arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۲۴۴۱
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۱۱ - ۲۵ بهمن ۱۳۹۴

برگه‌های انتخابات مجلس دهم چه پارامترهای امنیتی دارد؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
تسنیم: مدیرعامل شرکت چاپ و نشر بانک ملی ایران از چاپ برگه‌های ویژه انتخابات مجلس دهم خبر داد و گفت: در این برگه‌ها ۲۷ پارامتر امنیتی لحاظ شده است؛ از این رو ضریب امنیتی در برگه‌های رأی‌گیری این دوره نسبت به دوره‌های گذشته رشد قابل توجهی داشته است.
رضا منصوری، مدیرعامل شرکت چاپ و نشر بانک ملی، گفت: شرکت چاپ و نشر بانک ملی در سال‌های اخیر عهده‌دار چاپ اوراق بهادار و برگه‌های انتخابات بوده است. چاپ برگه‌های انتخابات برای مجلس دهم نیز برعهده این چاپخانه بود که تلاش شده است در این دوره بیشترین مؤلفه‌های امنیتی در تولید این برگه‌ها لحاظ شود.

وی ادامه داد: برای تولید برگه‌های انتخابات ویژه انتخابات پیش‌رو برای مجلس شورای اسلامی تلاش شده تا پارامترهای امنیتی لحاظ شود. با توجه به اینکه در سال‌های اخیر تکنولوژی در این حوزه با پیشرفت‌های چشم‌گیری همراه بوده، در چاپ برگه‌های انتخابات مجلس دهم تلاش شده تا با استفاده از این پیشرفت‌ها و امکانات، مسائل امنیتی بیش از گذشته رعایت شود.

رعایت 27 پارامتر امنیتی در برگه‌های انتخابات مجلس دهم

منصوری افزود: آیتم‌های امنیتی بیشتری برای این برگه‌ها در نظر گرفته شده است؛ به طوری که امکان جعل آنها وجود ندارد و خاصیت‌های کنترلی و نظارتی نیز در آنها بیشتر لحاظ شده است. چنانچه اگر در شمارش آمار اشتباهی صورت بگیرد، در برگه‌های تولید شده آیتم‌هایی به کار رفته است که می‌تواند مانع از انجام این کار شود. به طور کلی می‌توان گفت که برگه‌های انتخابات برای مجلس دهم سالم‌تر و مطمئن‌تر از همیشه است.

برگه‌های انتخابات مجلس دهم ضد جعل است

مدیر چاپخانه بانک ملی ایران با بیان اینکه این برگه‌ها در حال حاضر تولید شده است، به تفاوت برگه‌های انتخابات مجلس دهم با دوره گذشته اشاره کرد و گفت: از دوره گذشته تاکنون علم پیشرفت کرده و ما هر روز شاهد رشد علم در سطوح مختلف زندگی‌مان هستیم. با توجه به پیشرفت روزافزون تکنولوژی، برای ضد جعل و تقلب بودن این برگه‌ها نیز تدابیری اندیشیده شده است؛ از این رو ضریب امنیتی در برگه‌های انتخابات و رأی‌گیری این دوره نسبت به دوره‌های گذشته رشد قابل توجهی دارد و بالاتر است.

منصوری یادآور شد: امکانات به کار رفته در تولید این برگه‌ها به گونه‌ای است که در جای دیگری نمی‌توان این برگه‌ها را چاپ کرد و در صورت جعلی بودن بلافاصله مشخص می‌شود. حدود 27 پارامتر امنیتی در برگه‌های انتخابات مجلس دهم لحاظ شده است که از جمله این موارد می‌توان به استفاده از مرکب و کاغذهای مخصوص اشاره کرد که کاربرد آنها این تولیدات را نسبت به دیگر موارد گذشته متمایز می‌کند.

بخش دیگر سخنان منصوری به فضای تولید شده این برگه‌ها اختصاص داشت. وی در این رابطه گفت: فضای تولید شده این برگه‌ها نیز از امینیت بالایی برخوردار بوده است. تعرفه‌های انتخابات در مکانی تولید و چاپ می‌شود که قرنطینه کامل حاکم است و تمامی مراحل هم به صورت محسوس و هم به صورت غیر محسوس کنترل می‌شود. تمام فرایند کنترل نیز ضبط می‌شود که اگر اتفاقی در مرحله‌ای از تولید بیفتد، قابل پیگیری باشد. 13 مرحله کنترل لحاظ شده که فضای تولید را کاملاً ایمن می‌کند.

تولید برگه‌های انتخابات به تفکیک استان‌ها و شهرستان‌ها

مدیر چاپخانه بانک ملی با بیان اینکه این برگه‌ها هم‌اکنون در اختیار وزارت کشور است تا در زمان مقرر به استان‌ها منتقل شود، از تولید برگه‌های انتخابات به تفکیک هر استان و شهرستان خبر داد و یادآور شد: برگه‌ها به تفکیک استان‌ها مشخص شده‌اند؛ چون در برخی از استان‌ها تا دو نفر حق انتخاب وجود دارد و در برخی دیگر از استان‌ها مانند تهران حدود 30 نفر؛ از این نظر برگه‌ها به تفکیک استان‌ها و در استان‌ها نیز به تفکیک شهرستان‌ها مشخص شده‌اند؛ چون این تفاوت تعداد نامزدها نیز در برگه‌ها لحاظ می‌شود.

شرکت چاپ و نشر بانک ملی در سال 1317 با نام «بنگاه چاپخانه» تاسیس شده است. این شرکت که در ابتدا کارش محدود به چاپ تاریخ انتشار بر روی اسکناس‎ها بود، کم‌کم با گسترش فعالیت‌ها، به تدریج به یکی از معتبرترین چاپخانه‎های کشور و خاورمیانه تبدیل شد. ساختمان شرکت توسط فرانسوی‎ها طراحی و در سال 1319 ساخته شد. در سال 1376 به دلیل تقاضای فراوان و حجم بالای سفارش‎های چاپی، ساختمان جدید چاپخانه که در این زمان با نام «شرکت چاپ بانک ملی ایران» به کار خود می‎پرداخت، با زیر بنای 23400 متر مربع در کیلومتر 18 جاده مخصوص کرج احداث شد. نهایتاً در سال 1379 این شرکت به منظور یجاد امکان نشر کتاب و مجله، مجوز نشر را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرد و به «شرکت چاپ و نشر بانک ملی ایران» تغییر نام یافت.

شرکت چاپ و نشر بانک ملی انجام امور متعدد و ویژ‌ه‌ای را برعهده دارد که به دلیل داشتن ماشین‌های خاص، انجام آن تنها از سوی این شرکت انجام می‌شود که از جمله این موارد می‌توان به چاپ اوراق بهادار، تولید کارت ملی هوشمند و اسکن‌ از اسناد مهم سازمان‌های مختلف اشاره کرد. علاوه بر این حجم بالای تولیدات در روز، امکان حفظ تولیدات در انبارها به مدت طولانی نیز از دیگر ویژگی‌های این شرکت بوده است.

فعالیت‌های این شرکت به دلیل امور محول شده، به دو بخش عمده امنیتی و غیر امنیتی تقسیم می‌شود. بر این اساس فعالیت‌ها به بخش A و B تقسیم می‌شود. چاپ برخی از تولیدات که از اهمیت ویژه برخورداراند، در درجه A قرار می‌گیرند. البته براساس اهمیت تولیدات، سطوح امنیتی نیز افزایش می‌یابد که از جمله این موارد می‌توان به چاپ تعرفه انتخابات اشاره کرد که در این زمان تمام شرکت به صورت ایزوله اداره می‌شود و علاوه بر این، اصول امنیتی در بالاترین سطح خود رعایت می‌شود. از دیگر ویژگی‌های این شرکت داشتن خزانه وسیع برای نگهداری تولیدات تا زمان مقرر است.

نظرات بینندگان