arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۱۲۷۲
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۲۳ - ۱۷ بهمن ۱۳۹۴

تکذیب رایزنی رئیس جمهور با وزیر کشور درباره شورای نگهبان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سخنگوی وزارت کشور گفت: شورای نگهبان از 12 هزار نفری که برای انتخابات مجلس ثبت نام کردند، 6هزار و 180 نفر را تایید کرد.

حسینعلی امیری در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما گفت: اگر به نسبت 12 هزار نفر ثبت نام کننده بسنجیم،51 درصد از افراد ثبت نام شده برای شرکت در انتخابات مجلس دهم تایید شدند و آمار افرادی که صلاحیت آنها رد شده و یا احراز نشده است، بر اساس فهرستی که شورای نگهبان به وزارت کشور اعلام کرده، 5205 نفر است.

قائم مقام وزیر گفت: در مراحل گذشته افرادی هم بودند که در هیئت های اجرایی و نظارت صلاحیت آنان تایید شده بود اما پس از بررسی شورای نگهبان، صلاحیت آنها تایید نشده و تعداد این افراد 147 نفراست.

امیری افزود: 147 نفری که صلاحیت آنان در شورای نگهبان تایید نشده است، 3 روز مهلت دارند تا مستندات خود را برای رسیدگی  به شورای نگهبان ارائه کنند و شورای نگهبان نیز 7 روز فرصت رسیدگی دارد.

وی گفت:‌ انتخابات بر اساس قانون دارای فرایند و مراحلی است و روز گذشته مهلت 20 روزه شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس به پایان رسید و در ساعات پایانی روز گذشته شورای نگهبان نظر نهایی و قاطع خود را درباره صلاحیت نامزدهای مجلس به وزارت کشور اعلام کرد.

امیری افزود: این دوره در مقایسه با دوره های گذشته، تعداد ثبت نام ها به میزان قابل توجهی افزایش یافت زیرا بیش از 12 هزار نفر برای نامزدی مجلس ثبت نام کرده اند  که همین امرکار بررسی ها را در هیئت های اجرایی و نظارت و شورای نگهبان کاری سخت ، دقیق و طاقت فرسا کرده بود.


سخنگوی وزارت کشور تصریح کرد: آمار 6180 داوطلب تایید صلاحیت شده به همراه 5205 داوطلب رد صلاحیت شده و یا احراز نشده در اختیار وزارت کشور است و به فرمانداری های حوزه های انتخابیه اعلام می شود و فرمانداران نیز طی نامه ای مکتوب با ذکر مستندات قانونی که به موجب آن شورای نگهبان فرد را بررسی کرده است ، به داوطلب ارائه می شود .

قائم مقام وزیر کشور خاطرنشان کرد: برای کسانی که در مراحل قبلی تایید شده اند و در این مرحله صلاحیت آنان رد شده است، سه روز فرصت در نظر گرفته شده است تا با ارائه مدارک و مستندات تقاضای تجدیدنظر خود را به شورای نگهبان ارائه کنند.

امیری گفت: شورای نگهبان طبق قانون از 20 تا 26 بهمن فرصت دارد تا به این شکایات رسیدگی کند و سپس فهرست قطعی نامزدها به مراکز حوزه های انتخابیه اعلام و اسامی نامزدها توسط فرمانداری ها در 27 بهمن منتشر خواهد شد.

وی افزود: از 29 بهمن تا  5 اسفند نیز به مدت یک هفته فرصت تبلیغات نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی است و از  24 ساعت پیش از 7 اسفند ممنوعیت تبلیغات خواهیم داشت تا انشاءالله روز هفتم اسفند شاهد برگزاری دو انتخابات مهم مجلس دهم و خبرگان پنجم باشیم.

مهلت شکایت؛ فقط برای رد صلاحیت شدگان در شورای نگهبان
امیری گفت: مهلت 3روزه داوطلبان تأیید صلاحیت نشده انتخابات مجلس برای شکایت،فقط منحصر به داوطلبان رد صلاحیت شده در بررسی های شورای نگهبان است.

وی افزود: براساس اعلام نتایج این بررسی ها در این مرحله اگر کسانی در مراحل قبلی یعنی در بررسی صلاحیت ها در هیات های اجرایی و نظارتی تأیید شده باشند اما شورای نگهبان صلاحیت شان را احراز نکند یا رد کند از زمان اعلام نتایج سه روز مهلت شکایت دارند.

امیری گفت: این افراد می توانند با ارایه اسناد و مدارک مثبته، از خودِ شورای نگهبان درخواست تجدیدنظرخواهی کنند.

قائم مقام وزیر کشور تاکید کرد: این مهلت سه روزه برای شکایت عمومی نیست یعنی شامل افراد رد صلاحیت شده یا احراز صلاحیت نشده در هیات های اجرایی ونظارتی نمی‌شود و فقط مختص این گروه از داوطلبان است.

هیات مرکزی نظارت بر انتخابات مجلس شورای اسلامی امروز با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد: افرادی که صلاحیت داوطلبی آنان در مرحله قبلی تأیید اما براساس نظر شورای نگهبان صلاحیت شان رد شده است از 17 تا 19 بهمن مهلت شکایت دارند.

براساس این اطلاعیه داوطلبان در تهران باید به ورزشگاه تختی در بزرگراه بسیج - بلوار هجرت - میدان شهید مطهری و در استان ها به دفاتر بازرسی و نظارت بر انتخابات مراجعه و پس از دریافت فرم، شکایاتشان را تنظیم و پس از ارایه، رسید دریافت کنند.

تکذیب رایزنی های رئیس جمهور با وزیر کشور درباره اعلام فهرست شورای نگهبان

سخنگوی وزارت کشور همچنین در خصوص انتشار برخی شایعات در فضای مجازی که رئیس جمهور به وزیر کشور دستور داده است فهرست اعلام شده از سوی شورای نگهبان را نزد خود تا انجام برخی رایزنی ها نگه دارد، گفت‌: این شایعه را قویا تکذیب می کنم و رئیس جمهور هیچ توصیه ای در این زمینه نداشته اشت.

حسینعلی امیری افزود: به محض اینکه اسامی در اختیار وزارت کشور قرار گرفت کار ابلاغ به فرمانداری ها آغاز شد و این کار در حال انجام است و اساسا این شایعه صحت ندارد.

وی تصریح کرد‌: آقای رئیس جمهور بارها مسئولان و دست اندکاران انتخابات را به قانونمداری و احترام به نظر مراجع رسمی و قانونی تاکید کرده اند و در این زمینه هیچ توصیه ای نداشته اند.

نظرات بینندگان