arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۲۸۷
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۱۵ - ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۰

مجلس: فعالیت نیکزاد غیرقانونی است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
فارس نوشت:

محسن کوهکن سخنگوی هیئت رئیسه مجلس در خصوص وضعیت وزارت راه و ترابری از منظر قانون اساسی گفت که طبق اصل 135 این قانون وقتی وزیری توسط رئیس جمهور عزل و یا از سوی مجلس استیضاح می‌شود، رئیس جمهور به مدت سه ماه می‌تواند با تعیین سرپرست آن وزارتخانه را اداره کند.

وی افزود: دوازدهم بهمن ماه وزیر راه به نوعی از مسئولیت خود عزل شد و مهلت اداره این وزارتخانه با سرپرست نیز در تاریخ 12 اردیبهشت ماه به پایان رسید لذا سرپرست این وزارتخانه از اولین روز بعد از این سه ماه در وزارتخانه مذکور هیچ حق امضا و مسئولیتی ندارد و هر اقدامی که انجام دهد تصرف غیر قانونی در اموال دولتی و عمومی است.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس در خصوص تشکیل وزارتخانه ورزش نیز گفت: بنده جزء کسانی بودم که در مجلس به موضوع تکشیل این وزارتخانه رای ندادم چرا که معتقد بودم وقتی در قانون برنامه پنجم کاهش تعداد وزارتخانه‌ها به دولت تکلیف شده است اینکه یک وزارتخانه جدید تشکیل دهیم زیبنده نیست.
سخنگوی هیئت رئیسه مجلس یادآور شد: ممکن است برداشت دولت این باشد که وقتی مجلس اذن و اجازه ادغام وزارتخانه‌ها را می‌دهد دولت می‌تواند این ادغام را انجام داده و مصادیق را خودش تشخیص دهد و یکی از وزرا را حذف و دیگری را نگه دارد.

عضو هیئت رئیسه مجلس در خصوص اصل ادغام وزارتخانه‌ها گفت: حساسیت خاصی در این زمینه وجود دارد مثلا اینکه وقتی بحث ادغام وزارتخانه‌ها مطرح است، وزارتخانه‌های مدنظر را چگونه تعیین کنیم به طور مثال وقتی می‌گوییم وزارت صنایع و بازرگانی در هم ادغام شوند یک نگرانی برای صاحبان صنایع مبنی بر اینکه صنعت و معدن در بازرگانی حذف می‌شود به وجود خواهد آمد لذا این مسائل باید حل شود.

کوهکن در ادامه گفت: نگاه دیگر این است که آیا انتخاب وزارتخانه‌ها برای ادغام، انتخابی درست و صحیح است یا خیر که باید گفت این قبیل انتخابات از پشتوانه کار کارشناسی چندین ساله برخوردار و بحث تجمیع بحثی طولانی است و در گذشته تجربه آن را داشته‌ایم.

کوهکن انتخاب وزارتخانه‌ها از سوی دولت برای ادغام در یکدیگر را انتخابی درست و صحیح دانست و گفت: بنده به آنها اعتقاد دارم چرا که این انتخابات دارای سنخیت است.

وی افزود: وزیر جدید باید از مجلس رأی اعتماد بگیرد چرا که در تعریف ماده 53 عبارت "وزارتخانه‌های جدید " آمده لذا وزارتخانه‌های جدید دارای وزیر جدید خواهند بود و وزیر جدید در فرآیند انتخاب گزینه توسط رئیس جمهور و دادن رأی اعتماد مجلس شکل می‌گیرد.

نظرات بینندگان