arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۴۷۷۶
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۲ - ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵

هادی خانیکی: در انتخابات مجلس نقش شبکه‌های اجتماعی بیشتر از صدا و سیما بود

عضو حزب اتحاد ملت گفت: در انتخابات مجلس دهم نقش شبکه‌های اجتماعی از نقش رادیو، تلویزیون و مطبوعات پررنگ‌تر بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
عضو حزب اتحاد ملت گفت: در انتخابات مجلس دهم نقش شبکه‌های اجتماعی از نقش رادیو، تلویزیون و مطبوعات پررنگ‌تر بود.

به گزارش انتخاب، هادی خانیکی در نشست آسیب‌شناسی نتایج انتخابات مجلس دهم که در دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی برگزار شد، با اشاره به خلاء‌های موجود در جامعه، عنوان کرد: ضعف نهادهای مدنی به طور عام و ضعف انجمن‌ها به طور خاص جزء خلاهایی هستند که در جامعه فعلی وجود دارند.

وی ادامه داد: انجمن‌های علمی در درون دانشگاه‌ها تنها بوده و هر چقدر بتوانند با دیگر انجمن‌ها در دانشگاه‌های مختلف ارتباط بگیرند بهتر می‌توانند از ظرفیت نهادهای علمی بهره‌مند شوند، متاسفانه ارتباط بین انجمن‌های علمی دانشگاه‌ها و دانشکده‌ها ضعیف است، همچنین انجمن‌های علمی نتوانسته‌اند ارتباط خوبی با رسانه‌ها برقرار کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی تصریح کرد: به عنوان کسی که در حوزه سیاست تجربه فراوانی دارد لازم می‌دانم همیشه ارتباطات مدنی برقرار باشد، تا وقتی دانشگاه‌ها در دنیای پیرامون خود محصور و دغدغه یک جامعه‌شناس، محقق ارتباطات و دانش‌آموخته علوم سیاسی دور کردن دانشگاه از مسائل سیاسی باشد نمی‌توانند در عرصه‌های مختلف کاری از پیش ببرند و در آکادمی محدود خواهیم بود.

خانیکی با بیان اینکه تا وقتی که عالم رسانه خواسته باشد خود را بیرون از دنیای اکادمیک مطرح کند از نوآوری و داشتن حرف‌های تازه دور می‌شود، اظهار کرد: اگر از زندگی یک سیاست‌مدار کنش‌گری مدنی را حذف کنیم که دیگر ربطی به دانشگاه و حوزه فرهنگ نداشته باشد کنش‌گری در حوزه‌ای به دور از اندیشه‌های تازه دنبال می‌شود.

وی با بیان اینکه مسائل انتخابات تنها نباید در جریان سیاسی مطرح شود، گفت: انجمن‌ها می‌توانند به این مسئله به صورت تخصصی بپردازند و پایان‌نامه و کارهای تحقیقاتی زیادی درباره موضوع انتخابات صورت گیرد، پدیده مهمی مانند انتخابات که پایه نظام سیاسی را تشکیل می‌دهد باید از نظر کمی و کیفی مورد مطالعه قرار گیرند.

این استاد ارتباطات یادآور شد: همچنین در ارتباط مختلف بین دستگاه‌های اجرایی و مراکز تحقیقاتی باید به این مسئله توجه جدی شود، چاره حل مسائل مختلف گریز از آن‌ها نیست اما باید متوجه باشیم که پرداختن به مسائلی که سابقه سیاسی دارند دشوار است .

خانیکی درخصوص ورود حوزه‌های علوم اجتماعی به این مساله، عنوان کرد: از حوزه‌های علوم اجتماعی در کشور همان مقدار که انتظار می‌رود به آسیب‌های اجتماعی بپردازند تقاضا می‌شود به موضوعات مهمی که مساله جامعه ما در حوزه سیاست هستند نیز بپردازند.

وی با اشاره به مطرح شدن موضوع ارتباطات در زمان انتخابات به عنوان مساله مهم، تصریح کرد: حتی در کشورهایی که دارای نهادهای مدنی قوی هستند انتخابات اهمیت خود را از دست نمی‌دهد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: میزان مشارکت مردم، روند رو به جلو، نقش جنسیت، سن، تحصیلات، طبقه ، گروه‌ها و ارتباطات اجتماعی از جمله سوال‌هایی هستند که در زمینه انتخابات و ارتباطات مطرح می‌شوند. وقتی به مولفه ارتباطات می‌رسیم باید به این سوال که ارتباطات به عنوان برانگیزاننده مشارکت چه تاثیری در انتخابات داشته است نیز توجه کنیم.

وی با اشاره به نظریه انقلاب بزرگ و رسانه‌های کوچک، عنوان کرد: این نظریه یکی از مهم‌ترین نظریه‌های سیاسی است که براساس انقلاب ایران شکل گرفت، در این نظریه بررسی شده که چگونه رسانه‌های کوچکی مانند نوارهای کاست حاوی پیام امام خمینی(ره) توانستند از رادیو و تلویزیون ایران که در آن زمان جز مطرح‌ترین‌ها بودند پیشی بگیرند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به نقش مهم ارتباطات میان فردی عنوان کرد: این نوع ارتباط به خصوص در انتخابات مجلس نقش بسیار مهمی داشت و گاهی از نقش رسانه‌های جمعی تاثیر گذارتر بود، در انتخابات مجلس دهم نقش شبکه‌های اجتماعی از نقش رادیو، تلویزیون و مطبوعات پررنگ‌تر بود.

خانیکی اظهار کرد: در چارچوب نظریه‌های ارتباطاتی این موضوع مطرح می‌شود که نباید پیام‌ها به صورت مستقیم به مردم برسد و همیشه باید واسطه‌هایی وجود داشته باشد، این نظریه جامعه را به سه دسته رهبران و پیروان افکار و افراد غیرفعال تقسیم می‌کند.

وی با تاکید بر این که در ایران نقش ارتباطات میان فردی از نقش رسانه‌ها بیشتر است، عنوان کرد: انتخابات گذشته نشان داد که ارتباطات میان فردی در ایران معتبرتر هستند، در انتخابات اخیر می‌شود بحثی را تحت عنوان تلگرامی شدن انتخابات مطرح کرد.

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران یادآور شد: به میزانی که یک جامعه از ضعف نهادهای مدنی، احزاب و ... رنج می برد به همین میزان نقش رسانه‌ها بیشتر می‌شود زیرا رسانه‌ها جایگزین نهادهای سیاسی می‌شوند، در شکل منطقی و طبیعی بین نهادهای سیاسی، اجتماعی و مدنی با رسانه‌ها نوعی هم وزنی باید وجود داشته باشد.

وی با بیان این که انتخابات را باید به عنوان یک متن در زمینه بزرگ در نظر گرفت، تصریح کرد: در جامعه ایرانی چند واقعیت را می توان مشاهده کرد، موج سوم پیمایش‌ها و ارزش‌های ایرانیان که سال گذشته به سرانجام رسید، وضعیت سرمایه اجتماعی که می تواند نشان‌دهنده آن باشد که از چه میزان مشارکت و همبستگی برخوردار هستیم از جمله این واقعیت‌ها هستند.

خانیکی با اشاره به اینکه طرح‌های ملی و منطقه ای که انجام گرفت چند چیز را نشان داد، عنوان کرد: ما با یک ابر جریان در کشور مواجه هستیم که تدریجی، مستمر و به هم‌پیوسته فعالیت دارند و تغییراتی که در جامعه رخ داده از جمله نتایج این ابرجریان هستند.

این استاد ارتباطات با بیان اینکه در حال حاضر فردیت برجسته‌تر شده ، گفت: این ابر جریان‌ها قابل رصد بوده و در نظرسنجی‌هایی که در تهران صورت گرفت به وضوح دیده می‌شدند و نشان می‌دادند که سطح مشارکت در انتخابات بالاتر می‌رود.

وی ادامه داد: برای ارزیابی علمی انتخابات خیلی از مسائل باید بررسی شود از جمله اینکه چه کسانی در این انتخابات شرکت کرده و چرا در مشارکت‌ها تغییر رخ داده است.

وی با بیان اینکه در این انتخابات موضوعات زیادی مورد تحلیل قرار نگرفته است، عنوان کرد: به عنوان مثال در شهر مشهد فقر یا شکاف‌های اجتماعی باید مورد توجه قرار گیرند.

خانیکی با بیان اینکه رسانه در شهرهایی که رای هنجاری کمتر و رای‌های عقلانی و شناختی بیشتر بوده تاثیر بیشتری داشته است، اظهار کرد: تغییر در بدنه اجتماعی مبنای تغییر در انتخابات شده که این مسئله موجب رای نیاوردن تعداد زیادی از نمایندگان فعلی مجلس شده است.

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران با اشاره به اینکه انتخابات هفت اسفند گامی روبه جلو بود، خاطرنشان کرد: در این انتخابات رای دادن‌ها به رای ‌های توسعه‌ای تغییر یافت که این مساله موجب شد افراد به لیست‌ها رای دهند، مردم هم ترجیح دادند حق انتخاب را به جریان‌های مورد اعتماد خود بسپارند.

وی ادامه داد: تفاوت نتایج مشهد مطالعه خاصی را نیاز دارد و باید تحقیقات بومی صورت گیرد زیرا مشهد عناصر متغییر زیادی دارد.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان