arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۰۸۷
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۱۴ - ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۰

ابهام در وضعیت زیرمجموعه های وزارت رفاه پس از ادغام

ابهامات مربوط به ادغام وزارت رفاه و کار، مشخص نبودن تکلیف زیر مجموعه های وزارت رفاه و تاکید کارشناسان بر هم سنخ نبودن فعالیت‌های بهزیستی با وزارت بهداشت و...از مهمترین رویدادهای اخبار حوزه رفاه در هفته رو به پایان بوده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ابهامات مربوط به ادغام وزارت رفاه و کار، مشخص نبودن تکلیف زیر مجموعه های وزارت رفاه و تاکید کارشناسان بر هم سنخ نبودن فعالیت‌های بهزیستی با وزارت بهداشت و...از مهمترین رویدادهای اخبار حوزه رفاه در هفته رو به پایان بوده است.

به گزارش خبرنگار مهر، ادغام وزارت رفاه با کار یکی از اخبار مهمی بود که از ابتدای هفته جاری تا امروز واکنش بسیاری را بدنبال داشته بطوریکه نظرات موافق و مخالفی در این خصوص ارائه کردند که به گزیده ای از آن اشاره می شود.

مشخص نبودن تکلیف سازمان بهزیستی که زیر مجوعه وزارت رفاه است یکی از موضوعات مبهمی است که از سوی کارشناسان مطرح شد.

رئیس جامعه معلولان ایران با اشاره به ادغام وزارت رفاه و کار گفت: هم سنخ نبودن فعالیتهای وزارت کار و سازمان بهزیستی در پی ادغام وزارت رفاه در وزارت کار نه تنها بر مشکلات معلولان جامعه اضافه می کند بلکه با تنزل جایگاه این سازمان در حد اداره کل، بستر پایمال شدن حق و حقوق معلولان نیز فراهم می شود.

علی همت محمود نژاد رئیس جامعه معلولان ایران افزود: یکی دیگر از دلایلی که نباید بهزیستی با وزارت بهداشت ادغام شود این است که مسئولیت بهزیستی حمایت از زنان سرپرست خانوار است درحالی که اقدامات وزارت بهداشت به هیچ وجه حمایتی نیست.

حقوق معلولان با ادغام وزارت رفاه پایمال می شود

از سویی دیگر با توجه به مشکلاتی که هم اکنون نظام بیمه ای، سازمانهای بیمه گر، بیمارستانها و ... دارند در صورت ادغام با وزارت بهداشت، مشکلات معلولان برای وزیر این وزارتخانه، مسئله دست سوم و چهارم می شود در حالی که جمعیت معلولان می خواهند مشکلاتشان برای دولت دست اول باشد تا مورد رسیدگی قرار گیرد.

 ابهام در ادغام وزارت رفاه و کار

مدیرعامل انجمن رفاه و تامین اجتماعی گفت: ادغام وزارتخانه های رفاه و کار با ابهاماتی نظیر بلاتکلیفی زیر مجموعه‌های وزارت رفاه مانند بهزیستی و کمیته امداد مواجه است.

عباس اورنگ افزود: در حال حاضر مشخص نیست که وزارت رفاه با تمام زیرمجموعه هایش با وزارت کار ادغام می شود یا خیر. اگر قرار باشد بدون زیر مجموعه ها به وزارت کار منتقل شود در این صورت این ادغام معنی ندارد چون نوع فعالیت خدمات درمانی، بهزیستی، امداد و... با وزارت کار متفاوت است.

مدیرعامل انجمن رفاه و تامین اجتماعی تاکید کرد: چنانچه زیر مجموعه های رفاه مانند خدمات درمانی و بهزیستی از رفاه جدا و به وزارت بهداشت منتقل شوند در این صورت ناظر و متولی یکی شده و مشکل آفرین می شود.

هنوز درمورد تکلیف بهزیستی موضوعی مطرح نشده است

 سرپرست سازمان بهزیستی کشور نیز درمورد احتمال منتقل شدن سازمان بهزیستی به وزارت بهداشت تاکید کرد: بیش از 80 درصد ماموریت‌ها و فعالیت‌های سازمان جنبه اجتماعی داشته و سنخیتی با وظایف وزارت بهداشت ندارد.

احمد اسفندیاری  با بیان اینکه کمتر از 20 درصد فعالیت‌های بهزیستی جنبه پزشکی دارند، افزود: این فعالیت‌ها عمدتا توسط بخش غیردولتی انجام می‌شود و تنها نظارت بر آن به عهده بهزیستی است.

وی با تاکید بر اینکه اغلب وظایف و ماموریت‌های بهزیستی در حوزه سلامت اجتماعی است، عنوان کرد: اگر قرار باشد، مقوله سلامت اجتماعی در دستور کار وزارت بهداشت قرار گیرد، باید بسیاری از ماموریت‌های دیگر سازمان‌ها و نهادها را نیز برعهده گیرد.

امور وزارتخانه‌های رفاه و کار با هم سنخیت ندارند

رئیس انجمن باور نیز با تاکید بر اینکه سنخیتی میان فعالیتهای وزارت رفاه و کار وجود ندارد گفت: چنانچه این ادغام انجام و سازمان بهزیستی زیر نظر وزارت بهداشت قرار گیرد تجربه ناموق گذشته تکرار خواهد شد بنابراین بهتر است وزارت رفاه با بهداشت ادغام شود.


سهیل معینی با اشاره به اینکه در مورد ادغام وزارتخانه های رفاه و کار شک و شبهه هایی وجود دارد، افزود: به نظر می رسد با توجه به حوزه تخصصی معلولان، چنانچه قرار باشد دولت تعداد وزارتخانه ها را کاهش دهد بهتر است وزارت رفاه در بهداشت ادغام شود.

به گفته وی، با توجه به اینکه وزارت بهداشت تولیت سلامت را برعهده دارد به همین دلیل فعالیتهای بهزیستی و رفاه با وزارت بهداشت سنخیت بیشتری دارد.

 وی با اشاره به اینکه در صورت ادغام وزارت بهداشت با رفاه، بحث آموزش پزشکی باید از این وزارتخانه جدا شود، تاکید کرد: فعالیتهای وزارت رفاه در حوزه های امدادی، بیمه ای و حمایتی است در حالی که در وزارت کار این موارد جایی ندارد.

 
ادغام وزارت رفاه به نظام تامین اجتماعی خسارت وارد می کند

محسن ایزدخواه کارشناس مسائل رفاه و تامین اجتماعی نیز معتقد است ادغام وزارت رفاه در وزارت کار به نظام تامین اجتماعی و صندوق خسارت زیادی وارد می کند. وزارت کار تنها وزارتخانه‌ای است که قانونی برای تاسیس آن وجود ندارد به همین دلیل نباید در وزارت رفاه که قانون و شرح وظایف دارد ادغام شود.

وی افزود: چنانچه قانون کار نیز از این وزارتخانه گرفته شود دیگر شرح وظایف مدونی ندارد به همین دلیل نباید در وزارت رفاه که قانون و شرح وظایف دارد ادغام شود.
 

ایزد خواه افزود: تاکنون سازمانهای بزرگی مانند صندوق تامین اجتماعی ، سازمان بیمه خدمات درمانی ، سازمان بهزیستی و....زیر نظر وزارت رفاه فعالیت می کردند اما پس از ادغام با وزارت کار آسیب جدی متوجه این سازمانها می شود و دیگر مشخص نیست سرنوشت آنها چه خواهد شد.
 
ادغام وزارت رفاه در بهداشت منتفی است

از سوی دیگر عضو کمیسیون اجتماعی مجلس که موافق ادغام وزارت رفاه و کار است ، ادغام وزارت بهداشت در رفاه را منتفی دانسته و گفت: سازمان بهزیستی با ادغام وزارت رفاه و کار زیر مجموعه رفاه باقی می ماند.

جواد صبور با اشاره به اینکه با این ادغام خدماتی که به افراد تحت پوشش وزارت رفاه و کار ارائه می شود بهتر از قبل خواهد شد افزود: با توجه به اینکه خدمات و حمایتهای این دو وزارتخانه بسیار به یکدیگر نزدیک است به همین دلیل ادغام این وزارتخانه ها  بهترین انتخاب بوده است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تاکید کرد: پس از ادغام و تشکیل وزارتخانه جدید، سازمانهای زیر مجموعه وزارت رفاه همانند سابق در جایگاه خود قرار دارند و به فعالیت خود ادامه خواهند داد.

نظرات بینندگان