arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۸۱۶
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۱۳ - ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۰

مشروح سخنان رئیس جمهور در گفتگوی ویژه

رییس‌جمهور دستاوردهای حاصل از اجرای قانون هدفمندکردن را یارانه‌ها، افتخارآمیز دانست.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رییس‌جمهور دستاوردهای حاصل از اجرای قانون هدفمندکردن را یارانه‌ها، افتخارآمیز دانست.

به گزارش انتخاب به نقل از ایسنا، دکتر محمود احمدی‌نژاد که از بخش خبری گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما به صورت مستقیم از نهاد ریاست جمهوری با مردم سخن می‌گفت، در پاسخ به پرسشی در ارتباط با اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها و ارزیابی از اجرای این طرح گفت: اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها طرح بزرگ اقتصادی است و ارزیابی من از اجرای این طرح مثبت است.

وی با بیان این‌که ملت ایران در این زمینه کار بسیار بزرگی را در منظر تمام جهانیان انجام داد، گفت: این در حالی است که پیش‌بینی‌ها قبل از اجرای این طرح در داخل و خارج منفی بود و با توجه به تجربه گذشته در سایر کشورها، چشم‌انداز این موضوع منفی جلوه می‌کرد و حتی خوش‌بین‌ترین اقتصاددانان نیز صحبت از تبعات سنگین و بحران از اجرای این موضوع می‌کردند ولی ما معتقدیم که با توجه به ویژگی‌های جمهوری اسلامی ایران و مردم ایران می‌توان این کار بزرگ را انجام داد و حتی کارهای بزرگ‌تری نیز انجام داد.

وی با بیان این‌که دستاوردهایی که در پی اجرای این قانون حاصل شده، افتخارآمیز است، ادامه داد: یکی از اهداف این طرح، کنترل مصرف بود.

وی به بحث ضایعات نان و اتلاف گندم قبل از اجرای این طرح اشاره کرد و گفت: ما در این زمینه یارانه‌های سنگینی می‌دادیم و شاید بخشی کمی از آن به مردم می‌رسید و ما پس از اجرای این طرح شاهد این بودیم که حدود 30 درصد مصرف ما کاهش پیدا کرد و من معتقدم که اگر این موضوع مدیریت شود کمتر نیز می‌شود و ما جزء صادرکنندگان گندم قرار گرفته‌ایم و این اتفاق بزرگی است.

احمدی‌نژاد همچنین با اشاره به بهبود کیفیت نان گفت: البته نمی‌گویم اکنون کیفیت نان در همه جای ایران به بهترین سطح رسیده، ولی این اتفاق می‌افتد و هنوز آن رقابت شکل نگرفته و اگر رقابت لازم شکل بگیرد این اتفاق خواهد افتاد و کیفیت بهتر می‌شود.

رییس‌جمهور با اشاره به این‌که در این زمینه صنف مربوطه نیز نظارت می‌کند و دولت نیز نظارت دارد، گفت: در اوج پیک مصرف 10 درصد مصرف گاز خانگی و تجاری کاهش پیدا کرده در حالی که مصرف انرژی در صنایع افزایش پیدا کرده و ما درصدد بودیم که انرژی کشور در راستای تولید و سرمایه‌گذاری قرار بگیرد و این اتفاق افتاد.

وی همچنین با اشاره به کاهش مصرف بنزین در کشور و با ارائه آماری در ارتباط با میزان مصرف بنزین در سال 84 و 85 در کشور گفت: اکنون مصرف بنزین روزانه 54 میلیون لیتر شده و همچنان سیر نزولی دارد و در طول این سه چهار ماه این مصرف پایین آمده، این در حالی است که تعداد خودروها افزایش پیدا کرده است.

احمدی‌نژاد با بیان این‌که در فروردین ماه به طور معمول در مصرف برق ما شاهد رشد هشت درصدی هستیم، ادامه داد: امسال نه تنها این هشت درصد اتفاق نیفتاد، بلکه چهار درصد نیز مصرف برق کاهش پیدا کرد.

رییس‌جمهور با بیان این‌که این کار بسیار بزرگی است، به توجه مردم به مقوله مصرف اشاره کرد و گفت: اکنون مردم در هنگام خرید وسایل خانگی در کنار این‌که به میزان کارکرد آن وسیله توجه می‌کنند، به میزان مصرف انرژی آن نیز توجه می‌کنند.

وی با بیان این‌که یکی از اهداف اجرای این طرح این بود که عدالت اجرا شود و همچنین مصرف کاهش پیدا کند، گفت: در پی اجرای این قانون، دهک‌های پایین درآمدی زنده شده و با افتخار اعلام می‌کنیم شاید ما تنها کشوری در کره زمین باشیم که هیچ خانواده‌ای گرسنه نیست و برای پوشاک و غذای خود پول دارد و اگر این روند ادامه پیدا کند فاصله طبقاتی کمتر می‌شود.

احمدی‌نژاد همچنین به افزایش بهره‌وری در کشور اشاره کرد و گفت: ما شاهد تحرک در تولید و صنعت‌مان هستیم.

رییس‌جمهور همچنین با اشاره به تمجید بانک جهانی از اجرای این قانون در کشور گفت: آنها گفته‌اند که این کار بی‌نظیری است که در ایران انجام شده و از مسوولان اقتصادی ما خواسته‌اند که در سه کنفرانس بین‌المللی تجربه‌های خود را از اجرای این طرح در میان بگذارند و آن را تشریح کنند.

رییس‌جمهور با تشکر از همت و همکاری مردم در اجرای این قانون گفت: البته ممکن است نواقصی نیز وجود داشته باشد و نمی‌گوییم هیچ اشکالی نیست.

احمدی‌نژاد با اشاره به تلاش دولت در راستای کنترل تورم گفت: قسمتی از تورم، تورم طبیعی است که ما داشته‌ایم و قسمتی از آن نیز تحت تاثیر عوامل گوناگون و از جمله تورم جهانی است.

وی در ادامه از رانندگان تشکر کرد و گفت: در خط مقدم اجرای این قانون، رانندگان بودند چرا که اولین قشری که با تغییر قیمت انرژی مواجه می‌شود رانندگان بودند و آنها نیز همکاری خیلی خوبی داشتند. از صنعتگران نیز تشکر می‌کنم، آنها نیز تلاش بسیار زیادی کردند و در واقع از ملت ایران به خاطر همکاری که داشتند تشکر و قدردانی می‌کنم.

در هدفمندی یارانه‌ها بحرانی نداشته‌ایم

 

 رییس‌جمهور در پاسخ به این سوال که آیا در حامل‌های انرژی شاهد افزایش قیمت خواهیم بود، گفت: ما نظرات مردم را می‌گیریم و وضعیت را ارزیابی می‌کنیم. در هدفمندی یارانه‌ها اگر شرایط آماده بود، گام بعدی را برمی‌داریم و الا یک تنفس می‌دهیم و گام بعدی را در سال بعد اجرا می‌کنیم. ما در کنار مردم هستیم و ستاد هدفمندی یارانه‌ها فعال است و هر کجا مشکلی باشد، تلاش می‌کند که آن را برطرف کند.

دکتر احمدی‌نژاد در ادامه گفت‌وگوی زنده تلویزیونی خود با مردم در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که برخی بسته‌های حمایتی از تولید هنوز ارائه نشده است، تصریح کرد: این حرف درست است اما باید دانست که تحولاتی که در عرصه تولید با هدفمندی یارانه‌ها اتفاق می‌افتد، روندی زمانبر است و ممکن است چند سال طول بکشد و این متفاوت با تغییر قیمت انرژی در مصرف خانه است. بسته‌های حمایتی نیز با توجه به وضعیت تولیدکنندگان در طول زمان ارائه می‌شود. ممکن است برخی بسته‌های حمایتی چند ماه یا چند سال بعد ارائه شود. از سوی دیگر ساختارهای ما نیز محدودیت‌هایی دارند و نمی‌توانند به سرعت همه بخش‌ها خود را تنظیم کنند.

وی ادامه داد: ما بحرانی نداشتیم؛ البته نه اینکه فشار نیامده باشد. با وجود همه این‌ها تولید افزایش یافته و شفاف‌سازی صورت گرفته و سرمایه‌گذاری رو به افزایش است و خلاقیت‌ها زیاد شده است. به عنوان مثال یک مرغداری با مصرف دانه کمتر به ازای هر کیلو به تولید رسیده است و این خیلی مهم است و باعث کاهش قیمت مرغ خواهد شد. البته ما انتظار نداریم که قیمت مرغ از همین امروز پایین بیاید اما این روند به پیش خواهد رفت.

رییس‌جمهور افزود: برخی می‌گویند که مانند قدیم یارانه بدهیم. اگر بدون هدف یارانه بدهیم که باز هم به شرایط قدیم باز خواهیم گشت. ما مصمم هستیم که بسته‌های حمایتی تولیدکنندگان را ارائه دهیم.

احمدی‌نژاد درباره نگرانی‌ها از قیمت قبوض برق و آب با توجه به افزایش قبوض گاز نیز گفت: قیمت گاز در بالاترین سطح مصرف که در دی و بهمن بود به اندازه‌ای بود که 78 درصد مردم در مصرف خانگی رقم قبوض گازشان زیر 40 هزار تومان بوده است. این در حالی است که قبل از هدفمندی این رقم 16 هزار تومان بوده است. آن افرادی که بیش از 20 درصد جامعه را تشکیل می‌دهند و قیمت قبوض گازشان بالاتر از این رقم بوده است باید مابه‌التفاوت را خودشان پرداخت کنند. بالاخره سهم هر کسی از یارانه ارائه شده است که 45 هزار و 500 تومان در ماه است. اگر کسی بیشتر مصرف کرد، باید پول خود را بیشتر بدهد و آنکه کمتر مصرف کرد، پول یارانه‌اش در جیبش می‌ماند.

احمدی‌نژاد خاطرنشان کرد: ما قیمت گاز و برق و آب خانگی را به صورت پلکانی تعریف کرده‌ایم؛ به این صورت که اگر کسی 20 درصد مصرف را کاهش داد، هزینه‌اش 40 درصد کاهش می‌یابد و هم‌اکنون نیز تقریبا همه مردم ثبت‌نام کرده‌اند و یارانه را به صورت مساوی می‌گیرند.

طرح دولت برای تحول در شهرسازی بزودی اعلام می‌شود

 

رییس‌جمهور در ادامه صحبت‌های خود در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما در پاسخ به پرسشی درباره بحث بودجه سال ‌90 و لزوم در نظر گرفتن پیش‌بینی‌های لازم برای پرداخت یارانه‌های نقدی گفت: مصوبه مجلس، مصوبه بسیار خوبی است و ما مشکلی از این جهت نخواهیم داشت.

رییس‌جمهور اظهار کرد: تاکنون ‌73 میلیون و ‌600 هزار نفر ثبت‌نام کرده‌اند که ما پیش‌بینی می‌کنیم به ‌75 میلیون برسد. یارانه نقدی برای هر نفر در حال حاضر ‌45 هزار و ‌500 تومان است که به تناوب یارانه‌های هر بخش را که آزاد کنیم سهم همان بخش به یارانه‌های نقدی اضافه خواهد شد.

وی تاکید کرد: پیش‌بینی ما در بودجه همان رقم ‌75 میلیون نفر است و برای پرداخت یارانه‌ها کسری نداریم و حتی برای گام بعدی نیز پیش‌بینی کرده‌ایم و واقعا در این قسمت مشکلی وجود ندارد.

احمدی‌نژاد با بیان این‌که در این رابطه بحث بسیار گسترده‌ای در دولت و بعد هم بین دولت و مجلس انجام شده است، تاکید کرد: این طرحی نیست که بخواهیم در آن نوسانی عمل کنیم. این طرح، ثابت و درازمدت است و هیچ مشکلی نیست.

وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره افزایش قیمت برخی اقلام مصرفی و برنامه‌های دولت برای کنترل بازار اظهار کرد: بیش از سه چهارم کنترل در دست خود اتحادیه‌های صنفی است و این اتحادیه‌ها انصافا خوب عمل کرده‌اند و همراه ملت هستند.

رییس‌جمهور ادامه داد: تغییرات دو بخش است؛ یک بخش تغییراتی است که باید انجام شود و به افزایش قیمت جهانی مواد اولیه، تغییر فصل‌ها و نظیر این‌ها مربوط می‌شود و طبیعی است ولی تغییرات قیمت غیرطبیعی حتما کنترل می‌شود. این تغییرات توسط سازمان بازرسی و اصناف کنترل خواهد شد.

وی افزود: من در بحث اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها از همه ملت ایران تشکر می‌کنم و البته نمایندگان مجلس نیز با این‌که نظرات مخالفی هم داشته‌اند ولی در بودجه امسال خوب عمل کرده‌اند.

احمدی‌نژاد در ادامه درباره برنامه‌های دیگر دولت در راستای طرح تحول اقتصادی خاطرنشان کرد: دولت چند برنامه بزرگ اقتصادی دارد که برای اجرای آن‌ها همراهی همه دستگاه‌ها و مردم لازم است. بخش اول مربوط به یارانه‌هاست که آغاز شده است و ادامه پیدا می‌کند. برنامه دوم مربوط به تولید است. تولید ایرانی نه تنها در ایران بلکه باید در همه دنیا بازار پیدا کند.

وی با بیان این‌که در حال حاضر در صنایع پایه، سرعت رشد و تولید ما بسیار بالا است، تصریح کرد: ظرفیت تولید فولاد ما در سال ‌84 حدود ‌10 و سه دهم میلیون تن بود که در حال حاضر از ‌15 میلیون تن هم عبور کرده است. ظرفیت تولید سیمان ‌33 میلیون تن بود که در حال حاضر از ‌72 میلیون تن هم عبور کرده است و می‌توان گفت که یک انقلاب صنعتی در حال اتفاق ‌افتادن است.

رییس‌جمهور با اشاره به بخش کشاورزی تاکید کرد: در بخش کشاورزی امسال رکورد شکسته خواهد شد و پیش‌بینی سالی ‌17 میلیون تن در بخش کشاورزی را داریم و این یعنی شاهد یک رشد بیش از ‌10 تا ‌12 درصد در بخش کشاورزی خواهیم بود. در این رابطه سرمایه‌گذاری کرده و یارانه‌های لازم را پیش‌بینی کرده‌ایم. خوشبختانه صندوق توسعه ملی هم تصویب شد و کارهای آن در حال انجام است و به زودی وارد بازار سرمایه‌گذاری می‌شود که یک پشتوانه بسیار قوی در بخش تولید خواهد بود و در حال حاضر هم بیش از ‌16 یا ‌17 میلیارد دلار پول در این صندوق وجود دارد و پیش‌بینی می‌شود که امسال به ‌30 میلیارد دلار برسد.

وی با اشاره به بحث اشتغال به عنوان یکی دیگر از برنامه‌های دولت، اظهار کرد: نمی‌شود جوان‌های کشور بیکار باشند و افراد نتوانند شغلی پیدا کنند، هم شخصیت آن‌ها حفظ شود و هم به آن شغل علاقمند باشند. سال گذشته رکورد شکسته شد و یک میلیون و ‌700 هزار شغل ایجاد کردیم و پیش‌بینی ما برای امسال ایجاد ‌5/ 2 میلیون شغل است که اگر همین روند را دو سال انجام دهیم بساط بیکاری از کشور جمع می‌شود.

احمدی‌نژاد با اشاره به بخش مسکن نیز گفت: مطابق برنامه‌هایی که داریم در پایان سال ‌92 ان‌شاءالله مسکن نباید دیگر یک دغدغه باشد. در حال حاضر طرح مسکن مهر و بهبود بافت‌های فرسوده را در دست اجرا داریم که این کارها ادامه پیدا خواهد کرد.

وی از برنامه دولت برای تحول در شهرسازی خبر داد و افزود: ما یک طرح عظیم تحول شهرسازی داریم که به زودی اعلام خواهیم کرد که این طرح برای همیشه تاریخ قیمت مسکن را پایین نگه می‌دارد.

رییس‌جمهور در ادامه اظهار کرد: طرح دیگر ما، آتیه مهر است. هر کس در ایران به دنیا می‌آید باید آینده روشنی داشته باشد. ما این طرح را امسال به طور کامل اجرا می‌کنیم. در حال حاضر وقتی دو جوان می‌خواهند ازدواج کنند باید ‌20 یا ‌30 میلیون تومان در حساب آن‌ها پول باشد. پدر و مادرها نباید در این رابطه دغدغه‌ای داشته باشند بلکه باید بتوانند به زندگی خود نیز برسند، نه اینکه مدام غصه بخورند.

احمدی‌نژاد گفت: طرح دیگر ما، ایجاد کارت اعتباری برای همه ایرانیان است. هر ایرانی باید یک کارت اعتباری در جیبش باشد تا هیچ جا سر خم نکند و شخصیت او شکسته شود. فعلا به هر سرپرست خانواده ‌5/ 1 میلیون تومان اختصاص داده می‌شود که هر موقع آن را خرج کند به وام قرض‌الحسنه تبدیل می‌شود. هیچ ایرانی نباید روی زمین بماند و باید اعتباری داشته باشد. البته ما طرح‌های دیگری در بخش بانکی، مالیاتی، گمرک و بیمه هم داریم که در آینده جزئیات بیشتری را اعلام خواهیم کرد.


تا پایان امسال دغدغه مسکن از لیست دغدغه‌های مردم خارج می‌شود

رییس‌جمهور در ادامه گفت‌وگوی زنده خود با مردم در پاسخ به سوالی در ارتباط با بحث مسکن و این‌که آیا قرار است نوساناتی در بازار مسکن ایجاد شود، چراکه برخی از دلالان در این زمینه سعی کرده‌اند هیاهو ایجاد کنند و برخی از آن‌ها در پی افزایش اجاره‌بها بوده‌اند؟، گفت: هیچ اتفاقی نمی‌افتد.

 وی با اشاره به اقدام دولت در راستای طرح مسکن مهر، گفت: طرح مسکن مهر در خدمت مردم قرار گرفته و این موضوع با عزم دولت پیگیری می‌شود و وقتی که ما تولید مسکن را سامان بدهیم در اجاره‌بها نیز اثر می‌گذارد. ما اکنون قانونی برای کنترل اجاره‌بها نداریم، ولی وقتی تقاضای اجاره‌ها در حد معقول باشد بحث اجاره‌بها را نیز می‌توانیم کنترل کنیم.

رییس‌جمهور با اشاره به برخی از مشکلاتی که در سیستم شهرسازی داریم، گفت: امسال حدود ‌1/ 5 میلیون طرح مسکن مهر در اختیار خانواده‌ها قرار می‌گیرد و با توجه به این موضوع ‌1/ 5 میلیون خانه خالی می‌شود و وقتی تولید مسکن سامان پیدا کند این بحث در اجاره‌ها نیز اثر می‌گذارد و ما تلاش می‌کنیم تا پایان سال ‌90 دغدغه مسکن را از لیست دغدغه‌های مردم خارج کنیم.

وی با بیان این‌که دولت تلاش کرد بحث خودرو، سکه، موبایل و مسکن را از سفته‌بازی خارج کند، گفت: ما سعی کردیم سرمایه‌ها را به سمت سرمایه‌گذاری و کار مولد سوق بدهیم و این موضوع البته با آرامش و اطمینان هدایت می‌شود. ممکن است در این وسط نیز یک اتفاق کوچک بیفتد ولی مقطعی است و همانطور که گفتم تلاش دولت در راستای سوق سرمایه‌ها به سمت سرمایه‌گذاری و کار مولد است.

احمدی‌نژاد همچنین با اشاره به فعال شدن بورس در کشور و رشد شاخص بورس به برخی دیگر از برنامه‌های دولت که امسال قرار است اجرا شود، اشاره کرد و گفت: به برنامه‌های دولت دو، سه برنامه دیگر اضافه می‌شود که از جمله آن پزشک خانواده شهری است. موضوع پزشک خانواده روستایی رخ داد و این موضوع در حال مکمل شدن است و امسال نیز پزشک خانواده شهری اجرا خواهد شد.

وی با اشاره به این‌که این موضوع در سر و سامان گرفتن نظام سلامت کشورمان بسیار تاثیرگذار است، به بحث بیمه همگانی و عزم دولت در این راستا اشاره کرد و گفت: ان‌شاءالله به جایی برسیم که تمام ایرانی‌ها با کرامت زندگی کنند و کسی برای درمان دچار سختی نشود.

رییس‌جمهور در ادامه در پاسخ به سوالی در ارتباط با نرخ ارز و تلاش دولت جهت کنترل نوسانات آن، گفت: ما خوشبختانه ذخایر ارزی بسیار بالایی داریم. درآمد ارزی بالاست، البته مصرف ارز نیز بالاست ولی رشد درآمدی ما بیش از رشد مصرف در بازار ارز است.

احمدی‌نژاد با اشاره به دیدگاه برخی مبنی بر این‌که متناسب با افزایش تورم، نرخ ارز را در کشور افزایش دهیم و مابه‌التفاوت تورمی که ایجاد می‌شود نرخ ارز نیز افزایش پیدا کند، گفت: این امر ممکن است اثرات مثبتی داشته باشد ولی تبعات منفی آن نیز زیاد است.

وی با بیان این‌که پول ما باید قدرتمند باشد، گفت: دولت تمام تلاشش را می‌کند که مردم رفاه داشته باشند و به رفاه مردم آسیبی وارد نشود. بانک ملی نیز در زمینه ارز کنترل‌های لازم را انجام می‌دهد و بحث نوسانات آن و کنترل آن مورد توجه بانک ملی است.

تغییرات در مدیریت‌ها باید امری عادی شود

 

رییس‌جمهور کشورمان با اشاره به بحث ادغام وزارتخانه‌ها گفت: ادغام وزارتخانه‌ها بر اساس دو ضرورت بود؛ یک ضرورت، تکلیف قانون است که باید تا پایان سال دوم برنامه پنجم توسعه تعداد وزارتخانه‌ها به 17 برسد، ضرورت دوم نیز ضرورت ساختاری ماست.

دکتر محمد احمدی‌نژاد در ادامه گفت‌وگوی زنده تلویزیونی خود با مردم ضمن بیان این مطلب، افزود: از 25 سال قبل، کوچک شدن دولت جزو آرزوهای ما بوده است. در برنامه‌های قبل نیز بر آن تاکید شده بود ولی کسی نمی‌توانست آن را اجرا کند چرا که ساز و کاری برای آن پیش‌بینی نشده بود اما در برنامه پنجم سازوکار آن پیش‌بینی شد و تکلیف آن به عهده دولت گذاشته شد.

وی گفت: دولت عجله‌ای ندارد. اینکه می‌گویند نباید عجله کرد، باید پرسید مگر وزارتخانه‌ای داریم که بدون وزیر مانده باشد؟ این اقدام به سرعت اما با دلیل علمی و اجرایی انجام خواهد شد.

رییس‌جمهور اظهار کرد: اگر فرض می‌کردیم شرح وظایف برای این ادغام‌ها اول در دولت تصویب شود و بعد به مجلس برای تصویب برود، کارهای اداری فشل می‌شد و مشکل ایجاد می‌کرد. ممکن بود زمان زیادی ببرد و روند یک ساله داشته باشد. ما تصمیم گرفتیم این روند را در دولت زودتر آغاز کنیم و وزارتخانه‌ها را ادغام کنیم؛ البته به لحاظ عاطفی دوست داشتم که ما 30 وزارتخانه داشته باشیم چرا که همه این افراد از دوستان من هستند اما مصلحت کشور و علم مدیریت ایجاب می‌کند که ما تلاش کنیم دولت را کوچک کنیم و مجموعه مسئولیت‌ها را کاهش دهیم.

احمدی‌نژاد در ادامه با تاکید بر اینکه هیچ‌کدام از وزارتخانه‌ها هم‌اکنون مشکل ندارند، خاطرنشان کرد: به عنوان مثال هم‌اکنون در وزارت راه هیچ مشکلی ایجاد نشده است و در سایر وزارتخانه‌ها نیز همین‌طور است. در نوشتن شرح وظایف نیز دو روش وجود دارد؛ اول اینکه شروع کنیم و شرح وظایف را بنویسیم که همانطور که من گفتم طول می‌کشد اما راه دیگری هم هست و آن اینکه وظایف هر دو وزارتخانه را در یک وزارتخانه تجمیع کنیم. به عنوان مثال هر چه وظایف وزارت راه است آن را در وزارت مسکن تجمیع کنیم و تکلیف وزیر را روشن کنیم تا بتواند کارهایش را انجام دهد. دولت برای این کار باید لایحه بدهد که لایحه تجمیع وظایف است. در این صورت وزیر به کار خود ادامه می‌دهد و به مرور مشکلات برطرف می‌شود.

وی درباره بحث‌های بین مجلس و دولت نیز تصریح کرد: این بگو و مگوها طبیعی و شیرین است. اگر کسی اختلاف ایجاد کند و کینه‌ورزی درست کند، درست نیست. بالاخره مجلس و دولت نظر می‌دهند و تفاهم می‌کنند. اگر تفاهمی هم ایجاد نشد، با اشاره رهبری مشکل حل می‌شود. در جمهوری اسلامی مشکلی در روند اداره کشور وجود ندارد. این بحث‌ها نباید دست‌مایه ایجاد مشکل شوند چرا که همه بحث‌ها در جهت حل مشکل است و من نگرانی از این بابت ندارم.

رییس‌جمهور در مورد سرپرست فعلی وزارت نفت گفت: هم‌اکنون خود من سرپرست وزارت نفت هستم و نفت و نیرو با هم ادغام شده‌اند. وزارت نفت و وزارت نیرو با هم ارتباطات زیادی دارند. یک‌چهارم انرژی کشور تبدیل به برق می‌شود و این یعنی اینکه وزارت نیرو مشتری ثابت وزارت نفت است. با ادغام این دو وزارتخانه‌، ساختمان‌ها و مسئولیت‌ها کم می‌شود. به عنوان مثال ما دیدیم که سازمان میراث فرهنگی توانست ساختمان‌های خود را کاهش دهد، جهاد کشاورزی هم در حال خالی کردن برخی ساختمان‌های خود است و حتی آموزش و پرورش هم 70 الی 80 ساختمان خود را خالی خواهد کرد. ادغام وزارتخانه‌ها امر مثبتی است. حتی می‌توان سه وزارتخانه را در یکی ادغام کرد.

احمدی‌نژاد در پاسخ به این سوالی مبنی بر اینکه برخی می‌گویند برکناری وزیر نفت با توجه به اینکه ما بعد از ده‌ها سال توانسته‌ایم رییس اوپک شویم مشکل ایجاد خواهد کرد، یادآور شد: این بحث‌ها حاشیه‌ای است؛ چرا که این سمت ربطی به اشخاص ندارد. عزیزانی که از کابینه رفته‌اند افراد مفیدی بودند و برای ما عزیز بودند اما بالاخره باید تصمیم گرفت و این سخت است. رابطه ما با این دوستان صمیمی است. حتی من در انجام این تصمیم با آنها مشورت کردم. ما باید منافع کشور و ملت را در نظر بگیریم و همه ما هم خود را فدای کشور، ملت و آرمانمان کنیم. تغییرات در مدیریت‌ها باید به امری عادی تبدیل شود.

بن‌لادن را برای خرج تبلیغات اوباما کشتند


 رییس‌جمهور در ادامه گفت‌وگوی زنده خود با مردم در پاسخ به پرسشی درباره تشکیل وزارت ورزش و جوانان، گفت: تشکیل وزارت ورزش و جوانان در مسیر است ولی قانونی که ابلاغ کرده‌اند ابهامات زیادی داشت که دولت را با مشکل مواجه می‌کرد.

وی در ادامه اظهار کرد: کسی که می‌خواهد قانون را اجرا کند باید نقشه روشن و کاملی در اختیار داشته باشد زیرا نقشه ناقص و مبهم مجری را دچار مشکل می‌کند، بعد اختلاف بین مجری و دستگاه نظارتی ایجاد می‌شود و کار به مشکل می‌خورد. اخیرا قرار شده است کمیته مشترکی بین دولت و مجلس تشکیل شود تا اصلاحات مختصری انجام شود و ابهامات را برطرف کنند تا وزارت ورزش و جوانان تشکیل شود.

رییس‌جمهور همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا شما معتقدید اسامه بن لادن مدت‌ها قبل کشته شده است، گفت: خیر؛ مدت‌ها قبل نیست. اطلاعات دقیق دارم که بن‌لادن از مدت‌ها قبل در اختیار نیروهای نظامی آمریکا بود و حتی او را مریض کردند و روزی که او را کشتند، مریض بود یعنی ابتدا او را مریض کردند و در حالی که مریض و در اختیار خودشان بود او را کشتند.

احمدی‌نژاد افزود: کاری که رییس‌جمهور آمریکا کرد بیشتر برای بهره‌برداری سیاسی در داخل آمریکا بود. یعنی او را برای خرج تبلیغات اوباما کشتند و الان هم دنبال جایگزینی برای او هستند تا بالاخره آن مجموعه کار خود را ادامه دهد. بنابراین آمریکایی‌ها دارند این مسئله را دنبال می‌کنند تا جانشین او هر چه سریع‌تر انتخاب شود.

پیچیدگی تحولات منطقه رو به باز شدن است


رییس‌جمهور در ادامه درباره ارزیابی خود از تحولات منطقه، اظهار کرد: تحولات منطقه بسیار پیچیده است و می‌توان گفت که از تحولات اوایل قرن بیستم پیچیده‌تر است. هر کشوری شاخص‌ها و مناسبات خاص خود را دارد. در حال حاضر ملت‌های منطقه بدنبال خواسته‌های بحق خود نظیر آزادی و کرامت هستند و از تحقیرها به ستوه آمده‌اند و می‌خواهند شرایط خود را عوض کنند ولی مدل مدیریت این تحولات در کشورهای مختلف، متفاوت است.

وی افزود: در برخی کشورها دشمنان ملت‌ها نیز دخالت دارند و به عنوان مثال می‌بینیم که در شمال آفریقا رسما نیروی نظامی می‌فرستند و این کار را پیچیده‌تر می‌کند. وقتی ناتو وارد می‌شود اصل قضیه گم می‌شود و معلوم نمی‌شود که خواسته‌ها چیست، ولی در برخی جاهای دیگر کار به صورت دیپلماتیک پیگیری می‌شود.

احمدی‌نژاد تصریح کرد: ماموریت ما همان ماموریت 32 ساله انقلاب اسلامی است. ماموریت ما حمایت از آرمان‌های الهی، ملت‌ها و مطالبات حقیقی آن‌ها، آزادی، عدالت و کرامت است و ما همین را در دنیا دنبال می‌کنیم. ماموریت ما مقابله با سیاست‌های استکباری در منطقه، وجود رژیم صهیونیستی و سیطره آمریکا بر منطقه است و این یک ماموریت تاریخی است ولی باید پذیرفت که در هر کشوری ملاحظات خاصی وجود دارد.

وی با بیان این‌که در حال حاضر پیچیدگی این تحولات رو به باز شدن است، تصریح کرد: هر چه جلوتر می‌رویم می‌توانیم اقدامات بیشتری انجام دهیم و بالاخره ملت‌ها و عدالت حاکم می‌شود. در حال حاضر دولت آمریکا و متحدانش از برخی دولت‌ها علیه برخی ملت‌ها استفاده می‌کنند و خبر قطعی داریم که این، استفاده ابزاری است و به محض این‌که این مشکل برای آمریکا حل شد خود آن کشورها نیز دچار همین مشکل‌ها می‌شوند.

رییس‌جمهور اضافه کرد: دنیا عوض شده است و نظام موجود عالم جواب نمی‌دهد و ظرفیت آن پر شده است. در حال حاضر برخی سیستم‌های موجود در دنیا جواب نمی‌دهد؛ حتی اگر خیلی هم ظالم و غیرمردمی نباشند. مردم خود را بالا کشیده‌اند و رشد کرده‌اند و نمی‌توانند به این شکل مدیریت شوند. حتی اگر برخی نخواهند، تحولات اتفاق خواهد افتاد.

احمدی‌نژاد با بیان این‌که هنر ما این است که اجازه ندهیم خیزش‌های مردمی منطقه تحت مدیریت دیگران قرار گیرد، تصریح کرد: جمهوری اسلامی همراهی خود با مردم را به خوبی انجام می‌دهد و وظایف در قبال ملت‌ها را آگاهانه انجام خواهد داد.


دامنه نوسانات در مواجهه‌ با ‌1+5 کم خواهد شد

رییس‌جمهور کشورمان در پاسخ به سوالی در ارتباط با نامه‌نگاری‌های جدید ایران با گروه 1+5 و پاسخ 1+5 و اینکه چرا واکنش‌ها در مورد این نامه‌نگاری‌ها و جواب‌های مرتبط با آن از سوی اعضای این گروه بعضا متفاوت بوده است، گفت: ما همیشه گفته‌ایم که اهل گفت‌وگو در شرایط عادلانه و احترام هستیم و میل به همکاری داریم.

دکتر محمود احمدی‌نژاد در ادامه گفت‌وگوی زنده تلویزیونی خود با مردم ادامه داد: در گروه 1+5 گرایشات متفاوت است و در مواجهه با آنها ما نوساناتی داشتیم و این نوسانات گاه اوج می‌گیرد، گاه افت می‌کند ولی دامنه نوسانات کم خواهد شد.

وی با بیان اینکه «من از صحبت‌های خانم اشتون و پاسخ ایشان تعجب کردم»، افزود: ما گفته‌ایم که آماده همکاری در چارچوب قانون هستیم. آماده همکاری در جنبه‌های مختلف هستیم و من از مطلبی که خانم اشتون گفتند تعجب می‌کنم.

رییس‌جمهور با اشاره به ضرورت گفت‌وگو و با بیان اینکه «باید گفت‌وگو کنیم و حرف بزنیم تا به تفاهم برسیم»، اظهار کرد: امیدواریم در نشست‌های آتی به نتایج ملموس‌تری برای همکاری برسیم.

احمدی‌نژاد در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با برگزاری اجلاس جهانی مبارزه با تروریسم در تیرماه در تهران و دیدار امروزش با تعدادی از شرکت کنندگان در اجلاس مبارزه با تروریسم گفت: اینکه تروریسم یک خطر است، حرف درستی است و متعلق به امروز نیست.

وی با اشاره به حمایت آمریکا از گروه‌های تروریستی گفت: آمریکا و متحدانش از گروه‌های تروریستی حمایت می‌کنند و بعد از آن ادعای مبارزه با تروریسم را مطرح می‌کنند. آنها می‌آیند اعمال زشتی را انجام می‌دهند ولی بعد می‌آیند پرچم مبارزه با آن را در دست می‌گیرند. آنها سران برده‌برداری و استعمار بوده‌اند.

رییس‌جمهور با بیان اینکه «هر جا جنایت، کودتا و دیکتاتوری است، آنها حضور دارند و بعد از آن شعار مبارزه با تروریسم و دفاع از دموکراسی را مطرح می‌کنند»، خاطرنشان کرد: آقای بوش در منطقه ما یک میلیون نفر را کشت و بعد از آن شعار دفاع از حقوق بشر را می‌دهد.

احمدی‌نژاد در ادامه با طرح این پرسش که «در آمریکا کجا آزادی است؟»، افزود: ان‌شاءالله امسال که به سازمان ملل رفتم، توضیح بیشتری در این ارتباط خواهم داد.

وی همچنین به عدم آزادی در اروپا اشاره کرد و گفت: در اروپا نیز همین‌طور است. می‌بینید اگر کسی در مورد هولوکاست مطلبی بنویسد زندانی می‌شود.

رییس‌جمهور ادامه داد: ما معتقدیم که یک جریان سالم واقعی و عالمانه باید برای مبارزه با تروریسم شکل بگیرد و ما در این ارتباط تلاش می‌کنیم و معتقدیم که باید در این زمینه تعریف واحدی ایجاد شود و همه مشارکت داشته باشند و به میدان بیایند تا ریشه‌کن شود.

احمدی‌نژاد با اشاره به حوادث تروریستی نظیر بمب‌گذاری در افغانستان، پاکستان و عراق، گفت: ما فکر می‌کنیم که باید این موضوع را عالمانه مدیریت و ریشه‌کن کرد و جمهوری اسلامی ایران در این زمینه پیش‌قدم شده است.

احدی از دولت حق دخالت در انتخابات را ندارد


رییس شورای عالی امنیت ملی کشورمان در ادامه گفت‌وگوی زنده خود با مردم با تاکید بر این‌که رژیم صهیونیستی سمبل استعمار است و به عنوان یک غده چرکین در منطقه حضور یافته و باعث ایجاد مشکل شده است، خاطرنشان کرد: در سالگرد تاسیس این رژیم مردم در بسیاری از نقاط تظاهرات کردند اما چندین نفر کشته و شهید شدند. این رژیم بار دیگر ماهیت خود را نشان داد.

وی با تاکید بر این‌که اتحاد بین گروه‌های فلسطینی باید منجر به ریشه‌کنی رژیم صهیونیستی شود، خاطرنشان کرد: اگر این رژیم به هر عنوان در منطقه حضور پیدا کند منطقه را آلوده می‌کند همانند یک سلول سرطانی که در بدن رشد می‌نماید، لذا این سلول باید از بدن بیرون رود.

احمدی‌نژاد همچنین برخی از سردمداران دول و کشورهای منطقه را ماموران آمریکا و برخی کشورهای استعمارگر اروپایی عنوان کرد و در باب ماموریت آن‌ها، گفت: ماموریت آنها اخلال در روند حرکت ملت‌های منطقه است اما دیدیم که چیزی عایدشان نشد.

وی با یادآوری اثبات حقانیت موضع ملت ایران در مورد تحولات منطقه نسبت به طراحی دشمن برای بیرون کشیدن رژیم صهیونیستی از تحولات منطقه و دور کردن آن از برخی مسائل و نیز دادن خاک برخی کشورها نظیر اردن به این رژیم، هشدار داد.

رییس‌جمهور افزود: باید برای حل موضوع فلسطین آوارگان به جاهایی که به آنجا تعلق داشتند بازگردند و حق حاکمیت ملی که از آن آنهاست به آنها اعطا شود. ملت فلسطین زیر بار هیچ ستمی نمی‌رود ولی در مجموع بعضی‌ها دست و پا می‌زنند.

احمدی‌نژاد در مورد حاشیه‌سازی‌ها علیه دولت نیز با یادآوری این نکته که دولت خادم ملت است و باید از دوره مسوولیت خود برای کار و ساختن کشور بهره گیرد، خاطرنشان کرد: آنچه که باقی می‌ماند ملت ایران، کشور، انقلاب و آرمان‌های ملت ایران است و باید این الگو به جهان معرفی شود. ما حرف‌های جدیدی برای مردم دنیا داریم و معتقدیم که بهترین سیستم اداره کشور را ارایه کرده‌ایم.

وی در همین زمینه بر توسعه علمی و اقتصادی و سرآمدن بودن در تمام عرصه‌ها، تاکید کرد و گفت: باید کشور را بسازیم و به جلو برویم. امروز کشور با نشاط است و همه مقدمات آماده یک جهش بزرگ است. باید همه دست به دست هم دهیم و کشور را بسازیم و این توصیه امام و مقام معظم رهبری است.

رییس‌جمهور همچنین همه را دعوت به کار و تلاش کرد و عدم وجود مشکل در مبانی را مورد تاکید قرار داد.

احمدی‌نژاد همچنین در مورد برخی مباحث مبنی بر اینکه دولت قصد تاثیرگذاری در روند انتخابات را دارد، گفت: وزارت کشور مجری انتخابات است و احدی از دولت حق دخالت در آن را ندارد و اساسا چنین بحث‌هایی جای طرح ندارد.

وی در ادامه در مورد مباحث مربوط به نظام جمهوری اسلامی ایران با بیان این‌که برخی اوقات دل انسان برای نظام و ولایت فقیه می‌سوزد، گفت: سیستم ما ولایت فقیه است و این سیستم امر نویی است. البته خود بحث ولایت فقیه ریشه در آموخته‌ها و دین ما دارد.

رییس‌جمهور افزود: هر ملتی آرزو دارد بهترین و پاک‌ترین افراد بر آن‌ها حاکمیت داشته باشد و ما امروز نظام ولایت فقیه را به عنوان مترقی‌ترین و مردمی‌ترین نظام در کشور داریم.

احمدی‌نژاد در همین زمینه دو پایه اصلی نظام ولایت فقیه یعنی امام و ولی را مورد اشاره قرار داد و با بیان این‌که ولی بی‌ملت دست بسته است و ملت بی‌ولی سرگشته و متفرق، تصریح کرد: رابطه بین این دو عشق و محبت است. همانطور که خداوند جهان را بر اساس محبت آفرید. ولایت فقیه نیز عاشق مردم است و ما به همین دلیل موفقیم.

وی افزود: هر چه این رابطه قوی‌تر باشد پیشرفت و تعالی و کمال نیز بیشتر است. ماموریت هر ملتی نیز اجرای عدالت است که ما عادل‌ترین رهبر را در جمهوری اسلامی داریم.

رییس‌جمهور با یادآوری این نکته که ما نمی‌گوییم که عدالت مطلق هستیم، گفت: ماموریت ما برپایی عدالت است و ولی در این زمینه راه را باز می‌کند. ما نظام الگویی در ایران داریم و در واقع نظام ولایت فقیه در ایران وجه تمایز ما با دیگر کشورهاست. باید این مسئله را قدر بدانیم که ریشه در آرمان‌های ما دارد.

وظیفه خود می‌دانیم از رهبری و اصل مترقی ولایت دفاع کنیم

 

رییس‌جمهور در ادامه با اشاره به جلسات مسوولان با رهبری گفت: گاهی روی یک موضوع بحث می‌کنیم و افراد گوناگون نظر می‌دهند تا موضوع پخته شود. ولایت رحیم‌ترین و عاشق‌ترین به مردم است، مردم دوست دارند که حاکم‌شان فردی عالم، شجاع و عادل باشد که ایشان یک فقیه‌ای با همین مشخصات هستند و این نعمتی است که حضرت امام(ره) برای ما پایه‌گذاری کرد.

احمدی‌نژاد گفت: همانطور که در ابتدای سخنان خود گفتم مشکل لاینحلی در کشور وجود ندارد، چراکه سیستم طوری است که هر مشکلی ایجاد شود حل می‌شود به همین دلیل است که در جمهوری اسلامی نشاط وجود دارد و همه مسوولان 24 ساعته در حال تلاش هستند چرا که می‌دانند کارشان هدر نمی‌رود.

رییس‌جمهور در ادامه افزود: ما بر خود وظیفه می‌دانیم که از رهبری عزیز و اصل مترقی ولایت دفاع کنیم. رابطه ما با رهبری رابطه‌ شخصی و اعتقادی است و ما به هم علاقه شخصی داریم، ولی مثل پدر در جامعه است، دلسوزتر از ولی چه کسی می‌تواند برای جامعه باشد، 75 میلیون نفر زیر این چتر هستیم. نظام ولایت فقیه نظامی موفق بوده است و می‌بینیم که پیشرفت‌هایی در کشور اتفاق افتاده که مانند معجزه است.

احمدی‌نژاد گفت: صندوق بین‌المللی پول در سال گذشته تلاش داشت به بهانه پولشویی که آمریکایی‌ها مطرح کرده بودند ایران را تحریم کنند، اما امسال مجبور شد که از ما تعریف کند و برخی گره‌ها را باز کند. این سیستم تجربه خوبی در جهان بوده و راهی است که امیدها را در دنیا زنده کرده است و دولت هم در همین مسیر تلاش می‌کند. همه باید با تقوا و تلاش گسترده ولی فقیه را یاری کنند.

رییس‌جمهور در پایان گفت: ما تلاش‌مان این است که در کشور نقص و فقر نباشد و این شدنی است و باید تلاش کنیم و با دلسوزی کار کنیم.
نظرات بینندگان