arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۴۰۱۹
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۱۹ - ۰۳ اسفند ۱۳۹۴

مطالبات دانشجویان از مجلس دهم مطرح شد

علی مطهری، ‌الیاس حضرتی و محمود صادقی سه تن از اعضای لیست اصلاح‌طلبان عصر امروز در جلسه‌ای در دانشکده حقوق دانشگاه تهران شرکت کردند و به سوالات دانشجویان درباره تحقق مطالبات دانشجویی در مجلس دهم پاسخ دادند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
بخشی از مطالباتی که دانشجویان مطرح کردند مسائل صنفی از قبیل اشتغال دانشجویان، جلوگیری از اعمال سهمیه بندی جنسیتی در دانشگاه‌ها، بازگشت اساتید اخراجی و جلوگیری از ستاره دار کردن دانشجویان و پویایی مجلس بود.

به گزارش «انتخاب»، نخستین سخنران این مراسم محمود صادقی بود که با اشاره به منشور مطالبات دانشجویان، آن را منشوری برآمده از مطالبات و خواسته‌های منطقی ارزیابی کرد و گفت: رئوس این منشور بسیار مسئولانه و هوشمندانه طراحی شده است.

او ادامه داد: متاسفانه در دولت نهم و دهم فضای امنیتی در دانشگاه حاکم شد؛ در فضای امنیتی امکان تفکر و اندیشه محدود می‌شود و فضای ترس و رعب در محیط علمی باعث رکود می‌شود. وقتی استعدادهای ایرانی به غرب می‌روند شکوفا می‌شوند. مهم‌ترین علت آن نیز فضای اطمینان بخش توام با تکریم دانشمندان است.

صادقی افزود: ‌در سال ۷۸ زمانی که در دانشگاه تربیت مدرس بودم مقام معظم رهبری سخنرانی داشتند و فرمودند استبداد ضد استعداد است. به درستی می‌بینیم هر جا که آزادی است استعداد‌ها شکوفا می‌شود؛ فضای آزاد علمی برای دانشگاه‌ها همچون اکسیژن است.

این کاندیدای اصلاح‌طلب در بخش دیگری از صحبت خود به سوالات دانشجویان پاسخ داد و درباره پرسش دانشجویی درباره وضعیت پرونده بورسیه‌ها توضیح داد: گزارش کامل این پرونده در سایت وزارت علوم منتشر شده. از حدود ۴ هزار بورسیه غیر متعارف که خارج از ضوابط بودند برخی به خارج اعزام شده بودند که به آن‌ها ارفاق کردند. مشکل اصلی که ما داریم مربوط به بعد است یعنی زمانی که چنین دانشجویان بخواهند جا یابی و جذب دانشگاه‌های داخل شوند.

او افزود: چنین ضایعه‌ای برای آینده کشور پیش‌بینی می‌شود که کسانی ما معدل‌های پایین و سنین بالا، بعضا با مدارک جعلی و پذیرش‌های صوری بخواهند جذب دانشگاه شوند. البته از دید اصولگرایان می‌خواستند خون تازه‌ای به رگ‌های دانشگاه تزریق کنند.

به گفته صادقی از عده دیگری که به عنوان دانشجوی دکترا پذیرفته شده بودند، خواسته شد که از هیأت امنای دانشگاه خود مجوز بگیرند که خیلی از این‌ها در گرفتن مجوز مشکل دارند. برخی هم مکلف شدند هزینه تحصیل را خودشان پرداخت کنند؛ البته حق این بود که اخراج شوند ولی به دلیل برخی ملاحظات و فشار‌ها اینطور در نظر گرفته شد.

صادقی هم‌چنین توضیح داد: ‌موضوع قابل توجه در پرونده بورسیه‌ها این است که این پرونده قبل از روی کار آمدن دولت تدبیر در دیوان محاسبات کلید خورده بود منتهی برخی سهل انگاری‌ها موجب شد اسامی این افراد منتشر شود؛ کاری که به هیچ وجه از سوی وزارت علوم نبوده. سازمان بازرسی کل کشور هم روی این موضوع کار کرده‌اند اما نمی‌دانم چرا گزارش آن را منتشر نمی‌کنند.

او سپس با اشاره به فعالیت‌های مجلس نهم گفت: ‌یکی از کارهایی که مجلس می‌کرد فراخواندن وزیر و پرسش‌هایی بود که در ظاهر مطرح می‌شد اما در باطن این بود که مثلا می‌خواستند یک آقازاده را منتقل کنند. رسیدگی به پرونده را عقب انداختند هرچند فکر نمی‌کنم وزارت علوم از این پرونده کوتاه بیاید.

صادقی در پاسخ به پرسش دیگری درباره جلوگیری از جذب سیاسی اعضای هیأت علمی دانشگاه نیز گفت: دانشگاه در دوره گذشته به سمت تمرکز رفت. در حالیکه سابقا جذب هیأت علمی از پایین‌تر جا یعنی گروه‌های آموزشی کلید می‌خورد اما حالا برعکس شده و امکان مداخله در آن به وجود آمده است.

او هم‌چنین درباره برطرف شدن سهمیه‌های جنسیتی و سهمیه شاهد برای پذیرش دانشجو نیز گفت: ‌باید به سمتی برویم که استاندارد‌ها فقط علمی باشد هر چند شهریه‌هایی بنا به ضرورت وجود داشته که آن‌ها نیز باید کاهش پیدا کنند.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان