arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۵۰۹
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۰۹ - ۰۳ خرداد ۱۳۹۰

آتشفشان های فعال جهان کدامند؟

در حالی كه یكی دیگر از كوه های آتشفشان كشور ایسلند فعال شده است، خبرگزاری فرانسه در گزارشی، به نام آتشفشان های فعال جهان اشاره كرد:
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
واحدمرکزی خبر- در حالی كه یكی دیگر از كوه های آتشفشان كشور ایسلند فعال شده است، خبرگزاری فرانسه در گزارشی، به نام آتشفشان های فعال جهان اشاره كرد:

- نیاموراگیرا Nyamuragira در جمهوری دموكراتیك كنگو (فعال ترین كوه آتشفشان قاره آفریقا به شمار می رود، این كوه آتشفشان هر دو سال یك بار فوران می كند، آخرین فوران آن به سال دو هزار و ده باز می گردد)

- نیاراگونگو Nyiragongo در جمهوری دموكراتیك كنگو( فوران این كوه در سال دو هزار و دو نابودی بیش از هشتاد درصد خانه ها و ادارات شهر گوما در مرز رواندا و كنگو و مرگ بیش از هفتاد نفر را به همراه داشت؛ فوران این آتشفشان در سال هزار و نهصد و هفتاد و هفت، دو هزار كشته بر جای گذاشت).

- قله كامرون در كشور كامرون (این كوه ظرف دویست سال گذشته بیست بار فوران كرده است. در پای این كوه دریاچه ای به نام نیوس Nyos ایجاد شده كه در اثر متصاعد شدن گاز دی اكسید كربن از سطح آب این دریاچه تاكنون هزار و هفتصد و چهل و شش انسان و هزاران جانور به علت خفگی جان خود را از دست داده اند).

 - كارتالا در كشور كومور. كوه های آتشفشان قاره آمریكا - كوه سنت هلن در كشور آمریكا ( در فوران این آتشفشان در سال هزار و نهصد و هشتاد، شصت نفر كشته شدند)

- پوپوكاتپتل Popocatépetl در كشور مكزیك ( این كوه از زمان آغاز فعالیتش تاكنون مرتبا فوران می كند) - پواس Poas در كاستاریكا (شدید ترین فوران های این كوه به سال های دهه پنجاه میلادی باز می گردد)

 - سرونگرو Cerro Negro در كشور نیكاراگوئه (شدید ترین فوران های این كوه به سال های دهه نود میلادی باز می گردد)

 - پاكایا در كشور گواتمالا ( از سال هزار و نهصد و شصت و پنج تاكنون همیشه فعال است) كوه های آتشفشان فعال در قاره آسیا

- كوه مایون در فیلیپین (آخرین فوران آن به سال های دو هزار و یك تا دو هزار و شش باز می گردد؛ فوران این كوه در سال هزار و هشتصد و چهارده بیش از هزار و دویست كشته بر جای گذاشت)

- آتشفشان مراپی در اندونزی (یكی از فعال ترین كوه های آتشفشان در جهان است، در آخرین فوران این كوه در اواخر دو هزار و ده بیش از سیصد و پنجاه نفر كشته شدند اما مرگبارترین فوران این كوه به سال هزار و نهصد و سی باز می گردد كه هزار و سیصد و شصت و نه قربانی گرفت.

- كوه پیناتوبو در فیلیپین (آغاز فعالیت این كوه در سال هزار و نهصد و نود و یك ، هشتصد كشته و بیش از یك میلیون آواره بر جای گذاشت).

- كوه اوزنداكه Uzendake در ژاپن (از سال 1991 مرتبا فوران می كند؛ مرگبارترین فوران آن به سال 1792 باز می گردد كه در آن ده هزار نفر كشته شدند). كوه های آتشفشان در قاره اروپا

- كوه اِتنا در ایتالیا ( مرتفع ترین كوه آتشفشان اروپا كه آخرین فوران آن به سال دو هزار و هشت باز می گردد)

- كوه وزوو Vésuve در ایتالیا (از زمانی كه این كوه در دوران باستان با فوران خود، شهر تاریخی پمپی را نابود كرد، تاكنون سی بار فوران كرده است؛ در آخرین فوران این كوه در سال 1994 بیش از بیست و شش نفر كشته و دوازده هزار نفر بی خانمان شدند).

- كوه آتشفشان ایافیول در ایسلند (فوران این كوه در آوریل دو هزار و ده، در قاره اروپا بحران ساز شد؛ یكصد هزار پرواز در این قاره به علت دود و خاكستر ناشی از فوران این كوه لغو شد و بیش از هشت میلیون مسافر هوایی ظرف یك ماه موفق به سفر نشدند. آتشفشان های مناطق حوزه دریای كارائیب

- كوه پِلِه Pelée در كشور مارتینیك (فوران این كوه در سال هزار و نهصد و دو بیش از سی هزار كشته بر جای گذاشت)

- كوه مونته سِرات در آنتیل انگلیس (از سال 1995 مرتبا فوران می كند؛ در فوران خود در سال 1997، پایتخت این مستعمره انگلیس یعنی شهر پلیموت به طور كامل از روی نقشه محو شد).

نظرات بینندگان