arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۶۴۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۰۶ - ۰۴ خرداد ۱۳۹۰
ديوان‌عالي كشور براي يك پرونده اسيدپاشي حكم داد:

قصاص چشم بدون ريختن اسيد

حكم قصاص چشم مردي كه با پاشيدن اسيد روي صورت مردي ديگر او را كور كرده است تاييد، اما تاكيد شد اين حكم بايد بدون استفاده از اسيد اجرا شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
حكم قصاص چشم مردي كه با پاشيدن اسيد روي صورت مردي ديگر او را كور كرده است تاييد، اما تاكيد شد اين حكم بايد بدون استفاده از اسيد اجرا شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انتخاب، اين اولين حكم اسيدپاشي است كه به دليل وارد آمدن آسيب به مجرم حين اجراي حكم از پاشيدن اسيد به داخل چشم به كور كردن فرد تغيير كرده است.

مطابق اوراق پرونده، اين راي براي جواني به نام حميد صادر شده است. علي پنج سال قبل به اشتباه جواني را با اسيد سوازند و باعث از بين رفتن يك چشم او و كم بينايي چشم ديگرش شد. ماموران پليس تيرماه سال 85 باخبر شدند، جواني به نام داود دچار سوختگي شديد با اسيد شده است.

 اين جوان بلافاصله بعد از سوختگي به بيمارستان مطهري تهران برده شد، اما اقدامات پزشكان در مورد او بي‌نتيجه ماند و اين جوان يك چشم خود را به طور كامل از دست داد.

داود به ماموران گفت: در پارك مجيديه مورد حمله فرد اسيدپاش قرار گرفته است و اصلا مهاجم را نمي‌شناسد. او گفت: در پارك نشسته بودم كه ديدم جواني به من نگاه مي‌كند، او عصباني بود، جلو آمد و يكدفعه اسيد را به صورتم پاشيد من اصلا نفهميدم چه شده است. فقط سوختم، مردم هم من را به بيمارستان بردند.

يك هفته بعد از اين ماجرا جوان اسيدپاش شناسايي و بازداشت شد. در حالي‌كه داود ادعا مي‌كرد او را نمي‌شناسد، اين جوان گفت: در دوران دانش‌آموزي در مدرسه مورد آزار داود قرار گرفته است.

به گزارش انتخاب به نقل از شرق، حميد گفت: داود و دوستانش مرتب من را اذيت مي‌كردند و حتي يك‌بار هم مرا مورد آزار جنسي قرار دادند. به‌رغم اظهارات متهم، داود همچنان مدعي بود، حميد را نمي‌شناسد و با او همكلاسي نبود. در ادامه تحقيقات مشخص شد دو طرف پرونده در مدرسه‌هاي جداگانه درس مي‌خواندند و از آنجايي كه داود دو سال بزرگ‌تر از حميد است، بنابراين همكلاس بودن آنها امكان‌پذير نيست.

بنابراين متهم دوباره مورد بازجويي قرار گرفت. او گفت: داود قصد داشت دختر مورد علاقه‌ام را از من بگيرد و به همين خاطر هم او را با اسيد سوزاندم اين ادعا هم به اثبات نرسيد و در نهايت حميد اقرار كرد داود را با فرد ديگري اشتباه گرفته است.

 با تكميل پرونده حميد در شعبه 71 دادگاه كيفري استان تهران محاكمه و با درخواست داود به قصاص يك چشمش محكوم شد. حميد از داود خواست گذشت كند اما مرد شاكي به خاطر اينكه بدون دليل مورد هجوم واقع شده بود، قبول نكرد و بر قصاص پافشاري كرد. بعد از اينكه راي قصاص چشم با اسيد از سوي قاضي عزيز محمدي -رييس شعبه 71 و مستشارانش صادر شد، اين راي مورد اعتراض حميد و وكيل مدافعش قرار گرفت. آنها مدعي بودند اين نوع قصاص آسيب‌هاي جدي به فرد وارد مي‌كند. چندي بعد راي صادره توسط ديوان‌عالي كشور نقض و پرونده دوباره به شعبه 71 بازگردانده شد.

 با تاكيد دوباره اين شعبه بر حكم قصاص و تاييد اين راي از سوي ديوان‌عالي، محمدرضا قندهاري - وكيل مدافع حميد-عنوان كرد اين حكم قابل اجرا نيست و اگر آسيبي حين اجراي حكم بر موكلش وارد شود، موضوع را پيگيري قضايي خواهد كرد. با توجه به اين دفاعيه قندهاري ديوان‌عالي كشور يك‌بار ديگر حكم را مورد بررسي قرار داد و اعلام كرد با توجه به اينكه ممكن است در حين اجراي حكم براي حميد مشكلي ايجاد و قسمت‌هاي ديگر بدنش سوزانده شود، كور كردن چشم متهم بايد بدون ريختن اسيد و تحت نظر پزشكان و با يك اقدام پزشكي انجام شود.

علاوه بر اين متهم به قصاص يك‌چهارم لاله گوش با اسيد محكوم شده بود كه ديوان‌عالي اعلام كرد اين بخش از حكم نيز بايد بدون اسيد اجرا و در واقع آن بخش از گوش بريده شود. قندهاري وكيل مدافع حميد ديروز به خبرنگار ما گفت: اين اولين حكم قصاص چشم است كه بدون ريختن اسيد و با تدابير پزشكي صادر شده است. اين در حالي است كه موكل من با اسيد شاكي را سوزانده بود. اگر حميد با اسيد كور مي‌شد، امكان داشت دچار مرگ مغزي يا سوختن قسمت‌هاي داخلي مغزش شود زيرا پاشيدن اسيد به صورت آن هم با فاصله با چكاندن اسيد به داخل چشم متفاوت است.


نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ريتا
|
GERMANY
|
۱۰:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۴
0
0
هر کي خربزه ميخورد پاي لرزش مي نشيند. چطور جوان بگناه مردم آسيب ببيند اشکالي ندارد ولي متهم اگر آسيب ببيند وکيل محترم آن شکايت ميکند. واقعا" که.
ر
نظرات بینندگان