arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۲۸۷۶
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۱۹ - ۲۷ بهمن ۱۳۹۴
طیب نیا اعلام کرد:

جزئیات توافق ۱۰ میلیارد دلاری ایران و ژاپن

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
خط اعتباری بی سابقه ۱۰ میلیارد دلاری بین ایران و ژاپن منعقد شد و مقامات ژاپنی می‌گویند این بزرگترین گشایش اعتبار آنها برای یک کشور خارجی است.

به گزارش انتخاب، وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان با مشاور ویژه نخست وزیر ژاپن دیدار و گفتگو کرد. علی طیب نیا با اشاره به توافقات انجام شده طی سفر سه روزه خود به کشور ژاپن، اظهارداشت: ما بلافاصله لایحه مربوط به توافقنامه اقتصادی بین دو کشور را در وزارت اقتصاد تدوین و به هیات دولت جهت ارایه به مجلس شورای اسلامی تقدیم کردیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به اتصال بانک مرکزی و دیگر بانک های ایرانی به سامانه سوئیفت، ابراز امیدواری کرد این امر بتواند به تحقق اراده مسئولان عالی ایران و ژاپن مبنی بر توسعه هر چه سریع تر روابط اقتصادی دو کشور کمک کند.

در ادامه این دیدار، در خصوص اجرایی کردن برخی موارد توافق شده طی سفر اخیر وزیر اقتصاد کشورمان به کشور ژاپن از جمله مسائل مربوط به افتتاح خط اعتباری ۱۰ میلیارد دلاری از سوی این کشور برای تامین مالی پروژه های توسعه ای کشورمان مذاکراتی به عمل آمد.

طیب نیا با تاکید بر استقبال جمهوری اسلامی از محصولات صنعتی با کیفیت و حضور سرمایه گذاران ژاپنی در کشور و نیز با اشاره به علاقه زیاد خودروسازان ژاپنی برای حضور در بازار ایران اظهارداشت: صنعت خودروسازی ایران در منطقه جایگاه ممتازی دارد و به طور طبیعی، اولویت اول ما این است که شرکت های داخلی بتوانند تولید مشترک با برندهای بین المللی داشته باشند، کما اینکه تاکنون قراردادهایی نیز در این زمینه با شرکت هایی چون پژو و رنوی فرانسه منعقد شده یا در حال مذاکره برای انعقاد قرارداد است.

در این دیدار همچنین در خصوص فراهم آوردن مقدمات سفر «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن به کشورمان به نحوی که سفر وی دارای نتایج ملموس در خصوص نهایی سازی توافقات انجام گرفته طرفین باشد، مذاکراتی به عمل آمد.

«کاتسو یوکی کاوایی» مشاور ویژه نخست وزیر ژاپن نیز طی سخنانی در این دیدار، ضمن استقبال از توسعه هر چه سریع تر روابط اقتصادی دو کشور، از علاقه و پیگیری دستگاه های دولتی و بخش خصوصی ژاپن در زمینه هایی چون راه آهن و حمل و نقل جاده ای، محیط زیست، کشاورزی، خدمات مالی، تحقیقاتی و دانشگاهی، تاسیسات نیروگاهی و پالایشگاهی، تولیدات کالای صنعتی و به ویژه خودروسازی به منظور سرمایه گذاری و حضور در بازارهای ایران خبر داد.

کاوایی با تاکید براینکه سفر طیب نیا به ژاپن بسیار مهم و موثر بوده به برخی از نتایج این سفر اشاره کرده و بیان داشت: خط اعتباری ده میلیارد دلاری توافق شده در سفر شما به توکیو در تاریخ ژاپن بی سابقه بوده و این خط اعتباری بالاترین رقمی است که تاکنون ما برای یک کشور خارجی گشایش اعتبار کرده ایم.

مشاور نخست وزیر ژاپن با ابراز خرسندی از دیدار دوباره با وزیر اقتصاد کشورمان در بازه زمانی کوتاه تر از دو هفته گفت: اراده توکیو برای توسعه همه جانبه روابط و تسریع در اجرایی شدن توافقات بسیار جدی بوده وسفر آتی نخست وزیر «شینزوآبه» در راس هیئت بزرگ اقتصادی - سیاسی نیز با همین رویکرد انجام خواهد شد.
منبع: مهر
نظرات بینندگان