arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۷۹۵۴
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۱۸ - ۲۲ اسفند ۱۳۹۴

جزئیات پیشنهاد استاندارتهران به سفیر ارمنستان برای سرمایه گذاری

استاندار تهران خطاب به سفیر ارمنستان گفت: دو منطقه آزاد اقتصادي در جنوب تهران و منطقه صنعتي "های تك" براي سرمايه گذاران ارمنستان در روابط اقتصادي پيشنهاد مي شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
به گزارش خبرگزاری مهر، سيدحسين هاشمي در دیدار با سفیر ارمنستان با بيان اينكه روابط اقتصادي ايران و ارمنستان همواره نقش مهمي در توسعه كشور به همراه داشته است گفت: حضور جامعه دوست ارامنه در هشت سال جنگ تحميلي ايران هم نشان ديگري از ريشه هاي ارتباطي ايران و ارمنستان است.

در ادامه "آرتاشس تومانیان" سفير ارمنستان با اشاره به اينكه اخيرا دو تحول بزرگ در ايران در سطح بين المللي اثرگذار بوده است گفت:‌ توافق هسته اي و لغو تحريم هاي ايران موضوع مهمي بوده است كه در كنار برگزاري انتخابات اخير در ايران نمونه اي از نمايش اراده مردم ايران در جهان بود. ثباتي كه درنتيجه انتخابات ايران رقم خورده است براي ما مهم است و براي ارمنستان نيز اين تحولات در ايران مهم بود.

سفير ارمنستان تصريح كرد:‌لغو تحريم هاي ايران موجب مي شود زمينه تجارت سرمايه گذاران ارمنستان با ايران در زمينه هاي مختلف از جمله كشاورزي،تكنولوژي آموزشي و ساير بخش ها توسعه يابد.

تومانیان در ادامه به همايش اقتصادي استان تهران با حضور نمايندگان اقتصادي كشورهاي خارجي در استان تهران اشاره كرد و گفت: در اين همايش استعدادها و پتانسيل هاي استان تهران مطرح شد و همه اطلاعاتي كه استاندار تهران ارايه داد به كشور ارمنستان منتقل كرديم.

وي افزود:‌ آمادگي سرمايه گذاران ارمنستان به ويژه در اقتصاد هواپيمايي و توسعه خطوط هوايي برقرار است و نمونه آن ساخت فرودگاه بين المللي ارمنستان است كه بدون هيچ نوع كمبودي داراي همه استانداردهاي بين المللي است.

درادامه سيدحسين هاشمي، استاندار تهران با اشاره به سخنان سفير ارمنستان در موفقيت هاي اخير ايران در زمينه برجام و انتخابات هفتم اسفندماه گفت:‌انتخابات ايران و موفقيت در برجام براساس خواست ملت و رهبرمعظم انقلاب اسلامي ايران رقم خورد.

 وي با بيان اينكه در انتخابات نمي توان مردم را به كاري وادار كرد افزود: مردم خودشان با اختيار به صحنه آمده و پاي صندوق راي مي روند.

استاندار تهران تصريح كرد: علي رغم مشكلاتي كه در زمينه اشتغال وتورم در كشور شاهد هستيم اما مردم ايران بين انقلاب اسلامي و مشكلات فعلي تفكيك قايل شدند و 62 درصد مردم در انتخابات ايران راي دادند.

هاشمي با تاكيد براينكه تحريم هاي ظالمانه عليه كشور ما پيش از اين سابقه نداشت عنوان كرد:‌ در سال 92 مردم ايران گفتمان اعتدال دكتر روحاني را انتخاب كردند كه براي دنيا پيام مهمي به همراه داشت.

وي افزود: همان گفتمان در انتخابات 7 اسفندماه ادامه يافت تاجايي كه مردم ايران تصميم خود را هميشه در پاي صندوق راي اعلام مي كنند.

استاندار تهران با بيان اينكه مردم ايران با توجه به اينكه احزاب منسجمي نداريم، به جاي انتخاب چهره ها گفتمان را پذيرفته اند ادامه داد: اين انتخاب حركت مثبتي است .

وي گفت:‌در طول تحريم ها مردم ايران مقاومت و مبارزه كردند و نشان دادند كه با اعمال تحريم نمي توان ايران را عقب راند.

استاندار تهران بيان كرد: تفاهم اتمي فرصت جديدي بود تا دولت ايران، همسايگان خود و كشورهايي كه در شرايط سخت كنار ما بودند مورد توجه قرار دهد.

هاشمي با تاكيد براينكه براي همكاري، مخصوصا در سرمايه گذاري مشترك با ارمنستان آماده هستيم گفت:‌ دو منطقه آزاد اقتصادي در جنوب تهران و منطقه صنعتي "هاي تك" براي سرمايه گذاران ارمنستان در روابط اقتصادي پيشنهاد مي شود.

وي ادامه داد:‌منطقه آزاد اقتصادي تهران اخيرا فعاليت خود را در نزديكي فرودگام امام خميني(ره) آغاز كرده است و مركزي اقتصادي متصل به فرودگاه است .

به گفته استاندار تهران  ورود و خروج سرمايه در منطقه آزاد اقتصادي تهران آزاد است و بهترين كريدور غرب و شرق است و هر سرمايه گذاري در آنجا آينده خوبي خواهد داشت.

هاشمي در بخش ديگري از سخنانش توسعه صنعت توريست ميان ايران و ارمنستان را مهم برشمرد و گفت: برقراري ارتباط در حوزه هاي فرهنگي و ايجاد نمايشگاه هاي مشترك و ارتباط اتاق بازرگاني دو كشور زمينه هاي همكاري مهمي است.

استاندار تهران با اشاره به پتانسيل بالاي استان تهران با جمعيت 14 ميليوني براي سرمايه گذاران تصريح كرد:مردم ايران و تهران خاطره خوبي از ارامنه دارند و زمينه همكاري اقتصادي و ساير بخش ها ميان دو كشور سريعتر نتيجه مي دهد.

هاشمي امكان برقراري ارتباط در زمينه معادن از جمله تجارت مس ميان ايران و ارمنستان را در سطح مهمي از روابط اقتصادي برشمرد.

در ادامه نشست ،سفير ارمنستان با اشاره به شرايط ايده آل كنوني ميان روابط ايران و ارمنستان تاكيد كرد: ايجاد شرايط آشنايي با قوانين ارمنستان و فراهم ساختن زمينه آشنايي سرمايه گذاران ايراني با اقتصاد ارمنستان در سفارت انجام مي شود.

وي در پايان با تاييد سخنان استاندار تهران در بهبود روابط اقتصادي با كمك برگزاري نمايشگاه افزود: تهران و استان تهران براي ما خيلي مهم است و در نمايشگاهي كه قرار است در محل نمايشگاه بين المللي تهران برگزار شود توليدات ارمنستان را به نمايش خواهيم گذاشت.
نظرات بینندگان