arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۳۵۲
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۱۷ - ۰۱ خرداد ۱۳۹۰

واکنش مهمانپرست به اظهارات اخیر اوباما

آمريكايي‌ها متوجه شده‌اند كه حركت مردم و بيداري آنها در جهت اعتراض به سياست‌هاي غلطي است كه آمريكايي‌ها در طول ساليان گذشته در مورد حمايت از رژيم‌هاي وابسته داشته‌اند. تنها چيزي كه براي آنها اهميت نداشت حقوق مردم بود و در حال حاضر كه مشاهده كرده‌اند مردم به خيابان‌ها آمده‌اند و مي‌خواهند در تعيين سرنوشت خود مشاركت كنند چهره جديد آمريكا را مي‌ خواهند نشان دهند كه همان سياست‌هاي قبلي است كه فقط ،‌فقط ظاهري جديد دارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مهمان‌پرست از تبادل سفيران ايران و كويت در طول هفته جاري خبر داد و گفت: در اين هفته سفيران دو كشور به محل ماموريت خود باز خواهند گشت.

به گزارش ايسنا، رامين مهمان‌پرست، سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان در خصوص اظهارات اخير اوباما در مورد خاورميانه گفت: سياست خارجي ايالات متحده آمريكا در منطقه خاورميانه و شمال آفريقا مورد توجه كشورهاي منطقه بوده است. شايد ريشه اصلي حركت و اعتراض مردم در كشورهاي مختلف به سيستم‌هاي وابسته‌اي كه در اين كشور حاكم بوده بر مي‌گردد. در اين كشورها معمولا سعي مي‌شده منافع كشورهاي غربي به ويژه آمريكايي‌ها و رژيم صهيونيستي را به منافع ملت‌ خود ترجيح دهند.

وي ادامه داد: آقاي اوباما در اظهاراتي كه روز پنج‌شنبه داشته است در اولين جملات خود عبارتي را به كار برده است كه به نظر ما چكيده اظهاراتش را مي‌توان در اين عبارت بررسي كرد.وي به فصل جديدي از سياست‌خارجي آمريكا در رابطه با منطقه اشاره مي‌كند. آمريكايي‌ها متوجه شده‌اند كه حركت مردم و بيداري آنها در جهت اعتراض به سياست‌هاي غلطي است كه آمريكايي‌ها در طول ساليان گذشته در مورد حمايت از رژيم‌هاي وابسته داشته‌اند. تنها چيزي كه براي آنها اهميت نداشت حقوق مردم بود و در حال حاضر كه مشاهده كرده‌اند مردم به خيابان‌ها آمده‌اند و مي‌خواهند در تعيين سرنوشت خود مشاركت كنند چهره جديد آمريكا را مي‌ خواهند نشان دهند كه همان سياست‌هاي قبلي است كه فقط ،‌فقط ظاهري جديد دارد.

مهمان‌پرست ادامه داد:‌ آمريكايي‌ها به دنبال اين هستند تا بتوانند حضور خود را همچنان با چهره‌اي جديد داشته باشند.

سخنگوي وزارت خارجه تاكيد كرد: بايد ديد اهداف نهايي آمريكايي‌ها در منطقه چيست. اگر به اشتباهات گذشته اعتراف مي‌كردند و در جهت اصلاح سياست‌هاي غلط گذشته حركت مي‌كردند ممكن بود اين تغيير در ذهن مردم باوركردني باشد اما اگر سياست‌هاي جديد آنها را نيز بررسي كنيم امر جديدتري را نسبت به سياست‌هاي سابق نمي‌توان يافت مهمترين وسيله‌اي كه آمريكايي‌ها در حال حاضر نگران آن هستند بحث منافع رژيم صهيونيستي در منطقه است. آنها احساس كرده‌اند با بيداري اسلامي و حركت مردم به خصوص در مصر و كشورهاي خاورميانه منافع رژيم صهيونيستي تهديد شده است. آنها مي‌خواهند به هر قيمتي اين منافع را حفظ كنند بنابراين صحبت از طرح سازش و يا مباحثي مي‌كنند كه بتوانند مساله ريشه‌دار فلسطين را به شكلي به سرانجام برسانند.

مردم متوجه ظاهري بودن اظهارات اخير اوباما هستند

وي تاكيد كرد: وقتي اهداف اصلي تغيير نمي‌كند فكر مي‌كنيم فقط تغيير ظاهري و تغيير چهره جديد آمريكايي‌ها را شاهديم و مردم متوجه ظاهري بودن اظهارات اخير اوباما هستند.

وي در پاسخ به اين پرسش كه آيا طرح بازگشت مرزهاي 1967 كه از سوي آمريكا مطرح شده است مي‌تواند تاثيري در تغيير وجهه آمريكا و ديدگاه‌هاي مردم داشته باشد، گفت: آمريكايي‌ها بسيار تلاش كردند با بزرگنمايي طوري عنوان كنند كه اتفاق تاريخي‌اي در حال وقوع است و براي انتشار سخنان اوباما از شگردهاي تبليغاتي استفاده كردند و بسيار به اين نكته مي‌پرداختند كه مثلا اين مساله را به عنوان دستاورد بزرگ براي جهان اسلام يا مردم فلسطين جلوه دهند در حالي كه هنوز صحبت‌هاي او تمام نشده بود كه با مخالفت رژيم صهيونيستي روبرو شد و اعلام كرد كه اين مسائل را نخواهند پذيرفت. در حالتي اين سخنان ادامه داشت كه شهرك‌سازي‌هاي رژيم صهيونيستي ادامه داشت و پروژه جديدي را شروع كرده بودند ضمن اينكه حتي اگر به فرض محال اين اتفاق بيفتد و به مرزهاي 1967 برگردند تنها 20 درصد سرزمين فلسطين در اختيار مردم اين كشور قرار مي‌گيرد و اين هيچ چيزي از خواسته‌هاي اصيل مردم كم نمي‌كند. مردم فلسطين به دنبال سرزمين خودشان هستند و مي‌خواهند تجاوزگران اين سرزمين را ترك كنند و مردم خودشان در تعيين سرنوشت كشورشان نقش داشته باشند.

در خاورميانه جديد مردم به دنبال استقلال واقعي خود هستند

سخنگوي دستگاه ديپلماسي كشورمان در پاسخ به اين پرسش كه اين اظهارات با چه هدفي در اين مقطع زماني برگزار شد؟ گفت: ما در حال حاضر شاهد شكل جديدي از خاورميانه هستيم. در خاورميانه جديد برخلاف آنچه كه آمريكايي‌ها به دنبال ترسيم آن هستند مردم به دنبال استقلال واقعي خود هستند البته ممكن است اين پروسه‌اي زمان‌بر باشد اما به هر حال اين حركت آغاز شده است. اين مساله‌اي است كه قطع وابستگي‌ها به كشورهاي فرامنطقه‌اي و تهديد منافع رژيم صهيونيستي را در بر دارد.

مهمان‌پرست ادامه داد: آمريكايي‌ها با توجه به اين موارد به دنبال سياست‌هاي جديد هستند و سياست‌هاي گذشته ديگر جواب نمي‌دهد آنها در طول 50 سال از برخي رژيم‌هاي حاكم بر منطقه حمايت كردند و شايد انگيزه اصلي مردم از حركت‌ها اعتراض به همين مداخلات است.

دستيار ويژه وزير امور خارجه كشورمان با بيان اين‌كه همزمان با خروج نيروهاي آمريكايي از عراق و افغانستان اعلام كردند مساله بن‌لادن نيز خاتمه يافت، گفت: آنها مي‌خواهند اعلام كنند آن موضوعات ديگر تمام شد و ما با شكل جديدي روبرو هستيم و برنامه جديدي نيز خواهيم داشت.

وي گفت: صرف‌نظر از اينكه داستان بن‌لادن و القاعده به چه صورت بود و چه كساني از آن حمايت كردند و چگونه تشكيل شد بهانه حضور آمريكايي‌ها در منطقه و لشكركشي به افغانستان مبارزه با تروريسمي بود كه بن‌لادن را مسوول آن معرفي مي‌كردند.

دنيا جدي بودن آمريكا را در مبارزه با تروريسم باور نمي‌كند

مهمان‌پرست گفت: آنها اسلام را به عنوان دشمن جدي براي امنيت غرب مطرح و سعي كردند مسلمانان را تروريسم معرفي كنند و به اين بهانه به افغانستان لشكركشي كردند و حدود 110 هزار نفر از مردم بي‌گناه افغانستان در طول سال‌ها كشته شدند ريشه تروريسم نيز از بين نرفت امروز كه ادعا مي‌كنند توانسته‌اند رهبري اين جريان را از بين ببرند ديگر نبايد بهانه‌اي براي اين موضوع داشته باشند هرچند مردم ما و دنيا جدي بودن مقامات آمريكايي و برخي از كشورهاي ديگر را در مبارزه با تروريسم باور نمي‌كنند. مردم برايشان اين سوال ايجاد مي‌شود كه اگر واقعا آمريكايي‌ها به دنبال مبارزه با تروريسم بودند چرا با جريانات تروريستي كه مردم اين منطقه را هدف قرار مي‌داد همكاري مي‌كردند براي چه عبدالمالك ريگي بايد ارتباطش با مقامات نظامي و امنيتي آمريكايي‌ها كشف شود و رهبر يك جريان تروريستي كه بيش از 400 نفر از مردم ما را در سيستان و بلوچستان هدف قرار داد، رهبر آزادگان بلوچ نامگذاري كردند. گروه‌هاي تروريستي مثل منافقين با پرونده‌اي كه روشن است چگونه در كشورهاي غربي از تسهيلات استفاده مي‌كنند و اسامي‌شان از ليست گروه‌هاي تروريستي خارج مي‌شود را مورد حمايت قرار مي‌دهند.

وي تاكيد كرد: شعار مبارزه با تروريسم آمريكا براي مردم پذيرفتني نيست. آنها از پديده تروريسم به عنوان يك ابزار استفاده مي‌كنند و هرجا كه منافع‌شان ايجاب كنند اين موضوع را طرح مي‌كنند و هر جا كه لازم بدانند و تاريخ مصرف‌ آن را گذشته بدانند سعي مي‌كنند پرونده آن را خاتمه دهند. غرب با مدل جديدي كه در منطقه در حال رخ دادن است بايد به مدل‌هاي جديد وارد شود آنها معتقدند لشگركشي و بهانه كردن تروريسم مربوط به گذشته بود و ديگر جواب نمي‌دهد بنابراين از مطالبات مردمي حمايت مي‌كنند.

مهمان‌پرست با اشاره به استانداردهاي دوگانه غرب در برخورد با موضوعاتي مانند حقوق بشر و دفاع از حقوق مردم به رفتارهاي دوگانه غرب در قبال بحرين و ليبي و كشتار مردم در اين كشورها اشاره كرد و افزود: چگونه مي‌شود كه پنج هزار نفر از افراد بي‌گناه در غزه به دست رژيم صهيونيستي از بين مي‌روند و گزارش‌گر سازمان ملل نيز آن را به عنوان جنايت جنگي تاييد مي‌كند آمريكايي‌ها و برخي كشورهاي غربي حتي حاضر به محكوم كردن اين جنايت‌ها نمي‌شوند.

طرفدار وحدت همه گروه‌هاي فلسطيني هستيم

سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان كه در برنامه گفت‌وگوي خبري در بخش خبري نگاه يك سخن مي‌گفت در مورد موضع ايران در خصوص توافق فتح و حماس، خاطرنشان كرد: ما از اين توافق استقبال كرديم. ما طرفدار وحدت همه گروه‌هاي فلسطيني هستيم. معتقديم تفرقه ميان گروه‌هاي فلسطيني و كشورهاي اسلامي تنها منافع دشمنان جهان اسلام را تامين مي‌كند بنابراين اگر مردم فلسطين بخواهند به خواسته‌هاي خود برسند در درجه اول بايد با هم باشند و در درجه دوم نسبت به مقاومت در مقابل زياده‌خواهي‌ها و تجاوزات رژيم صهيونيستي ايستادگي كنند. تاريخ نشان مي‌دهد هرجا در مقابل اظهارت و خواسته‌هاي رژيم صهيونيستي كوتاه آمدند يا حداقل مطالبات‌شان را درخواست كردند به هيچ چيز نرسيدند و هرجا از حقوق خود دفاع كردند توانستند محكم تر بايستند و به حقوق خود برسند.

وي گفت: ما وحدت جديد گروه‌هاي فلسطيني و توافقي كه اخيرا ميان حماس و فتح رخ داد را به فال نيك مي‌گيريم البته اگر در سخنان آقاي اوباما دقت كنيد گروه حماس را باز هم متهم به تروريست بودن كردند اين خود نكته بسيار جالبي است. آنها از يك سو مي‌گويند بايد طرح سازش به نتيجه برسد و فلسطيني‌ها‌ با رژيم صهيونيستي كنار بيايند و آن را به رسميت بشناسند و آنها را دعوت به مذاكره مي‌كنند در همان حال گروه حماس را متهم به تروريست بودن مي‌كنند.

آمريكا شناخت درستي از مردم منطقه ندارند

مهمان‌پرست در مورد كناره‌گيري جرج ميچل نيز گفت:‌ اظهاراتي كه در درون آمريكا عنوان مي‌شود اين است كه آمريكايي‌ها سياست‌هايي را دنبال مي‌كنند كه نشان دهنده بي‌اطلاعي آنها از وضعيت منطقه است. آمريكا شناخت درستي از مردم منطقه ندارند شايد يكي از دلايل بركناري يا تعويض مهره‌هايشان در منطقه اين است كه نتوانستند اطلاعات و تحليل‌هاي دقيقي به دست آورند.

امنيت منطقه توسط كشورهاي منطقه قابل تامين است

وي همچنين در مورد توافق‌هاي امنيتي آمريكا با افغانستان و عراق نيز گفت: امنيت منطقه توسط كشورهاي منطقه قابل تامين است و رويكرد ارتقاي سطح روابط دو جانبه و همكاري‌هاي چندجانبه را از ابتدا توصيه كرده‌ايم.

مردم و دولت عراق بيشتر از ما نگران حضور منافقين در عراق هستند

منافقيني كه مرتكب جنايت نشده‌اند مي‌توانند به كشور برگردند

وي همچنين در مورد تلاش آمريكا براي استمرار حضور منافقين در عراق گفت: ما به هيچ وجه از حضور آنها راضي نيستيم و نقطه‌نظرات كشورمان را نيز مقامات عراق مي‌دانند اما بيش از آنكه ما نگران حضور منافقين در عراق باشيم مردم و دولت عراق نگران آن هستند زيرا آنها خسارت‌هاي زيادي در اين رابطه ديده‌اند. احساس مي‌كنند امنيت داخلي آنها به خطر افتاده و به دنبال خارج كردن اين نيروها از كشورشان هستند. معتقديم بايد آنها مسترد شوند. البته كساني كه ممكن است مرتكب اقدامات جنايتكارانه‌اي نشده باشند مي‌توانند به آغوش كشور برگردند كساني كه جرم‌هاي سنگين دارند حتما بايد به جرايم‌شان رسيدگي شود.

سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان در مورد سفر علي اكبر صالحي،وزير امور خارجه به كويت با اشاره به تلاش غرب براي ايجاد ايران‌هراسي در منطقه، گفت: متاسفانه برخي از كشورهاي منطقه تا حدودي اسير اين فتنه‌ها شده‌اند. معتقديم هرچقدر اختلاف بين كشورهاي منطقه دامن زده شود منافع كل منطقه به خطر مي‌افتد و دشمنان اصلي اين منطقه خوشحال خواهند شد. بنابراين رايزني‌هايي ميان ايران و كشورهاي منطقه را در دستور كار گذاشتيم وقتي از نزديك و با صراحت همه موضوعات مطرح مي‌شود فتنه بزرگ خنثي مي‌شود.

وي گفت: معتقديم ما بايد با يكديگر باشيم تا همكاري‌ها را گسترش دهيم و منطقه قدرتمند داشته باشيم البته اگر كشورها مي‌خواهند قدرتمند باشند بايد فاصله‌شان را با مردم كم كنند و مطالبات مردم را بشنوند. البته قرار شده سفراي دو كشور به محل ماموريت خود برگردند و در همين هفته اين كار انجام مي‌شود.

به حاكميت ملي و تماميت ارضي كشورها احترام مي‌گذاريم

مهمان‌پرست در پاسخ به اين پرسش كه ارزيابي شما از اين‌كه ايران را متهم به دخالت در امور كشورهاي ديگر مي‌كنند چيست ؟ تاكيد كرد: ما به هيچ وجه نفعي از دخالت در امور داخلي كشورهاي ديگر نمي‌بريم و به هيچ وجه اين موضوع جزو اصول سياست‌ خارجي ما نيست. معتقديم كه نبايد در امور داخلي كشورها دخالت كرد و به حاكميت ملي و تماميت ارضي كشورها احترام مي‌گذاريم. اما مسائلي كه مي‌تواند كمك كند كه اين كشورها مقتدر باشند و حمايت مردمي را داشته باشند را دوستانه اعلام مي‌كنيم.

احترام به نظر اكثريت مردم يك جامعه براي ما اهميت دارد

وي گفت: ايران را متهم به دخالت در امور شيعه و سني مي‌كنند در حالي كه ما چندين سال از مردم فلسطين حمايت كرديم آنها كه شيعه نبودند براي ما احترام به نظرات اكثريت مردم يك جامعه اهميت دارد.

مهمان‌پرست همچنين در مورد تحولات اخير در بحرين ،گفت: راه‌حل‌هايي كه برخي از همسايگان در مورد اين مسائل ارائه كرده‌اند نتوانسته‌ خواسته‌هاي مردم را در بحرين برآورده كند به ويژه اينكه اقدام بسيار اشتباه صورت گرفت و به بهانه‌ اينكه كشورها تعهداتي نسبت به هم دارند از نيروهاي نظامي كشورهاي ديگر براي سركوب مردم استفاده كردند. وقتي در درون يك كشور مردم خواسته‌هايي دارند توجيهي براي حضور نيروهاي نظامي كشورهاي همسايه وجود ندارد بايد درخواست‌هاي مردم را شنيد.

در جريان اظهار تمايل براي انجام ملاقات ميان مقامات كشورمان و عربستان هستم

وي در مورد اخباري درباره سفر وزير خارجه عربستان به ايران نيز گفت: من خبري در مورد اينكه چنين درخواستي به اين شكل مطرح شده باشد دريافت نكردم اما اظهار تمايل براي انجام ملاقات ميان مقامات كشورمان و عربستان را در جريان هستم. كشورهاي منطقه پس از رايزني‌هايي كه صورت گرفت بين مقامات ديپلماتيك كشورمان و حوزه خليج فارس به اين نتيجه رسيدند كه بايد اين ديدارها صورت گيرد و مطالبي كه وجود دارد شفاف مطرح شود ما نيز نقطه نظراتمان را به صورت صريح و شفاف به‌ آنها اعلام مي‌كنيم.

با آگاه كردن كشورهاي منطقه از فتنه‌ها مي‌توانيم به اقتدار منطقه كمك كنيم

سخنگوي وزارت امور خارجه در مورد اظهارات وزير امور خارجه بحرين در خصوص رويكرد مثبت به روابط دو جانبه ايران و بحرين گفت: اظهاراتي كه پادشاه بحرين انجام داد و خواستار گفت‌وگو با مقامات كشورمان شد و استقبالي كه به صورت اصولي ما از اين درخواست انجام داديم با صحبت‌هاي وزير خارجه بحرين دنبال شد. ما معتقديم اگر بتوانيم در ملاقات‌هاي رسمي مطالب را صادقانه و با صراحت به اطلاع مقامات كشورهاي منطقه برسانيم و آنها را متوجه فتنه‌هايي كنيم كه از بيرون به منطقه ما تحميل مي‌شود مي‌توانيم به اقتدار منطقه كمك كنيم.

وي تاكيد كرد: راه‌حل مساله بحرين سركوب و اعمال خشونت نيست.

روابط ايران و مصر آينده بسيار خوبي خواهد داشت

وي در مورد روابط ايران و مصر نيز به تاريخچه روابط دو كشور و تحولات اخير در مصر اشاره كرد و گفت: اقدامات مختلفي در حال انجام است. تماس‌هاي تلفني برقرار مي‌شود ممكن است در حاشيه نشست‌هاي مختلف گفت‌وگوهايي انجام شود اين اقدامات مي‌تواند بخشي از مسير را در بر بگيرد. بايد در زمان مناسب و در شرايطي كه در درون مصر نيز آمادگي وجود داشته باشد اين روابط برقرار شود.

وي گفت: مسير روابط ايران و مصر به سمت مطلوبي در حال هدايت است و آينده بسيار خوبي خواهد داشت.

وي در مورد آخرين اخبار از سرنوشت امام موسي صدر گفت: ما همه امكانات خود را بسيج كرديم تا از وضعيت اين شخصيت تاثيرگزار و ارزنده‌اي كه به ايراني بودنش افتخار مي‌كنيم و وي را متعلق به جهان اسلام مي دانيم، مطلع شويم.

البته فرصت كمي پس از تحولات اخير منطقه بود و اجازه نداد به شكلي كه مايل بوديم بتوانيم همه امكانات را براي به دست آوردن اخبار دقيق نسبت به وي دنبال كنيم اما تمام تلاش خود را انجام مي‌دهيم. ما نيز اخبار متفاوتي را دريافت مي كنيم. اميدواريم اخبار خوبي را بشنويم و از زنده بودن وي اطمينان حاصل كنيم.

گفت‌وگو بايد چارچوبي مورد توافق طرفين داشته باشد

مهمان پرست در مورد انجام گفت‌وگو با 1+5 نيز گفت : ما همواره از گفت‌وگوها استقبال كرديم. گفت‌وگو بايد چارچوبي مورد توافق طرفين داشته باشد. در اجلاس ژنو 3 طرفين به اين نتيجه رسيدند كه گفت‌وگوها را با رويكرد همكاري و نه تقابل ادامه دهند و براي اينكه دستور كار مشخص شود موضوعات مورد تفاهم طرفين به صورت موضوعات مشترك در دستور كار قرار گيرد.

طرف مقابل ما در موضوع تبادل سوخت جدي نبود

وي در مورد فرمول تبادل سوخت گفت: اين حركتي بود كه مي‌توانست به همكاري ميان كشورها در مورد فن‌آوري صلح آميز هسته‌يي كمك كند. احساس مي‌كنيم طرف مقابل ما جدي نبود و حقوق ملت ما را به عنوان عضو متعهد آژانس برآورده نكرد. البته ما چون احساس مي‌كرديم بخواهند مردم ما را در اين زمينه تحت فشار قرار دهند فعاليت صلح آميز هسته‌يي خود را انجام داديم كه در حال دنبال شدن است. اميدواريم كه خود بتوانيم حقوق خود را دنبال كنيم.

تغيير رويه آمريكا در منطقه جالب‌ترين شايعه‌اي است كه تا كنون شنيده‌ام

به گزارش ايسنا، مهمان‌پرست همچنين در پاسخ به پرسش گوينده اين شبكه در مورد اين‌كه جالب‌ترين شايعه‌اي كه شنيده‌ايد چه بود؟ گفت: تغيير رويه آمريكا در منطقه جالب‌ترين شايعه‌اي است كه تا كنون شنيده‌ام.

نظرات بینندگان