arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۱۵۰۹
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۳ - ۱۹ بهمن ۱۳۹۴

رأی الیوم: عربستان به دنبال تفرقه‌افکنی میان ایران و الجزایر است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رأی الیوم در گزارشی نوشت: عربستان سعودی با تمام توان خود در صدد تفرقه‌افکنی میان ایران و الجزایر است.

روزنامه " رأی الیوم" در گزارشی نوشت: سفرهای متعدد مقامات سعودی به الجزایر نشان می دهد که سعودی ها به دنبال برقراری روابط دوستانه با الجزایر هستند.

الجزیره در سه سال گذشته به دلیل مسائل پیش آمده در خاورمیانه دستخوش بحران شده است. به همین علیت مقامات سعودی در صددند با جلب حمایت الجزایر این کشور را در سلک هم پیمانان خود داشته باشند و از این طریق مانع ارتباط نزدیک تهران – الجزیره شوند.

الجزایر، عربستان را عامل اساسی کاهش بهای نفت می داند و با سیاست های این کشور در منطقه خاورمیانه و دخالت نظامی عربستان در سوریه، یمن و عراق مخالف است. 

بسیاری از روزنامه های الجزایر در ماه های گذشته سیاست های جنگ طلبانه عربستان را به شدت مورد انتقاد قرار داده اند و عربستان را کشوری می دانند که با هدف تحت فشار قرار دادن مخالفانش در عرصه سیاسی اقدام به کاهش بهای نفت کرده است.

عربستان، که تاکنون چندین بار سعی داشته با تفرقه افکنی و اعطای امتیازات مادی، روابط میان ایران و برخی از کشورها را تیره کند این بار نیز سعی دارد با دامن زدن به اختلاف مذهبی میان شیعه و سنی و نظر به اینکه الجزایر یک کشور سنی مذهب است، روابط میان تهران وجزیره را محدود کند و از آنجائیکه الجزایر در زمره کشورهای نیازمند مانند سودان ، موریتانی و سنگال نیست ، عربستان نمی تواند با وعده های تامین مالی و.... حمایت این کشور را جلب کند و لذا تنها راه باقی مانده پیش روی عربستان بهره گیری از روش دیپلماسی و گفتگو است.

با این وجود، "عادل الجبیر، " وزیر امور خارجه عربستان، چندی پیش به الجزایر سفر کرد که می توان گفت مقامات عربستان در این سفر به بخشی از اهداف خود دست یافتند و توانستند روابط سرد میان دو کشور را تا حدودی اصلاح کنند لیکن در زمینه تغییر مواضع مقامات الجزایری توفیقی حاصل نکردند.

به فاصله کوتاهی بعد از این سفر، " سامی عبدالله صالح ،" به سمت تصدی سفیری عربستان در الجزایر منصوب شد. وی پیش ازاین نیز به مدت 13 سال عهده دار مسؤولیت سفارت عربستان در این کشور آفریقایی بود و می توانست با بهره گیری از تجارب خود گامی مؤثر در عرصه دیپلماسی و بهبود روابط طرفین بردارد.

دولتمردان عربستان به این حد اکتفا نکردند و چندی بعد ولیعهد عربستان به منظور افزایش روابط دوجانبه عازم الجزایر شد و با رئیس جمهور و سایر مقامات ارشد این کشور دیدار کرد. 

بسیاری از نخبگان سیاسی الجزایر معتقدند، اگر چه عربستان در طی این مدت توانسته است بسیاری از اختلافات میان دو طرف را کاهش دهد، هرگز نخواهد توانست مواضع الجزایر را در مورد ایران و سایر کشورهای منطقه تغییر دهد چرا که سیاست مقامات این کشور همگام با سیاست های روسیه در خاورمیانه و بر پایه هماهنگی و دوستی با ایران بنا نهاده شده است.

نظرات بینندگان