arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۳۳۲
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۱۰ - ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۰

احمدی نژاد: نگفتم بشار اسد به پايان راه خود رسيده

رييس‌جمهور با تاكيد بر اين‌كه اگر ما به دنبال ريشه‌كني فقر و ناامني در جهان هستيم بايد يك مديريت دمكراتيك، عادلانه و مردمي در جهان برپا شود، گفت: بايد تلاش شود تا تمام مراكز اصلي قدرت در اختيار گروه‌هايي باشد كه به دنبال منافع بشريت هستند و عادلانه عمل مي‌كنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رييس‌جمهور با تاكيد بر اين‌كه اگر ما به دنبال ريشه‌كني فقر و ناامني در جهان هستيم بايد يك مديريت دمكراتيك، عادلانه و مردمي در جهان برپا شود، گفت: بايد تلاش شود تا تمام مراكز اصلي قدرت در اختيار گروه‌هايي باشد كه به دنبال منافع بشريت هستند و عادلانه عمل مي‌كنند.

به گزارش انتخاب، دكتر محمود احمدي‌نژاد شامگاه روز دوشنبه پس از چهارمين اجلاس كشورهاي كمتر توسعه يافته در استانبول در يك كنفرانس خبري با حضور نمايندگان رسانه‌هاي خارجي اظهار كرد: اجلاس امروز به لحاظ ماموريت خود از اجلاس‌هاي بسيار مهم بشمار مي‌رود چرا كه بزرگترين مشكل جامعه بشري بعد از مشكل امنيت مشكل فقر و فاصله بين كشورهاي برخوردار و كشورهاي فقير است.

رييس‌جمهور افزود: امروز آمار نشان مي‌دهد كه بيش از يك ميليارد نفر از جمعيت جهان در فقر 100 درصد به سر مي‌برند يعني حتي از يك وعده غذاي گرم در روز نيز برخوردار نيستند.

احمدي‌نژاد گفت: هر سال بيش از 10 ميليون كودك به خاطر فقر در دنيا مي‌ميرند و نزديك به همين ميزان كودك نيز به دليل فقر و عدم دسترسي به امكانات درماني از دنيا مي‌روند.

رييس‌جمهور با اشاره به برگزاري نخستين اجلاس سازمان ملل براي كمك به كشورهاي فقير و كمتر توسعه يافته گفت: از آن اجلاس تا به امروز شرايط بدتر شده است. هم تعداد كشورهاي فقير بيشتر شده و هم جمعيت كارتون‌ خواب‌ها افزايش پيدا كرده است. امروز در بخش وسيعي از آمريكا و آمريكاي شمالي و اروپا جمعيت فقرا و كارتون خواب‌ها رو به افزايش است اما اميدوارم در نتيجه چهارمين اجلاس كه در استانبول برگزار شد با ريشه‌يابي و برنامه‌ريزي‌هاي مفيد اين فاصله‌ها از بين برود.

رييس‌جمهور در ادامه به ناامني و ديگر مشكلات جهان اشاره كرد و گفت: علت ناامني و مشكلات عالم و بخصوص علت فقر در بخش وسيعي از جهان به مديريت حاكم بر آن برمي‌گردد. اگر از عامل مديريت غافل شويم همواره در بيراهه حركت مي‌كنيم و تصميمات و اقدامات ما قادر به حل مشكلات نخواهد بود.

احمدي‌نژاد تصريح كرد: تلاش‌هاي برخي كشورها براي كمك به فقرا به نتايج قابل قبولي نرسيده است و به عبارت ديگر مي‌توان گفت جامعه بشري در رفع فقر شكست خورده است و دليل آن اين است كه از تاثير عامل مديريت جهان غافل شده‌ايم.

رييس‌جمهور مديريت جهان در عصر حاضر را مديريت انحصاري توصيف كرد و افزود: هر جا ناامني رخ داده است يكي از اعضاي شوراي امنيت دخالت كرده و وقتي يك عضو شوراي امنيت ناامني ايجاد كرده يا در آن دخالت مي‌كند ديگر كشورها امكان نقش‌آفريني در اختيار ندارند.

احمدي‌نژاد ادامه داد: همين وضعيت را شما در فضاي اقتصادي جهان نيز مي‌بينيد كه تقريباً همه مناسبات اقتصادي به نفع چند كشور طراحي شده است، امروز يك پول برجهان حاكم است و معنايش اين است كه مناسبات پولي جهان به دست مديران برنامه‌ريز و صاحب آن پول اعمال مي‌شود. در واقع مي‌توان گفت خزانه‌داري آمريكا تعيين مي‌كند كه ملت‌ها چگونه زندگي كنند.

وي گفت: حاكميت واحد پولي آمريكا بر اقتصاد بين‌الملل نشان مي‌دهد كه ارزش پول ديگر كشورها تابع تصميمات تيم اقتصادي و خزانه‌داري اين كشور است. اين وضعيت باعث شده است كه آمريكا و متحدانش از جيب ملت‌ها پول بردارند و به جيب كلان‌سرمايه‌داران بريزند.

رييس‌جمهور با اشاره به حجم بدهي دولت‌هاي استكباري گفت: بدهي غريب به اتفاق سردمداران سرمايه‌داري بيش از توليد ناخالص داخلي آنهاست و معناي اين حرف اين است كه اقتصاد اين كشورها از پول ديگر ارتزاق مي‌كند.

احمدي‌نژاد با بيان اينكه حجم ثروت كاغذي خرج شده از سوي آمريكا و متحدانش سرسام‌آور است، گفت: عدد 32 هزار ميليارد دلار دارايي كاغذي آمريكا و متحدانش به معناي آن است كه همين مقدار از جيب ملت‌ها برداشت شده است و با اين روند فقيران فقيرتر مي‌شوند و مردم كشورهايي مثل تركيه همواره بخش كمتري از مزد كار و تلاش‌هايشان را در جيب خود مي‌يابند.

رييس‌جمهور تاكيد كرد: اگر بخواهيم ريشه فقر را بكنيم بايد اين مناسبات ظالمانه را اصلاح كنيم.

احمدي‌نژاد در بخش ديگري از سخنان خود گفت: 9 سال قبل اتفاق مهمي در منطقه ما به بهانه 11 سپتامبر رخ داد. مستكبران به بهانه اينكه تروريست‌ها در منطقه ما پنهان شده‌اند بزرگترين لشكركشي را به افغانستان و عراق انجام دادند.

احمدي‌نژاد ادامه داد: البته از همان ابتدا براي ما و بسياري از آگاهان سياسي روشن بود كه اين تهاجم فقط براي نجات اقتصاد رو به مرگ آمريكا و از سوي ديگر غارت منابع ديگر ملت‌هاست.

رييس‌جمهور افزود: يكي از اولين كارهايي كه نيروهاي اشغالگر در افغانستان انجام دادند اين بود كه نقشه‌هاي معادن افغانستان را با خود بردند و در عراق نيز اولين كارشان مسلط شدن بر چاه‌هاي نفت بود. آنها درآمد نفت عراق را در ابتدا به حساب ويژه‌اي واريز مي‌كردند و پس از برداشتن سهم خود مابقي را به دولت عراق مي‌دادند.

احمدي‌نژاد با بيان اينكه امروز نقشه آمريكايي‌ها شكست خورده است و مي‌بينيم كه نقشه‌هاي جديدي طراحي كرده‌اند، گفت: اين طراحي جديد هم به دنبال تامين منافع كلان سرمايه‌داران جهاني است.

رييس‌جمهور در ادامه به موضوع هولوكاست اشاره كرد و گفت: بهره‌برداري از هولوكاست با آنچه بر افغانستان و عراق رفت بسيار شبيه است. در داستان هولوكاست ديديم كه سردمداران نظام سلطه با ادعاي اينكه در جنگ جهاني دوم اتفاقاتي رخ داده است سرزمين ديگران را اشغال كرده و حكومت‌ تجاوزگر، توسعه‌طلب و جنايتكاري به نام رژيم صهيونيستي را حاكم كردند و در طول 65 سال به واسطه اين رژيم در منطقه ما جنايت كردند.

احمدي‌نژاد با بيان اينكه در ماجراي هولوكاست زورمداران غربي از سويي اجازه ندادند گروه‌هاي مستقل تحقيق كرده و نتايج آن را در اختيار ديگران قرار دهند و از سوي ديگر همه را مجبور به پذيرش داستان هولوكاست كردند، افزود: امروز هم در ماجراي 11 سپتامبر با وجود طرح سريع اين موضوع در سازمان ملل و تصميم‌گيري درباره آن از تصميمات گروه‌هاي مستقل به شدت جلوگيري كردند تا معلوم نشود عامل، هدف و نتايج آن چه بود و چه خواهد بود.

احمدي‌نژاد تاكيد كرد: اگر ما به دنبال آن هستيم كه فقر و ناامني در جهان ريشه كن شود بايد يك مديريت دمكراتيك، عادلانه و مردمي در جهان حاكم شود و مراكز اصلي قدرت در اختيار گروه‌هايي باشد كه به دنبال منافع انساني بشر هستند و از سوي ديگر عادلانه عمل مي‌كنند.

رييس‌جمهور پس از ايراد سخنان خود در جمع خبرنگاران خارجي به سوالات آنان پاسخ گفت.

احمدي‌نژاد در پاسخ به سوال خبرنگاري در خصوص تحولات منطقه به خصوص در سوريه گفت: ما معتقديم همه ملت‌ها حق دارند آزاد باشند و آزادانه انتخاب كنند و به دنبال رفاه و عدالت باشند و اين حق ملت‌هاست. ما فكر مي‌كنيم بايد در فضايي منطقي همه ملت‌ها به حقوق خود دسترسي پيدا كنند. دخالت غربي‌ها بخصوص آمريكا و ناتو در حوادث منطقه ما باعث شده است كه نه تنها شرايط بهتر نشود بلكه مردم از دسترسي به حقوق خود محروم شوند.

وي تاكيد كرد: دخالت آنها در ليبي شرايط را بهتر نكرده بلكه پيچيده‌تر كرده است به طوري كه مردم در ليبي كشته مي‌شوند زيرا هر طرفي كه موشك شليك مي‌كند اين مردم هستند كه آسيب مي‌بينند.

رييس‌جمهور با اشاره به ديدار خود با دبيركل سازمان ملل گفت: بنده به دبيركل سازمان ملل گفتم كه از دخالت ناتو در حوادث منطقه جلوگيري كنند چراكه بهترين راه اين است كه گروهي بي‌طرف كه دولت و ملت ليبي آنها را قبول دارند به اين كشور بروند و با طرفين گفتگو كنند اما دخالت‌هاي بي‌جاي ناتو و آمريكا شرايط را به شدت پيچيده كرده است.

احمدي‌نژاد ادامه داد: ما همين توصيه را به ديگر كشورهاي منطقه نيز داريم. ملت سوريه، مصر و ساير ملت‌ها امروز از بلوغ و رشد بالايي برخوردارند و مي‌توانند درباره آينده خود تصميم بگيرند.

رييس‌جمهور تصريح كرد: امروز همه دولت‌ها موظفند شرايط را براي اعمال حاكميت ملي فراهم كنند، استثنايي هم وجود ندارد اما توصيه من به كشورهاي منطقه اين است كه با گفتگو و منطق و براساس قانون، عدالت و آزادي مشكلات را حل كنند زيرا هر يك نفري كه كشته مي‌شود به ضرر ملت‌هاست و امكان دخالت بيگانگان را نيز فراهم مي‌كند.

وي در پاسخ به سوال خبرنگار ديگري مبني بر اينكه آيا شما احتمال نمي‌دهيد اين درگيري‌ها به ايران سرايت كند؟ گفت: ايران 32 سال است كه در حال تحول است. امروز يك دولت مردمي با راي بالاي مردم در راس كار قرار دارد. من نگران كشورهايي هستم كه با 50 سال سابقه حمايت دولت آمريكا و انگليس به طور استبدادي كشورشان را اداره كرده‌اند و امروز با كشتار مردم مي‌خواهند سلطه خود را ادامه دهند.

احمدي‌نژاد بيان كرد: در افق بالاتر من فكر مي‌كنم كه اين تحولات در اروپا و آمريكا خود را نشان خواهد داد چرا كه در برخي كشورها بيش از 70 سال است كه يك خاندان حاكم است و در اروپا نيز 150 سال است كه يك يا دو حزب حاكم بوده‌اند كه اينها ماهيتشان يكي است و فرصتي براي مشاركت گروه‌هاي آزاديخواه و مردمي در حاكميت وجود ندارد.

وي با بيان اينكه اين بيداري يك بيداري انساني است، گفت: امروز ما شاهد اعتراض عليه مديريت بر جهان هستيم و به زودي اين اعتراض به مراكز ظالمانه جهاني نيز خواهد رسيد.

رييس‌جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار شبكه خبر جمهوري اسلامي ايران مبني بر اينكه به نظر شما بهترين راهكار و روش براي تحقق عدالت جهاني در اقتصاد چيست؟ گفت: اولين كاري كه بايد بكنيم اين است كه مديريت و مقررات حاكم بر جهان را به نفع ملت‌ها و عدالت تغيير دهيم. اين يك امر پايه است. مي‌بينيد سالهاست تقريبا همه ملت‌ها و دولت‌ها به اين نتيجه رسيده‌اند كه ساختار سازمان ملل بايد عوض شود و اين مطالبه حقيقي ملت‌هاست.

احمدي‌نژاد ادامه داد: كار دومي كه بايد انجام داد اين است كه گروهي مستقل تشكيل شود تا خسارت‌هايي كه در طول دوران برده‌داري و استعمار بر ملت‌ها تحميل شد محاسبه و به دولت‌ها و ملت‌ها برگردانده شود.

رييس‌جمهور گفت: بايد يك سازمان مستقل از كشورهاي غير وابسته كه فاقد سابقه استعماري هستند، تشكيل شود تا به تنظيم روابط عادلانه بين ملت‌ها كمك كرده و از سوي ديگر از غارت ملل ضعيف توسط چند دولت جلوگيري كند.

احمدي‌نژاد با اشاره به سفر سال گذشته خود به كشور آمريكا و آفريقاي جنوبي گفت: كشورهاي آفريقايي معادن بسياري غني دارند اما حتي مسئولين اين كشورها از ميزان ذخاير خود خبر ندارند و همان كشورهايي كه قبلا اين كشورها را استعمار مي‌كردند امروز بر معادن آنها مسلط بوده و بي‌حساب غارت مي‌كنند. در كشوري كه 4 ميليون جمعيت و معادن الماس، اورانيوم و فلزات گرانبها با ذخيره بسيار گسترده دارد، شاهد آن هستيم كه كشورهاي غربي اين معادن را استخراج مي‌كنند و مردم اين كشور از اين غارت بي‌خبرند و از سوي ديگر خودشان پابرهنه و گرسنه هستند.

رييس‌جمهور با تاكيد بر اينكه البته جلوگيري از اينگونه غارت ثروت ملت‌ها وظيفه سازمان ملل است، اظهار كرد: اما مي‌بينيم كه سازمان ملل هم در اختيار همان چند كشور است. اين يك مبارزه انساني منطقي است و مطمئن هستم به زودي اين مبارزه انساني به پيروزي خواهد رسيد و از سوي ديگر روزي خواهد آمد كه عدالت بر جهان حاكم شود.

وي در ادامه در پاسخ به خبرنگار ديگري مبني بر اينكه به گفته شما دولت بشار اسد به پايان راه خود رسيده است، گفت: خير. ما چنين اعتقادي نداريم من اعلام كردم كه دولت و ملت سوريه به آن اندازه از بلوغ رسيده است كه نيازي به ساير ملت‌ها نداشته باشد.

احمدي‌نژاد همچنين در خصوص كشته شدن اسامه بن‌لادن رهبر القاعده كه سوال يكي ديگر از خبرنگاران بود، گفت: به اعتقاد ما ريشه تروريسم به مديريت ناعادلانه بر جهان برمي‌گردد و تمام جريان تروريستي با بلوك سرمايه‌داري در ارتباط است.

رييس‌جمهور گفت: ملت ايران خود قرباني تروريسم است زيرا 30 سال پيش 16 هزار نفر در كوچه خيابان‌هاي ايران از سوي تروريست‌هايي به شهادت رسيدند كه مورد حمايت دولت آمريكا و متحدان اروپاي‌اش بوده و هستند.

احمدي‌نژاد افزود: در سال‌هاي اخير نيز در جنوب شرق ايران عمليات‌هاي جنايت بار تروريستي انجام مي‌شد كه اسناد نشان مي‌دهد اين تروريست‌ها نيز مورد حمايت سياسي، اطلاعات و مالي نظاميان آمريكا و ناتو آن هم در افغانستان بوده‌اند.

رييس‌جمهور با بيان اينكه فرهنگ اسلامي ما از اساس و به طور ريشه‌اي با ترور مخالف است، گفت: امروز تروريسم و گروه‌هاي تروريستي همچون ابزاري در اختيار نظام سرمايه‌داري براي اعمال سياست‌هاي خود هستند.

احمدي‌نژاد تاكيد كرد: ملت‌هايي كه طعم حقيقت توحيد را چشيده باشند نيازي به ترور كردن ندارند. اوج تروريسم در منطقه ما در رژيم صهيونيستي مصداق يافته است و به راحتي و در روز روشن مردم را ترور و سرزمين‌ها را اشغال مي‌كنند. آنها حتي بنده را بارها و بارها تهديد به ترور كرده‌اند.

رييس‌جمهور بيان كرد: از روزي كه نيروهاي ناتو وارد افغانستان شدند، تروريسم گسترش پيدا كرده و عمليات‌هاي تروريستي نيز افزايش پيدا كرده است و اگر قبلا هر از چندگاهي عمليات تروريستي در اين منطقه رخ مي‌داده است در حال حاضر هر روز چنين اتفاقاتي مي‌افتد.

احمدي‌نژاد با تاكيد بر اينكه استكبار حاضر نيست كه يك نظام كارآمد براي مبارزه با تروريسم طراحي شود، گفت: سردمداران نظام سلطه حاضر نيستند خارج از كانون مشاركت بين‌المللي كه تحت نظر خودشان است، يك نظام كارآمد براي مبارزه با تروريسم تشكيل شود زيرا در اين صورت دست آنها براي ملت‌هاي منطقه و جهان رو خواهد شد.

رييس‌جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار ديگري در خصوص انعقاد قرارداد تشكيل دولت ملي بين فتح و حماس گفت: فكر مي‌كنم ملت فلسطين مظلوم‌ترين ملت معاصر ماست. ملت فلسطين تنها ملتي است كه سرزمينشان اشغال شده و خانه‌ها برسرشان خراب شده است. معتقدم زشت‌ترين كار در طي سال‌هاي اخير تاسيس رژيم صهيونيستي است.

احمدي‌نژاد ادامه داد: امروز آرزوي همه ملت‌هاي منطقه اين است كه روزي برسد كه اين رژيم آدمكش از صفحه روزگار محو شود و هر گامي كه اين اميد را زنده كند به نفع ملت‌هاي منطقه و گامي مثبت است.

رييس‌جمهور با بيان اينكه همه دوست دارند كه ملت فلسطين تحت يك پرچم واحد و متحد باشد، گفت: دشمن در كمين است. بايد مراقب باشيم در اين آرمان خللي وارد نشود تا آزادي واقعي تحقق يابد.

احمدي‌نژاد در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاري جمهوري اسلامي ايران مبني بر اينكه اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها در ايران مورد تاييد سازمان‌هاي بين‌المللي قرار گرفته است، آيا ايران قصد ندارد چگونگي اجراي اين طرح را به ديگر كشورها ارائه كند و همچنين اينكه آيا نزديكي تهران و قاهره باعث نگراني رژيم صهيونيستي و آمريكا شده است؟ گفت: امروز مسئولين سازمان‌هاي بين‌المللي اذعان دارند كه مديريت اقتصادي ايران موفق است و در شرايطي كه سرمايه‌داران جهاني با تحريم و تهديد تلاش داشتند اقتصاد ايران را به ورطه شكست بكشانند چنين طرحي را اجرا كرد. امروز اين تجربه مي‌تواند در ساير كشورها مورد استفاده قرار گيرد. ما هم اعلام آمادگي كرديم كه توسط همان سازمان‌هاي بين‌المللي كنفرانس‌هايي تنظيم شود تا كارشناسان ما بتوانند تجربياتشان را به ساير كشورها و ملت‌ها منتقل كنند.

احمدي‌نژاد در خصوص نزديكي تهران و قاهره گفت: درباره ملت‌هاي منطقه ما فكر مي‌كنيم كه همه ملت‌ها مي‌توانند با هم در ارتباط باشند زيرا اگر ملت‌هاي منطقه متحد باشند جايي براي استعمارگران و چپاولگران وجود نخواهد داشت.

رييس‌جمهور گفت: امروز مي‌بينيم كه استعمارگران به بهانه‌هاي مختلف حتي به بهانه‌هاي مذهبي مي‌خواهند در بين شيعه و سني، مسلمان و مسيحي، كرد و ترك براي تسلط بر ملت‌ها تفرقه ايجاد كنند. اينها طراحي دشمنان بشريت است در حالي كه ملت‌هاي ما صدها سال با هم عزتمندانه زندگي كرده‌اند و امروز هم بايد آن مسير را دنبال كنيم. ما به دنبال ارتباط صميمي با تمامي كشورها به جز رژيم صهيونيستي هستيم.

رييس‌جمهور در پاسخ به سوالي درباره ارزيابي خود از اخبار آمريكا مبني بر كشته شدن بن‌لادن اظهار كرد: اصولاً ما به نيت آمريكا و خبرهايي كه مي‌دهد اعتقادي نداريم و اين براي ملت ايران يك اصل است چرا كه 10 سال قبل از نام اين شخص استفاده كرده و سنگين‌ترين حمله نظامي را به منطقه اعمال كرد كه در آن بيش از يك ميليون نفر كشته شدند.

احمدي‌نژاد خاطرنشان كرد: انتشار اين خبر از سوي آمريكايي‌ها اين احتمال را مي‌دهد كه آنها به دنبال فيصله دادن به ماجراي 11 سپتامبر هستند چرا كه اگر گروه حقيقت‌ياب مستقلي در تحقيقات خود به اين نتيجه برسد كه اطلاعات آمريكايي‌ها در ماجراي 11 سپتامبر يكجانبه بوده، جهان به تصميم ديگري درباره اقدامات آمريكا خواهد رسيد.

رييس‌جمهور گفت: احتمال ديگر از انتشار خبر بن‌لادن اين است كه دولت آمريكا قصد دارد كه دامنه‌ درگيري را به كشور پاكستان گسترش دهد كه از همين جا به آقاي اوباما هشدار مي‌دهم كه از سرنوشت بوش عبرت بگيرد. بهترين راه براي دولت آمريكا اين است كه نيروهاي خود را از منطقه خارج كند و چنانچه دست به اقدام اشتباهي بزند بدون ترديد به سرنوشتي به مراتب بدتر از بوش دچار خواهد شد.

احمدي‌نژاد با تاكيد بر اينكه ملت‌هاي جهان بيدار شده‌اند، تصريح كرد: دولت‌هاي استكباري بايد بدانند كه در بازي‌هاي تروريستي خود نمي‌توانند جان و مال و امنيت ملت‌ها را به بازي بكشند. تاكنون تصوير و گزارشي از مستندات ادعاي آمريكا منتشر نشده است و مرجع مستقلي نيز اين ادعاها را تاييد نكرده است اما به هر حال آنچه بديهي به نظر مي‌رسد اينكه ديگر شخصي به نام بن‌لادن در عرصه جهاني نقشي نخواهد داشت.

رييس‌جمهور در پاسخ به سوالي درباره زمان ارسال پاسخ نامه خانم اشتون از طرف ايران اظهار كرد: بزودي پاسخ اين نامه از طرف مسئولين مربوطه براي خانم اشتون ارسال خواهد شد.

احمدي‌نژاد خاطرنشان كرد: جمهوري اسلامي ايران از اينكه گروه 1+5 مجدداً قصد دارد به مسير مذاكره بازگردد استقبال مي‌كند ضمن اينكه ايران همواره آماده گفتگو البته در چارچوب عدالت، احترام و در جهت همكاري است و اميدواريم طرف‌هاي مذاكره هم به اين نتيجه رسيده باشند كه گفتگو بايد در همين چارچوب انجام شود و بي ترديد چنين گفتگوهايي به نفع همه خواهد بود.

رييس‌جمهور اظهار اميدواري كرد: مذاكرات استانبول به نتيجه نهايي برسد.

احمدي‌نژاد در پاسخ به سوالي درباره ارزيابي خود از تغيير در تركيب تيم امنيتي آمريكا اظهار كرد: امروز همگان مي‌دانند كه تصميم‌گيري‌هاي اصلي در آمريكا خارج از اراده تيم امينت ملي و يا حتي دولت آمريكا است. گروهي كه در پشت صحنه، عرصه سياسي آمريكا را اداره مي‌كند در مقاطع مختلف عوامل و مهره‌هاي متناسب با تصميم خود را وارد صحنه مي‌كند.

رييس‌جمهور خاطرنشان كرد: به نظر مي‌رسد تغييراتي در راهبرد آمريكا در منطقه خاورميانه در حال وقوع است و اميدواريم به اين نتيجه رسيده باشند كه خودشان را از منطقه خاورميانه خارج كنند و البته در اين زمينه جمهوري اسلامي ايران آمادگي دارد به آنها كمك كند.

احمدي‌نژاد خطاب به سردمداران آمريكا هشدار داد اگر به دنبال گسترش دامنه تجاوزات خود در منطقه باشيد حتماً با سرنوشت زشت و ذلت‌باري مواجه خواهيد شد.

رييس‌جمهور در پاسخ به اينكه چرا مذاكرات هسته‌اي به نتيجه نمي‌رسد و اصولاً غربي‌ها چه خواسته‌اي از ايران دارند؟ گفت: البته نبايد چنين فكر كرد كه مذاكرات شكست خورده است چرا كه اگر اين چنين بود گروه 1+5 مجددا به مذاكره باز نمي‌گشتند. مذاكره تنها راه حل و فصل مساله هسته‌اي ايران است ضمن اينكه اگر واقعاً در مذاكرات مباحث حقوقي مطرح شود چه بسا اين موضوع در عرض يك ساعت به نتيجه نهايي برسد چرا كه طبق قانون حق ايران است كه فن آوري هسته‌اي در اختيار داشته باشد.

دكتر احمدي‌نژاد خاطرنشان كرد: حقيقت اين است كه موضوعات سياسي تحت پوشش موضوع هسته‌اي روي ميز مذاكره قرار مي‌گيرد. كاملاً مشخص است كه بعضي از دولت‌هاي غربي علاقمند نيستند كه كشورهاي مستقلي مثل ايران و تركيه پيشرفت كنند و هسته‌اي شدن را پيشرفت بالايي قلمداد مي‌كنند. آنان صدها سال چنين طراحي كرده بودند كه ملت‌هاي مستقل را عقب‌مانده نگه دارند و از دسترسي آنها به پيشرفت‌هاي علمي و صنعتي جلوگيري كنند و دقيقا با همين هدف بود كه جنگ تحميلي صدام عليه ايران را به راه انداختند.

رييس‌جمهور تصريح كرد: ملت و دولت ايران مطلقا از قوانين آژانس بين المللي اتمي منحرف نشدند و بر اين باور هستيم كه طرف‌هاي مذاكره هم بايد نهايتاً قانون را بپذيرند و خواهند پذيرفت و اميدوارم در مذاكرات آينده استانبول باز هم گام‌هايي به جلو برداشته شود. همين كه متوجه شده‌اند كه مذاكره تنها راه است، گامي به جلو قلمداد مي‌شود و ايران از آن استقبال مي‌كند.

احمدي‌نژاد در پاسخ به سوالي درباره وضعيت بحرين اظهار كرد: بدترين كار براي يك حاكم اين است كه در نقطه مقابل مردم خود بايستد. هيچ كس نبايد چنين تصور كند كه اگر يك ملت را بكشد و يا حتي از جغرافيا حذف كند شرايط بهبود پيدا خواهد كرد. هر انساني كه كشته مي‌شود مسايل پيچيده‌تر مي‌شود. دولت‌ها و حاكمان بايد با مهرباني، دوستي و احترام با ملت خود رفتار كرده و به حقوق و مطالبات آنان توجه كند. از دولت بحرين هم مي‌خواهم در فضاي دوستانه با مردم تفاهم داشته و كشور خود را مردمي و دوستانه اداره كنند.

رييس‌جمهور خاطرنشان كرد: البته دولت آمريكا در بحرين پايگاه‌هاي نظامي دارد و بي‌ترديد فشارهايي را بر اين كشور وارد مي‌كند اما بايد توجه داشت كه نبايد به حرف اين دولت زورگو گوش داد چرا كه آنها رفتني هستند و دير يا زود بايد منطقه ما را ترك كنند.

احمدي‌نژاد خاطرنشان كرد: اميدوارم كساني كه عامل ترور، فقر و فشار و زورگويي به ملت‌ها و دولت‌ها هستند از تاريخ عبرت گرفته و از رفتارهاي ضدانساني خود دست برداشته و در كنار ملت‌ها قرار بگيرند تا جهان سرشار از عدالت، محبت، عشق و رفاه باشد.
نظرات بینندگان