arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۵۳۹
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۱۴ - ۰۳ خرداد ۱۳۹۰

جزييات اداره وزارت نفت توسط احمدي نژاد

پالايشگاه آبادان نماد نفت ايران است. همان كه بر سرنوشت جنگ جهاني دوم تاثير گذاشت و چراغ هاي روشن اش خاطرات بسياري را زنده نگه داشت. هم در بازي سياست و هم در حوزه فرهنگ. پالايشگاه سال هاست كه يكي از اركان اقتصادي ايران براي تامين فرآورده هاي نفتي است. با پالايشگاه آبادان مي توان يك دور تاريخ ايران را خواند. اينكه رييس جمهور ايران سرپرست وزارت نفت باشد در تاريخ نظير ندارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
پالايشگاه آبادان نماد نفت ايران است. همان كه بر سرنوشت جنگ جهاني دوم تاثير گذاشت و چراغ هاي روشن اش خاطرات بسياري را زنده نگه داشت. هم در بازي سياست و هم در حوزه فرهنگ. پالايشگاه سال هاست كه يكي از اركان اقتصادي ايران براي تامين فرآورده هاي نفتي است. با پالايشگاه آبادان مي توان يك دور تاريخ ايران را خواند. اينكه رييس جمهور ايران سرپرست وزارت نفت باشد در تاريخ نظير ندارد. قرار است امروز محمود احمدي نژاد در اولين حضورش در وزارت نفت به عنوان سرپرست به خوزستان برود تا فاز نخست طرح بنزين سازي پالايشگاه آبادان را افتتاح كند. پروژه اي كه بناست روزانه چهار ميليون و 200 هزار ليتر به ظرفيت توليد بنزين كشور اضافه كند، بنزيني مرغوب با اكتان 94. و اگر فاز دوم طرح بنزين سازي پالايشگاه آبادان هم به ثمر بنشيند روزانه دو ميليون ليتر ديگر به توليد بنزين اضافه خواهد شد. مجموع اين دو فاز قرار است شش ميليون و 200 هزار ليتر بنزين توليد كند. پالايشگاه «پير» دوباره جوان شده است.
    
    810ميليارد تومان براي نوسازي پالايشگاه
    طرح جديد بنزين سازي پالايشگاه آبادان تنها بنزين توليد نخواهد كرد. قرار است علاوه بر توليد روزانه 2/6 ميليون ليتر بنزين سوپر، روزانه 250 تن پروپيلن براي تحويل به بخش خصوصي هم توليد شود. همچنين روزانه 330 هزار تن گاز خوراك پتروشيمي و 100 تن گوگرد هم در طرح جديد پالايشگاه آبادان توليد خواهد شد. مديرعامل پالايشگاه آبادان هزينه پروژه بنزين سازي اين پالايشگاه را 432 ميليون يورو به اضافه 830 ميليارد ريال اعلام كرد: «250 ميليارد تومان از هزينه مورد نياز براي اجراي اين طرح از طريق فروش اوراق مشاركت تامين شده است.» پالايشگاهي كه در سال 1291 ساخته شد امروز با بيش از 810 ميليارد تومان نونوار شده است.
    
    پالايشگاه آبادان تاريخ صدساله ايران
    سال آينده پالايشگاه آبادان «صد ساله» مي شود. پالايشگاه براي تصفيه نفت مسجدسليمان توسط انگليسي ها ساخته شده تا بخش مهمي از سوخت ماشين جنگي بريتانيا تامين شود. ظرفيت اوليه پالايشگاه آبادان دو هزار و 500 بشكه در روز بود. وقتي صنعت نفت ايران، ملي شد، ظرفيت پالايشگاه آبادان به حدود پنج هزار بشكه در روز رسيده بود. بعدها و با توسعه پالايشگاه ظرفيت تصفيه نفت پالايشگاه هم به روزي 600 هزار بشكه رسيد تا يكي از بزرگ ترين پالايشگاه هاي جهان شود. پالايشگاه استراتژيك آبادان به عنوان نخستين پالايشگاه خاورميانه تا قبل از جنگ تحميلي لقب بزرگ ترين پالايشگاه نفتي جهان را يدك مي كشيد. امروز سوم خرداد است و روزي كه برادر آبادان «خرمشهر» آزاد شد و كيست كه نداند پالايشگاه آبادان اگر روزي با مدرنيته آمد، «سمبل» مقاومت هم شد. سال ها زير بمب كار كرد تا همچنان «نماد» بماند. پالايشگاهي كه در دوران جنگ بسياري از واحدهايش را از دست داده بود و پس از جنگ هم نماد سازندگي شد. فروردين 68، فاز اول باز سازي پالايشگاه با ظرفيت 13 هزار بشكه به مدار آمد و آرام آرام ايستاد تا به ظرفيت بيش از 400 هزار بشكه اي برسد. «شير پير» عصرهاي مختلفي ديده است؛ از عصر استعمار تا دوران ملي شدن، از جنگ تا صلح از سازندگي و تا امروز. حالاپالايشگاه ميزبان رييس جمهوري است كه براي اولين بار در تاريخ نفت ايران، خود سرپرست وزارت نفت شده است.
    
    بازرگاني: رييس جمهور اعلام كرد
    سرپرست نفت خودم هستم
    محمود احمدي نژاد پس از شش سال رياست جمهوري بالاخره مسندنشين نفت شد و امروز براي نخستين بار رسما به عنوان سرپرست وزارت نفت وارد آبادان خواهد شد تا يكي از پروژه هاي وزارتخانه تحت امرش را افتتاح كند يا به عنوان رييس جمهور يا سرپرست وزارت نفت. احمدي نژاد هفته گذشته در دفترش ميزبان شوراي معاونان وزارت نفت بود. سرپرست وزارت نفت چگونه نفت را اداره مي كند؟ شرق در گفت وگويي با شجاع الدين بازرگاني، مشاور وزير و مديركل وزارتي وزارت نفت كه ظاهرا هماهنگي هاي مربوط به شوراي معاونان را بر عهده دارد، تلاش دارد تا بخشي از ابعاد آن را روشن كند:
    
     آقاي بازرگاني از شما به عنوان مديركل دفتر وزارتي نفت مي پرسم آقاي احمدي نژاد به عنوان سرپرست وزارت نفت، چگونه وزارتخانه را اداره مي كند؟
    بعد از دومين جلسه شوراي معاونان كه در 26 ارديبهشت در حضور آقاي احمدي نژاد برگزار شد بنده دو جلسه هم شخصا خدمت ايشان رسيدم تا مسايل كاري را مطرح كنم.
    
     آقاي احمدي نژاد در جلسه شوراي معاونان چه مسايلي را پيگيري كردند؟
    رياست محترم جمهوري تاكيد داشتند كه مسايل غامض، پيچيده و كلان، دسته بندي و در شوراي معاونان مطرح شود تا ايشان جهت رفع مشكلات و تسريع در اجراي پروژه ها و طرح هاي توسعه صنعت نفت دستورات لازم را صادر كنند.
    
     اين مسايل فقط در حوزه وزارت نفت بود؟
    در همه حوزه هاي اجرايي بود. مصداقش هم اين بود كه براي وزارت امور اقتصاد و دارايي، بانك مركزي و معاونت برنامه ريزي رياست جمهوري دستوراتي دادند. حضور ايشان براي كارگشايي، حل و فصل مسايل و تصميمات بنيادين صنعت نفت مي تواند، ذي قيمت باشد.
    
     اخيرا شوراي نگهبان تفسيري درخصوص مغايرت قانوني سرپرستي وزارت نفت با پست رياست جمهوري ارايه كرده است. البته معاون حقوقي رياست جمهوري ديروز سرپرستي رييس جمهور بر نفت را قانوني دانست. نظر شما چيست؟
    بنده نمي توانم در اين حوزه ورود پيدا كنم. اين موضوع كلان و حقوقي است. اجازه دهيد بزرگان به اين مسايل بپردازند.
    
     در جلسه اي كه با آقاي احمدي نژاد داشتيد رويكرد ايشان نسبت به نفت چگونه بود؟
    در همين يك جلسه كاري كه خدمت شان رسيدم رويكردشان در جهت تقويت زيرساخت هاي صنعت نفت و حل موانع بود. آقاي احمدي نژاد در جلسه معاونان هم اشاره كردند همين كه ايشان سرپرست وزارت نفت شده اند به معني نگاه شان به وزن و اهميت صنعت نفت است.
    
     درباره وضعيت پروژه هاي مهم هم با سرپرست وزارت نفت صحبت شد؟
    معمولاجلسه اول، جلسه آشنايي است. اما رياست محترم جمهوري در همان جلسه اول به مسايل ورود پيدا كردند. در همان بدو امر به معاونان گفتند كه مسايل، مشكلات و پيشنهادات را مطرح كنند. يكي يكي گوش كردند و دستور دادند. اين جلسه منتج به صورت جلسه اي چندبندي شد كه تنظيم كرده ام و براي ابلاغ خدمت ايشان خواهم برد.
    
     در جلسه اي كه داشتيد، آقاي احمدي نژاد درباره لزوم افزايش ظرفيت توليد نفت كشور يا سياست ايران براي افزايش توليد نفت صحبتي نكردند؟
    مباحث سرمايه گذاري، توسعه زيرساخت ها و تلاش براي تامين منابع داخلي و خارجي موردنياز صنعت نفت در جلسه مطرح شد. آقاي احمدي نژاد همچنين تاكيد داشتند كه سياست هاي راهبردي و توسعه اي دكتر ميركاظمي با قوت ادامه يابد. همچنين اعلام كردند كه مديران و معاونان، منسجم، مقتدر و قوي تر از گذشته كارها را انجام دهند.
    
     آيا آقاي احمدي نژاد به طور هفتگي براي جلسات معاونان و هيات مديره نفت وقت خواهند گذاشت؟
    قرار بر اين شد كه با دفتر ايشان ارتباط داشته باشيم. مكاتبات، نامه ها و گزارش كارها را خدمت شان ببرم. در جلسه اي كه خدمت آقاي رييس جمهور رفتم ايشان خودشان شخصا كارها را رسيدگي و دستورات لازم را ابلاغ كردند.
    
     آيا شخصي را به عنوان نماينده خود براي نفت معرفي نكرده اند؟
    فعلاخير، در جلسه هم اعلام كردند به دليل اهميت صنعت نفت، سرپرست نفت خودم هستم و آن را اداره مي كنم. دستور هم دادند بخشي از كارها را با دفتر ايشان دنبال كنم. قرار شد تقسيم كاري بين دفتر نهاد رياست جمهوري و حوزه دفتر وزارتي نفت صورت گيرد كه كارها زمين نماند و بتوانيم با تقسيم كارها، منضبط پيش برويم.
    
     با وجود سرپرستي رييس جمهور در نفت آيا كارگروه نفت كه در حقيقت نماينده هيات وزيران براي اتخاذ تصميمات مرتبط با صنعت نفت است، به كار خود ادامه مي دهد؟
    بله، كارگروه نفت مانند ساير كارگروه ها به كار خودش ادامه مي دهد تا مسايل راهبردي و زيربنايي را پيش ببرد.
    
     با اين اوصاف، وضعيت اساسنامه شركت ملي نفت و قانون نفت چه خواهد شد؟
    بنده تا قبل از اين در تدوين اساسنامه، اصلاح قانون تاسيس وزارت نفت و بحث قانون نفت كه اخيرا تصويب شده است، مسوول كارگروه بودم. مديران و كارشناساني از حوزه هاي مختلف فني، مالي، برنامه ريزي، حقوقي و... در اين كارگروه بنده را همراهي مي كردند.
    
     آقاي بازرگاني سوال من اين بود كه بالاخره وضعيت اساسنامه شركت ملي نفت چه خواهد شد؟
    اجازه بدهيد اساسنامه مسير خودش را در كارگروه و دولت طي كند.
    
     آقاي احمدي نژاد درخصوص مسايل بين المللي نفت و همكاري با سازمان هاي بين المللي ازجمله اوپك در جلسات با شما صحبتي نكردند؟
    نفت حوزه فراملي است كه به عنوان پيشرو اقتصاد مطرح است. از طرفي ريشه در مناسبات داخلي و اقتصاد كشور دارد و از طرفي در حوزه بين المللي تاثيرگذار است. هم در بخش عرضه نفت و هم در بحث تامين منابع و جذب سرمايه گذاري. بنابراين در نفت، هم نگاه معطوف به داخل وجود دارد هم به خارج. جذب سرمايه گذاري و تكنولوژي از موارد مورد تاكيد بود.
   
نظرات بینندگان