arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۱۲۲۶
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۱۶ - ۱۷ بهمن ۱۳۹۴

لاوروف برای مذاکرات هسته ای ایران مدال گرفت

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه برای نقش این کشور در حل و فصل وضعیت پیرامون برنامه هسته ای ایران مدال بین المللی «اتم در خدمت صلح» را دریافت کرد.

به گزارش ایرنا، مدال «اتم در خدمت صلح» توسط «آندره ماییس» رئیس شورای جهانی کارکنان صنایع اتمی به لاوروف برای ایفای نقش در حل و فصل وضعیت پیرامون برنامه هسته ای ایران اعطا شده است.

وزارت امور خارجه روسیه امروز (شنبه) اعلام کرد: لاوروف هنگام دریافت مدال، پذیرفته شدن حق ایران برای توسعه برنامه هسته ای با نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی را دستاورد مهم بین المللی خواند که با مذاکره به دست آمد.

وزیر خارجه روسیه در دیدار با رئیس شورای جهانی کارکنان صنایع اتمی در مراسم اعطای مدال بین المللی در مسکو، خاطرنشان کرد: اعطای مدال تایید کننده این واقعیت است که سیاست روسیه برای حل و فصل دیپلماتیک مسایل بحرانی در جهان مورد تایید است.

وی افزود: همواره بر این باور بودیم که مساله هسته ای ایران را باید برای تقویت امنیت منطقه ای و بین المللی و نیز نظام منع انتشار (تسلیحات هسته ای) حل و فصل کرد و در این رابطه صرفا از راه های مذاکره، حق تهران برای استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای از جمله غنی سازی با نظارت آژانس و لغو تمام تحریم ها به رسمیت شناخته شد. 

وزیر خارجه روسیه خاطرنشان کرد: مسکو به سیاست خود برای کمک به توسعه انرژی هسته ای و گسترش همکاری های بین المللی در این عرصه با هدف دسترسی تمام کشورهای عضو پیمان ان.پی.تی فاقد سلاح هسته ای با رعایت تعهدات خود در این پیمان به بهره برداری از ثمرات انرژی اتمی ادامه می دهد.

وزیر امور خارجه روسیه پیش تر نیز با تاکید بر اینکه «اجرای برجام حذف کننده موانع مصنوعی ضد ایرانی در عرصه بین المللی است»، تصریح کرد: مسکو تا کنون از توافقات در مورد برنامه هسته ای ایران (برجام) حمایت کرده و فعالانه به پشتیبانی از آن ادامه خواهد داد.

لاوروف گفت: اجرای برجام رویداد مهمی بود که لغو تحریم های شورای امنیت سازمان ملل و شورای حکام آژانس در مورد ایران را در پی داشت.

وی افزود: به این ترتیب اجرای برجام شروع شد که صلح آمیز بودن ماهیت برنامه هسته ای ایران را با اجرای قرارداد عدم انتشار از سوی آژانس تضمین می کند.

وزیر خارجه روسیه خاطرنشان کرد: رسیدن به برجام و آغاز اجرای آن گام بزرگی در مسیر عادی شدن وضعیت پیرامون مساله هسته ای ایران بود و از این روند بطور کامل همانند هر اقدام دیگر برای رفع موانع مصنوعی در روابط و مشارکت یک کشور در امور بین المللی حمایت می کنیم. 

نظرات بینندگان