arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۰۸۹۱
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۰۹ - ۱۵ بهمن ۱۳۹۴

رویترز : منافع امریکا و عربستان دیگر همخوانی ندارد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 ایرنا نوشت: رویترز در یک گزارش تحلیلی در مورد روابط امریکا و عربستان سعودی نوشت که واشنگتن باید در روابط نزدیک خود با ریاض تجدید نظر کند و این کشور را کنار بگذارد.

در این گزارش که به قلم جاش کوهن و با عنوان ' آیا زمان آن فرانرسیده تا امریکا عربستان را به حال خود رها کند ؟ ' به جاپ رسید ،تاکید شده است که سعودیها به دلیل حمایت از فرقه وهابیت مبلغ افراطی گری در نقاط مختلف از جمله کشورهای غربی و خطر آفرین هستند.

کوهن در این راستا به اعدام شیخ نمرالنمر یک روحانی شیعه اشاره کرد و نوشت : عربستان با این کار خود که محرک اعتراضاتی در تهران شد، باردیگر خاورمیانه را با آشوب فرقه ای مواجه ساخته است.

این تحلیلگر در ادامه یاد آور شد که روزنامه وال استریت متعاقبا با طرح این سوال که ' چه کسی سعودیها را از دست داده است ؟ ' هشدار داد که عدم حمایت امریکا می تواند به براندازی رژیم سعودی منجر شود.

کوهن طرح این سوال را اشتباه و آن را یاد آور ' چه کسی چین را از دست داده است ' دانست که در سال 1949 پس از استیلای کمونیست ها بر سرزمین اصلی چین در انتقاد از هری ترومن رئیس جمهوری وقت امریکا، به کار رفته بود.

وی نوشت: به جای طرح این سوال غلط و ابراز تعحب در مورد کافی بودن یا نبودن حمایت واشنگتن از ریاض ، سیاستگذاران امریکا باید از خود بپرسند آیا زمان کنار گذاشتن عربستان سعودی فرانرسیده است؟

در ادامه گزارش آمده است : موضوع اخلاقی برای زیر سوال بردن روابط نزدیک امریکا و عربستان روشن است. این کشور تحت سلطه حکومت خودکامه آل سعود قرار داشته و هیچ گونه نارضایتی را تحمل نمی کند و از نظر سابقه حقوق بشر همواره در جمع بدترین ها قرار دارد. 
کوهن با تاکید بر واگرایی ارزشهای دو طرف خاطرنشان کرد که ائتلاف امریکا و سعودی تقریبا به طور کامل بر تداخل منافع اقتصادی و امنیت ملی تکیه دارد. امریکا از دیرباز به عربستان به عنوان تامین کننده نفت خود و مشعل دار مخالفت با کمونیسم و خریدار بزرگ و تسلیحاتش نگاه کرده و عربستان نیز در عوض خواستار حفظ امنیت خود از سوی امریکا بود.

در ادامه تحلیل آمده است : با وجود این مناسبات طولانی ، عربستان اکنون در حال لطمه زدن به منافع امریکا بیش از کمک به این منافع است. 

کوهن در این راستا به مخالفت عربستان با توافق هسته ای ایران اشاره کرد و نوشت : در حالی که واشنگتن آن را یک ' توافق بسیار خوب ' ارزیابی کرده ریاض یکی از منتقدان اصلی آن بود.

وی اعدام شیخ نمر را با وجود ابراز نگرانی قبلی آمریکا از پیامد آن بر مذاکرات صلح سوریه و از بین بردن امید برای برقراری صلح ، یک نمونه دیگر از لطمه خوردن منافع واشنگتن دانست. 

جوبایدن معاون رئیس جمهوری امریکا و زیگمار گابریل معاون صدراعظم آلمان در سخنرانی هایی، عربستان را یکی از عوامل بوجود آورنده داعش دانسته و گابریل تاکید کرده است که ریاض با حمایت از وهابی ها در سراسر جهان باعث گسترش افراط گرایی در غرب شده است. 

کوهن می نویسد، هرچند که سعودیها این اتهامات را تکذیب می کنند ولی گابریل راست می گوید و اکنون وقت آن رسیده تا سیاستگذاران امریکا نگرش خوب و مناسبی نسبت به آینده روابط امریکا و سعودیها داشته باشند.

نظرات بینندگان