arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۱۱۹
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۱۰ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۰

اعلام وضعيت بحران و طغيان در زنجان

مدير جهاد كشاورزي شهرستان زنجان گفت: به دليل عدم آگاهي كشاورزان شرايط وضعيت بحران و طغيان آفت سن در زنجان اعلام شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مدير جهاد كشاورزي شهرستان زنجان گفت: به دليل عدم آگاهي كشاورزان شرايط وضعيت بحران و طغيان آفت سن در زنجان اعلام شده است.

قدرت‌الله سليماني در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار داشت: در سال جاري جمعيت آفت سن بالا بوده و تراكم در مترمربع تا هفت عدد رسيده است.

وي با بيان اينكه وضعيت سن گندم در سال گذشته با توجه به بازديدها در حد متوسط بوده و تراكم آفت در مرزعه حداكثر تا سه عدد آفت سن مولد در مترمربع بوده است، تصريح كرد: در حالي كه در سال جاري جمعيت سن بالا بوده و تراكم در مترمربع تا هفت عدد نيز رسيده است كه مي‌توان آن را در عدم آگاهي كافي بهره برداران و عدم كنترل شيميايي دانست كه سبب شد جمعيت بالايي به اماكن زمستانه مهاجرت كرده و در نتيجه با توجه به شرايط وضعيت بحران و طغيان آفت سن اعلام شود.

مدير جهاد كشاورزي شهرستان زنجان با اشاره به اينكه با توجه به وجود افت سن گندم در مزارع در سال گذشته نخستين ريزش افت به مزارع در تاريخ 13 فروردين ماه سال گذشته اتفاق افتاد، ادامه داد: در پي ريزش آفت به مزارع اقدام به مبارزه شد و 60 هكتار در مرحله سن مادر مبارزه شيميايي صورت گرفت و جمع مبارزه با سن مادر و پوره به 2 هزار 100 هكتار رسيد.

وي خاطر نشان كرد: اما در سال جاري نخستين بار ريزش آفت در 26 فروردين ماه روي داده است و بلافاصله بعد از آن اقدام به كنترل شيميايي شد كه تا اين تاريخ با توجه به وضعيت آب و هوايي و بارندگي‌ها در سطح 330 هكتار مبارزه با سن مادر صورت گرفته است.

سليماني خاطر نشان ساخت: هم اكنون 52 نفر كارشناس اعم از شبكه مراقبت و ناظر طرح آرماني گندم و كارشناسان مراكز جهاد كشاورزي پايش مزارع را انجام مي‌دهند.

وي يادآور شد: از همه كشاورزان انتظار مي‌رود با همكاري اين كارشناسان به محض مشاهده علائم خسارت و نيز خود آفت با توصيه كارشناسان اقدام به مبارزه شيميايي با اين آفت كنند و به اطلاعيه‌ها و پلاكاردهاي ترويجي توجه كرده و در صورت بروز هر گونه مشكل به مراكز جهاد كشاورزي مراجعه كنند.
مدير جهاد كشاورزي شهرستان زنجان در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس در مورد ميزان گندم توليدي زنجان سال جاري گفت: برآورد توليد محصولات گندم سال جاري 87 هزار تن پيش بيني مي‌شود.

وي از كاهش توليد گندم در سال جاري خبر داد و گفت: در سال گذشته 104 هزار تن در زنجان گندم توليد شده است.

سليماني دليل عمده كاهش توليد گندم را عملكرد چشمگير بارندگي‌ها (به ميزان 50 درصد) به ويژه در فصل كاشت عنوان كرد.

وي با اشاره به اينكه شهرستان زنجان واجد 34 هزار هكتار اراضي آبي است، ابراز داشت: 9 هزار هكتار از آن مربوط به باغات اين شهرستان است.

مدير جهاد كشاورزي شهرستان زنجان با بيان اينكه 25 هزار هكتار ديگر مربوط به اراضي زراعي است، افزود: از عمده محصولات اين شهرستان گندم است كه در سطح 64 هزار هكتار به صورت ديم و 4 هزار هكتار آبي كشت مي‌شود.

وي گفت: از ديگر محصولات عمده شهرستان زنجان مي‌توان به پياز در سطح 3 هزار و برنج در سطح 2 هزار و همينطور نباتات علوفه‌اي در سطح بيش از 9 هزار هكتار و دانه‌هاي روغني كلزا در سطح 800 هكتار اشاره كرد.

سليماني تصريح كرد: حبوبات نيز در اين شهرستان به صورت ديم سالانه بيش از 8 هزار هكتار با تناوب گندم زير كشت مي‌رود و باغات سيب نيز با سطح 2.2 هزار هكتار بيشترين سطح را در بين ديگر محصولات به خود اختصاص مي‌دهد.

وي ادامه داد: اين شهرستان در توليد محصولات كلزا، پياز، برنج و سيب درختي مقام نخست را در سطح استان دارد.

مدير جهاد كشاورزي شهرستان زنجان در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس در مورد حمايت‌هاي جهاد كشاورزي شهرستان زنجان از كشاورزان گفت: معرفي ارقام و روش‌هاي كاشت، داشت، برداشت و آبياري نوين از جمله حمايت‌هاي اين اداره به كشاورزان بوده است.

وي انتقال دانش فني و نظارت و ارائه توصيه‌هاي فني مورد نياز به ويژه در مورد زمان و نحوه مبارزه با آفات و بيماري‌ها و علف‌هاي هرز و توسعه مكانيزاسيون و آخرين يافته‌هاي تحقيقي را از ديگر حمايت‌ها از كشاورزان عنوان كرد.

سليماني با بيان اينكه تامين و توزيع نهاده‌هاي كشاورزي شامل بذر، كودهاي شيميايي و سموم براي كشاورزان انجام گرفته است، ادامه داد: تامين تسهيلات خريد ماشين آلات و ادوات مورد نياز منطقه و تسهيلات سرمايه در گردش مورد نياز محصولات استراتژيك نيز از حمايت‌هاي صورت گرفته به كشاورزان است.

وي از تشكيل، توسعه و حمايت از شركت‌هاي خدمات توسعه كشاورزي در دهستان‌ها در راستاي مشاوره فني به كشاورزان خبر داد.
نظرات بینندگان