arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۴۴۸۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۱۸ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۴

وزیر نفت عربستان: آماده ایم قیمت نفت را به 20 دلار برسانیم!

وزیر نفت عربستان گفت این کشور آماده است قیمت نفت را به 20 دلار در هر بشکه برساند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
علی النعیمی وزیر نفت عربستان طی سخنانی که تعجب اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) را برانگیخت گفت: عربستان این آمادگی را دارد که اجازه دهد قیمت نفت به 20 دلار در هر بشکه سقوط کند؛ قیمتی که باعث فشار روی برخی از اعضای خود اوپک خواهد شد.

به گزارش «انتخاب»، النعیمی در کنفرانس IHS CERAWeek در هوستون آمریکا با حضور مقامات شرکت‌های نفتی و کشورهای تولیدکننده نفت، کاهش تولید هماهنگ نفت از سوی اوپک و تولیدکنندگان بیرون اوپک برای برطرف کردن مازاد عرضه رد کرد. مازاد عرضه در بازار قیمت نفت را از سال 2014 حدود 70 درصد کاهش داده است. عرضه نفت در بازار جهانی در حال حاضر یک میلیون بشکه در روز بیشتر از تقاضا است.

وزیر نفت عربستان گفت: نیروهای بازار عرضه و تقاضا را متعادل خواهند کرد و قیمتها را آنقدر پایین خواهند آورد که باعث کاهش تولید بیرون خاورمیانه خواهد شد، جایی که برخی پروژه ها برای سوددهی به نفت بشکه ای 60 دلار یا بیشتر نیاز دارند.

النعیمی گفت: تولیدکنندگان فاقد بهره وری و غیراقتصادی باید از بازار بیرون بروند. این یک حقیقت است. ما میتوانیم نفت 20 دلاری را تحمل کنیم. خواسته ما این نیست ولی اگر مجبور شویم، این کار را خواهیم کرد.

تیم ولر مدیر مالی شرکت خدمات نفتی پتروفک مستقر در انگلیس در کنفرانس جداگانه ای گفت: کشورهای عرب حاشیه خلیج همچون عربستان، امارات و کویت میتوانند با نفت 20 تا 30 دلاری پول زیادی بدست آورند.

مشکل اوپک اینست که تولید بالای عربستان همچنین به دیگر اعضای گروه همچون نیجریه و آنگولا لطمه می‌زند. ذخایر بزرگ آنها فراساحلی است و هزینه تولید آنها بالاتر از عربستان است.

النعیمی با اشاره به موارد قبلی کاهش تولید از سوی اوپک که بخش عمده آن را عربستان متحمل شده تاکید کرد: کشوری که برای دفاع از قیمت نفت فداکاری کرده عربستان است. ما همچنان مایلیم این کار را انجام دهیم ولی این کار را به شکل متفاوتی انجام خواهیم داد. قصد داریم به همه اجازه رقابت بدهیم.

وی گفت: تنظیم قیمت جزو ماوریت اصلی اوپک نیست، بلکه کار اوپک متعادل کردن عرضه و تقاضا است.

وزیر نفت عربستان ظاهرا این پیام را مشخصا در پاسخ به یکی از مقامات ایران رسانده که گفته است: اوپک دیگر نقش متعادل کننده بازار را ایفا نمی‌کند.
منبع: ایسنا
برچسب ها: قیمت نفت ، عربستان
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۵
0
12
شما اهل گرسنگی کشیدن نیستید
نظرات بینندگان