arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۱۱۸۲
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۲ - ۱۷ بهمن ۱۳۹۴

دریاچه ارومیه چقدر آب دارد؟

یک مقام مسئول در وزارت نیرو با بیان اینکه در ۴۸ سال گذشته میزان ریزش‌های جوی مرتبا کاهش یافته گفت: برداشت های بی‌رویه باعث شور شدن برای آب‌خوان‌ها و فرونشست زمین شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : یک مقام مسئول در وزارت نیرو با بیان اینکه در ۴۸ سال گذشته میزان ریزش‌های جوی مرتبا کاهش یافته گفت: برداشت های بی‌رویه باعث شور شدن برای آب‌خوان‌ها و فرونشست زمین شده است.

به گزارش مهر، سیدمحمدعلی مصطفوی با اعلام اینکه اولویت اصلی وزارت نیرو موضوع احیا و تعادل بخشی آب های زیرزمینی است اظهارداشت: حرکت در مسیر اجرای طرح احیا و تعادل بخشی آب های زیرزمینی اگرچه دارای تنش و تبعات مختلف اجتماعی است، ولی هیچ توقف و بازگشتی وجود ندارد و با سرعتی کُند، همیشه رو به جلو پیش می رود.

مدیر کل دفتر حفاظت و بهره‌برداری مدیریت منابع آب ایران گفت: براساس خواسته مقام معظم رهبری برای پیشبرد جدی طرح تعادل بخشی آب های زیرزمینی، اجرای این طرح حرکتی رو به جلو و بدون برگشت خواهد بود.

وی با اشاره به این موضوع که آب تنها متعلق به یک بخش خاص نیست و تنها تامین آن به عهده وزارت نیرو است و مدیریت، توزیع و مصرف آن به عهده سایر دستگاه ها است افزود: سیاست گذاری ها و تصمیم گیری ها در ارتباط با آب در سطوح مختلفی اتفاق می افتد و عوامل دیگری در رخداد بحران های آبی دخالت دارند و لازمه موفقیت در احیای آب های زیرزمینی ورود همه ارکان حکومتی به این موضوع است.

مصطفوی در خصوص آمار آبی از ۴۸ سال قبل تاکنون بیان داشت: ما در یک دوره ۴۷ ساله با کاهش روند ریزش های جوی مواجه بودیم و در یک دوره ۳۰ ساله شاهد شکست متوسط آماری بوده ایم، به طوری که بارش ها در ۳۰ سال اول آماری، سالیانه بیش از ۲۵۰ میلی متر بوده و سپس به ۲۱۵ میلی متر رسیده و در چند سال گذشته کمتر از ۱۹۷ میلی متر بوده است.

این مقام مسئول در وزارت نیرو ادامه داد: متوسط روان آب های کشور در ۳۰ سال اول ۱۰۴ میلیارد متر مکعب و در ۱۷ سال بعدی به کمتر از ۷۰ میلیارد متر مکعب رسیده، یعنی چیزی بالغ بر ۷۰ میلیارد متر مکعب کاهش بارش داشته ایم.

وی با اعلام هشدار در خصوص شرایط نامناسب ناشی از برداشت بیش از حد از آب های زیرزمینی افزود: رفتار نامهربانانه ما با منابع آب، توسعه های افسارگسیخته و بی منطق همراه با تغییر بارش ها، آستانه تحمل آب های زیرزمینی را طاق کرده و شورشدن آب خوان ها و نشست زمین در مناطق مختلف کشور به ویژه در استان های تمدن ساز حاکی از این شرایط بغرنج است.

نظرات بینندگان