arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۵۱۸
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۰ - ۰۳ خرداد ۱۳۹۰

سازمان اطلاعات افغانستان: ملاعمر ناپدید شده

سازمان اطلاعات افغانستان به دنبال گزارش برخي رسانه‌ها مبني بر كشته شدن ملا عمر گفت كه وي از مخفيگاه خود در پاكستان ناپديد شده است و چندين روز است كه با فرماندهان خود تماسي نداشته است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سازمان اطلاعات افغانستان به دنبال گزارش برخي رسانه‌ها مبني بر كشته شدن ملا عمر گفت كه وي از مخفيگاه خود در پاكستان ناپديد شده است و چندين روز است كه با فرماندهان خود تماسي نداشته است.

به گزارش انتخاب به نقل از ایسنا، گروه طالبان روز گذشته ادعاي شبكه خبري طلوع افغانستان را مبني بر كشته شدن ملا عمر در حالي كه با كمك يكي از مقامات ارشد اطلاعاتي سابق پاكستان در حال تغيير مكان در خاك اين كشور بوده، تكذيب كرد.

سخنگوي طالبان گفت كه ملا عمر زنده است و در محلي در خاك افغانستان است.

با وجود اين، ارائه گزارش‌هاي متناقض، از مجادلات پيچيده و سوء‌ظن‌ها ميان افغانستان و پاكستان همزمان با افزايش فشار آمريكا بر هر دو كشور حكايت دارد.

در اين ميان وزير امور خارجه پاكستان به منظور گفت‌وگو با حامد كرزاي، رئيس جمهوري افغانستان كه صراحتا خواستار نقش بيشتر پاكستان در مبارزه با شبه نظاميان شده، در كابل به سر مي‌برد.

همچنين گمانه‌زني‌هايي مطرح است كه آمريكا ممكن است تلاش‌هايش را براي كشتن يا دستگير كردن رهبر طالبان بعد از كشتن اسامه بن لادن، رهبر تشكيلات القاعده بيشتر كند.

مقامات افغان مدعي هستند كه ملا عمر در شهرهاي كويته يا كراچي پاكستان پناه گرفته است. پاكستان نيز متقابلا مي‌گويد كه مداركي مبني بر اين كه ملا عمر در خاك اين كشور است، در اختيار ندارد.

سخنگوي اداره ملي امنيت افغانستان گفت كه ملا عمر و برخي فرماندهان طالبان از چند روز پيش در حالي كه از كويته به منطقه قبيله‌نشين وزيرستان شمالي تغيير مكان مي‌دادند، ديگر رديابي نشده‌اند.

لطيف‌الله مشعل، سخنگوي اين اداره اظهار داشت كه شايد در مسير حركت آنها يك تصادف اتفاق افتاده باشد اما از طرف ديگر تصريح كرد كه مقامات افغان نسبت به سرنوشت رهبر طالبان اطلاعات بيشتري به دست نياورده‌اند.

وي در كابل به خبرنگاران گفت: ما مي‌توانيم تاييد كنيم كه وي از مخفيگاهش ناپديد شده است.

شبكه خبري طلوع افغانستان روز گذشته به نقل از يك مقام اطلاعاتي ناشناس افغان گفت كه ملا عمر در حالي كه با كمك ژنرال حميد گل، رئيس سابق سازمان اطلاعات پاكستان عازم وزيرستان شمالي بوده كشته شده است.

لطيف الله مشعل افزود كه اداره ملي امنيت افغانستان بيش از 30 بار اطلاعاتي مربوط به محل اختفاي ملا عمر را با كشورهاي همسايه به ويژه پاكستان به اشتراك گذاشته است.

وي با اشاره غيرمستقيم به پاكستان گفت: اغلب دوستان ما صادق هستند و برخي نيز نيستند.
نظرات بینندگان