arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۵۶۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۱۶ - ۰۳ خرداد ۱۳۹۰

"ایران از واردات بنزین سوپر بی‌نیاز شد"

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
با بهره‌برداری از مرحله‌ی نخست طرح نوسازی فاز سوم پالایشگاه آبادان، علاوه بر این‌که ظرفیت تولید بنزین این پالایشگاه به 12 میلیون لیتر در روز رسید، کشور را نیز از واردات بنزین سوپر به منظور افزایش اکتان بی‌نیاز کرد.
 
به گزارش انتخاب به نقل از ایسنا، مرحله‌ی اول طرح نوسازی فاز سوم پالایشگاه آبادان با ظرفیت تولید 4 میلیون و 200 هزار لیتر بنزین در روز که یک هفته‌ی پیش راه‌اندازی شد و دیروز به‌ تولید رسید، امروز با حضور رییس جمهوری و معاون وزیر در بخش پالایش و پخش به‌طور رسمی به بهره‌برداری رسید.

در صورت بهره‌برداری کامل از پروژه‌ی بنزین‌سازی پالایشگاه آبادان 6 میلیون لیتر بنزین به ظرفیت تولیدی کشور افزوده می‌شود که براساس وعده‌ای که امروز ضیغمی - مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش، به رییس جمهوری داد، این شرکت تلاش می‌کند تا فاز دوم این پروژه تا پایان دولت دهم به اتمام برسد.

در حال حاضر تولید بنزین پالایشگاه آبادان به حدود 12 میلیون لیتر در روز رسیده است که در صورت تکمیل پروژه‌ی بنزین‌سازی به 16 میلیون لیتر در روز خواهد رسید.

همچنین به گفته ضیغمی، با اجرای پروژه‌ی تثبیت تولید بنزین در پالایشگاه آبادان روزانه 20 میلیون لیتر بنزین با استاندارد یورو 5 تولید خواهد شد. بر همین اساس کلنگ پروژه تثبیت تولید بنزین در پالایشگاه آبادان نیز امروز با حضور رئیس جمهوری به زمین زده شد.

در زمان بهره‌برداری از فاز سه پروژه‌ی بنزین‌سازی آبادان انفجاری رخ داد که ضیغمی آن را ناشی از مشکلات فنی خواند و خاطر نشان کرد: مشکل فنی در راه‌اندازی همه پروژه‌ها پیش می‌آید. با این وجود قول می‌دهم براساس استاندارد 15 روزه‌ای که در زمان جنگ برای تعمیرات پالایشگاه‌ها بعد از هر بمباران وجود داشت، این مشکل را نیز برطرف کنیم.

گویا نشتی گاز یکی از واحدهای فرآیندی پالایشگاه آبادان عامل اصلی انفجار و آتش سوزی در این پالایشگاه بوده است.

براساس آمار ارائه شده از طرف شرکت پالایش و پخش فراوذده‌های نفتی، سهم ساخت داخل فاز سه بنزین‌سازی بیش از 50 درصد است که امروز معاون وزیر نفت وعده تحقق سهم 70 تا 80 درصدی ساخت داخل را در فاز دوم این پالایشگاه داد.

از مزایای مهم راه‌اندازی این فاز کاهش تولید نفت کوره و تبدیل آن به فرآورده‌های سبک با توجیه اقتصادی بالاتر است.

در این زمینه نیز ضیغمی خاطر نشان کرد: علاوه بر این‌که با اجرای طرح‌های بهینه‌سازی پالایشگاه‌های کشور سوده‌ خواهند شد، با اجرای این پروژه‌ها تولید نفت کوره در کشور کاهش و در مقابل تولید بنزین و گازوئیل افزایش می‌یابد.

براساس نقشه راه شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی، تا پایان برنامه‌ی پنجم توسعه تولید نفت کوره از 67 میلیون لیتر در روز به 54 میلیون لیتر در روز و در مقابل تولید بنزین در کشور تا پایان برنامه‌ی پنجم به 100 میلیون لیتر در روز و گازوئیل به 108 میلیون لیتر در روز خواهد رسید.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مهندس فرایند پالایشگاه آبادان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۳
0
0
جناب ضیغمی افاضات فرموده اند. من خودم در جریان واقعه امروز هستم.کمپرسور و کندانسور واحد کت کراکر به کلی تخریب شده و حداقل یک سال طول میکشد که این کمپرسور تعمیر یا تعویض شود.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۳
0
1
البته با انفجار پالايشگاه ابادان
نظرات بینندگان