arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۵۲۹۵
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۲۲ - ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵
وزیر کشور در تلویزیون:

ابطال آراء مینو خالقی از لحاظ قانونی امکانپذیر نیست/ اعتبارنامه او باید به مجلس ارائه و در آنجا درباره صلاحیت این فرد تصمیم گرفته شود/ مجلس استفساریه دهد که نظر شورای نگهبان درست است یا وزارت کشور

از لحاظ قانونی این امر امکانپذیر نیست زیرا وقتی که انتخابات یک استان تایید می‌شود نمی‌توانیم رای یک نفر را تایید نشده بدانیم از این رو وزارت کشور معتقد است اعتبارنامه مینو خالقی باید به مجلس ارائه و در آنجا درباره صلاحیت این فرد تصمیم گرفته شود
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور با حضور در برنامه نگاه یک شبکه اول سیما درباره برگزاری انتخابات مجلس و خبرگان در سال 94 اظهار کرد: خوشبختانه شاهد بودیم که به مانند ادوار گذشته انتخابات در جمهوری اسلامی ایران به بهترین شکل ممکن برگزار شد و ما هیچ گونه حادثه امنیتی را در انتخابات سال گذشته نداشتیم.

به گزارش خبرنگار انتخاب ، وی تاکید کرد: حضور احزاب و تشکلاهای سیاسی مختلف در عرصه انتخابات مجلس شورای اسلامی نشان داد که جامعه حزبی ما رشد چشمگیری داشته است که این موضوع زمینه و بستر را برای مشارکت حداکثری مردم در پای صندوق‌های رای فراهم کرد روندی که به خوبی آن را در جامعه مشاهده کردیم.

وی تاکید کرد: انتخابات مجلس شورای اسلامی از سوی نامزدهای انتخاباتی با رعایت قانون به بهترین شکل ممکن صورت گرفت به گونه‌ای که شاهد بودیم حتی در بحث رد صلاحیت ها نامزدهایی که صلاحیت‌شان تایید نشد از مراجع قانونی این موضوع را پیگیری کردند و هیچ گونه مشکلی در روند برگزاری انتخابات صورت نگرفت.

وزیر کشور با اشاره به اینکه انتخابات در 207 حوزه از سوی شورای نگهبان مورد تایید قرار گرفت اظهار کرد: خوشبختانه در انتخابات مجلس و خبرگان در هیچ حوزه‌ای ابطال انتخابات صورت نگرفت که این موضوع بی سابقه بود.

رحمانی فضلی با اشاره به اینکه انتخابات نشان داد که کشور جمهوری اسلامی ایران از نظر اقتدار در وضعیت بالایی قرار دارد تاکید کرد: در روند برگزاری انتخابات مجلس و خبرگان در سال 94 رئیس‌جمهور دقت نظر بسیاری داشتند که این موضوع از سوی وزارت کشور مد نظر قرار گرفت و ما تمام تلاش خود را به کار بستیم تا بر اساس منویات مقام معظم رهبری به عنوان چراغ راه در عرصه انتخابات وارد عمل شویم که خوشبختانه در این زمینه موفق بودیم.

 اعتبارنامه مینو خالقی باید به مجلس ارائه و در آنجا درباره صلاحیت این فرد تصمیم گرفته شود

وزیر کشور در پاسخ به سوال درباره ابطال رای مینو خالقی یکی از منتخبین استان اصفهان برای مجلس شورای اسلامی از سوی شورای نگهبان گفت: داشتن مجوز قانونی برای رد صلاحیت یکی از مسائلی است که از سوی شورای نگهبان مطرح بوده لذا شورا بر این اساس آرای مینو خالقی را ابطال کرده است که از لحاظ قانونی این امر امکانپذیر نیست زیرا وقتی که انتخابات یک استان تایید می‌شود نمی‌توانیم رای یک نفر را تایید نشده بدانیم از این رو وزارت کشور معتقد است اعتبارنامه مینو خالقی باید به مجلس ارائه و در آنجا درباره صلاحیت این فرد تصمیم گرفته شود.

رحمانی فضلی با اشاره به جلسه برگزار شده پیرامون ابطال آرای مینو خالقی با دبیر شورای نگهبان تاکید کرد: آیت‌الله جنتی در این نشست خاطرنشان کرد که بر اساس ماده 3 قانون انتخابات و نظارت استصوابی مینو خالقی رد صلاحیت شده است.

وی تاکید کرد: البته در این بین برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز معتقد هستند که وزارت کشور باید بدون کسب اطلاع از شورای نگهبان اعتبار نامه مینوخالقی را به مجلس شورای اسلامی ارسال کند اما طبق قانون وزیر کشور تنها زمانی می‌تواند اعتبار نامه یک نامزد را به مجلس ارسال کند که شورای نگهبان آن را تایید کند از این رو وزارت کشور هیچ راه قانونی را برای ارسال اعتبار نامه به مجلس ندارد.

وزیر کشور تاکید کرد: تنها راه حل ممکن درباره مینو خالقی این است که مجلس استفساریه بدهد که نظر شورای نگهبان درست است یا نظر وزارت کشور، تا موضوع حل شود.

رحمانی فضلی با اشاره به اینکه در حال حاضر اعتبارنامه‌ای برای ارسال به مجلس پیرامون مینو خالقی وجود ندارد خاطر نشان کرد: اگر مجلس طرح استفساریه را درباره این فرد ارائه ندهد بر اساس نظر شورای نگهبان مینو خالقی نمی ‌تواند وارد مجلس شود.

وزیر کشور درباره تخلفات صورت گرفته در انتخابات اظهار کرد: در انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان در سال گذشته ما شکایت‌هایی را پیرامون خرید و فروش رای داشتیم که به وزارت کشور و شورای نگهبان ارسال شد و ما موارد را مورد بررسی قرار دادیم و پس از بررسی آنها موارد اثبات شده را به قوه قضائیه ارسال کردیم.

رحمانی فضلی تصریح کرد: ما معتقد هستیم که باید لایحه جامع مربوط به موضوع روند برگزاری انتخابات و تخلفات آن به تصویب برسد که امیدواریم این مهم در آینده‌ای نزدیک رخ دهد.

. ما معتقد هستیم که باید لایحه جامع مربوط به موضوع روند برگزاری انتخابات و تخلفات آن به تصویب برسد که امیدواریم این مهم در آینده‌ای نزدیک رخ دهد.

وزیر کشور تاکید کرد: در انتخابات گذشته ما 350 مورد تخلف در فضای مجازی داشتیم که خوشبختانه نحوه رسیدگی به این تخلفات به خوبی صورت گرفت و بخشی از پرونده‌های مربوط به این موضوع نیز به قوه قضائیه ارجاع داده شد.

رحمانی فضلی با اشاره به اینکه با نصب سیستم رای‌گیری توانستیم از دادن رای‌های تقلبی و یا چندین بار رای دادن توسط یک نفر جلوگیری کنیم تصریح کرد: در مرحله اول انتخابات توانستیم به خوبی و به بهترین شکل ممکن انتخابات را برگزار کنیم و در حال حاضر نیز در مرحله دوم تمامی اقدامات طبق روال قانونی درحال شکل گیری است و ما در حال حاضر در مرحله تبلیغات قرار داریم.

وی تصریح کرد: در مرحله دوم انتخابات 68 نفر انتخاب می‌شوند تا پرونده انتخابات در مجلس دهم نیز بسته شود.

وزیر کشور تاکید کرد: افرادی که در مرحله اول انتخابات رای نداده‌اند با توجه به قانون می‌توانند درهر حوزه‌ای رای بدهند اما اگر این روند به صورت سازمان دهی شده صورت گیرد اقدامی غیرقانونی محسوب می‌شود از این رو وزارت کشور بدون شک با آن برخورد می‌کند.

وی در پاسخ به سوالی پیرامون اینکه قانون انتخابات با مشکلاتی روبرو است اظهار کرد: بدون شک همانطور که برای شورای نگهبان و وزارت کشور مشخص است قانون انتخابات در کشور ما با مشکلات و اشکلاتی روبرو است که باید رفع شود از این رو وزارت کشور درصدد است با توجه به سیاست ‌های کلی انتخابات که در مجمع تشخیص مصلحت نظام مورد تصویب قرار گرفت در جهت رفع ایرادات قانون انتخابات نیز وارد عمل شود که امیدواریم که این مهم در آینده نزدیک اتفاق بیفتد.

رحمانی فضلی اظهار کرد: ما معتقدیم که باید قانون انتخابات مجلس را تغییر دهیم که در این میان اگر قانون انتخابات ریاست جمهوری نیز نیازمند تغییر باشد ایرادات آن را نیز مورد بررسی قرار خواهیم داد.

وزیر کشور در پاسخ به سوالی پیرامون اولویت‌های این وزارتخانه در سال 95 اظهار کرد: اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی به صورت کامل و با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری،مبارزه با بحث مواد مخدر به صورت گسترده و تکریم ارباب رجوع سه اولویت اصلی وزارت کشور در سال پیش رو هستند که امیدواریم بتوانیم در راستای تحقق آنها به بهترین شکل ممکن وارد عمل شویم.

رحمانی فضلی با اشاره به اینکه در سال گذشته توانستیم بیش از 30 درصد از قاچاق را در بخش‌های مختلف کاهش دهیم گفت: مقام معظم رهبری به دستگاه‌های اجرایی شش ماه فرصت دادند تا برنامه‌ریزی و کارهای مقدماتی خود در زمینه آسیب‌های اجتماعی را انجام دهند از این رو ما روز شنبه در راستای ارائه این گزارش به خدمت مقام معظم رهبری خواهد رفت تا عملکرد خود را به صورت جامع و کامل گزارش دهیم.

وی درباره به کارگیری 7هزار نیروی نامحسوس از سوی نیروی انتظامی برای مقابله با شرارت، سرقت و بحث حجاب و عفاف گفت: این نیروهای نظامی مامور هستند تا در 24 ساعت فعالیت خود موارد مربوط به شرارت، سرقت عفاف و حجاب را گزارش دهند تا این موضوعات در ابعاد گسترده از سوی نیروی انتظامی مورد پیگیری قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: طرح موضوع گشت‌های نامحسوس از نظر ما باید با تدابیر مشخصی صورت می گرفت لذا قرار است به زودی این طرح به وزارت کشور ارجاع داده شود که پس از بررسی آن نتیجه را رسانه‌ای خواهیم کرد.

وزیر کشور تاکید کرد: ما معتقدیم که اگر مردم در این طرح مشارکت نداشته باشند با شکست مواجه می‌شود از این رو معتقدیم با دقت و درایت نظر باید نسبت به اجرای این طرح وارد عمل شویم در غیر این صورت نیروی انتظامی آسیب بسیاری را متحمل خواهد شد.

وزیر کشور افزود: امنیت اخلاقی هم مهم است و موضوعی بین بخشی است که دستگاه های مختلف از جمله صدا و سیما، دانشگاه ها،‌ حوزه های علمیه، آموزش و پرورش ، نیروی انتظامی و قوه قضائیه در آن دخالت دارند. 

وی با بیان اینکه وظایف همه دستگاه ها در این باره مشخص شده است و برای همه آنها ناظر قرار دادیم.بیان داشت: امنیت اجتماعی یکی از ضرورت های آزادی های سیاسی و اجتماعی است. 

وی اضافه کرد: وزارت کشور به عنوان متولی شورای اجتماعی، پاسخگوست و صدا و سیما هم باید به صورت کارشناسی، واقع بینانه و صحیح در این زمینه از مسئولان مطالبه گری کند.

وزیر کشور گفت: نیروهای امنیتی و اطلاعاتی در انتخابات این دوره با پنج گروه تروریستی برخورد کردند که قصد بمب گذاری و عملیات انتحاری در داخل کشور داشتند.

رحمانی فضلی درباره امنیت مرزها نیز تصریح کرد: اکنون امنیت در مرزها برقرار است و کسی موضوع امنیت، دغدغه اصلی اش نیست و این نتیجه زحمات نیروهای انتظامی و امنیتی و قضائی است.

وی با بیان اینکه اکنون کشورهای منطقه دارای مشکل امنیتی هستند و تاکنون نیز نتوانستند اقدامات تأثیرگذاری در این خصوص انجام دهند، اظهار داشت: اما ما مشکلی در این خصوص در داخل کشور نداریم که البته این به معنای آن نیست که در تهدید نیستیم و یا نگرانی نداریم بلکه نیروهای امنیتی و اطلاعاتی ما همیشه هوشیار و در آماده باش هستند و همه باید کمک کنیم.

رحمانی فضلی در بحث فضای مجازی نیز افزود: اکنون قرارگاه فضای مجازی تشکیل شده است و وظیفه اش مدیریت فضای مجازی و سایت هاست و تمام دستگاه های مرتبط به جز وزارت کشور عضو آن هستند و در واقع ما در آنجا عضویت نداریم و وظیفه قانونی نیز به ما واگذار نشده است اما از منظر اجتماعی می توانیم آیین نامه های ابلاغی نظارتها و کنترل هایی را انجام دهیم.

رحمانی فضلی درباره خسارات ناشی از بارندگی ها افزود: بارندگی ها امسال مناسب بود اما برخی از استان های ما که حدود 12 استان است شدت بارندگی ها زیاد بود به طوری که در برخی از استان ها 180 تا 200 درصد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل بارندگی بیشتری داشتیم و سه استان نیز بیشترین خسارت را در این خصوص داشتند. 

وی گفت: تمام تلاش ما این بود که خسارات کمی در این خصوص داشته باشیم و با اطلاع رسانی به موقع صدا و سیما و پیش بینی های هواشناسی و اقدامات به موقع مدیریت بحران در همه استان ها خسارت را به حداقل رساندیم به طوری که کل تلفات انسانی ما پنج نفر بود که البته سه نفر از اینها به خاطر صاعقه بود و تنها دو نفر به خاطر سیل بود.

وزیر کشور درباره خسارات ناشی از آب گرفتگی نیز افزود: خساراتی که بر اثر آب گرفتگی به تأسیسات و زیربناهای شهرها وارد شد ما آنها را محاسبه کردیم و 20 میلیارد تومان به دولت پیشنهاد کردیم که ان شاء الله دولت آنرا به زودی به صورت علی الحساب به ما بدهد که البته این کمک ها اولیه است و بررسی دقیق خسارات صورت می گیرد. 

وی گفت: مهمترین مسئله در استان خوزستان مدیریت کنترل سیل بود که اگر تخلیه مناسب انجام نمی شد ممکن بود خسارات بیشتری وارد شود اما به هر حال پلهایی را که آب برده بود و همچنین تأسیسات زیربنایی تعمیر شدند و تلاش می کنیم خسارت های مالی که وارد شده در دولت تصویب شود. 

رحمانی فضلی افزود: البته ما برآورد را به سازمان مدیریت داده ایم و امیدواریم بعد از بررسی آن را به دولت ارائه کند.


نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۱۵
غیر قابل انتشار: ۶
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
1
19
احسنت،همینه...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۴:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
0
20
فقط می تونه در صورت تقلب اعتبار نامه صادر نکه و اعتبار نامه یعنی صحت رای گیری اگر منتخب صاحب صلاحیت نباشه مجلس بررسی می کنه و تشخیص می ده
فرهاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
1
16
آفرین بر شرفت
ناشناس
|
-
|
۰۸:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
42
2
برابر قانون شورای نگهبان از ابتدا تا انتهای انتخابات حق نظارت واعمال نظر را دارد
امیر علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
0
21
خب چرا تلویزیون نماینده شورای نگهبان را نمی آورد تا با نمایندگان مجلس و وزیر کشور با هم به بحث بنشینند؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
34
0
"مر قانون" یعنی هر چی شورای نگهبان بگوید
ناشناس
|
Germany
|
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
34
1
این مینو خالقی را هم الکی خیلی بزرگ کردین
نظرات بینندگان