arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۳۰۰۷
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۱۳ - ۲۸ بهمن ۱۳۹۴
آیریش اگزمینر:

توپ کاهش تولید نفت به زمین ایران افتاد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
کاهش بهای نفت باعث شده تا کشورهای وابسته به این ماده تلاش کنند با کاهش تولید خود، بهای آن را به میزانی متناسب باز گرداند.
 
به گزارش انتخاب، روز گذشته کشورهای عربستان سعودی و روسیه توافق کردند تا تولید نفت خود را به میزان مشخصی محدود کنند. اکنون کشورها منتظر هستند تا ایران و عراق تصمیم خود در زمینه تولید این ماده را اعلام کنند. این دو کشور امروز به همراه ونزوئلا درباره احتمال کاهش تولید نفت جلسه ای برگزار خواهند کرد.
 
در حالی که عراق اعلام کرده چندان مخالف کاهش تولید نفت نیست؛ وزیر نفت ایران در این باره از خود شک و تردید نشان داده است. ایران که تنها چند ماه است از فشار تحریم های بین المللی خارج شده، احتمالا علاقه چندانی به کاهش تولید نشان نخواهد داد.
 
"میسوین ماهش،" تحلیلگر اقتصادی "بارکلیز" انگلستان، در این زمینه اظهار کرده است: "همکاری ایران و عراق در این طرح بسیار ضروری است، چرا که این  دو کشور احتمالا در نظر خواهند داشت تا تولید خود را افزایش دهند. بدون همکاری تمام کشورها، هرگونه کاهش تولید از سایر فروشندگان نفت تاثیر چندانی بر بازار نخواهد گذاشت."
 
"بیژن نامدار زنگنه،" وزیر نفت ایران قرار است با "عادل عبدالمهدی،" وزیر نفت عراق و "الوجیو دل پینو،" وزیر نفت ونزوئلا با هدف تصمیم گیری در ارتباط با این موضوع دیدار کند.
 
ایران، دومین تولید کننده بزرگ اوپک قبل از تشدید تحریم ها در سال 2012، به دنبال افزایش یک میلیون بشکه ای تولید روزانه نفت خود است. این کشور اولین محموله نفتی خود به اروپا را آماده کرده و شرکت های چینی و اسپانیایی نیز به دنبال دریافت محموله های خود هستند.
 
یک تحلیلگر اقتصادی در بانک "کامرز" آلمان، گفت: "پس از مذاکرات طولانی و تلاش ایران برای خروج از تحریم ها، نمی توان انتظار داشت آن ها خودشان را تحریم کنند."
 
در میان این دو کشور، عراق احتمالا بیشتر حاضر به کاهش تولیدات باشد. این کشور در حال حاضر با تولید 4.35 میلیون بشکه نفت در روز رکورد جدیدی را در این زمینه ثبت کرده است. 
 
یک مسئول عراقی، با درخواست فاش نشدن نامش، اظهار کرد عراق حاضر است در این توافق شرکت داشته باشد.
نظرات بینندگان