arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۶۶۱
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۱۱ - ۰۴ خرداد ۱۳۹۰

واکنش کارگردان دانمارکی به بیانیه شمقدری

کارگردان سرشناس دانمارکی در واکنش به نامه اعتراض‌آمیز معاون سینمایی وزیر ارشاد جمهوری اسلامی ایران به رئیس جشنواره فیلم کن، بیانیه‌ای صادر کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
کارگردان سرشناس دانمارکی در واکنش به نامه اعتراض‌آمیز معاون سینمایی وزیر ارشاد جمهوری اسلامی ایران به رئیس جشنواره فیلم کن، بیانیه‌ای صادر کرد.

به گزارش خبرآنلاین، جواد شمقدری روز دو‌شنبه در نامه‌ای به ژیل ژاکوب از نحوه برخورد این جشنواره با لارس فون تریر فیلمساز دانمارکی انتقاد کرد.

در بخشی از نامه معاون سینمایی وزیر ارشاد ایران درمورد اخراج کارگردان دانمارکی آمده است: « بپذیرید فارغ از آنکه نسبت به اظهارات آقای فون تریر چه نظر و دیدگاهی داریم، جشنواره کن نقطه سیاهی را در تاریخ رفتارهای خود ثبت کرد.»

سخنان چهارشنبه هفته پیش فون تریر در نشست مطبوعاتی فیلم جدیدش «ملانکولیا» در کن، جنجال بزرگی به پا کرد. او در حالی که کرستن دانست بازیگر این فیلم کنارش نشسته بود و با ناراحتی به حرف‌هایش گوش می‌داد، به خبرنگاران گفت با هیتلر «کمی» ابراز همدردی می‌کند.

او بعد از جلسه عذرخواهی کرد و گفت همه حرف‌هایش تنها شوخی بوده، اما ماجرا به همین جا ختم نشد و فردای آن روز مسئولان جشنواره با صدور بیانیه‌ای فون تریر را «عنصر نامطلوب» نامیدند و او را رسما از کن اخراج کردند.

فون تریر روز سه‌شنبه در واکنش  به نامه شمقدری بیانیه‌ای به این شرح منتشر کرد:

«در ارتباط با نامه جواد شمقدری معاون وزیر فرهنگ ایران به جشنواره فیلم کن، لازم دیدم مواردی را یادآوری کنم. به اعتقاد من آزادی بیان، به هر شکل آن بخشی از حقوق اولیه انسان‌هاست. هرچند اظهارات من در نشست مطبوعاتی جشنواره نابخردانه، مبهم و بی‌جهت آزارنده بود.

نکته‌ای که می‌خواستم به آن اشاره کنم، پتانسیل تمام انسان‌ها از هر ملیت، قومیت، رده یا مذهب در وحشی‌گری است. اگر ما فجایع تاریخی را تنها با وحشی‌گری فردی توضیح بدهیم، احتمال درک مکانیسم انسانی را از بین می‌بریم، در حالی که برای اجتناب از هر نوع جنایت‌ علیه انسانیت در آینده، درک این مسئله ضروری است.»

با وجود اخراج فون تریر از کن، فیلم او که درمورد برخورد قریب‌الوقوع یک سیاره با زمین است، همچنان در بخش مسابقه کن باقی ماند و کرستن دانست به خاطر آن برنده جایزه بهترین بازیگر زن شد. فون تریر سال 2000 با «رقصنده در تاریکی» نخل طلای کن را دریافت کرد.
نظرات بینندگان