arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۲۹۹۶
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۱۲ - ۲۸ بهمن ۱۳۹۴

ظریف: آنهایی هدف موشک‌های ایران هستند که هوس تعدی و تجاوز دارند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزیر خارجه با بیان اینکه برنامه موشکی ایران تعارضی با قطعنامه شورای امنیت ندارد، گفت: برنامه موشکی ایران دفاعی است و صرفا کشورهایی را هدف خواهد گرفت که هوس تعدی و تجاوز به این کشور را داشته باشند.

به گزارش انتخاب، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه دیدارهای روز گذشته‌اش در بروکسل با مارتین شولتز رئیس پارلمان اروپا دیدار و گفت‌وگو کرد.

ظریف در این دیدار بر تداوم همکاری‌های پارلمانی بین ایران و اتحادیه اروپا تاکید کرد و افزود: در آینده نزدیک با سفر رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به بروکسل زمینه همکاری‌های پارلمانی فیمابین مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

وزیر خارجه کشورمان با اشاره به اینکه ایران وارد مرحله جدیدی از روابط با اتحادیه اروپا شده است، تصریح کرد: طرفین تلاش دارند تا با اجرایی شدن برجام روند مناسبات فیمابین را تسریع بخشند.

ظریف توجهات را به بحران یمن جلب کرد و افزود: در اثر محاسبات غلط حمله به یمن، گروه‌های افراطی و تروریستی در جنوب این کشور تقویت شده‌اند.

مارتین شولتز رئیس پارلمان اروپا نیز در این دیدار با اشاره به تحولات منطقه آن را نگران کننده خواند و در خصوص تحولات عراق تاکید کرد: در این کشور باید شیعه و سنی یک هدف را دنبال کرده و آن جنگ با داعش است.

وی مهمترین اثر بی ثباتی منطقه را افزایش آوارگان و مهاجرت آنها به اروپا دانست و بر لزوم مدیریت بحران آوارگان تاکید کرد.

به گزارش فارس، محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان همچنین در کمیته روابط خارجی پارلمان اروپا در جمع 71 عضو این کمیته و همچنین تعداد زیادی از دیگر نمایندگان پارلمان اروپا به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار داشت: فکر می‌کنم اتحادیه اروپا و ایران می‌توانند به‌ خاطر این واقعیت که نشان دادند دیپلماسی کارآمد است، افتخار کنند.

وی با بیان اینکه دلیل این امور تغییر پارادایمی بود که از طریق آن به موضوعات می‌پرداختیم، تصریح کرد: بازی با حاصل جمع صفر بازی باخت - باخت بوده و در پایان همه را بازنده خواهد کرد. بنابراین یا باید یک بازی با حاصل جمع مثبت داشته باشیم یا بازی با حاصل جمع منفی که در آن همه بازنده خواهند بود.

وزیر خارجه با تاکید بر لزوم اتخاذ رویکردهای چندجانبه در حل مشکلات منطقه‌ای و جهانی عنوان کرد: باید همه بدانیم که در یک قایق هستیم یا با هم نجات پیدا می‌کنیم یا با هم غرق می‌شویم.

ظریف در این نشست ضمن تبیین مواضع جمهوری اسلامی ایران پیرامون مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی به سوال‌ها و ادعاهای مطرح شده توسط برخی از نمایندگان پارلمان اروپایی در موضوعات مرتبط با منازعات منطقه از جمله سوریه، یمن و عراق، تنش بین ایران و عربستان و نیز مسائل مربوط به حقوق بشر در ایران پاسخ داد.

وی در تبیین موضع ایران نسبت به سوریه و یمن با تاکید بر خواست کشورمان مبنی بر حق تعیین سرنوشت مردم سوریه و یمن توسط مردم‌شان، حضور مستشاری ایران در سوریه را بنا به درخواست دولت قانونی این کشور و مطابق با حقوق بین‌الملل دانست و خاطرنشان کرد: کمک ایران به دولت عراق و سوریه با هدف ممانعت از سلطه گروه‌های افراطی و تروریستی همچون داعش، جبهه النصره و القاعده بر بغداد و دمشق صورت می‌گیرد در حالی که برخی کشورهای منطقه متأسفانه این گروه‌های تروریستی را به عنوان متحدان خود و ابزار چانه‌زنی در معادلات منطقه‌ای تقویت می‌کنند.

رئیس دستگاه دیپلماسی با طرح این سوال که چه کسی در منطقه ما مستحق تحریم‌های حقوق بشری است؟ نمایندگان پارلمان اروپا را به تعمل و تفکر در مورد وضعیت اسفناک یمن و بمباران‌های مداوم مناطق غیرنظامی توسط عربستان فراخواند.

ظریف ادامه داد: اصولأ در یمن دیگر هدفی برای بمباران باقی نمانده است. یک کارخانه سیمان را پنج بار بمباران کرده‌اند و پس از آن یک کارخانه آرد را هفت بار مورد حملات هوایی خود قرار داده‌اند. مراکز بیمارستانی بارها مورد تعرض قرار گرفته‌اند و اصولا در یمن دیگر هدفی برای بمباران نمانده است به‌جر انسان‌های بیگناه.

وی دلیل تشدید تنش‌ها در منطقه و جنگ‌افروزی عربستان و برخی شرکای آن در منطقه را نتیجه اشتباه محاسباتی این کشور در فهم معادلات منطقه‌‌ای و تلقی حل و فصل موضوع هسته‌ای ایران به عنوان عامل برهم زننده توازن قوای مدنظر عربستان دانست و تصریح کرد: این رویکرد عربستان که مبتنی بر تقلا برای حذف دیگران از معادلات منطقه‌ای و نادیده گرفتن نقش و منافع مشروع دیگر همسایگان است به هیچ عنوان به نفع و صلاح این کشور و منطقه نخواهد بود.

وزیر امور خارجه کشورمان در واکنش به ابراز نگرانی‌های برخی نمایندگان پارلمان اروپا نسبت به وضعیت حقوق بشر در ایران و از جمله تعداد بالای مجازات اعدام در ایران با تذکر این نکته که هیچ کشوری در جهان نمی‌تواند ادعای بی‌نقص بودن در حوزه حقوق بشر داشته باشد، خواستار توجه نمایندگان پارلمان اروپا به واقعیت‌های موجود ایران و از جمله حاکم بودن صندوق‌های رای در تعیین دولت‌های ایران شد.

ظریف این واقعیت را گوشزد کرد که طی چند دهه گذشته هر دولت انتخاباتی را برگزار کرده است که نتیجه آن پیروزی رقیب آن دولت در انتخابات بوده است.

وزیر خارجه کشورمان گفت: دولت خاتمی محصول انتخاباتی بود که رفسنجانی متولی برگزاری‌اش بود. احمدی‌نژاد محصول انتخاباتی بود که خاتمی آن را برگزار کرد و روحانی نتیجه انتخاباتی است که رقیب مسلم وی یعنی احمدی‌نژاد آن را برگزار کرد. آیا این خود نشانه جدی بودن دموکراسی نوپای ایران نیست؟ در کدام کشور منطقه سراغ دارید که انتخابات حتی در دوره‌ جنگ نیز تعطیل نشده باشد؟

ظریف در پاسخ به انتقاد برخی نمایندگان پارلمان اروپا راجع به اعدام در ایران با ذکر این واقعیت که اکثریت قریب به اتفاق اعدام‌ها مربوط به قاچاقچیان مواد مخدر است این سوال را مطرح کرد که اتحادیه اروپا در قبال فداکاری‌های مالی و جانی ایرانیان برای جلوگیری از ترانزیت مواد افیونی به اروپا چه کرده است؟

وی با انتقاد از تحریم‌های غیرمنطقی اتحادیه اروپایی به بهانه حقوق بشر که حتی ارسال تجهیزات فنی برای ردگیری و مقابله با قاچاق مواد مخدر را هم منع کرده است، رویکرد ایران در قبال مقابله با مواد مخدر را مسئولانه و صادقانه توصیف کرده و اتحادیه اروپا را دعوت به تعامل برای مقابله موثرتر با این پدیده کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی در جواب ادعای برخی نمایندگان پارلمان اروپا مبنی بر نقض حقوق بشر در ایران از جمله آزار و اذیت اقلیت‌های مذهبی و همجنس‌بازان سابقه برخورد گزینشی و سیاسی غرب با حقوق بشر را یادآور شد و عنوان کرد: همان زمان که مردم ایران زیر بمباران شیمیایی دیکتاتور عراق بودند اتحادیه اروپا با چشم‌پوشی از جنایات آشکار رژیم صدام در سازمان ملل علیه ایران قطعنامه حقوق بشری صادر می‌کرد و جالب اینکه رژیم صدام حسین هم در کنار کشورهای اروپایی بانی این قطعنامه‌ها می‌شد.

ظریف ادامه داد: به محض اینکه صدام به کویت حمله کرد عراق به عنوان ناقض حقوق بشر محکوم شد. آیا این نشانه روشن از رویکرد تبعیض‌آمیز و غیراصولی غرب نسبت به مقوله حقوق بشر نیست؟

وی این نکته را یادآور شد که گفت‌وگو در مورد حقوق بشر نمی‌تواند یک‌طرفه و تحکمی باشد و هیچ کشور یا گروهی از کشورها حق ندارند ارزش‌هایی که در نظر آن‌ها ارزشمند است را بر دیگران تحمیل کند.

* آنها که در سوریه و عراق با لهجه غلیظ و اصیل اروپایی فریاد می‌زنند و سر می‌برند ایرانی نیستند
وزیر خارجه کشورمان با بیان اینکه اگر بنا بر شماتت و سرزنش باشد چیزهای بسیاری است که می‌توان درباره رویکرد غرب نسبت به مقوله حقوق بشر مطرح کرد، اظهار داشت: آنها که در سوریه و عراق با لهجه غلیظ و اصیل اروپایی فریاد می‌زنند و سر می‌برند ایرانی نیستند بروید از خودتان سوال کنید که چه کرده‌اید که نسل چندم مهاجران در اروپا چنین به بیراهه رفته‌اند.

ظریف افزود: جز این است که نقض سیستماتیک حقوق بشر و تبعیض نژادی و مذهبی و قومی در جوامع اروپایی منبع بزرگی برای عضوگیری گروه‌های افراطی و تروریستی فراهم آورده است و اکنون این تبعیض‌های فاحش که متاسفانه هنوز هم به اسم غربی کردن مهاجران در حال شکل گرفتن است یکی از دلایل اصلی نضج‌گیری تروریسم و افراطی‌گری در منطقه ما و صدور تروریسم از اروپا به این منطقه شده است.

وی با یادآوری سابقه بسیار عبرت‌انگیز جنگ تحمیلی و حمایت همه‌جانبه غرب و کشورهای منطقه از صدام حسین تاکید کرد: ایران در عین اینکه هیچ‌گاه قصد تجاوز به هیچ کشوری ندارد، نسبت به دفاع از استقلال و تمامیت ارضی خود قاطع عمل خواهد کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی با تذکر این نکته که قطعنامه 1929 شورای امنیت که فعالیت موشکی ایران را منع می‌کرد دیگر وجود خارجی ندارد، تصریح کرد: مطابق با قطعنامه 2231 فعالیت ایران در ارتقای توانمندی موشکی‌اش منع نشده است بلکه صرفا از ایران درخواست شده است برنامه‌هایش را متوقف کند. مضافا اینکه این درخواست هم محدود به موشک‌هایی است که برای حمل کلاهک هسته‌ای طراحی شده باشند. در حالیکه اصولا ایران هیچ موشکی را برای این امر طراحی نکرده است و بنابراین برنامه موشکی ایران هیچ تعارضی با قطعنامه شورای امنیت هم ندارد.

* موشک‌های ایران آنهایی را هدف قرار می‌دهد که هوس تعدی و تجاوز دارند

ظریف در پاسخ به سئوال یکی از نمایندگان پارلمان اروپا مبنی بر اینکه موشک‌های دوربرد ایران به چه منظوری و علیه چه کشوری هدف‌گیری شده است؟ خاطرنشان کرد: برنامه موشکی ایران به منظور دفاع از ایران است و صرفا کشورهایی را هدف خواهد گرفت که هوس تعدی و تجاوز به ایران را داشته باشند.

وزیر خارجه کشورمان در پایان با تأکید مجدد بر الگوی حل و فصل مسالمت‌آمیز موضوع هسته‌ای ایران به عنوان نمونه‌ای از کارکرد موفق دیپلماسی بر مبنای بازتعریف مشکل و بازتعریف راه‌حل‌ها در قالب گفت‌وگو بر اساس احترام متقابل و منطق برد-برد هشدار داد: اصرار برخی طرف‌های منطقه‌ای برای نادیده گرفتن منافع و نگرانی‌های مشروع دیگران به هیچ عنوان منجر به نتیجه برای آنها نخواهد شد و صرفا آتش منازعات را شعله‌ورتر نخواهد کرد.
منبع: فارس
نظرات بینندگان