arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۶۳۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۲۱ - ۰۳ خرداد ۱۳۹۰

همسر حاج احمد خمینی: اگر به فكر جامعه جهانی هستیم باید خودمان هم جهانی فكر كنیم

مراسم اختتامیه جشنواره زنان در جامعه مهدوی با سخنرانی خانم دكتر فاطمه طباطبایی همسر سید احمد خمینی ، سوم خرداد ماه همزمان با میلاد با سعادت حضرت زهرا (س) و امام خمینی (س)، در تالار ابن سینا دانشگاه علوم پزشكی تهران برگزار شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مراسم اختتامیه جشنواره زنان در جامعه مهدوی با سخنرانی خانم دكتر فاطمه طباطبایی همسر سید احمد خمینی ، سوم خرداد ماه همزمان با میلاد با سعادت حضرت زهرا (س) و امام خمینی (س)، در تالار ابن سینا دانشگاه علوم پزشكی تهران برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبری جماران، خانم دكتر فاطمه طباطبایی پس از قرائت دو قطعه شعر از اشعار امام خمینی(س) با موضوع حضرت زهرا(س) و حضرت مهدی(عج)  گفت: آن چه كه از روایات ائمه اطهار ما بر می آید همه این بزرگواران جامعه بشریت را به نحوی به انتظار دعوت كرده اند.

وی با اشاره به ویژگی های ظهور حضرت مهدی(عج) ادامه داد: وقتی حضرت مهدی ظهور بكنند اولاٌ این ظهور یك رخداد عینی و ملموس است و یك اتفاق است یعنی یك مفهوم كلی نیست كه ما بخواهیم به دنبال مصادیقش بگردیم بلكه یك رخداد است كه شخصیت مشخصی در یك زمان معین با شناسنامه معینی ظهور خواهد كرد و جهان را به فیض می رساند و عدالت را در جهان حاكم می كند.

طباطبایی ادامه داد: عدالت همان امری است كه هر بشری بالفطره آن را خواهان است. وقتی حكومت ایشان جهانی است ما نیز باید جهانی فكر كنیم و از محیط بسته خودمان رها شویم. ما كه می گوییم منتظر هستیم برای آن جامعه ای كه ایشان تشریف می آورند باید برای عدل مهدوی آماده باشیم. باید اول آن عدالت را در وجود خودمان پیاده كنیم و منتظر باشیم؛ این انتظار را باید خودمان در وجود خودمان بفهمیم و پیاده بكنیم .

خانم دكتر فاطمه طباطبایی با اشاره به تعاریف متفاوت مفهوم عدالت در مكاتب مختلف ادامه داد : به نظر من باید یك مقدار از حوزه نظری فاصله بگیریم. سخن در این زمینه زیاد گفته شده است باید وارد حوزه عمل شد و آن چه را كه در حوزه نظر گفته شده در خودمان پیاده كنیم. وجود ما با گفتار و اعمالمان ساخته می شود من همانم كه انجام می دهم نه اینكه نتیجه اش به من بر می گردد.

این استاد عرفان اسلامی افزود: در اندیشه عرفا و همین طور اندیشه عرفانی حضرت امام خمینی (س) اولین منزلی كه عرفا برای سلوك به آن دعوت می كنند بیدار شدن است. انسان یك موجود تودرتو با لایه های طولانی است و هر فردی باید خودش این لایه ها را در نوردد. در مرحله نفسانی ما با چشم و گوش درك می كنیم اما یك لایه درونی وجود ما قلب است .  قلب است كه حقایق را می بیند و شهود می كند و می فهمد. آن حقایق آن سویی را عقل نمی فهمد عقل به قلب كمك می كند. همان طور كه نفس ما گوش و چشم دارد و به وسیله حواسش مطالب را دریافت می كند و به عقل می دهد و عقل هم تعقل می كند مرتبه وجودی دیگر ما قلب است و قلب است كه حقایق را می فهمد. قرآن  نیز می فرماید "قلب دارند اما تعقل نمی كنند"

وی در ادامه ضمن اشاره مجدد به دیدگاه عرفا افزود: منزل اول بیدار شدن است. همه انسان ها بیدار هستند اما بیداری مراتب دارد در هر مرتبه ای كه باشیم نسبت به مرحله بالاتر غفلت داریم و در خوابیم. زمانی كه در مرتبه نفسانی حركت می كنیم از مرتبه قلب آگاه نیستیم و غفلت داریم و اگر به مرتبه قلب می رسیم از مرتبه روح خبر نداریم و نسبت به آن خوابیم و غفلت داریم. باید راه عمل را بپیمائیم شاید یك مقداری در این زمینه كم كار كرده باشیم بیاییم اینها را دنبال كنیم.

عروس حضرت امام خمینی(س) ادامه داد: ما اگر به فكر جامعه جهانی هستیم باید خودمان هم جهانی فكر كنیم اگر انتظار داریم حضرت مهدی بیایند و عدالت را در جهان بگسترانند ما هم باید عدالت را در درون خودمان پرورش بدهیم و بتوانیم منتظر باشیم زمانی می توانیم منتظر آن جامعه باشیم كه در درون خودمان اصولی را پیاده كرده باشیم .

وی در ادامه با اشاره به سلوك فردی هر انسان در عرفان عملی ادامه داد: باید ببینیم كجا هستیم و كجا می خواهیم برویم و به كجا برسیم چه مسیری را باید طی كنیم ؟ اول باید خودمان را اصلاح كنیم می خواهیم خودمان فرد منتظر باشیم تا زمانی كه حضرت مهدی می آیند همراه ایشان باشیم و بتوانیم به ایشان كمك كنیم.

طباطبایی با اشاره به پرسش نقش زنان در زمینه سازی ظهور افزود : زنان نیز مانند مردان هستند هیچ تفاوتی ندارند زن زمانی كه نقش مادری، خواهری یا همسری دارد یك سری وظایفی دارد اما در بعد انسانی، فرقی میان زن و مرد نیست .

عروس امام خمینی ( س ) با اشاره به بیانات ایشان افزود : ایشان همیشه با یك نظر به زنان و مردان نگاه می كردند و خواهران و برادران را در كنار هم بیان می كردند .

همسر حجت الاسلام و المسلمین سید احمد خمینی(س) ادامه داد: هر فردی خودش ذائقه اش را تغییر می دهد ما نسبت به بعضی چیزها حساسیت داریم و زشت می شماریم اما وقتی مد می شود می پذیریم اما اگر می خواهیم یك جامعه انسانی داشته باشیم حداقل باید برای زندگیمان برنامه ریزی كنیم و برنامه داشته باشیم .

دكتر طباطبایی با اشاره به فرازی از كتاب سرالصلوه در مورد رابطه انسان و جهان افزود: ایشان بحث فقهی مكان نمازگزار را توضیح می دهند و پس از بیان مباحث فقهی این موضوع می فرمایند یك عده از نمازگزاران كه طبق شرایط فقهی نمازشان را درست می خوانند یك عده هم كه اهل ولایتند مكان نماز را به گونه ای دیگر می بینند آنها جز خدا چیزی را نمی بینند خدا خودش عابد و معبود و مكان و مسجد است و عبودیت نیز از تعینات اسما و صفات الهی است؛ اما یك عده ای اهل معرفت اند كه مكان نماز را همه عالم می دانند این ها می گویند همه عالم و همه موجودات " یسبح لله فی السموات و الارض " یعنی همه موجودات خداوند را تسبیح می كنند. وقتی همه موجودات نمازگزار هستند مسجد اینها چیست ؟ مسجد می شود آن عالم ماسوا و سبحه اش عرش خداست و سجده گاهش زمین یعنی عالم مسجد ربوبیت حق است .

وی ادامه داد: آیا اگر این مفهوم را بپذیریم می توانیم با هر شرایطی وارد مسجد شویم جز با طهارت می شود وارد مسجد شد؟ طهارت چشم و دست و دل و خیال؛ آیا می شود دیگر به كسی بدبین بود ؟ آیا می توان بدخواه كسی بود؟ آیا می توانیم هتك حرمت كسی را بكنیم؟ آیا می توانیم آبروی كسی را ببریم ؟ اگر این نگاه را به جهان داشته باشیم رابطه مان با جهان و خودمان و دیگران تنظیم می شود.

در این مراسم، علاوه بر دكتر فاطمه طباطبایی، دكتر عباس شیبانی عضو شورای شهر تهران و مدیر عامل بنیاد فرهنگی مهدی موعود (عج) و خانم گونزالس بانوی آمریكایی مسلمان شده نیز به ایراد سخنرانی پرداختند.

این جشنواره در 4 بخش اصلی ادبی، مقاله و پژوهش، كلیپ و نماهنگ و ترجمه با محوریت زنان آسمانی در گذر زمان در قالب موضوعات «زن در جامعه مهدوی»، «مادران منتظر پرور»، «رسالت زینبی (ص)، ظهور مهدوی(ع)»، «زن و مرد با كمال انسانی مشترك»، «الهیات فمینیستی؛ منزلت یا حقارت» توسط معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی علوم پزشكی تهران برگزار شد و طی مراسم اختتامیه جوایز برگزیدگان بخش های مختلف اهدا شد.

در پایان این مراسم توسط استاد حسام الدین سراج و گروه بیدل موسیقی اجرا شد.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
France
|
۰۱:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۴
0
3
کاملا درست و منطقيست فرمايشاتتان.
ناشناس
|
Canada
|
۰۴:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۴
0
0
احسنت و مرحبا بانو گرامی عزیز ااالله * . ,,,
نظرات بینندگان