arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۷۹۶۸
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۱۹ - ۲۲ اسفند ۱۳۹۴

تصمیم عجیب صداوسیما درباره پخش المپیک

در روزهایی که اهالی ورزش معتقدند فضای کشور خیلی المپیکی نیست و صداوسیما باید در این راستا با ساخت برنامه‌های مختلف به بهبود این وضع کمک کند، از این سازمان خبری رسید که نه‌تنها اهالی ورزش،‌ بلکه مردم را هم نگران می‌کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مدیرکل برنامه‌ریزی و بودجه صداوسیما از احتمال پخش نشدن رقابت‌های المپیک به دلیل محدودیت‌های مالی خبر داده است که اتفاقی نادر در سال‌های اخیر به شمار می‌رود. از آن سو وزارت ورزش اعتقاد دارد چنین اتفاقی امکان‌پذیر نیست و تنها متضرر آن، خود صداوسیما خواهد بود.

المپیک و فوتبال خارجی تعطیل!

با این‌که در سال‌های اخیر پخش مسابقات فوتبال اروپایی و همچنین رقابت‌های مهمی چون المپیک به یک روال عادی تبدیل شده اما خبری نگران‌کننده به گوش می‌رسد. مصطفی محمدی، مدیرکل برنامه‌ریزی و بودجه صداوسیما با اشاره به محدودیت‌های مالی این سازمان درباره بحث پخش مسابقات ورزشی به‌ویژه مسابقات فوتبال خارجی و همچنین المپیک ٢٠١٦ می‌گوید: «در‌سال ۹۵ عملا بودجه ارزی به این مورد تخصیص داده نخواهد شد که بتوانیم حق پخش مسابقات بین‌المللی و برنامه‌های المپیک را با وجود هزینه‌های اجاره ماهواره‌ها، دفاتر خارج از کشور خریداری کنیم. بودجه درنظر گرفته شده برای صداوسیما از طرف دولت در‌سال ۹۵ کلا رشد یک‌درصدی دارد.»

چالش جدید صداوسیما بعد از فوتبال

در یک‌سال اخیر فدراسیون فوتبال به‌دلیل دریافت نکردن حق پخش مسابقات لیگ برتر با صداوسیما درگیر بوده و حتی اخیرا خبری از شکایت فدراسیون از صداوسیما نیز منتشر شد. کفاشیان در آخرین اظهارات خود در این‌باره اعلام کرده که در ‌سال ٩٥ احتمالا بار دیگر جلوی حضور دوربین‌های تلویزیونی در بازی‌های لیگ برتر گرفته می‌شود چون صداوسیما به هیچ عنوان زیر بار پرداخت پول فوتبال نمی‌رود. بعد از فوتبال به نظر نوبت به المپیک رسیده است. محمدحسین آقازمانی،‌ مدیر گروه ورزش شبکه سوم سیما در این‌باره به «شهروند» می‌گوید: «با توجه به این‌که فرصت زیادی تا شروع مسابقات المپیک باقی مانده، تا به‌حال صحبتی در این‌باره به وجود نیامده بود. من هم صحبت‌های محمدی را خواندم اما در جریان این موضوع نیستم. همه از محدودیت‌های مالی صداوسیما باخبر هستند و باید دید که در نهایت چه تصمیمی گرفته خواهد شد.»

احمدی: پخش نشدن المپیک غیرممکن است

عبدالحمید احمدی، معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهشی وزارت ورزش و جوانان در واکنش به احتمال پخش نشدن رقابت‌های المپیک از سوی صداوسیما به «شهروند» می‌گوید: «طرف صدا و سیما، وزارت ورزش نیست، بلکه مردم هستند. پخش رقابت‌های مهمی مثل المپیک باید جزو اولویت‌های صداوسیما باشد. موضوع پخش این رقابت‌ها در حیطه کاری وزارت ورزش نیست چون صداوسیما یک سازمان مستقل است. قطعا مدیران صداوسیما نیز می‌دانند که مسئولیتی نسبت به پوشش رقابت‌های المپیک به دلیل علاقه شدید مردم به ورزش دارند. اگر هم صحبت از عدم پخش این مسابقات مطرح شده، من آن را غیرممکن می‌دانم چون المپیک مهم‌ترین رویداد ورزشی دنیاست و در زمان برگزاری آن مسابقات توجه تمام مردم جهان را جلب می‌کند.»

او صحبت‌هایش را این‌گونه ادامه می‌دهد: «به هیچ عنوان نمی‌توانیم بگوییم کشور ما نسبت به موضوع المپیک بی‌تفاوت است چون حداقل انتظار مردم پخش این مسابقات خواهد بود. شاید بارها شنیدم که مردم دوست دارند این رقابت‌ها را با کیفیت و گستردگی بیشتری تماشا کنند. اگر این اتفاق نیفتد، درنهایت مردم به سوی ماهواره‌ها سوق پیدا می‌کنند که در آن شرایط متضرر اصلی خود صداوسیماست. حتی انتظار مردم این است که از همین حالا برنامه‌های زیادی برای مهیا شدن فضای المپیکی از صداوسیما پخش شود اما باز هم می‌گویم که پخش مسابقات اهمیت خاصی دارد. ما می‌دانیم صداوسیما نیز مثل سایر ارگان‌ها دارای محدودیت‌های مالی است اما ارزش و اهمیت رقابت‌های المپیک که حتی فراتر از یک دوره مسابقات ورزشی است، باید درک شود.»

خودتان ضرر می‌کنید، نه مردم!

مشخص نیست که اظهارات مسئول مالی صداوسیما مبنی بر احتمال پخش نشدن رقابت‌های المپیک رنگ و بوی جدی دارد یا به نوعی آنها قصد داشتند از این طریق توجه بیشتری را به خود جلب کرده و اعتراضشان را نسبت به عدم افزایش بودجه نشان دهند. در هر صورت اگر این تهدید رنگ واقعیت به خود بگیرد و قرار بر این باشد که رقابت‌های المپیک هم از صداوسیما پخش نشود، قطعا متضرر اصلی خود صداوسیما خواهد بود چون مردم به سوی شبکه‌های ماهواره‌ای خواهند رفت تا بتوانند این رویداد بزرگ را تماشا کنند. در دنیای تکنولوژی امروز یافتن شبکه‌ای که مسابقات المپیک را پخش کند، قطعا سخت نخواهد بود اما این‌که رسانه ملی کشورمان با دید حمایتی مسابقات را همانند دوره‌های گذشته پخش کند، مبحثی جداگانه است.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان