arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۶۰۲۹
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۴ - ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵

دستور اولاند درباره آتش سوزی مسجد كُرس

«فرانسوآ اولاند» رئیس جمهوری فرانسه در واكنش به آتش سوزی مسجد شهر «آژاكسیو» در جزیره «» فرانسه، ضمن اعلام همبستگی با مسلمانان این منطقه، دستور داد: عاملان این حادثه به سرعت شناسایی و در صورت عمدی بودن، مجازات شوند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
«فرانسوآ اولاند» رئیس جمهوری فرانسه در واكنش به آتش سوزی مسجد شهر «آژاكسیو» در جزیره «» فرانسه، ضمن اعلام همبستگی با مسلمانان این منطقه، دستور داد: عاملان این حادثه به سرعت شناسایی و در صورت عمدی بودن، مجازات شوند.
به گزارش انتخاب، به نقل از تارنمای رادیو «اروپ1»، در بیانیه ای كه  توسط «الیزه» كاخ ریاست جمهوری فرانسه و در واكنش به حریق گسترده در مسجد شهر «آژاكسیو» منتشر شد، اعلام كرد: در صورت تایید عمدی بودن این حادثه، عاملان آن باید به سرعت شناسایی و مجازات شوند. هیچ گونه اقدام ضدمذهبی نباید مورد مسامحه قرار گیرد.

اولاند در این بیانیه «آغاز تحقیقات قضایی را برای مشخص شدن دلایل فاجعه در اسرع وقت» خواستار شد و ضمن «اعلام همبستگی با مسلمانان كرس»، به شهروندان مسلمان این جزیره در مورد حمایت فرانسه از آنان و همبستگی با آنها اطمینان داد.
به گزارش ایرنا، «برنار كزنوو» وزیر كشور فرانسه نیز با اعلام همبستگی با مسلمانان اعلام كرد: اگر عمدی بودن حادثه تایید شود، عاملان آن باید در مقابل دستگاه قضایی در مورد این اقدام غیرقابل قبول، جوابگو باشند.

وی در بیانیه ای بر«جدیت دولت فرانسه برای محافظت از همه اماكن مذهبی، تضمین آزادی بیان مذهبی در سراسر خاك فرانسه» تاكید كرد.
«اریك بوئیار» (Eric Bouillard) دادستان این شهر اعلام كرد: حریق در ساعت 3 بامداد به وقت گرینویچ (7 و 30 دقیقه به وقت تهران) روز گذشته (شنبه) رخ داد و به بنای نمازخانه كه یكی از دو نمازخانه بزرگ مسلمانان آژاكسیو محسوب می شود، خسارت جدی وارد آورد.

بوئیار دیروز آغاز تحقیقات در مورد آتش سوزی عمدی با انگیزه های مجرمانه را تایید كرد.
«كریستف میرمان» (Christophe Mirmand) استاندار كرس نیز از كشف آثار مواد آتش زا در محل و در جریان نخستین تحقیقات سخن گفته است.
«عبدالله ذكری» رئیس نهاد رصد اقدامات اسلام ستیزانه در فرانسه، از مقامات این كشور خواست تا در مورد روشن شدن دلایل این رخداد به منظور جلوگیری از تشدید خشونت، اطمینان دهند.

در پی حملات تروریستی 13 نوامبر (22 آبان) پاریس كه گروه تكفیری «داعش» مسئولیت آن را پذیرفت، اقدامات اسلام ستیزانه علیه مسلمانان در فرانسه افزایش یافت. همزمان با مراسم آغاز سال 2016 میلادی نیز شهر آژاكسیو اقدامات اسلام ستیزانه ای چون هتك حرمت به یك مسجد را شاهد بود.
كُرس یكی از جزایر كشور فرانسه، چهارمین جزیره بزرگ در دریای مدیترانه و زادگاه ناپلئون بناپارت امپراتور مشهور این كشور است.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان