arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۵۷۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۶ - ۰۳ خرداد ۱۳۹۰

مجروحان و کشته شدگان پالایشگاه آبادان قربانی چه شدند؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مشرق نوشت:

برخی از مدیران و کارکنان پالایشگاه می‌گویند به دلیل عجله های غیر کارشناسی و غیرتخصصی برای راه‌اندازی فاز سه پالایشگاه در عین آماده نبودن از لحاظ فنی تلاش‌های ناموفقی برای تنظیم و راه‌اندازی در شب قبل از حادثه انجام شد اما متاسفانه در حین راه‌اندازی این حادثه اتفاق افتاد.
 
پس از آنکه رئیس جمهور با سه وزیر اقتصادی دولت یعنی محرابیان، محصولی و میرکاظمی وزرای صنایع، رفاه و نفت خداحافظی کرد، برای 2 وزارتخانه اول سرپرستانی منصوب کرد اما برای وزارت بی وزیر شده نفت، سرپرستی منصوب نکرد تا اینکه برخی گمانه زنی ها تایید شد و رئیس جمهور در گفتگوی زنده تلویزیونی خود گفت که خودش سرپرستی این وزارتخانه عریض و طویل را بر عهده گرفته است.

اما این پایان ماجرا نبود، چرا که شورای نگهبان سرپرستی رئیس جمهور بر وزارت نفت را غیرقانونی دانست، در حالی که دولت همچنان تاکید دارد که سرپرستی احمدی نژاد بر این وزارتخانه قانونی است.

اینکه رئیس جمهور چه اصراری بر در دست گرفتن سرپرستی این وزارتخانه دارد و آیا رئیس جمهور با توجه به فعالیتهای فشرده، آیا زمانی برای پیشبرد فعالیتهای حساس و عریض و طویل وزارت نفت خواهد داشت یا خیر، موضوعی است که نظرات مفصل کارشناسان را طلب می کند.

اما به نظر می رسد، در میان کشمکش های برکناری وزیر، انتصاب سرپرست و اختلاف دولت با مجلس و شورای نگهبان درباره سرپرست بودن یا نبودن رئیس جمهور، زیرمجموعه عریض و طویل وزارت نفت - که یکی از مهمترین، کلیدی ترین و بزرگ ترین وزارتخانه های کشور محسوب می شود- دچار تزلزل، سوء مدیریت و تصمیمات غیرتخصصی خواهند شد که ممکن است اثرات جبران ناپذیری داشته باشد.

به عنوان نمونه، انفجار و آتش سوزی امروز که ساعتی پس از خروج رئیس‌جمهور و هیئت همراه از پالایشگاه آبادان، موجب مرگ حداقل یک نفر و مجروح شدن نزدیک به 20 کارگر شد، در حالی رخ داد که کارشناسان در تست نهایی فاز سوم این پالایشگاه که روز جمعه انجام شده بود، متوجه امکان بروز مشکلات فنی در افتتاح این فاز شده بودند و حتی در مورد احتمال خطر در هنگام افتتاح زودهنگام هشدار داده بودند اما کسانی که به دنبال بهره برداری تبلیغاتی از این طرح، درست همزمان با سرپرستی احمدی نژاد بر وزارت نفت بودند، بر این افتتاح عجولانه و غیرکارشناسی اصرار کردند.
بر اساس اظهارات شاهدان عینی، پس از افتتاح رسمی فاز سه پالایشگاه آبادان توسط رئیس جمهور و حضور در اتاق کنترل آتش‌‌سوزی نخست رخ داد که بلافاصله امدادگران و آتش‌نشانان برای مهار آتش در صحنه حاضر شدند اما لحظاتی بعد و پس از مهار این حادثه آتش‌سوزی دوم رخ داد.
این نکته در مصاحبه امروز کاتوزیان رئیس کمیسیون انرژی در حاشیه جلسه علنی مجلس نیز مورد تاکید قرار گرفت. وی گفت: پیش از این کارشناسان هشدار داده بودند که پالایشگاه آبادان آمادگی افتتاح را ندارد، مشکل پالایشگاه آبادان فنی بوده است.

برخی از مدیران و کارکنان پالایشگاه می‌گویند به دلیل عجله های غیر کارشناسی و غیرتخصصی برای راه‌اندازی فاز سه پالایشگاه در عین آماده نبودن از لحاظ فنی تلاش‌های ناموفقی برای تنظیم و راه‌اندازی در شب قبل از حادثه انجام شد اما متاسفانه در حین راه‌اندازی این حادثه اتفاق افتاد.
به نظر می‌رسد مصدومان و کشته شدگان امروز حادثه پالایشگاه آبادان قربانی برخی اختلافات و اصرار بیجا بر بلاتکلیف ماندن یک وزارتخانه عریض و طویل به نام وزارت نفت شده اند.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۳
0
4
بزرگان ما دائما كشورهاي غربي را محكوم و نظام و سياستمداران آنها را فاسد و آنها را ريشه همه مشكلات جهان معرفي مي كنند. اما در همين كشورها اگر يكي از هزاران رفتار و تخلفات محرز مسئولين ما اتفاق مي افتاد، دولت خود قبل از تهاجم افكار عمومي استعفا مي داد.
اما در كشوري كه داعيه انتظار فرج در آن داريم، نه تنها متخلفين كنار نمي روند و كنار هم گذاشته نمي شوند، بلكه شاكي و طلبكار هم مي شوند.
اگر جامعه ما اعتقاد و باور عملي به عدالت و شيعه گري امام علي(ع) داشت، رئيس جمهورمان مراسم و سخنراني را ادامه نمي داد و ضمن عذر خواهي و دلجويي لازم از خانواده قربانيان با قبول تقصير از آبادان مستقيم به خانه شان مي رفتند و مادام العمر گرد سياست نمي چرخيدند. شايد اينطور امثال من (كه عمرمان را براي تحقق آرمانهايي داديم كه هيچگاه اجازه تحقق نيافت) كمي اميدوار مي شديم و پاسخي براي فرزندانمان داشتيم و پاسخي براي ياوه گويان بي مطالعه اي كه روزگار مروز را با روزگار شاه مقايسه مي كنند. اينكه آن زمان براي حضور چند دقيقه اي برخي مقامات همايوني صبح چنار مي كاشتند و عصر چوبش را جمع مي كردند چه تفاوتي با برخي اقدامات تصنعي و نمايش محور ما دارد.
من نظام هاي غربي را جدا فاسد و حقه باز مي دانم . من به اينكه عضوي از انقلابيون مسلمان بودم و عليه شاه نه بلكه همه بي عدالتي ها قيام كرديم، افتخار مي كنم. به وجود خميني عزيز و اندك ياران وفادار فعليش افتخار مي كنم. باور دارم كه اشغالگران قدس لكه ننگ بشريت كه نه بلكه خلقتند و برخلاف يار زلال برخي مدعيان كه صحبت از مردمي مي كنند كه در باور انقلابي ما وجود خارجي ندارند، تك تك صهيونيست ها را در سرزمين اشغالي محارب و سزاوار مرگ ميدانم و نه سزاوار دوستي و با همين نگاه در قلب اروپا با افتخار با آنها مبارزه كرده ام و در عين حال ادب را هم رعايت كرده و از همين اروپايي ها طرفداران زيادي براي باورهاي خميني فراهم آوردم، اما باور ندارم كه قاطبه مسئولين ما عملا يار و ياور مردي هستند كه جهان از نام و بركت وجودش تغيير مسير داد. اين رفتارها مرا ياد طنز تلخي مي اندازد كه يك عامي به فرزند ناخلفش كه حسين نام داشت گفت (با تعذر از سالار شهيدان و در مقام اثبات قبح برخي اعمال غير حسني در قبال ظواهر حسيني): "حسين ذليل مرده تو امام حسينو هم از چشم من انداختي"
نظام هاي غربي فاسدند و سياسيون غربي كثيف و دشمني آنها با مسلمانان محرز، اما آيا پليدي آنها براي ما عزتي فراهم ساخت؟ آيا زشتي اعمال آنها اعمال كريه ما را و بي توجهي به جان انسان ها توسط ما تبديل به توجه خواهد ساخت؟ اي كاش توجيه مي شديم كه آنچه كه باعث عزت ماست، نه تبري حرفي از پلشتي ها، بلكه دوري عملي از آنها در كنار شعارهاي بحقمان و سپس توسل به كردار پسنديده در مقابل رفتارهاي ناپسند آنهاست"
بكارگيري عبارات بي ادبانه نسبت به افرادي كه جدا هم استحقاق آن را دارند، شايد شرعا و انصافا غيرمجاز نباشد، اما نه تنها كمكي به اهداف انقلاب اسلامي نخواهد كرد، بلكه غير مستقيم كمك به آنها و بازسازي چهره نحس دشمنان بشريت خواهد شد. خدايا تو خود اين ملت و بزرگانمان را كمك كن. والسلام
نظرات بینندگان