arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۳۰۹
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۳ - ۰۱ خرداد ۱۳۹۰

کروش: فوتبال دروغگو، خنده‌دار و خطرناک است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مهر نوشت:

سرمربی تیم ملی فوتبال کشورمان این رشته ورزشی را دروغگو، جالب و خنده‌دار توصیف کرد و گفت: «با حرف زدن برنده نمی‌شویم بلکه باید برای رسیدن به موفقیت تلاش کنیم.»

کارلوس کروش در همایش مدیریت برنامه‌ریزی در فوتبال پایه ضمن بیان مطلب فوق گفت: «من برای تمام فوتبال ایران آرزوی موفقیت دارم و به خاطر همین مسئله در نشست امروز شرکت کرده‌ام که اهمیت کار را نشان دهم و اعلام کنم برای همکاری بیشتر قدم بر می‌دارم. در فوتبال پایه با حرف زدن برنده نمی‌شویم بلکه باید با کوشش و تلاش سخت از پنج سالگی بازیکنان را برای پرورش استعدادها با برنامه‌ریزی منسجم مورد تربیت قرار داد.»

سرمربی تیم ملی با بیان اینکه فوتبال بازی ساده‌ای است و می توان با تاکتیک‌های ساده اما بزرگ به موفقیت در آن دست یافت، افزود: «وقتی هدایت تیم جوانان پرتغال را برعهده گرفتم خودمان را در هر بازی سه بر صفر بازنده دیدم زیرا تفاوت‌های زیادی از لحاظ امکانات بین بازیکنان ما و بازیکنان دیگر تیم‌های اروپایی وجود داشت و ما همیشه از پیش باخته بودیم. من از همان روزها فکر می کردم چطور می‌توانم این تفکر را تغییر دهم زیرا نمی توانستم در امکانات تغییر بزرگی ایجاد کنم و باید تفکرها را عوض می کردم. من باید فکر دیگری می کردم زیرا خسته شده بودیم از بس که در هر تورنمنتی شرکت می‌کردیم می‌باختیم و مضحکه این و آن می شدیم. ما در تورنمنت‌ها اصول جوانمردی را رعایت می‌کردیم و در عین حال تلاش داشتیم تا به عنوان قهرمانی دست یابیم.»

کروش با بیان اینکه "همیشه در فوتبال دوست دارم تیم‌هایم قهرمان شوند"، افزود: «من بالاخره راهش را پیدا کردم و به بازیکنان گفتم همیشه حریفان‌مان بهترین هستند اما اگر آمادگی خود را از هر لحاظ بالاتر ببریم می‌توانیم، موفق شویم. ما وقتی با حریف 11 به 11 بازی می‌کنیم اگر از هر لحاظ آماده باشیم، موفق خواهیم شد.»

وی ضمن یادآوری اینکه سال‌ها پیش چمدانش را برای مسافرت به کشورهای اروپایی بست، ادامه داد: «به ما می‌گفتند فوتبال پایه در کشورهای هلند، آرژانتین، برزیل و آلمان پیشرفته است. ما نمی توانیم یک سیستم را به فوتبال خودمان با سرعت تزریق کنیم زیرا فرهنگ خاصی داریم و باید با کار و تلاش نه حرف زدن و توجه به واقعیت‌ها کارمان را پیش ببریم مانند کاری که در پرتغال انجام شد و با این دیدگاه توانستیم در مسابقات قهرمانی جوانان جهان در سال 1989 قهرمان شویم. فوتبال بازی خنده‌دار، جالب و زیباست که می تواند خطرناک هم باشد. امکان دارد تیمی مانند نیجریه سوم جهان شود و یا تیم ملی پرتغال در جام جهانی 1996 به این مقام دست یابد.»

سرمربی تیم ملی فوتبال کشورمان با بیان اینکه فوتبال می تواند دروغگو هم باشد، افزود: «دروغ فوتبال روزی است که شما آرژانتین را شکست دهید آن زمان نمی‌توانید بگویید بهتر از این تیم هستید. وقتی این تفکر را داشته باشید اشتباه کرده‌اید زیرا کار بزرگ نباید تنها یک بار انجام شود و باید استمرار داشته باشد. وقتی در سال 89 با تیم جوانان پرتغال قهرمان شدیم فیفا از ما خواست برنامه‌های خودمان را برای رسیدن به این موفقیت ارائه کنیم ما برنامه کوتاه مدت خود را روی میز گذاشتیم که تنها چهار روز بود در حالی که برای برزیل 45 روز و عربستان 4 ماه این برنامه طول کشیده بود اما پشت این برنامه کوتاه مدت یک برنامه چهارساله قرار داشت که در 260 روز آن بازیکنان رو به پیشرفت بودند و همین مسئله باعث شد بازیکنان جدیدی را به فوتبال پرتغال معرفی کنیم.»

"آیا واقعا به فوتبال پایه علاقه دارید ؟"، سرمربی تیم ملی با طرح این سئوال از حاضران در همایش مدیریت و برنامه‌ریزی در فوتبال ادامه داد: «من رودرروی شما می‌گویم 90 درصد کسانی که در فوتبال پایه حضور دارند فقط صحبت می‌کنند و عملی از آنها دیده نمی‌شود. این خیلی راحت است بروید با نفراتی مانند خلعتبری عکس بیندازید اما کارکردن در تیم‌های پایه سخت است که بسیاری آن را انجام نمی دهند و فقط حرف می زنند.»

کروش با بیان اینکه در صنعت نفت سه لوله مجزا به یک لوله تبدیل می شوند، ادامه داد: «ما هم آرزو داریم موفق شویم اما برای رسیدن به موفقیت در فوتبال این سه ابزار لازم است: لوله اول مدیران فوتبال و باشگاه‌ها هستند، لوله دوم سیستم و کسانی که در آن کار می‌کنند و لوله سوم از بازیکنان و مربیان تشکیل می شود که باید این سه موضوع درکنار هم قرار گیرند تا یک تیم موفق شود. مقصد ما رسیدن به پیروزی و موفقیت نهایی است که در این راه باید با همدیگر همکاری کنیم تا به موفقیت برسیم.»

وی با بیان اینکه من به عنوان سرمربی تیم ملی باید بازیکنان مناسبی برای رسیدن به موفقیت در اختیار داشته باشم، اضافه کرد: «من در این راه ابتدا سه کمپ و اردو برای تیم ملی در نظر گرفته‌ام که در آن فقط به شناسایی و انتخاب بازیکنان می پردازم. بعد از انتخاب و آشنایی مرحله دوم آمادگی تیم است و در گام سوم رقابت با حریفان در دیدارهای دوستانه و رسمی است. وقتی مسابقات به پایان می‌رسد کارمان را ارزیابی می‌کنیم و به یک نتایجی می‌رسیم که از آنها برای آینده استفاده می‌کنیم. این پروسه را بارها و بارها ادامه می‌دهیم. برای داشتن یک تیم ملی خوب باید بین تیم ملی و باشگاه‌ها که سازنده بازیکنان است هماهنگی ایجاد شود. اگر همه چیز ثابت باشد کجا می‌توانیم بازیکن بهتری بسازیم؟»

نظرات بینندگان