arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۲۱۵۴
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۱۳ - ۲۳ بهمن ۱۳۹۴

توافق جهانی برای توقف درگیری‌ها درسوریه و ارسال کمک‌های بشردوستانه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
شرکت کنندگان در نشست مونیخ در خصوص سوریه بر سر توقف درگیری‌ها ظرف یک هفته در این کشور و ارسال فوری کمک‌های بشردوستانه به مناطق محاصره شده توافق کردند.

به گزارش شبکه الجزیره، گروه بین المللی حمایت از سوریه روز پنجشنبه نشستی را با هدف بررسی راه‌های حل و فصل بحران این کشور در مونیخ برگزار کرد به طوریکه شرکت کنندگان در این نشست با طرحی برای حل این بحران توافق کردند.

این طرح شامل توقف درگیری‌ها در سوریه ظرف یک هفته و ارسال فوری کمک‌های بشردوستانه به تمامی مناطق محاصره شده از طریق زمین و هوا است.

شرکت کنندگان همچنین بر لزوم از سرگیری هرچه سریعتر مذاکرات صلح سوریه در ژنو تاکید کرده و بار دیگر پایبندی خود را به روند سیاسی اعلام کردند.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک خود با جان کری، وزیر خارجه آمریکا و استفان دی میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه گفت: توافق نامه توقف درگیری‌ها در سوریه شامل داعش و جبهه النصرة نیست.

وزیر خارجه روسیه بر لزوم از سرگیری مذاکرات میان هیئت نظام و مخالفان سوریه بدون هیچ پیش شرطی و با هدف اجرای قطعنامه شورای امنیت تاکید کرد و گفت:‌ باید تمامی گروه‌های مخالف به این مذاکرات دعوت شوند.

لاوروف تاکید کرد: روسیه و آمریکا بر مقدمات اجرای آتش بس در سوریه نظارت خواهند داشت و روسیه همچنان به حملات هوایی خود علیه داعش و النصرة ادامه خواهد داد.

وی گفت: توقف عملیات نظامی در سوریه ماموریت دشواری خواهد بود.

لاوروف تصریح کرد: مردم سوریه همان کسانی هستند که سرنوشت کشور خود را تعیین می کنند. روند سیاسی باید براساس توافق مشترک میان دولت و مخالفان باشد.

جان کری نیز عنوان داشت: نشست مونیخ تنها به دادن تعهدات مکتوبی منجر شد ما نیاز داریم که طی روزهای آینده شاهد اقدامات عملی بر روی خاک سوریه باشیم. بدون انتقال سیاسی تحقق صلح در سوریه محال خواهد بود.

وی گفت: ما با تسریع در فراهم آوردن کمک‌های بشر دوستانه و گسترش دامنه رساندن این کمک‌ها به تمامی مناطق توافق کرده و یک کارگروه با ریاست سازمان ملل تشکیل شده که از روز پنج شنبه فعالیت خود را درباره توزیع کمک‌های بشردوستانه آغاز کرده و هر هفته گزارشاتی را در این باره ارائه خواهد کرد.

کری تأکید کرد: ما توافق کردیم که یک جدول زمانی شش ماهه برای دستیابی به توافق سیاسی درخصوص سوریه تهیه کنیم.

دی‌میستورا نیز گفت: ما تیمی را تشکیل خواهیم داد که به طور منظم برای رساندن کمک‌های بشردوستانه به مناطق محاصره شده تلاش خواهد کرد. ما ابتدا از شش منطقه شروع خواهیم کرد. منطقه اول دیرالزور خواهد بود چراکه از طریق هوایی می‌توان برای این شهر کمک فرستاد اما روز دوشنبه یا سه شنبه یا روز دیگری برای رساندن کمک‌های بشردوستانه به مناطقی که رسیدن به آنجا سخت است تلاش خواهیم کرد.

دی‌میستورا گفت: مسئله دیگر مربوط به توقف عملیات نظامی ظرف یک هفته است. مطمئنا زمان کمی داریم اما روسیه و آمریکا متعهد شده‌اند که این هدف را محقق کنند.

وی افزود: گروه بین المللی حامی سوریه امروز در اینجا گردهم آمده تا پویایی مذاکرات قبل را تقویت کند. این مرحله مرحله آزمون است و مردم سوریه نتایج را مشاهده خواهند کرد. اگر اوضاع تغییر کند آن‌ها به ما اعتماد خواهند داشت. ما آماده حمایت از مردم سوریه هستیم.

در همین راستا سخنگوی هیئت عالی مخالفان سوریه از تلاش‌های صورت گرفته از سوی گروه بین المللی حامی سوریه استقبال اما در عین حال تاکید کرد که باید اقدامات عملی بر روی خاک سوریه اتفاق بیافتد.

هیئت مخالفان سوریه روز گذشته با نمایندگان عربستان و آمریکا در مونیخ دیدار و بر توقف فوری حملات در سوریه تاکید کرد.

در همین راستا، فیلیپ هاموند، وزیر خارجه انگلیس امروز (جمعه) گفت: هر گونه توافق بر سر آتش‌بس و پایان درگیری‌ها در سوریه تنها زمانی می‌تواند به صورت موفقیت آمیز اجرا شود که روسیه حملات هوایی خود را در سوریه متوقف کند.

وی در بیانیه‌ای اعلام کرد: اگر این توافق به صورت کامل اجرا شود در این صورت می‌تواند گام بسیار مهمی برای پایان دادن به کشتارها و رنج مردم سوریه باشد.

هاموند خاطر نشان کرد: اما هر گونه احتمال موفقیت این توافق به تغییر بزرگ عملکرد دولت سوریه و حامیانش بستگی دارد. به خصوص روسیه که اعلام می‌کند حملات هوایی‌اش علیه گروه‌های تروریستی است اما هنوز مواضع گروه‌های میانه رو و حتی غیر نظامیان را هدف قرار می‌دهد.

همچنین فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر خارجه آلمان در جمع خبرنگاران اعلام کرد: تنها زمانی می‌توانیم درباره این توافق میان قدرت‌های بزرگ برای کاهش خشونت‌ها در سوریه نظر بدهیم که موفقیت آن را در روزهای آتی مشاهده کنیم.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان