arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۰۸۶۶
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۲۳ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۴

شرایط جابجایی حوزه انتخابیه برای داوطلبان در انتخابات هفتم اسفند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی همزمان با انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری هفتم اسفندماه 94 برگزار می شود و نامزدهای هر دو انتخابات در یک رقابت سالم و قانونمند خود را در معرض سنجش افکار عمومی و رای مردم قرار می دهند.

به گزارش ایرنا، روند بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی همچنان ادامه دارد و از طرفی دیگر فقهای شورای نگهبان این روزها در حال رسیدگی به اعتراض داوطلبان نمایندگی پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری هستند.

در این میان یکی از پرسش هایی که این روزها برای برخی از داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری وجود دارد، این است که آیا می توانند نسبت به تغییر حوزه انتخابیه خود اقدام کنند و روند این جابجایی چگونه است؟

علی پورعلی مطلق دبیر ستاد انتخابات کشور در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا گفت: داوطلبانی که تمایل به تغییر حوزه انتخابیه در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی دارند، می توانند درخواست خود را به فرماندار حوزه انتخابیه ارسال کنند.

وی افزود: فرماندار حوزه انتخابیه نیز پس از تایید صلاحیت نهایی تا 15 روز قبل از اخذ رای اقدامات لازم در رابطه با بررسی این درخواست را در هیات اجرایی انجام می دهد.

براساس ماده یک آیین نامه اجرایی قانون تغییر حوزه انتخابیه داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی، پس از ابلاغ مراتب تایید صلاحیت به داوطلب ذی ربط موضوع تبصره (2) ماده(52) قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی ، داوطلب مذکور حداکثر تا 15 روز قبل از روز اخذ رای می تواند درخواست تغییر حوزه انتخابیه خود را به وزارت کشور و یا مرکز حوزه انتخابیه ای که در آن ثبت نام کرده است ، تسلیم کند.

در ماده دو این آیین نامه نیز آمده است: وزارت کشور یا فرماندار و رییس هیأت اجرایی حوزه انتخابیه ذی ربط موظف است درخواست داوطلب را همراه با نسخه ای از مدارک ثبت نام حداکثر ظرف یک روز به حوزه انتخابیه جدید ومورد درخواست ارسال کند.

براساس ماده این آیین نامه نیز هیأت اجرایی مرکز حوزه انتخابیه جدید موظف است حداکثر ظرف دو روز پس از دریافت درخواست نسبت به رسیدگی به صلاحیت داوطلب براساس تبصره های (2) و (3) ماده واحده قانون تغییرحوزه انتخابیه داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی اقدام و مراتب را طی صورت جلسه ای به هیأت نظارت استان اعلام کند.
همچنین در ماده چهار این آیین نامه آمده است: هیأت نظارت استان موظف است حداکثر ظرف دو روز پس از دریافت صورت جلسه رسیدگی به صلاحیت داوطلب از هیأت اجرایی با کسب نظر از هیأت مرکزی نظارت نظر خود را در خصوص تایید یا ردصلاحیت داوطلب طی صورت جلسه ای به هیأت اجرایی اعلام کند. هیأت مرکزی نظارت هم زمان نظر خود را به شورای نگهبان نیز اعلام خواهد کرد.

در ماده پنج این آیین نامه نیز بیان شده است: شورای نگهبان نظر خود را در خصوص تایید یا رد صلاحیت داوطلب موضوع تبصره (1) ماده واحده قانون مزبور در مهلتی به وزارت کشور اعلام خواهد کرد تا درصورتی که صلاحیت داوطلبی در مراحل قبلی تایید شده و اکنون رد شده است ، بتواند براساس مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام درخواست رسیدگی مجدد کند.

براساس تبصره 6 این آیین نامه وزارت کشور موظف است بلافاصله نظر تایید یا رد صلاحیت داوطلب را به حوزه انتخابیه جدید ابلاغ کند.

همچنین براساس تبصره یک ماده 23 آیین نامه اجرایی قانون انتخابات مجلس خبرگان رهبری درصورت جابجایی نامزدها از یک استان به استان دیگر، فرمانداران مراکز دو استان موظفند بلافاصله آگهی اصلاح شده اسامی نامزدها را منتشر کنند.

به گفته دبیر ستاد انتخابات کشور، داوطلبان انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری نیز که تمایل به تغییر جابجایی حوزه انتخابیه خود دارند می توانند درخواست خود را به فرماندار حوزه انتخابیه دهند و فرماندار حوزه انتخابیه نیز در این زمینه با هماهنگی شورای نگهبان اقدامات لازم را انجام می دهد.

پورعلی مطلق افزود: شورای نگهبان تا فردا - 15 بهمن ماه - آخرین نتایج بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و تا 20 بهمن ماه آخرین نتایج بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری را به وزارت کشور اعلام می کند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر فرآیند ارسال ملزومات مورد نیاز انتخابات به استان های کشور در حال انجام است.

نظرات بینندگان