arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۲۷۹۴
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۳ - ۲۷ بهمن ۱۳۹۴

شورای رقابت: تعیین سود توسط بانک‌ها تبانی و تخلف است

رئیس شورای رقابت با بیان اینکه چرا توافق جمعی دیروز بانک‌ها برای کاهش نرخ سود سپرده، برای کاهش نرخ سود تسهیلات صورت نگرفته است، گفت: شورای رقابت در صدد است به این موضوع ورود پیدا کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
به گزارش انتخاب، رضا شیوا  با اشاره به اینکه تصمیم اخیر شورای هماهنگی مشترک مدیران بانکی برای نرخ های سود بانکی خلاف ماده 44 قانون اصل 44 است، اظهار داشت: نباید یک عده تولیدکننده با توافقی جمعی اقدام به تعیین قیمت یک کالا کنند و این یک تبانی به حساب می‌آید.
 
وی با بیان اینکه چرا در این توافق جمعی تصمیمی برای کاهش نرخ سود تسهیلات توسط سیستم بانکی گرفته نشده است، افزود: شورای رقابت در صدد است به این موضوع ورود پیدا کند.اما به صورت کلی بانک ها نمی توانند به صورت توافقی نرخ سود بانکی و تسهیلات را تعیین کنند و در این رابطه باید یک تصمیم مناسب اتخاذ شود.
 
شیوا اضافه کرد: شورای پول و اعتبار موافق تعیین نرخ به صورت دستوری نیست اما نباید در این رابطه سیستم بانکی با در نظرگرفتن منافع خود تصمیمی برای کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی نگیرد. بنده موافق کاهش نرخ سود سپرده بانکی هستم اما در کنار آن باید تصمیم مناسبی هم برای کاهش نرخ تسهیلات بانکی گرفته شود.
 
براساس تصمیم جدید سیستم بانکی در کاهش نرخ سود بانکی، سود سپرده سالانه از 20 به 18 درصد و نرخ سود سپرده روزشمار به کمتر از 10 درصد کاهش می‌یابد. نرخ های جدید سود بانکی از اول  اسفند ماه سال جاری اجرایی خواهد شد.
 
 به دنبال جلسات هماهنگی مشترک مدیران عامل نظام بانکی کشور در 24 بهمن ماه  که با حضور مدیران عامل بانک‌ها و مقامات بانک مرکزی در محل بانک پارسیان تشکیل شد، در فاصله یک ماه مانده به پایان سال توافق برای کاهش نرخ سود انجام شد. براساس این توافقنامه بانک‌ها باید قبل از شروع سال‌های جدید نرخ سود مورد انتظار سپرده‌های سرمایه‌گذاری را محاسبه و بگونه‌ای تعیین نمایند که سود علی‌الحساب پرداختی طی دوره همواره کمتر از نرخ سود قطعی پایان دوره باشد.
 
بنابر تصمیم قبلی شورای هماهنگی بانک ها و شورای عالی کانون بانک‌ها و مؤسسات اعتباری خصوصی در این زمینه نیز پایش صورت خواهد پذیرفت. بانک مرکزی نیز در این ابلاغیه‌ای اعلام کرد که با توجه به کاهش چشمگیر نرخ تورم که به طور طبیعی نرخ بازدهی اسمی فعالیت های اقتصادی را نیز تحت تأثیر قرارداده است بر همین مبنا بانک مرکزی نیز اقدام شورای هماهنگی بانک ها و کانون بانک های خصوصی در جهت کاهش نرخ های سود علی الحساب سپرده های بانکی استقبال می‌کند.
منبع: تسنیم
نظرات بینندگان