arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۲۸۲۶
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۱۵ - ۲۷ بهمن ۱۳۹۴

ظریف: بودجه نظامی اعضای شورای همکاری چند برابر بودجه نظامی ایران است

وزیر امور خارجه با تاکید بر همکاری بین کشورهای منطقه و گفت‌وگوهای منطقه‌ای و دستیابی به راه‌حل سیاسی برای حل بحران‌‌ها گفت: بودجه نظامی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس چند برابر بودجه نظامی ایران است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
به گزارش انتخاب، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در مؤسسه اگمونت (مؤسسه مطالعات سیاسی وزارت خارجه بلژیک) در حضور ریندرز، وزیر امور خارجه بلژیک، رئیس هیأت امناء و مدیران کل مؤسسه اگمونت و همچنین تعدادی از محققان بلژیکی و سایر کشورهای جهان سخنرانی کرد و به سئوالات تعدادی از حاضرین پاسخ گفت.

ظریف در این نشست با بیان اینکه اروپا قدر توافق هسته‌ای بین ایران و کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل و کشورهای اروپایی را می‌داند، اظهار داشت: توافق هسته‌ای یکی از موارد معدودی بود که دیپلماسی بر یک بحران فایق شد.

وی با اشاره به اینکه چند قطعنامه تحت فصل هفت علیه جمهوری اسلامی ایران برداشته شده و قطعنامه جدیدی براساس همکاری تصویب شد، ادامه داد: این موضوع جدیدی در تاریخ شورای امنیت سازمان ملل بود.

وزیر خارجه کشورمان تصریح کرد: دلیل حل مسئله هسته‌ای تعریف جدیدی بود که همه از جمله وزیران امورخارجه ١+٥ در سال ٢٠١٣ از موضوع هسته‌ای ایران ارائه کردند.

ظریف با بیان اینکه ما معتقد هستیم برنامه هسته‌ای حق ما است، عنوان کرد: بازرسی‌های بسیار توسط آژانس نشان داد که ما انحرافی نداشته‌ایم. در طرف دیگر کشورهایی بودند که فکر می‌کردند که ایران برنامه پنهانی دارد و خواهان غنی‌سازی صفر بودند.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه اگرچه غرب تحریم‌هایی را علیه ایران انجام داد اما تعداد سانتریفیوژهای ایران به 20 هزار سانتریفیوژ افزایش یافت، خاطرنشان کرد: در اثر مذاکرات و توافق هسته‌ای، غرب توانست صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران را راستی‌آزمایی کند و در مقابل تحریم‌های ایران رفع شد.

رئیس دستگاه دیپلماسی با اشاره به بحران‌های زیست محیطی، امنیتی و تروریستی که اروپا با آن مواجه است، تاکید کرد: نمی‌توان در صورتیکه دیگران امنیت نداشته باشند انتظار داشته باشید که شما امنیت داشته باشید.

ظریف با بیان اینکه شما نمی‌توانید در پاریس، بروکسل و سن‌باردینو امنیت داشته باشید در حالیکه بقیه جهان در ناامنی و سرکوب به سر ببرند، تصریح کرد: اعتقاد دارم که اگر بتوانیم مسائل‌مان را در منطقه بازتعریف کنیم نه به‌ واسطه حذف دیگران بلکه با مشارکت همه می‌توان به راه‌حل دست یافت.

وی با اشاره به اینکه خشونت و افراط‌گرائی را نمی‌توان به یک کشور محدود کرد، اظهار داشت: اگر امروزه خشونت و افراط‌گرائی در سوریه، عراق، لیبی و افغانستان است، نمی‌توان گفت که این خشونت و افراط‌گرایی به این کشورها محدود بوده و به مناطق دیگر سرایت نمی‌کند. داعش و النصره را هم نمی‌توان به یک کشور محدود دانست.

وزیر امور خارجه کشورمان با تاکید براینکه در مورد خشونت و افراط‌گرایی نیز باید موضوع را تعریف مجدد کرده و نه فقط به چشم‌انداز تهدید در جهان بلکه به فرصت‌ها در منطقه هم نگاه کنیم، عنوان کرد: ما باید بدانیم که این بحران‌ها تهدیدات و چالش‌های مشترک برای همه ما هستند، باید بحران‌ها را از یک چشم‌انداز جهانی نگاه کرد، به‌گونه‌ای که هر بحران در واقع بحرانی برای همه است.

ظریف در ادمه سخنرانی خود افزود: احتمالا روزانه مردم بیشتری در یمن نسبت به سوریه کشته می‌شوند. یک کشور منافع خود را نه در داشتن همسایگان دوست بلکه در حذف کردن آنها می‌داند.

وی با بیان اینکه اگر می‌خواهیم به مسئله داعش و تروریسم خشونت‌آمیز بپردازیم باید مسائل را باز تعریف کنیم، ادامه داد: بیش از هر چیز دیگری ما باید یک راه‌حل جهانی برای متوقف کردن دشمنی، تنفر و فرقه‌گرایی داشته باشیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: نمی‌توانیم تنها یک راه‌حل نظامی برای بحران‌ها داشته باشیم بلکه باید راه‌حل سیاسی و راه‌حل جامع جهانی داشته باشیم.

ظریف در پاسخ به سئوال یکی از حاضران درخصوص راه‌حل اختلافات در منطقه اظهار داشت: بند آخر قطعنامه ٥٩٨ در صورتی که اجرایی می‌شد ما با چنین شرایطی مواجه نبودیم. منطقه ما نیازمند همکاری بین کشورهای منطقه و گفت‌وگوهای منطقه‌ای است.

وی تاکید کرد: بودجه نظامی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس چند برابر بودجه نظامی ایران است.

وزیر امور خارجه با اشاره به حادثه منا و شهادت صدها تن از حجاج ایرانی تصریح کرد: حتی اگر بپذیریم که این حادثه در اثر غفلت عربستان رخ داده تاکنون عربستان نه با خانواده‌های قربانیان ابراز همدردی کرده و نه عذرخواهی کرده است.

ظریف در پاسخ به سؤالی دیگر در خصوص افغانستان، کار با دولت ملی فعلی افغانستان را بهترین راه برای تأمین امنیت و ثبات در افغانستان ارزیابی و خاطرنشان کرد: ایران و اتحادیه اروپا می‌توانند در مورد افغانستان همکاری کنند. همکاری جمعی در خصوص افغانستان با حضور اتحادیه اروپا و پاکستان بهترین راه برای تضمین ثبات در این کشور است.

منبع: فارس
نظرات بینندگان