arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۰۸۵۰
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۲۱ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۴

لاوروف: مقامهای غربی بدون مدرک درباره روسیه ادعا می کنند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 در پی اظهارات «فیلیپ هاموند» وزیر امور خارجه انگلیس درباره عملیات هوایی ضدترویستی روسیه در سوریه که مدعی شد این حملات برای تقویت حکومت سوریه انجام می گیرد، وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد: مقامهای غربی بدون مدرک و شواهد علیه اقدامات ضدتروریستی روسیه در سوریه ادعا می کنند.

به گزارش ایرنا به نقل از شبکه پنجم تلویزیون روسیه، «سرگئی لاوروف» روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران گفت: به ادعاهای تکراری مقامهای انگلیسی و سایر کشورهای غربی عادت کرده ایم که عملیات هوافضای روسیه در سوریه را به عنوان اقداماتی توصیف می کنند که به حل و فصل بحران سوریه هیچ کمکی نمی کند.

هاموند روز دوشنبه گفته بود که اقدامات روسیه در سوریه مواضع داعش را تقویت کرده است.

وی مدعی شد اقدامات «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه تلاش های بین المللی برای پایان دادن به جنگ داخلی در سوریه را تضعیف می کند و حملات روسیه علیه داعش با هدف تقویت دولت «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه انجام می شود.

وزیر خارجه روسیه در ادامه سخنان خود تاکید کرد که هاموند در اظهارات خود بر هیچ واقعیت و شواهدی استناد نمی کند و ادعای وی نگرانی شرکای غربی ما را از کارایی بالای عملیات مشترک نیروی هوافضای روسیه و ارتش سوریه را در حریم هوایی این کشور نشان می دهد که برای دستیابی به اهداف تعیین شده از سوی جامعه جهانی در وهله اول برای مقابله با تهدید تروریستی در سوریه صورت می گیرد.

وی ادامه داد: به این ادعاهای بی اساس عادت کرده ایم و فقط مختص به موضوع سوریه نیست. در بسیاری از مسایل مهم سیاسی جهانی شرکای غربی ترجیح می دهند که بدون ارائه شواهد سخن گویند زیرا هیچ کس نمی تواند علیه ما مدرکی را ارائه کند.

وی افزود: در مورد اظهارات هاموند هم باید بگویم به درخواست وی هر از چندگاهی در حاشیه برنامه های بین المللی دیدار می کنیم اما وی هیچ ایرادی را مطرح نمی کند زیرا نمی تواند علیه ما مدرکی را ارائه کند. معمولا در حالت کلی دعوت به همکاری می کند که ما آمادگی داریم.

وزیر خارجه روسیه خاطرنشان کرد: اما تمام کانال های برای چنین همکاری به ابتکار طرف انگلیسی مسدود شده است. احتمالا مقام های انگلیسی می خواهند که از این کشور به عنوان یکی از شرکت کنندگان در روند حل و فصل مسایل خاورمیانه یاد شود.

لاوروف گفت: اگر ایرادی در مورد عملیات هوافضای روسیه در سوریه دارند باید متذکر شوم رئیس جمهوری روسیه از روز نخست این عملیات از تمام کشورهای علاقمند در وهله اول آمریکا و سایر شرکت کنندگان در ائتلاف آمریکایی دعوت به هماهنگی اقدامات در مبارزه با تروریسم کرد.

وی افزود: برای این که مساله یا سوء تفاهمی در حملات به اهداف تروریست ها در سوریه بروز نکند بارها از شرکای خود دعوت به همکاری در این عرصه کرده ایم اما این دعوت ما را بارها رد کرده اند. تنها اقدامی که شرکا پذیرفتند توافق روسیه و امریکا برای پیشگیری از بروز حوادث هوایی در آسمان سوریه بود.

آمریکا و همپیمانانش، حملات هوایی علیه مواضع داعش را از سپتامبر 2014 (شهریور 92) آغاز کردند؛ حملاتی که بدون مجوز دولت دمشق و سازمان ملل متحد بوده است و همزمان داعش توانست به پیشروی های خود ادامه دهد.

روسیه از هفتم مهرماه سال جاری به درخواست دولت سوریه حملات خود را علیه مواضع داعش آغاز کرد. عملیات همزمان نیروی هوافضای روسیه و ارتش سوریه علیه تروریست ها، سبب شده است گروه های تروریستی به ویژِه داعش زمین گیر شوند و اراضی بسیاری از اشغال گروه های تروریستی آزاد شود.

نظرات بینندگان