arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۰۸۸۴
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۰۹ - ۱۵ بهمن ۱۳۹۴

نامه «اد رویس» به جان کری درباره پرداخت به ایران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا روز چهارشنبه در نامه‌ای به وزیر خارجه این کشور از او درباره همزمان شدن آزادی زندانیان آمریکایی با اعلام پرداخت 1.7 میلیارد دلار به ایران توضیح خواست.

به گزارش فارس، اد رویس، رئیس کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا از جان کری، وزیر خارجه این کشور خواست درباره همزمانی آزادی زندانیان آمریکایی با پرداخت 1.7 میلیارد دلار به ایران، به سبب آنچه حل و فصل مناقشه‌ای میان دو کشور اعلام شد، توضیح دهد.

«جان کری»، وزیر خارجه آمریکا چندی پیش اعلام کرده بود، ایالات متحده برای تسویه بدهی 400 میلیون دلاری خود در یکی از پرونده‌های مفتوح در «دیوان داوری دعاوی ایران و آمریکا» ضمن پرداخت این مبلغ، 1.3 میلیون دلار نیز سود پرداخت خواهد کرد. 

«دیوان داوری دعاوی ایران و آمریکا» نهاد داوری مرضی‌الطرفین است که سال 1981 برای رسیدگی به اختلافات میان دولت‌های ایران و آمریکا در لاهه هلند تشکیل شد.  

سند تأسیس و مبنای برپایی دیوان، بیانیه‌های الجزایر است که به موجب آن آمریکا متعهد شد در قبال آزادی کارکنان دیپلماتیک و کنسولی خود دارایی‌های مسدود شدهٔ ایران را آزاد کند.

 یکی از پرونده‌های شکایت ایران از آمریکا در این نهاد مستقر در لاهه به قراردادی در قبل از وقوع انقلاب اسلامی مربوط می‌شود که به موجب آن واشنگتن موظف به پرداخت تسلیحات به ایران به ارزش 400 میلیون دلار شده است. 

جان کری، دوشنبه دو هفته گذشته از قصد دولت آمریکا برای پرداخت 1.7 میلیارد دلار به ایران برای حل و فصل شکایت ایران در این پرونده خبر داده بود. نمایندگان کنگره، از لحظات آغازین انتشار این خبر مخالفت خود را با آن اعلام کردند. 

این خبر در همان روز اعلام توافق بین ایران و آمریکا برای تبادل زندانیان دو کشور اعلام شد. به موجب این توافق، مقرر شد هفت زندانی ایرانی در قبال آزادی پنج زندانی آمریکایی از جمله «جیسون رضائیان» خبرنگار روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌پست» آزاد شوند.

قرابت زمانی این دو رویداد گمانه‌زنی‌هایی درباره وجود نوعی ارتباط میان آنها را تقویت کرد.

«اد رویس»در نامه‌اش به جان کری با اشاره به همین موضوع، از اینکه دولت آمریکا برای آزادی زندانیان به ایران «رشوه» پرداخت کرده باشد ابراز نگرانی می‌کند. 

این نماینده ارشد کنگره، در بخش دیگری از نامه به نگرانی‌هایی گسترده‌تر که به گفته او حرکت دولت اوباما به سمت از سرگیری «روابط دیپلماتیک با ایران» است هم اشاره کرده است.

رویس با بیان اینکه اعلام پرداخت رقم یاد شده به ایران تنها یک روز بعد از تخفیف‌های تحریمی آمریکا و سایر کشورهای گروه 1+5 علیه ایران صورت گرفت می‌نویسد: «از این حیث، نگرانی بزرگتر من این است که دولت اوباما با ترجیح به حل این مناقشه کوچک در این زمان، در حال حرکت شتابناک به سمت از سرگیری روابط دیپلماتیک با ایران است.»

رویس با اشاره به مشارکتش در جلسه‌های پشت درهای بسته با مقامات کاخ سفید از سال 2013 از اینکه دولت آمریکا هرگز موضوع پرداخت این پول به ایران را با کنگره در میان نگذاشته گلایه کرده و نوشته است: «مشخص نیست پرداخت 1.7 میلیارد دلار در راستای منافع امنیت ملی ایالات متحد آمریکا است.»

رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان بر همین اساس، از دولت آمریکا خواسته اطلاعاتی مانند نفرات شرکت‌کننده در مذاکرات واشنگتن با ایران برای رسیدن به این توافق را و همچنین اطلاعاتی دیگر را در اختیار کنگره قرار دهد. 

نظرات بینندگان