبی ارزیابی می‌شوند و رأی گیری در همه‌ی سانس‌های همه‌ی سینماها انجام نمی‌شود و مشخص نیست که این قضیه به نفع فیلم‌ها است یا نه. شاید این روش امتیازاتی هم داشته باشد، اما در این دو روزه چیزی مشخص نیست، برای مثال در یکی از سینماهایی که ما برای تماشای فیلم رفته بودیم استقبال زیادی انجام شده بود اما رأی گیری در کار نبود چون می‌گفتند که روز قبل در آن سینما رأی گیری انجام شده است.

این تهیه‌کننده سینما ادامه داد: اگر شرایط برای همه یکسان باشد و عدالت رعایت شود این شیوه اعلام آرا ایرادی ندارد. دوستان جلسه‌ای گذاشته بودند و خیلی شفاف و روشن نحوه رای گیری را اعلام کرده بودند اما من در آن جلسه حضور نداشتم و با من تماس گرفتند و توضیح دادند.

تهیه‌کننده نفس: موافق طرح فعلی‌ام اما ....

اما تهیه‌کننده‌ی فیلم «نفس» گفت: برای اینکه جلوی تخلفات احتمالی گرفته شود،‌ تصمیم گرفته شد رأی گیری به شکل فعلی باشد؛ من موافق طرح فعلی‌ام و معتقدم که شرایط هرچه هست باید برای همه یکسان باشد‌.

محمد حسین قاسمی که با فیلم «نفس» ساخته نرگس آبیار در سی‌و‌چهارمین جشنواره‌ی فیلم فجر حضور دارد،گفت: آقای آشتیانی پور به عنوان رئیس ستاد آرای مردمی، پیش از جشنواره جلسه‌ای با تهیه‌کنندگان برگزار کردند و درباره‌ی نحوه‌ی اجرای رأی گیری صحبت کردند. در آن جلسه تعداد کمی از تهیه‌کنندگان شرکت داشتند و برسر این مساله بحث شد که برای جلوگیری از اتفاقات بد هیچ کدام از تهیه کنندگان در جریان رأی گیری نباشند و اگر احیاناً اطلاعات از جایی منتشر شد‌ه، همه تهیه‌کنندگان در جریان قرار بگیرند. البته آقای آشتیانی پور قول دادند که این اتفاق نمی‌افتد.

تهیه‌کننده‌ی فیلم «شیار 143» ادامه داد: در آن جلسه گفته شد که اطلاعات آرای مخاطبان به صورت روزانه مطرح می‌شود و دست آخر پس از جشنواره مستندات رأی گیری به تهیه‌کننده‌ها ارایه می‌شود و در آن جلسه تعداد موافقان این طرح بیشتر بود.

قاسمی با بیان اینکه اگر قرار است اطلاعات سری باشد پس هیچ تهیه‌کننده‌ای نباید در جریان جزئیات قرار بگیرد‌، اظهار کرد: رئیس ستاد آرای مردمی در آن جلسه مشکلات سیستم رأی گیری سال‌های پیش را توضیح دادند و با استناد به حرف‌های کارگردان فیلم «رخ دیوانه» که سال پیش در جشنواره حضور داشت‌، گفتند برخی تهیه کننده‌ها در سال‌ پیش بلیت تهیه کرده و در اختیار افراد گذاشته بودند تا برعلیه آن فیلم، رای بدهند بنابراین برای اینکه جلوی تخلفات احتمالی گرفته شود،‌ تصمیم گرفته شد رأی گیری به شکل فعلی باشد.

آیین‌نامه‌ای ارایه نکردند

وی با بیان اینکه من موافق طرح فعلی‌ام و معتقدم که شرایط هرچه هست باید برای همه یکسان باشد‌، درباره‌ی ابلاغ آیین‌نامه رأی گیری‌ به تهیه‌کنندگان نیز گفت: شاید برای این کار آیین‌نامه تنظیم کرده باشند اما در آن جلسه به ما ارائه ندادند و آقای آشتیانی پور شخصاً با دفتر تهیه‌کنندگان غایب تماس گرفتند و به آنها اطلاع رسانی کردند، با توجه به اینکه آرای مردمی از اهمیت خاصی برای فیلم‌ها برخوردار است کاش دوستان تهیه‌کننده کمی وقت می‌گذاشتند و در آن جلسه که تنها ما و سه نفر دیگر از تهیه کنندگان حضور داشتیم‌، شرکت می‌کردند.

این شیوه هوشمندانه است

و تهیه‌کننده فیلم «هفت ماهگی» شیوه جدید اعلام رای مردمی را هوشمندانه و درست دانست.

منصور لشکری قوچانی در ارزیابی شیوه جدید اعلام آرای مردمی که امسال بر اساس حروف الفبا است، ادامه داد: این شیوه کاملا درست است، البته بهتر است سه روز اول جشنواره اصلا آرای مردمی را اعلام نکنند چون همه فیلم‌ها باید دست کم یک بار در چرخه شمارش آرا قرار بگیرند و بعد اسامی اعلام شود.

این تهیه کننده خاطرنشان کرد: شیوه اعلام رای بر اساس حروف الفبا بسیار هوشمندانه و درست است و درست نیست سه روز اول جشنواره رای گیری به صورت درصدی اعلام شود، چون ممکن است بعضی فیلم‌ها هنوز وارد گردونه رای مردمی نشده باشند.

اما مسوول ستاد جمع‌آوری آرای مردمی سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر گفته بود: برای سلامتی فضای شمارش آرا، از انتشار درصد آن‌ها خودداری کردیم.

علی آشتیانی‌پور در توضیح نحوه‌ی اعلام روزانه‌ی آرای مردمی فیلم‌های امسال جشنواره توضیح داده بود: با نگاهی به تجربیات سال‌های گذشته در خصوص شمارش آرای مردمی و همچنین همفکری با عوامل فیلم‌ها به نتیجه رسیدیم که امسال برای سلامت بیشتر فضای شمارش آرا به جای اعلام درصد و امتیاز دقیق فیلم‌ها، فقط پنج فیلمی که بیشتری امتیاز را گرفته‌اند را به ترتیب حروف الفبا منتشر کنیم.

در این رای‌گیری‌ها امتیاز بین فیلم اول و دوم می‌تواند بسیار کم باشد و در روز‌های پایانی جشنواره که رقابت جدی‌تر و آرا تعیین کننده‌تر می‌شود، ممکن است افراد، آرای مردم را به طرز غیرمنصفانه‌ای به نفع خود تغییر دهند.

آشتیانی‌پور با بیان اینکه «ناظران کار خود را انجام می‌دهند و جای نگرانی نیست»، تاکید کرده بود: همه‌ی اطلاعات و آرای دقیق اخذ شده از فیلم‌ها در ستاد موجود است ولی آن‌ها را تا روز آخر جشنواره که برگزیده این بخش مشخص شده است، منتشر نمی‌کنیم.

نتیجه آرای مردمی فیلم‌ها در دو روز گذشته در شرایطی اعلام شد که تنها اسامی فیلم‌ها به ترتیب حروف الفبا درج شده بود و خبری از درصد آرای فیلم‌ها و حتی رتبه‌بندی فیلم‌ها در کار نبود و در عین حال برخلاف دو سال گذشته، تاکنون آیین‌نامه‌ی امسال، رای گیری در سایت خانه سینما منتشر نشده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان