arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۷۰۵
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۱۶ - ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۰

ایرنا: فقط ما نیستیم که عکس مسئولین نظام را دستکاری می کنیم!

خبرگزاری ایرنا در واکنش به انتقاد اصحاب رسانه درخصوص دستکاری نمودن یک عکس نه تنها این اقدام را حرفه ای دانست بلکه اقدام به انتشار عکسی کرده که عادی بودن این کار را در رسانه های دیگر اثبات کند!
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
خبرگزاری ایرنا در واکنش به انتقاد اصحاب رسانه درخصوص دستکاری نمودن یک عکس نه تنها این اقدام را حرفه ای دانست بلکه اقدام به انتشار عکسی کرده که عادی بودن این کار را در رسانه های دیگر اثبات کند!

به گزارش «فردا»، ایرنا در این خصوص ضمن انتشار تصویری از خبرگزاری مهر نوشته است : داب ايرنا در يکسال گذشته عدم پاسخگويي به برخي سياه‌نمايي‌ها و انتقادات بي‌مبنا و بعضا مغرضانه بوده است، اما به منظور تنوير افکار عمومي صرفا به چند نمونه از تصاويري که به اقتضاي کار حرفه‌اي و روال عادي کار در رسانه‌ها برش داده شده و مورد استفاده قرار گرفته است اشاره مي‌شود.


تصویر مورد ادعای ایرنا از خبرگزاری مهر


در مطلب بلند بالای خبرگزاری ایرنا که تحت عنوان "کدام رسانه‌ها به بيگانگان گزک مي‌دهند؟" منتشر شده آمده است:

 برخي سايت‌هاي زنجيره‌اي که مدعي دفاع از آرمان‌هاي نظام هستند اما درعمل اقدامات آنها به مکاني براي نشان دادن اختلاف ميان مقامات ارشد نظام تبديل شده، در اين روزها که ايرنا تلاش خود را براي نشان دادن نبود اختلاف ميان مسوولان کشور متمرکز کرده است همچنان آب به آسياب دشمن مي‌ريزند.

روالي که ايرنا طي چند روز اخير در اطلاع‌رساني در پيش گرفته، تلاش و تاکيد بر اين است که در ميان مسوولان کشور اختلافي وجود ندارد اما برخي رسانه‌ها که مدعي دفاع از نظام و کشور هستند، برخلاف ادعاي خود در عمل بگونه‌اي تلاش مي‌کنند که نشان دهند که در ميان مسوولان ارشد کشور اختلاف وجود دارد.

بر اين مبنا است که اقدام اخير بخش عکس ايرنا که با هدف برجسته سازي و نيز ترسيم روابط صميمي ميان مقام معظم رهبري و رييس جمهوري و مقابله با زهر تبليغات رسانه‌هاي معاند صورت گرفته، برخلاف انتظار، مجددا دستمايه‌اي براي برخي از رسانه‌هاي زنجيره‌اي به منظور حمله به ايرنا شده است.

اين سايت هاي خبري خواسته يا ناخواسته اقدام ايرنا را در اينکه هيچگونه اختلافي ميان مسوولان وجود ندارد، زير سوال برده! و با عنوان "ايرنا با دستکاري در يکي از تصاوير آيت‌الله خامنه‌اي تلاش دارد تا نشان دهد اختلاف نظري با احمدي‌نژاد وجود ندارد" عملا بر طبل اختلاف ميان مسوولان ارشد نظام مي‌کوبند.

در حالي اين روال توسط برخي سايت‌هاي زنجيره‌اي داخلي در پيش گرفته شده و آب و تاب داده مي‌شود که روزنامه کويتي "الراي" در جديدترين شماره خود نوشت:" ايرنا با دستکاري در يکي از تصاوير آيت‌الله خامنه‌اي تلاش دارد تا نشان دهد اختلاف نظري با احمدي‌نژاد وجود ندارد." اين روزنامه اضافه کرد:" در راستاي اقداماتي که خبرگزاري ايراني ايرنا به رياست مشاور احمدي نژاد در پيش گرفته است اين خبرگزاري اقدام به انتشار تصويري بريده شده از آيت الله خامنه اي و احمدي نژاد کرد. در اين عکس نشان داده شده است که دو طرف لبخند مي‌زنند. اين عکس مربوط به مراسم عزاداري حضرت فاطمه زهرا(س) ست. اين در حالي است که عکس اصلي مربوط به خوش‌آمد گويي آيت‌الله خامنه‌اي به "محمود هاشمي شاهرودي" رئيس سابق قوه قضائيه است." در واقع اين روزنامه کويتي در آن سوي مرزها، به هدف ايرنا در اقدام انجام شده به منظور نشان دادن نبود اختلاف در ميان دولتمردان کشور پي برده است اما برخي سايت‌هاي داخلي که فعاليت‌هاي خود را در راستاي دفاع از آرمان‌ها و نشان دادن اتحاد ميان مسئولان و مقامات کشور در مقابل با جنگ رسانه‌اي استکبار و دشمنان انقلاب مي‌دانند در عمل به تريبون دشمنان و مخالفان نظام تبديل شده و آنچه را در اين خصوص خارج از مرزها مي‌فهمند، رسانه‌هاي داخلي با اين همه ادعا نفهميده‌اند.

 اين وب سايتهاي زنجيره‌اي با درج عناويني همچون" ايرنا گزک به دست رسانه‌هاي خارجي داد" در واقع با فعاليت رسانه‌اي در پيش گرفته به هدف مخالفان نظام و انقلاب در نشان دادن اختلاف ميان دولتمردان و رهبر معظم انقلاب اصرار مي‌ورزند و مطالب آنها را تاييد مي‌کنند. اين گونه سياه نمايي از برخي از سايت‌هاي داخلي در حالي صورت مي گيرد که شماري از رسانه‌هاي ضد انقلاب از جمله سايت روز نيز همصدا با همين جريان دقيقا بر محور خبري همين سايت‌هاي زنجيره‌اي داخل کشور اقدام به تحليل عکس منتشره از سوي ايرنا مي کند.

سايت روز در اين خصوص مي نويسد:" اين خبرگزاري رسمي (ايرنا)‌ که زير نظر مستقيم دولت اداره مي شود، با برش يکي از عکس‌هاي مراسم عزاداري حضرت فاطمه در بيت رهبري، به گونه اي وانمود کرده که آيت الله خامنه اي در حال احوالپرسي گرم و صميمانه با محمود احمدي نژاد است. اين در حالي است که در عکس اصلي که در سايت رسمي دفتر رهبر جمهوري اسلامي منتشر شده، مشخص است که آيت الله خامنه اي مشغول احوالپرسي با آيت الله محمود هاشمي شاهرودي، رئيس سابق قوه قضائيه و عضو فعلي مجلس خبرگان رهبري است. " حال با اين رويه در پيش گرفته شده، اين پرسش مطرح مي‌شود که "ايرنا" که تمام تلاش خود را براي نشان دادن عدم وجود اختلاف در ميان دولتمردان و رهبر معظم انقلاب بکار برده است، در حال گزک دادن به رسانه‌هاي خارجي و مخالف نظام است يا سايت‌هاي زنجيره‌اي داخلي که عمدتا از يک مرکز فرماندهي و حمايت مالي و معنوي مي‌شوند و براي منافع باندي خود اقدام ايرنا را زيرسئوال برده و به نوعي به دشمنان انقلاب چنين گرا مي‌دهند که برخلاف اخبار ايرنا، ميان مسوولان ارشد نظام همچنان اختلاف وجود دارد!؟ اين سايت‌هاي زنجيره‌اي داخلي حتي در تحليل عکس ايرنا نيز اين نکته حرفه‌اي را به عمد مورد تغافل قرار مي دهند که کراپ کردن (برش) عکس، عملي رايج در تمامي رسانه هاي خبري بوده و اين عمل با دستکاري يا مخدوش کردن عکس کاملا متفاوت مي باشد.

ایرنا در پایان آورده است: اگرچه داب ايرنا در يکسال گذشته عدم پاسخگويي به برخي سياه‌نمايي‌ها و انتقادات بي‌مبنا و بعضا مغرضانه بوده است، اما به منظور تنوير افکار عمومي صرفا به چند نمونه از تصاويري که به اقتضاي کار حرفه‌اي و روال عادي کار در رسانه‌ها برش داده شده و مورد استفاده قرار گرفته است اشاره مي‌شود.
نظرات بینندگان