arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۱۲۰
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۱۰ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۰

وزیر آموزش و پرورش: حذف كنكور حداقل دو سال طول مي‌كشد

وزيرآموزش و پرورش گفت: دو يا سه شغله بودن معلمان را قبول ندارم؛ چرا كه اين مساله با جايگاه معلم در تناقض است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزيرآموزش و پرورش گفت: دو يا سه شغله بودن معلمان را قبول ندارم؛ چرا كه اين مساله با جايگاه معلم در تناقض است.

به گزارش انتخاب به نقل از ایسنا، حميدرضا حاجي بابايي با اشاره به اهداف و ضرورت‌هاي تغيير در ساختار نظام و آموزش و پرورش، اظهاركرد: تحول بنيادين در آموزش و پرورش از سال 67 آغاز شده و گروهي براي تدوين جزئيات اين تحول مشخص شده و مطالعاتي را انجام داده‌اند، اما با توجه به اينكه اقدامات صورت گرفته در آموزش و پرورش خواسته‌هاي رهبر معظم انقلاب را برآورده نكرد، پنج سال پيش بار ديگر بر تحول بنيادين در اين وزارتخانه تاكيد كردند.

وي افزود: كارهاي مطالعاتي جدي تحول بنيادين از چهار سال پيش آغاز شده و طي هفده ماهي كه من در وزارت آموزش و پرورش حضور داشتم كارهاي مطالعاتي را به صورت جدي پيگيري كرديم و نتيجه آن انجام چندين كار به صورت همزمان بود.

وزير آموزش و پرورش، تدوين فلسفه رسمي تعليم و تربيت و تدوين سند تحول بنيادين آموزش و پرورش را از جمله اين اقدامات برشمرد و گفت: فلسفه تعليم و تربيت براي نخستين بار در نظام آموزشي كشور تدوين شده تا محتواي حاكم بر متون تعليم و تربيت برآمده از مباحث اسلامي و ديني باشد.

وي تاكيد كرد: در سند تحول بنيادين جايگاه معلم، دانش‌آموز طراز جمهوري اسلامي ايران، مدرسه در چشم‌انداز 1404 تعريف شده و برنامه درس ملي به عنوان نقشه راه كتب درسي و روشهاي تدريس به طور همزمان در حال آماده‌سازي است، همچنين تا سه ماه آينده همه اسناد بالادستي آموزش و پرورش آماده و ابلاغ مي‌شود.

حاجي بابايي با بيان اينكه آموزش و پرورش جايگاه‌ ويژه‌اي در نقشه علمي كشور پيدا كرده است، به راه اندازي مركز سنجش، مركز آموزش نيروي انساني، مركز فناوري، دانشگاه فرهنگيان و تغيير در ساختار اداري آموزش و پرورش اشاره و اين اقدامات را در راستاي فراهم كردن زيرساخت‌هاي اجرايي تحول بنيادين آموزش و پرورش برشمرد.

وي با اشاره به اينكه از ابتداي مهر امسال كتب جديد اول دبستان آماده و در مدارس ارائه مي‌شود، بار ديگر بر نقش كليدي و اساسي معلم در تحول بنيادين تاكيد كرد و گفت: جايگاه معلم تعريف شده و كسي نمي‌تواند شأن معلم را بالا ببرد، تنها كاري كه مي‌توانيم انجام دهيم شناساندن جايگاه معلم به جامعه است.

حاجي بابايي افزود: برخي فكر مي‌كنند توجه به معلم بحث روبنايي و شعاري است، در حالي كه معلم اساس و كليد نظام تعليم و تربيت است و به عنوان يك مساله زيربنايي بايد مورد توجه قرار گيرد.

وزير آموزش و پرورش ادامه داد: توجه به شأن و جايگاه معلم تعريف خاصي دارد و در پاسخ به سوال مجري كه بحث معيشيي معلمان را مطرح و به دو يا سه شغله بودن آنها اشاره كرد، گفت: دو يا سه شغله بودن معلمان را قبول ندارم، چرا كه اين مساله با جايگاه معلم در تناقض است، هرچند كه وظيفه همه مسوولين از جمله دولت، مجلس و آموزش و پرورش حل مشكل معيشتي آنهاست؛ البته معيشت تنها قسمتي از جايگاه معلم است.

وي در ادامه گفتگوي خود در يك برنامه تلويزيوني عنوان كرد: با تحول بنيادين نوع نگاه به معلم تغيير كرده و استعداديابي دانش‌آموزان به عنوان يك مساله مهم مدنظر قرار گرفته است.

حاجي بابايي با بيان اينكه حذف كنكور حداقل دو سال طول مي‌كشد، اين طرح را اقدامي مناسب عنوان كرد و گفت: مقدمات حذف كنكور در حال فراهم شدن است؛ به طوريكه معدل دانش‌آموزان در كنكور90تاثيرگذار خواهد بود.

وزير آموزش و پرورش همچنين در ادامه با تاكيد بر احياي مراكز تربيت معلم و جذب نيروهاي مستعد و متخصص در آموزش و پرورش، گفت: تنها مبناي جذب نيرو در اين وزارتخانه از طريق مراكز تربيت معلم و آزمون انجام مي‌شود و اعلام مي كنم هر فردي يا مسئولي بخواهد نامه‌اي براي استخدام به من بدهد قبول نمي كنم؛ چرا كه تنها راه ورود به آموزش و پرورش آزمون و مراكز تربيت معلم است.

وي در پايان با اشاره به تصويب قانون متعهدين خدمت آموزش و پرورش در مجلس، خاطرنشان كرد: بر اين اساس با راه‌اندازي دانشگاه فرهنگيان و احياي مراكز تربيت معلم در هر استان مطابق با نيازهاي استان‌ها و شرايط آنها نيروهاي مورد نياز را جذب مي‌كنيم و دانشجويان مستعد و با نمرات بالا وارد مراكز تربيت معلم خواهند شد.
نظرات بینندگان