arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۳۶۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۱۹ - ۰۱ خرداد ۱۳۹۰

موسوی لاری: خاتمی دنبال راهی است تا انحرافات به وجود آمده را اصلاح كنند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

موسوی لاری با بیان اینكه سخنان اخیر سیدمحمد خاتمی تكرار مواضع قبلی اصلاح طلبان است اظهار امیدواری می كند كه با ‌پذیرش عقلای هر دو سو، اصلاح‌طلب و اصولگرا، از پیشنهادات خاتمی استقبال خواهد شد و زمینه‌های ‌پذیرش این پیشنهادات فراهم می‌شود.

وزیر اسبق كشور در رابطه با سخنان اخیر سیدمحمد خاتمی می گوید: من درباره تك‌تك واژه‌ها یا برخی جملاتی كه آقای خاتمی گفته‌اند، نمی‌توانم اظهارنظر كنم اما درباره كلیت سخنان ایشان می‌توانم بگویم ایشان بر مواضع قبلی خودشان تاكید كرده‌اند. خط كلی صحبت‌های آقای خاتمی در این مدت تغییرات كلی نداشته است. اظهارات اخیرشان هم كه مورد پرسش شماست تفاوتی با موضع‌گیری‌های قبلی‌شان نداشته و ندارد. آقای خاتمی، ما و همه گروه‌‌های سیاسی طرفدار ایشان جزء جریاناتی به حساب می‌آییم كه در بطن نظام تعریف می‌شویم و انتقادات‌مان را از سر دلسوزی می‌گوییم. آقای خاتمی هم به خاطر نگرانی‌ها و دغدغه‌هایی كه داشتند پیشنهاداتی را ارائه دادند كه باید مورد دقت و بررسی همگان قرار گیرد. از این رو منطقی نیست كه بخواهیم این پیشنهادات را از ابتدا منكوب و محكوم كنیم. آقای خاتمی تجربه هشت سال ریاست‌جمهوری در همین كشور را دارند و طبعاً دنبال راهی هستند تا انحرافاتی را كه به وجود آمده است اصلاح كنند.

وی در گفت و گو با روزنامه روزگار، با تاكید مجدد بر اجرای قانون اساسی می افزاید: ما معتقدیم جامعه و حكومت باید روی ریل صحیحی حركت كند تا به اهداف خود برسد. این ریل می‌تواند قانون اساسی باشد. قاعدتاً اگر همه این ریل‌گذاری را بپذیرند، خیلی از اختلافات و مشكلات برطرف می‌شود.

موسوی لاری بر این باور است كه با توسل به قانون اساسی می توانیم به همه مشكلات غلبه كنیم و ادامه می دهد: یكسری مشكلات متعلق به گذشته است و یكسری امیدها هم متعلق به آینده است. بحث آقای خاتمی هم همین بوده است كه باید با نگاهی به آینده و امید به فردا از مشكلات متعلق به گذشته به نوعی عبور كنیم. كسی منكر ناروایی‌ها، كجروی‌ها و مشكلات در گذشته نشده است و نگاه به فردا هم به معنای فراموشی این نارسایی‌ها نیست. باید با اتخاذ تدابیری اصولی كاری كرد تا مشكلات گذشته تكرار نشود. باید راهی را كه عوض شده بود، تغییر داد. به خاطر گذشته نمی‌توان از آینده صرف نظر كرد. آنهایی كه به اظهارات آقای خاتمی معترضند، بگویند با آینده چه كار كنیم؟

وی در خصوص ویژگیهای آینده می گوید: آینده مورد نظر آینده‌ای است كه همین مشكلات گذشته در آن تكرار نشود. این مهم‌ترین بحث آقای خاتمی است. یعنی هر مشكلی كه در گذشته بوده باید در آینده نباشد؛ آینده‌ای كه در آن مطالبات بحق مردم لحاظ شود؛ آینده‌ای كه اهداف اصلی انقلاب را برآورده می‌كند؛ آینده‌ای كه همه دلسوزان نظام و انقلاب در پی تحقق آن هستند.

این وزیر دوران اصلاحات تاكید می كند:قطعاً هر ظلم و ستمی را هم كه در گذشته شده است باید پیگیری كرد. منتها باید جامعه را با امید به آینده پیش برد. آیا می‌توانیم به هوای گذشته، از پیشرفت و توسعه بازبمانیم؟ در گذشته ماندن چه سودی دارد؟

موسوی لاری در خصوص احقاق حقوق كسانی كه آسیب دیده اند می گوید: بخشی حقوق افراد و بخشی حقوق جریانات و گرو‌ه‌های سیاسی. در مورد بخش اول و حق و حقوق ضایع‌شده آنان، نه آقای خاتمی كه هیچ مقام دیگری هم نمی‌تواند ادعا كند ما از آن حقوق بگذریم. اما بحث آقای خاتمی ناظر به بخش دوم است. یعنی آقای خاتمی در خطاب به گروه‌های سیاسی گفته‌اند در جهت بهبود شرایط بیایید و گذشت كنید. غیرقابل انكار است كه برخی از جریانات سیاسی در این مدت مورد بی‌مهری قرار گرفتند و با مشكلات متعددی روبه‌رو بودند، اما آنها بنا به پیشنهاد یا توصیه آقای خاتمی می‌توانند ببخشند تا راهی كه تا به حال پیموده شده هم اصلاح شود و هم در آینده تكرار نشود. آینده مهم‌ترین محور سخنان آقای خاتمی بود كه اگر احزاب و گروه‌ها به آن عنایت داشته باشند می‌توانند راهی كم‌خطر را برای رسیدن به آن پیدا كنند.

وی تاكید دارد كه قرار نیست گذشته به كلی فراموش شود. قرار است به امید آینده با گذشته با اغماض برخورد كنیم و حتی‌الامكان از آن چشم‌پوشی كنیم. همه این تذكرات را هم می‌توان نادیده گرفت و هم می‌توان آنها را به كار بست. در حالت دوم طبیعی است كه باید نواقص و مشكلات آن را برطرف كرد. به نظر من مواضع آقای خاتمی در این مقطع قابل بررسی و راهگشاست. همان طور كه گفتم ایشان مدت‌هاست می‌گویند اما متاسفانه هنوز گوش شنوایی پیدا نشده است. سخنان اخیر آقای خاتمی بیان دیگری از حرف‌های چند ماه پیش ایشان است در خصوص انتخابات. ایشان آنجا هم گفته بودند كه پس از قریب دو سال تنش باید سال جدید را با امید و دلگرمی و نزدیك‌تر شدن دل‌ها به یكدیگر و رفع عواملی كه باعث نارضایتی است، آغاز كنیم. آقای خاتمی با اشاره به انتخابات آتی مجلس تاكید كرده بودند كه ما به مجلسی نیاز داریم كه همه سلیقه‌ها و گرایش‌های ملت را نمایندگی كند و با اتكا به مردم، چه در قانونگذاری و چه در نظارت بر همه امور و پاسخگو كردن مسوولان شجاعانه و مدبرانه عمل كند. كل این مواضع با نگاه به آینده تكرار می‌شود. نه آقای خاتمی كه همه دلسوزان نظام نمی‌توانند آینده نظام را نادیده بگیرند.

وی بر این باور است كه سخنان خاتمی نیاز به زمان دارد تا مورد ‌پذیرش هر دو سطح جامعه و حاكمیت قرار گیرد. این موضوع در ابتدای راه است و به همین دلیل بدنه جامعه به سختی با آن ارتباط برقرار می‌كند. حاكمیت هم تا به حال نشان داده است كه آمادگی‌ پذیرش چنین پیشنهاداتی را ندارد. راه طولانی‌ای را باید طی كرد و مقدماتی را باید فراهم كرد تا زمینه‌های مقبولیت سخنان آقای خاتمی چیده شود. از این‌رو اگر به قول شما منتقدانی نتوانستند این مباحث را هضم كنند طبیعی است. نه آقای خاتمی و نه همفكران ایشان هم توقع نداشته و ندارند كه امروز مطرح شود و فردا هم مورد ‌پذیرش مردم و حكومت قرار گیرد.

موسوی لاری تصریح دارد كه نباید این دایره را محدود به اطرافیان آقای خاتمی كرد. عقلای دو سو باید در این راه همكاری و همفكری كنند. دوستان و همفكران آقای خاتمی سر جای خود، اما در جریان اصولگرا، آن كسانی كه اهل تعمق و تفكر هستند هم می‌توانند همراه این پیشنهاد باشند. البته توقعی نیست كه همه اصولگریان بیایند، اما لااقل آنهایی كه جوانب را سنجیده‌اند و متوجه شده‌اند اشتباهاتی در این دو سال صورت گرفته است، می‌توانند همراهی كنند. به طور كلی همه جریانات معتدل جامعه با پیشنهادات آقای خاتمی موافقت دارند. لذا كل این مجموعه باید دست به دست هم دهند تا افكار عمومی را قانع كنند در جهت عبور از گذشته و رسیدن به آینده مطلوب.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۱
4
2
فرصت خوبییه برای شما ماهی بگیرید
محمود
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۱
1
4
ضمن احترام به نظر آقای خاتمی ،می گویم بازی سیاسی تاکی؟؟؟
نظرات بینندگان