arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۳۰۴
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۶ - ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۰

هنر جشنواره زده ما!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
آقاي جواد شمقدري معاون سينمايي ارشاد چند روز پيش فرموده اند که بايد در سال 100 جشنواره سينمايي داشته باشيم! خوب است ايشان و ديگر مسؤولان محترمي که چنين افاضاتي مي فرمايند بدون اينکه اطلاع درستي از ميزان حيف و ميل بيت المال در انبوه جشنواره هاي رنگارنگي که در حيطه مسؤوليتهايشان برگزار مي شود داشته باشند، قبل از برگزاري اين صدها جشنواره در رشته هاي مختلف و به بهانه هاي مختلف، بنشينند و به ميزان اثرگذاري اين جشنواره ها هم نظري بيندازند. ممکن است پاسخ دهند که فلان جشنواره اسپانسر يا حامي مالي داشته است. اولاً که آيا همه جشنواره هايي که در حوزه مديريت ارشاد برگزار مي شوند حامي مالي دارند و ثانياً آيا همانهايي که اسپانسر دارند هيچ هزينه مادي و معنوي براي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ايجاد نمي کنند؟
اگر مسؤولان رشته هاي ديگر هنري هم چنين نظري درباره حوزه خودشان داشته باشند که بايد چندين برابر کل بودجه هنري مملکت را فقط صرف برگزاري صدها نمونه از اين جشنواره هاي رنگارنگ و در بيشتر اوقات کم خاصيت و بي خاصيت نمود!
بهتر است معاون محترم سينمايي، اول از مسؤولان همين جشنواره فيلم کيش که به گفته آنها که ديده اند و در خبرها نوشته اند به محل تفرج سينماگران تبديل شده بود، بخواهند گزارش دقيق و کاملي از نتايج اين جشنواره پرهزينه به ايشان و افکار عمومي بدهند و بعد اگر باورشان شد که چنين جشنواره هايي آنقدر که هزينه مي کنند مي ارزند، 100 تاي ديگرش را هم راه بيندازند.
ما البته بخيل نيستيم. هنرمندان هم نياز به تفرج دارند اما به طور حساب شده و هدفمند نه همين طور بي حساب و کتاب در قالب جشنواره هايي که هيچ برونداد ارزشمندي ندارند. وا... به خدا صرف بودجه بيت المال در جايي که عايدي ندارد به خصوص وقتي که مي دانيم و آگاه هستيم بسياري از اين جشنواره ها فقط براي دادن بيلان کار و رسيدن عده اي به حق دبيري و حق الزحمه و... برگزار مي شود، مسؤوليت و پاسخ شرعي دارد و طبيعتاً از دوستاني مثل آقاي شمقدري که بيشتر در بند چنين مسايلي ديده مي شوند بعيد است که همين طور بي حساب و کتاب بگويند بايد 100 جشنواره در سال داشته باشيم.
تمام اينها در شرايطي است که هنوز بسياري از هنرمندان ما در گوشه گوشه اين مملکت به دليل مشکلات مالي از انتشار هنر و آثارشان بازمانده اند و هنوز بسياري از هنرمندان حتي بيمه نشده اند.

* سيد مصطفي حسيني راد
نظرات بینندگان