arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۲۳۳
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۱۸ - ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۰

مطهری: مجلسی ارزش کاندیدا شدن را دارد که رئیس‌جمهور را ملزم به اجرای قانون كند

علی مطهری تا 10 ماه آینده كه به موسم انتخابات مجلس نزدیك می‌شویم تصمیم می‌گیرد در این انتخابات كاندیدا شود یا نه چرا كه به گفته خودش شاید در این مدت تحولاتی همچون عملیاتی شدن طرح سوال از محمود احمدی‌نژاد در بهارستان رخ دهد كه او را مجاب كند در انتخابات بعدی كاندیدا شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
علی مطهری تا 10 ماه آینده كه به موسم انتخابات مجلس نزدیك می‌شویم تصمیم می‌گیرد در این انتخابات كاندیدا شود یا نه چرا كه به گفته خودش شاید در این مدت تحولاتی همچون عملیاتی شدن طرح سوال از محمود احمدی‌نژاد در بهارستان رخ دهد كه او را مجاب كند در انتخابات بعدی كاندیدا شود.
 
مطهری كه هم اكنون عضو هیأت نظارت بر مطبوعات است، به «شرق» می‌گوید: مطبوعات اصلاح‌طلب از آزادی عمل كافی برخوردار نیستند.

گفت‌وگو با چهره شاخص اصول‌گرای منتقد دولت كه این روزها مكتب ایرانی را خطر جدی برای انقلاب می‌داند از بررسی وضعیت مطبوعات ایران آغاز و با آخرین خبرها از طرح سوال از احمدی‌نژاد پایان میابد.

شما در دوران اصلاحات و حتی در دولت سازندگی طی مقالاتی كه بیشتر در روزنامه كیهان به چاپ می‌رسید نقدهایی به برخی سیاست‌های آن دوران داشتید، در مقطع فعلی هم نقدهایی به بعضی از سیاست‌های دولت دارید اما آثار شما در كیهان منتشر نمی‌شود، علت چیست؟

علت را باید از كیهان بپرسید. البته امروز هم گاهی مطالب من در كیهان منتشر می‌شود، همان طور كه آن روز هم برخی مقالاتم را چاپ نمی‌كردند. در مسائل فرهنگی اختلاف‌‌نظر نداریم اما در مسائلی مانند آزادی بیان و فتنه اخیر اختلاف نظر داریم.

آقای مطهری شما هم اكنون عضو هیأت نظارت بر مطبوعات هستید. وضعیت مطبوعات اصلاح‌طلب را چگونه می بینید، آیا اطلاح‌طلبان به مانند اصول‌گرایان تریبونی برای انتشار مواضع خود دارند؟

در حد مطلوب نیست. به موجب برخی محدودیت‌هایی كه از سوی بعضی نهادها اعمال می‌شود و بیشتر ناشی از فتنه اخیر است مطبوعات، اعم از اصلاح‌طلب و اصول‌گرای منتقد، آزادی عمل كافی ندارند.

وضعیت هیأت نظارت بر مطبوعات در دوره فعلی را چگونه می‌بینید؟

نسبت به دوره قبل بهبود یافته و نگاه معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد به مطبوعات نسبت به گذشته بهتر شده است. البته هنوز برخی سخت‌گیری‌ها وجود دارد. شخصا معتقدم غیر از مسائل اخلاقی، در دیگر حوزه‌ها نباید سخت‌گرفت مگر در مواردی كه مصداق كتب ضلال و موجب فریب مردم است، در حالی كه اكنون این روند برعكس است و مطالبی كه در برخی نشریات در زمینه مسائل اخلاقی و تربیتی منتشر می‌شود نیازمند تذكر و برخورد جدی است.

پیشنهاد شما برای رشد كیفی و كمی مطبوعات چیست؟

من بر توسعه كمی مطبوعات اصراری ندارم. مطبوعات نباید به عنوان یك ابزار درآمد و كار اقتصادی تلقی شوند. اكنون برخی افراد مجوز یك نشریه را با هدف اقتصادی می‌گیرند كه این، كار درستی نیست. ولی مطبوعات باید از نظر كیفیت ارتقا پیدا كنند، مطالب تحلیلی خود را افزایش دهند و به طور كلی قدرت تعقل و تجزیه و تحلیل جامعه را بالا ببرند، واقعیات را بنویسند و انصاف را رعایت كنند، از دروغ و تحریف و تقطیع اخبار و مطالب بپرهیزند تا اعتماد جامعه را به دست آورند.

آقای دكتر، نطق‌های اخیر شما در مجلس به نقد جدی مكتب ایرانی بیشتر اختصاص داشت و دیگر مسائل كشور همچون توجه به حقوق شهروندی به نظر می‌رسد مغفول واقع شده است. به چه دلیل اصرار زیادی به نقد مكتب ایرانی دارید و حتی این مورد زمینه‌ساز طرح سوال از رئیس‌جمهور شده است؟

اینكه گفتید مسأله حقوق شهروندی مغفول واقع شده ممكن است در نطق‌های مجلس اتفاق افتاده باشد و حرف شما درست باشد ولی من در مصاحبه‌های متعدد به این موضوع اشاره كرده‌ام. اما بحث مكتب ایران مسأله‌ای است كه می‌خواهد مسیر انقلاب را تغییر دهد و من آن را مسأله اصلی می‌دانم نه فرعی. باید این موضوع را تبیین كرد تا مردم متوجه شوند چه اهدافی پشت سر این تز وجود دارد. وقتی می‌بینیم كه دولت با تمام قدرت می‌خواهد این مكتب را رواج دهد وظیفه ماست كه موضع‌گیری كنیم و در مقابل آن بایستیم.

برخی از همكاران شما در مجلس از هم اكنون اعلام كردند كه در انتخابات دور بعد شركت نمی‌كنند. شما اخیرا در مصاحبه‌ای اعلام كردید كه اگر شرایط به همین منوال باشد شاید كاندیدا نشوید. مگر اكنون چه شرایطی است كه شما از آن رضایت ندارید؟

من معتقدم اگر مجلس نتواند كارهای اساسی انجام دهد نیازی به حضور امثال من نیست. اگر بناست فقط طرح‌ها و لوایح معمولی را كه به جایی برنمی خورد تصویب كنیم حضور یا عدم حضور ما در مجلس آنچنان فرقی نمی‌كند، به هر حال یك نفر دكمه را فشار می‌دهد(با خنده) ولی اگر مجلس نهادی باشد كه بتواند جلوی انحرافی را در نظام بگیرد و یا رئیس‌جمهور را ملزم به اجرای قانون كند و بتواند به درستی از حقوق مردم دفاع كند ارزش دارد انسان برای آن وقت بگذارد و كاندیدا شود. اگر در برابر برخی موضوعات مهم كه باید در مجلس پیگیری شود و وظیفه مجلس است ممانعت‌هایی صورت بگیرد كاندیدا شدن برای اینچنین مجلسی مفهومی ندارد.

مثلا چه موضوع مهمی؟

مثل طرح سوال از رئیس‌جمهور كه ایشان قانون را اجرا نمی‌كند و باید به خاطر این عمل پاسخ‌گوی مجلس باشد و اگر مجلس در قبال این رفتار ساكت باشد فلسفه وجودی خود را از دست می‌دهد.

به هر حال شما در مجلس حضور دارید و باید پیگیر این طرح باشید، یا خود شما نمی‌خواهید یا اراده ای در خارج از مجلس مانع می‌شود...

مشكل در نگاه ما به وظایف و اختیارات نماینده و برداشت ما از التزام به ولایت فقیه است. شاید 90 درصد مجلس موافق این طرح باشد ولی بسیاری از آن‌ها پذیرفته‌اند كه تا زمانی كه موافقت رهبری نباشد نباید انجام شود، در صورتی كه چنین تفكری غلط است. ما باید مستقل تصمیم بگیریم و كار را جلو ببریم، اگر در میانه راه رهبری فرمودند مصلحت نیست، ما هم پیگیری نمی‌كنیم و دستور ایشان را اجرا می‌كنیم. در این صورت، هم به وظیفه خود عمل كرده و در مقابل مردم پاسخ‌گو هستیم و هم از رهبری كه لابد مصلحت بالاتری را دید‌ه‌اند اطاعت كرده‌ا‌یم و در واقع دو افتخار برای ما خواهد بود. ولی اینكه بخواهیم در هر وظیفه‌ای ابتدا نظر رهبری را كشف كنیم، به حیثیت و استقلال مجلس لطمه می‌زند.

البته اكنون سوال از رئیس‌جمهور كه شامل مقاومت ایشان در برابر حكم حكومتی ابقای آقای مصلحی در وزارت اطلاعات نیز می‌شود بیش از حد نصاب لازم امضا دارد و در زمان مناسب به هیأت رئیسه مجلس تقدیم خواهد شد. اگر این كار زودتر انجام شده بود كار به این جا نمی‌كشید.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
sardar
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۲/۱۸
1
6
درود بر اون شرفت......پولي كه ميگيري حلالت باشه...كاش 20%نمايندهها مثل علي آقا بودند.
ناشناس
|
UNITED STATES
|
۲۲:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۲/۱۸
0
0
درود
بابا
|
GERMANY
|
۰۱:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۲/۱۹
0
0
بالاخره این اقای مطهری حرفی زد که روح پدرش شاد شود. امیدوارم این صحبتش به فراموشی سپرده نشود
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۲/۱۹
0
0
بهتره اول مجلسی ها یاد بگیرند که رعایت قانون کنند که در اکثر جلسات یا نیستند یا هستند و خوابند بعد آموزش قانون بدهند اتفاقا ای کاش مجلس به اندازه یک سوم دولت به قانون عمل می کرد
نظرات بینندگان