arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۰۲۵
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۱۴ - ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۰

بانک مرکزي : "عمليات بازار باز" در راه است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 معاون اقتصادی بانک مرکزی از برنامه ریزی برای استفاده از عملیات بازار باز در جهت پیشبرد اهداف اقتصادی کشور و نیز دستیابی به رشد پیش بینی شده در برنامه توسعه کشور خبر داد.
 
به گزارش انتخاب؛ حسین قضاوی در دومین روز برگزاری بیست و یکمین همایش سیاست های پولی و بانکی در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما ، خلأ عملیات بازار باز در کشور را کاملاً مشهود دانست و گفت: با استفاده از این ابزار چنانچه به هر دلیلی تقاضا بالا برود و به تبع آن نرخ بهره افزایش یابد ، بانک مرکزی می تواند با خرید اوراق قرضه انبساط ایجاد کند.
 
وی افزود: اوراق قرضه می تواند اقتصاد را از حالت رکودی خارج کند و به آن رونق دهد و پس از رونق از طریق دریافت مالیات، اوراق قرضه را بازپرداخت کند. قضاوی تصریح کرد: چنانچه دولت بتواند از این ابزار به طور کامل استفاده کند ، می تواند نرخ بیکاری را کاهش دهد.
 
وی مانده سپرده های قانونی بانک ها نزد بانک مرکزی را حدود 33 هزار میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: مانده بدهی بانک ها به بانک مرکزی نیز حدود 33 هزار میلیارد تومان ( برابر) است. قضاوی با بیان اینکه رویکرد حذف یا کاهش ذخایر قانونی در بسیاری از کشورها ازجمله کانادا، سوئیس، استرالیا، نیوزیلند حذف شده و در برخی کشورها به حدود 2 درصد کاهش یافته است ، گفت : در آمریکا نیز وجوهی که در بانک ها نگهداری می شود جزو ذخایر آنان محسوب شده است.
 
قضاوی با بیان اینکه ذخایر نزد بانک مرکزی به سه شکل قانونی، احتیاطی و مازاد انجام می شود، بر ضرورت اجرای عملیات بازار باز اسلامی در کشور تأکید کرد و با اشاره به مزیت نرخ تنزیل مجدد گفت: تنزیل مجدد؛ راه مؤثری برای تأمین ذخایر برای نظام بانکی در دوران بحران است زیرا می توان این ذخایر را در شرایط بحرانی به سمت بانک هایی که نیاز دارند ، گسیل کرد
نظرات بینندگان