arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۱۳۱۹
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۰ - ۱۸ بهمن ۱۳۹۴

سردار سلامی: اعزام نیروی سعودی به سوریه، لطیفه سیاسی است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: اعزام نیروی زمینی سعودی‌ها به سوریه؛ یک لطیفه سیاسی است.

به گزارش ایسنا سردار سرتیپ حسین سلامی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری افزود: پیروزی‌های اخیر در سوریه معادلات میدانی و استراتژیک در منطقه را تحت تأثیر قرار داد. امروز ملت و نظام ایران به عنوان یک قدرت محوری در معادلات پیچیده منطقه‌ای با دامنه جهانی حضور دارد و هیچ میز مذاکره‌ای نیست که ایران به عنوان قدرت محوری در آن حاضر نباشد. ایران نه تنها تمرکز استراتژیک دشمنان بر محیط پیرامونی خود را از بین برده، استراتژی‌های آنان در منطقه را هم مختل کرده است.

وی در پاسخ به سؤالی درباره احتمال حضور نیروی زمینی عربستان در سوریه افزود: برآوردهای واقعی از قدرت نظامی عربستان از افکار عمومی جهان پنهان نیست. عربستان در یک جنگ نابرابر با همراهی یک ائتلاف در حالی که تمام شاخص های ظاهری غلبه بر رقیب را در اختیار دارد در برابر مردم یمن، ناکام بزرگ است. 

وقتی عربستان برای نبرد زمینی با یمنی ها نیروهایی را از اقصا نقاط جهان اجیر و یک جنگ اجاره ای زمینی را دنبال می‌کند و وقتی رژیم ال سعود امنیت داخلی عربستان را با ماموریت چند تیپ از یک کشور دیگر منطقه انجام می دهد آیا ظرفیتی از نظر قدرت زمینی برای این رژیم باقی می ماند که در یک صحنه وسیع پر مخاطره و سهمگین مانند سوریه بخواهد نیرو اعزام کند؟ این مسئله بیش از آن‌که یک واقعیت میدانی وخارجی باشد ، یک لطیفه سیاسی است. سعودی‌ها باید پاسخ دهند که برای مقابله با چه جریانی می خواهند به سوریه نیرو اعزام کنند؟ آیا نیروهای آنان قادرند با نیروهای تکفیری بجنگند؟

وی اعلام این خبر را در راستای عملیات روانی با اهداف مشخص و ازجمله اوهام و آرزوهای سعودی‌ها دانست و افزود: سعودی‌ها می‌خواهند با این خبرها از نظر ظاهری خود را به عنوان یک عامل مبارزه با تروریسم نشان دهند و فشارهایی را که بر آنان به خاطر جنگ یمن پیش آمده کم کنند و خود را قدرتی در جهان عرب به نمایش بگذارند اما واقعیت با آنچه آنان در ذهن دارند 180 درجه متفاوت است.

جانشین فرمانده کل سپاه با بیان این‌که «احتمال حضور نیروی زمینی عربستان در سوریه در تناقض با سرشت سیاسی عربستان است»، گفت: بیشتر نیروهای تروریستی که با اسامی مختلف در سوریه در حال نبرد هستند از سوی سعودی‌ها حمایت مالی، تسلیحاتی، معنوی، سیاسی، ایدئولوژیک و اعتقادی می‌شوند و با برنامه‌ریزی آنان به سوریه گسیل شده‌اند. این گروه‌های تکفیری محصول سیاست‌های عربستان، آمریکا، انگلیس، فرانسه و متحدان منطقه‌ای آن‌هاست.

وی با بیان این‌که «سعودی‌ها عامل درگیری‌های داخلی و خونین، کشتارهای وحشیانه در عراق، یمن و سوریه هستند»، این سؤال را مطرح کرد که «سعودی‌ها با اعزام چند گردان به سوریه به شکل سمبلیک چه اقدامی می‌خواهند انجام دهند؟» و گفت: ممکن است سعودی ها شماری از نیروهای‌شان را در منطقه ای به شکل سمبلیک مستقر کنند اما هرگز تعیین کننده معادلات میدانی نخواهند بود.

وی با بیان این‌که «سعودی‌ها در جهت سیاست‌های صهیونیست‌ها، تجزیه عراق را دنبال می‌کنند»، افزود: عربستان ممکن است در به آشوب کشاندن کشورهای اسلامی اندکی موفق باشد اما از نظر نظامی فاقد امکانات لازم برای تأثیرگذاری منطقه ای است.

جانشین فرمانده کل سپاه با اشاره به پیروزی‌های اخیر ارتش سوریه و نیروهای مقاومت در شمال حلب، این پیروزی ها را اتفاقی مهم، رویدادی شگفت‌انگیز، تعیین کننده و سرنوشت ساز دانست و گفت: عملیات نصر که از اوایل محرم آغاز شد، روند تحولات میدانی را به سمت نظام سوریه تغییر داد. پیروزی های اخیر از نظر عملیاتی و راهبردی، پدیده ای بسیار تأثیرگذار است که نه تنها معادلات میدانی را تسهیل می کند بلکه این امکان را فراهم می نماید تا دامنه عملیات گسترش پیدا کند و معادلات سیاسی را هم به نفع نظام سوریه تغییر دهد.

وی با اشاره به شکسته شدن محاصره چهار ساله نبل و الزهرا در عملیات اخیر، گفت: این پیروزی ها کمر تکفیری ها را در شمال حلب شکست، نظام کنترل فرماندهی تکفیری‌ها را نابود کرد و با کشته شدن بخش عمده‌ای از فرماندهان رده 1 تا 3 آنان، سیستم فرماندهی تروریست‌ها را در شمال سوریه فروپاشید.این پیروزی ها طرح ایجاد منطقه پرواز ممنوع در شمال سوریه را از بین برد و تجزیه سوریه از حلب تا شمال این کشور منتفی شد.

وی با اشاره به این‌که «موقعیت زمانی عملیات اخیر از نظر سیاسی در بهترین زمان ممکن بود»، گفت: در حالی که معارضان سوری در مذاکرات ژنو 3 در حال تعیین شرط بودند با پیروزی های اخیر، موقعیت سیاسی خود را تنزل یافته دیدند و مذاکرات را ترک کردند. از چند ماه گذشته تاکنون حملات در سوریه از سوی ارتش این کشور و هم پیمانان آن است و تروریست ها در موضع انفعال هستند و این مسئله باعث آشفتگی سیاست های حامیان تروریست‌ها از آن‌ها شده است. عربستان در این ماجرا و پیروزی‌های اخیر در سوریه، شکست خورده و بازنده اصلی است و امیدهایش در حال از دست رفتن است.

سلامی در پاسخ به سؤالی درباره علت حضور روسیه در نبرد مستقیم با تروریست‌ها در سوریه افزود: روسیه منافع راهبردی دارد و در حال تنظیم موازنه قدرتش با آمریکاست و این‌که گفته شود ایران روسیه را وادار کرده است تا در سوریه حضور داشته باشد دقیق نیست. روس‌ها بر اساس چشم‌انداز تحولات میدانی و سیاسی در سوریه و مخاطرات پیش رو برای آینده شان و نیز برای یافتن بدیلی به جای اوکراین برای مقابله با غرب، تصمیم گرفتند تا در سوریه حضور جدی‌تری داشته باشند. حضور روس‌ها در نبرد سوریه فشارهای میدانی بر ارتش سوریه و فشارهای سیاسی بر نظام این کشور را کاهش داد. 

روسیه مسلم است تا سیاست های میدانی و استراتژی های خود را در سوریه بر اساس منافع ملی و راهبردی اش ادامه دهد. روس ها از هوا و ارتش سوریه و هم پیمانانش از زمین عملیات می کنند و صحنه عملیات مشترک را به اجرا می‌گذارند. بر اساس اعلام مسئولان روسیه و قرائن موجود، سیاست روس ها در قبال سوریه دامنه دار، مستمر و بدون تغییر خواهد بود.

وی با بیان این‌که «سیاست‌ های جمهوری اسلامی ایران هم نسبت به گذشته تغییر نخواهد کرد»، افزود: نظام سوریه نقطه برخورد و تلاقی راهبردها و سیاست‌های برون و درون منطقه‌ای است که می‌خواهد زنجیره مقاومت اسلامی را در منطقه از هم بگسلد، کشورهای صاحب قدرت را تجزیه کند تا معماهای امنیتی رژیم صهیونیستی حل شود و احساس عطش قدرت یابی برخی کشورها سیراب گردد. توطئه ویرانگر در جهان اسلام در حال اجراست که اگر در صدد خنثی سازی آن نباشیم به طور پلکانی اتفاق خواهد افتاد.

وی با بیان این‌که «اگر صهیونیست‌ها، سعودی ها و آمریکایی ها در این نبرد بتوانند پیروز شوند، پس از سوریه به سراغ لبنان و سپس، عراق خواهند رفت و بعد از آنها به ایران خواهند آمد.» گفت: نیات دشمنان را کامل و دقیق درک کرده ایم و حرکات آنان را تشخیص داده ایم و هرگز به انتظار حوادث نمی نشینیم و تلاش می کنیم تا رفتارهای آنان را در نقاط آغاز متوقف و نابود کنیم. با دولت های عراق، سوریه، یمن و افغانستان به اهداف، آرمان‌ها و فصل مشترک رسیده‌ایم و در امتداد آن‌ها حرکت می‌کنیم. منطق ما برای حمایت از سوریه ، دقیق، راهبردی و بر اساس اشتراک منافع است و حمایت‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، معنوی و نظامی مان از سوریه ادامه پیدا خواهد کرد. حقیقت این است که مواضع ما در سوریه و عراق صرفاً ایرانی نیست و در کنار آن امنیت ملی، منافع راهبردی و ارتقای تراز جمهوری اسلامی ایران به یک قدرت بزرگ منطقه ای وجود دارد.

جانشین فرمانده کل سپاه گفت: در کنار اینها ما در سوریه و عراق حضور داریم تا عزت، عظمت و یکپارچگی ملت های این دو کشور از بین نرود و دشمنان بر جهان اسلام چیره نشوند و شاهد فقر و جهالت مدرن، عقب ماندگی و آواره شدن مسلمانان در اروپا نباشیم. ما علاوه بر اینکه از هویت، اعتبار، امنیت و کرامت ملت ایران دفاع می کنیم، در پی دفاع از حریت، استقلال و شرف مسلمانان هستیم. ما در سوریه هستیم تا صهیونیست ها جرأت نکنند بار دیگر به لبنان و سوریه حمله کنند.

وی با اشاره به تأثیرپذیری کشورهای دیگر از انقلاب اسلامی ایران، گفت: ملت‌های مسلمان بیدار شده‌اند و بلاد اسلامی دیگر جای قدرت‌نمایی کشورهای غربی نیست.

وی با بیان این‌که «سپاه به کابوس صهیونیست‌ها تبدیل شده است»، افزود: سپاه رژیم صهیونیستی را با ظرفیت سازی در محیط های پیرامونش و رژیمی که میان مرگ و زندگی قرار دارد تبدیل کرده و اجازه نمی دهد تا نظام سوریه بلعیده و این کشور تجزیه شود و آن را از یک پایگاه محوری مقاومت به کشوری در دست سیاست های آمریکا، صهیونیست‌ها و غرب تبدیل شود و موجودیت آن را حفظ می‌کند. سپاه حزب‌الله لبنان را قدرت داده است تا در هر نبردی خود را بر ارتش صهیونیست‌ها تحمیل کند و سرزمین‌های اشغالی را محل تلاقی آتش‌های نزدیک و دور کرده و از این رو به کابوس صهیونیست‌ها تبدیل شده است و مورد تهاجم سیاسی، رسانه‌ای و روانی دشمنان قرار می‌گیرد. وقتی ارتش های نیرومند مردمی در عراق، سوریه و یمن شکل می گیرد طبیعی است که سپاه مورد حملات مختلف قرار گیرد.

سلامی گفت: سپاه پاسداران بر اساس اندیشه های امام راحل و معماری هنرمندانه فرمانده کل قوا به یک قدرت بازدارنده واقعی تبدیل شده است. سپاه قادر است از سرزمینمان یا فراتر از آن هر هدف منطقه ای را هدف قرار دهد و اراده نظام را در هر نقطه بر دشمنان تحمیل کند. برخی از این توان در حزب الله لبنان و گروه های جهادی مواجهه با تفنگداران آمریکایی، شهرک های زیرزمینی موشکی، نیروی زمینی قدرتمند و پدافند هوایی نیرومند و رادارهای برد بلند دیده می شود و همه اینها یک سپر اطمینان بخش را در برابر سلطه طلبی دشمنان ایجاد کرده است.

نظرات بینندگان