arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۶۱۸
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۱۷ - ۰۳ خرداد ۱۳۹۰

شايد دغدغه اين روزهاي شما هم باشد ؛ کروم يا آندرويد؟!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
علي کازروني زند:طي چند سالي که از عمر گوگل مي گذرد، يک پرسش همواره از سوي مسؤولان اين شرکت بي پاسخ مانده، پرسشي که به نظر مي رسد، گوگل قصد پاسخگويي به آن را ندارد. پرسش اين است: «چرا کروم ( Chrome ) در سيستم عامل آندرويد گنجانده نشده است؟»
منظور از اين پرسش اين نيست که چرا سيستم عامل کروم با سيستم عامل آندرويد ادغام نشده و يا اينکه اصولاً چرا اين دو سيستم عامل به صورت جداگانه عرضه مي شوند، بلکه پرسش بسيار ساده تر از اينهاست: چرا گوگل مرورگر بسيار محبوب خود (کروم) را در سيستم عامل محبوب تلفن همراه خود (آندرويد) به کار نگرفته است؟ علاوه بر اين، سيستم عامل آندوريد از مرورگري به نام « Browser » (يا همان مرورگر) استفاده مي کند، نه از کروم! چرا؟

طرح پرسش، دوباره بدون پاسخ

اين پرسش هفته گذشته بار ديگر در يکي از جلسات پرسش و پاسخ که با حضور گروهي از کارشناسان تيم کروم برگزار مي شد، مطرح گرديد. در حقيقت اولين پرسش همين بود. و اما پاسخ: «اين مطلبي نيست که بتوان در اينجا درباره آن بحث کرد، نمي دانم چگونه بايد به چنين پرسشي پاسخ داد! »
يکي ديگر از اعضاي تيم که احتمالاً اين پاسخ به نظرش رمزآلود و خشن آمده است، ادامه داد: «مهم اين است که در انتها بتوانيم مرورگرهاي بهتري ارائه دهيم. ما بسياري از دستورالعملها و برنامه ها را در اختيار تيم آندرويد قرار داده ايم.»
البته با اينکه پاسخ اين کارشناس مناسب تر از کارشناس اول بود، اما هنوز هم غيرعادي است و اصل پرسش بدون پاسخ باقي مانده است: چرا گوگل مرورگر بسيار محبوب خود را در سيستم عامل محبوب تلفن همراه خود به کار نگرفته است؟

پاسخ احتمالي

پس از بحثهايي که در چند سال اخير درباره اين موضوع پيش آمده، مي توان به چند نتيجه محدود رسيد. اول اينکه تيم آندرويد به صورت کاملاً مجزا از تيم کروم فعاليت مي کند.دوم اينکه، کروم تبديل به يک نام تجاري شده که گوگل نمي داند دقيقاً چگونه با آن کنار بيايد. موضوع سوم اين است که مرورگر آندرويد با اينکه بسيار شبيه کروم است، اما در حقيقت کروم نيست! به نظر مي رسد، گوگل دو سيستم عامل آندرويد و کروم را به صورت همزمان و با دو تيم جداگانه به پيش مي برد، دو تيمي که موارد اشتراک زيادي ندارند.
همان طوري که مديران رده بالاي گوگل بارها و بارها اعلام کرده اند، اين دو سيستم عامل اهداف کاملاً جداگانه اي را دنبال مي کنند و در نتيجه راه هاي جداگانه اي را مي پيمايند. با اينکه نام کروم در ابتدا به عنوان يک مرورگر به دنياي فناوري عرضه شد، اين روزها يک چشم انداز براي گوگل محسوب مي شود. اگر شرايط به گونه اي پيش رود که آندرويد موفق عمل نکند، کروم مي تواند برگ برنده اي براي گوگل به شمار آيد. احتمالاً علت اينکه اين دو تيم با يکديگر ترکيب نمي شوند هم همين است.

داستان کروم و آندرويد

هنگامي که آندرويد اولين بار در سال 2008 به بازار آمد، عرضه نشدن مرورگري با نام کروم در آن يک اقدام احتياطي محسوب شد. پس از مدتها، ماه گذشته گوگل نسخه بتاي «مرورگر» آندرويد را ارائه کرد. حتي اگر اين نسخه جديد از «مرورگر» مورد پسند مخاطبان قرار گيرد، آيا استفاده نکردن گوگل از کروم در آندرويد توجيه مي شود؟
مردم، کروم را دوست دارند و به همين علت است که گوگل حاضر نيست آن را کنار بگذارد. کاري که اَپل با مرورگر نه چندان محبوب «سافاري» ( Safari ) انجام داد. در اين ميان، مرورگرهاي محبوبي چون اپرا و موزيلا فاير فاکس نسخه هاي تلفن همراه خود را ارائه داده اند. اما گوگل همچنان از «مرورگر» خاص خود استفاده مي کند.

آينده مبهم

به نظر مي رسد، استفاده از اين «مرورگر» خاص براي هميشه ادامه خواهد داشت. مسأله اينجاست که کروم، چه بهتر باشد و چه بدتر، با محصولات ديگري عرضه مي شوند که هم شبيه آندرويد هستند و هم به نوعي با آن متفاوتند. شايد از اين پس مرورگر کروم تنها با سيستم عامل کروم عرضه شود. تصور کنيد، مدتي بعد مرورگر کروم روي تبلت هاي آندرويد عرضه شود و سال بعد از آن هم تبلت هايي با سيستم عامل کروم به بازار عرضه شوند. آيا مخاطبان در مورد تفاوت اين محصولات مشابه دچار سردرگمي نخواهند شد؟

نظرات بینندگان