arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۷۸۵۷
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۱۰ - ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵

نعمتی: رقابت «لاریجانی» و «عارف» به داخل صحن بکشد، هردو می‌بازند

منتخب مردم تهران در مجلس دهم می گوید؛ رقابت برسر ریاست مجلس دهم به ریش سفیدی می‌کشد چون اگر رقابت «لاریجانی» و «عارف» به داخل صحن بکشد، هردو می‌بازند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : منتخب مردم تهران در مجلس دهم می گوید؛ رقابت برسر ریاست مجلس دهم به ریش سفیدی می‌کشد چون اگر رقابت «لاریجانی» و «عارف» به داخل صحن بکشد، هردو می‌بازند.

به گزارش انتخاب، «برخی می‌خواهند ما را جور دیگری نگاه کنند!» این بخشی از اظهارات بهروز نعمتی یکی از نمایندگان ائتلاف پیروز امید( منتسب به اصلاح طلبان ) است.
وی پیش‌تر و در مجلس نهم نائب رئیس فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت بود و حضور خود و کاظم جلالی را در لیست امید به دور از هرگونه سهمیه بندی سیاسی می‌داند؛ حاضر است برای اثبات اینکه از لاریجانی توصیه‌ای برای حضور خود در لیست امید نداشته، قسم بخورد. گاهی با چشمک، گاهی با نازک کردن صدایش و گاهی هم با تکان دادن سرش به برخی از سوالات ابهام آمیز پاسخ می‌دهد؛ محافظه کاری خودش را می پذیرد و در عین حال از رفاقت چندین ساله‌اش با محمدرضا عارف می‌گوید. منتخب مردم تهران در مجلس دهم همچنین معتقد است که تنها سازوکار برای انتخاب بین نامزدهای ریاست مجلس دهم، ریش سفیدی است. در یکی از روزهای اردیبهشت ماه سال جاری با وی در محل باشگاه خبرنگاران جوان به گفت گو نشستیم که در ادامه آن را می‌خوانید.

درباره "امید"

 بگذارید کمی فیلم انتخابات مجلس را به عقب ببریم؛ دقیقا زمانی که نام شما در لیست امید (منتصب به اصلاحطلبان) دیده شد. چه شد که در لیست انتخاباتی دیگری به غیر از اصولگرایی و آنهم «لیست امید» قرار گرفتید؟
به شخصه هیچگاه جز مجموعه اصولگرایی نبوده ام؛ یعنی درست است که تفکرم، تفکر اصولگرایی معتدل بوده اما هیچگاه مورد حمایت مجموعه اصولگرایان نبوده ام .
اما درمورد چرایی حضورم در لیست امید باید بگویم که این لیست، یک لیست ائتلافی بود و این ائتلاف از مجوعه حامیان دولت ، اصولگرایان معتدل و اصلاحطلبان تشکیل می‌شد. همچنین ما برای حضور در این لیست نه گزینش شدیم و نه کسی ما را گزینش کرد، بلکه ما بخشی از موضوع ائتلاف امید بودیم و باید خودمان گزینش می کردیم بنابراین توافقی برای تهیه لیست امید وجود داشت که عمده لیست مذکور از سه تفکر فوق پایه ریزی شود.

 عمده توافق با اصلاح طلبان بود؟
عمده این توافق تقریبا با دوستان اصلاحطلب معتدل شکل گرفت.

 کمی از اهداف مشترک سه ضلع ائتلاف امید در تهیه لیست فوق بگویید؟
 هدف از تهیه لیست مذکور این بود که بتوانیم جلوی تندروی های مجلس را بگیریم. همانطور که مستحضرید در سالهای اخیر ما شاهد بسیاری از تندوری ها چه در مجلس و چه در قم و برخی از شهرستان ها نظیر مشهد بودیم، بنابراین همواره با این هدف پیش می‌رفتیم که به جامعه بگویم، می‌شود هم اصولگرایان ، اصلاحطلبان معتدل و همچنین حامیان دولت در کنار هم لیستی برای انتخابات داشته باشند.

 زمانی درباره پیوستن شما و همچنین آقای جلالی در« لیست امید» موضوع سهمیه مطرح شد، چه دلایلی برای رد این ادعا دارید؟
 موضوع سهیمه مطرح نبود. بالاخره توافقی صورت گرفت که این مجموعه سه ضلعی کنار هم باشند. به عنوان مثال برای پیوستن به این مجموعه گزینه‌های دیگری هم از جمله آقای حیدرپور و برخی دیگر از دوستان هم بودند و البته آقای مظفر هم می‌توانست به این ائتلاف بپیوندد.

«رهروان» بخشی از «امید» بود

چه کسانی شکل گیری ائتلاف امید را رهبری می کردند؟
 این توافق بین رئیس فراکسیون رهروان ولایت آقای کاظم جلالی ، دوستان دولت و از طرف دیگر با مجموعه اصلاحطلبان انجام شد.

برخی می‌خواهند ما را جور دیگری نگاه کنند

 از اینکه ائتلافتان به نام و نشان اصلاحطلبی در جامعه شناخته می شود، مشکلی ندارید؟
 ممکن است برخی دوستان این تفکر را داشته باشند که ما اصلاحطلبیم، اما واقعیت چیز دیگری است. به عنوان مثال در حال حاضر کسی نمی تواند به شخصیتی نظیر علی مطهری بگوید که مشی سیاسی وی تنها اصلاحطلبی است و یا اصولگرایی و همچنین آقای دکتر جلالی که بالاخره مشی اعتدالی دارند. البته برخی شاید بخواهند که ما را جور دیگری نگاه کنند که برای شخص بنده اهمیتی ندارد اما همه باید بدانیم نظام جمهوری اسلامی یک نظام مردم سالار دینی است که همه تفکرات موجود می‌توانند در سایه قانون و زیر پرچم ولایت فقیه فعالیت خود را ادامه دهند، بنابراین اینکه بخواهیم با خط کشی‌های سیاسی موضوعات را سیاه و سفید کنیم کار درستی نکرده‌ایم.

بسیاری پیش از انتخابات و در هنگام پیوستنتان به لیست امید می گفتند که شما مشق اصولگرایی کردید و دیکته اصلاحطلبی نوشتید. چه توجیهی برای وضع چنین موضع سیاسی داشتید؟
خوشحالیم این گونه سوالات پرسیده می‌شود. ما در فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت (دایره باز) ی داشتیم که از همه جناح‌ها در کنار هم در آن فراکسیون حضور داشتند و اصلا این گونه نبوده است که بگوییم در مجموعه‌ای با شکل و شمائل اصولگرایی قرار گرفته‌ایم.

البته بنده طبق سبقه گذشته خود هیچ وقت قائل به صرفا اصولگرا و اصلاح‌طلب بودن، نبودم که در حال حاضر هم همین مسیر راطی می‌کنم، اما باید بگویم به یک سری اصول از جمله انقلاب، مقام معظم رهبری و خون شهدا پایبند و اعتقاد دارم بنابراین هیچ گاه در قالب اصولگریی و اصلاح‌طلبی صرف نگنجیدم و همیشه از برچسب اصلاح‌طلب و اصولگرایی فاصله گرفتم همچنین باید بگویم حضورم در مجموعه رهروان ولایت به معنای اصولگرایی نبوده چرا که معتقدم مجموعه رهروان ولایت یک مجموعه فراجناحی ای بود که چپ و راست برایش فرقی نمی‌کرد.

البته یک دیدگاه دیگری هم دارم و معتقدم این قانون که یک سری می‌گویند اصلاح‌طلب محض هستیم و یا اصول‌گرای محض به سایه خواهد رفت چرا که هیچ کس نمی‌تواند بگوید که حتما این دو طرز تفکر فقط باشند.

 پس استراتژی به هر قیمت پیروز شدن خود در انتخابات را رد می‌کنید؟
من اصلا در این انتخابات حتی قصد کاندیداتوری نداشتم.

 پس چه شد که آمدید؟
 بالاخره دوستمان گفتند که باشید و ما هم آمدیم.

 نزدیکی شما به آقایان جلالی و لاریجانی چه تاثیری در حضورتان در عرصه انتخابات داشت؟ آیا آنها سفارشی به شما داشتند؟
 بنده با آقایان لاریجانی و جلالی در طی چهار سال گذشته فعالیت‌های زیادی داشته‌ام که نهایتا این دوستان به بنده گفتند در انتخابات حضور داشته باشم و بنده هم پذیرفتم.

در مورد حضور در لیست امید چطور، آیا آقای لاریجانی درباره حضور شما در لیست امید توصیه و یا سفارشی به شما داشت؟
قسم بخورم یا قبول می کنید(خنده)

 بدون قسم بفرمایید؟
به هیچ وجه آقای لاریجانی مذاکره‌ و یا سفارشی به بنده درباره پیوستن به لیست امید نداشته است اما این مباحث بین بنده و آقای جلالی وجود داشت.

در مورد آقای جلالی چه؟ آیا آقای لاریجانی درباره پیوستن آقای جلالی به لیست امید مذاکره و یا سفارشی به وی داشته است؟
 بنده هیچ اطلاعی در این زمینه ندارم.

 بگذارید مقداری هم به موضوعات پیرامون مجلس دهم بپردازیم، صراحتا بفرمایید کدام جناح پیروز اصلی مجلس دهم شد؟
 معتقدم پیروزی طرفین در انتخابات مذکور 50 – 50 بود و قطعا به طور قوی نمی‌توان گفت که کدام یک از جناحین پیروز انتخابات شدند چون هم اصلاح‌طلبان هم اصولگریان و هم مستقلین به نوعی پیروز انتخابات بودند.

 البته برخی از جناحین به راحتی آمار و ارقام ارائه می‌کنند، به نظر شما نمی‌توان به آنها استناد کرد؟
 بالاخره دوستان بر اساس مبنایی این آمارها را منتشر می‌کنند، اما حرف من این است که وزن‌ جناحین در مجلس دهم خیلی به هم نزدیک است که اگر بگذاریم زمان پیش رود غبارها فروکش خواهد کرد.

قطب سوم مجلس

  ارزیابی شما از ترکیب سیاسی مجلس دهم چیست؟
بهروز نعمتی: تا زمان برگزاری انتخابات هیئت رئیسه مجلس شاید برخی بگویند مجلس دو طیف و جریان خواهد داشت که بنده این احتمال را در طول فعالیت‌های مجلس دهم رد می‌کنم چرا که معتقدم مجلس سه قطبی می‌شود و یک قطب آن اصلاح‌طلبان، قطب دیگر اصولگرایان و قطب سوم هم مستقلین و اعتدالگرایان خواهند بود.

اخیرا به دعوت آیت‌الله موحدی کرمانی فعالیت فراکسیون‌ فراگیر برای جذب نیروهای اصولگرا آغاز شده است و آقای لاریجانی هم پیش تر تشکیل یک فراکسیون فراگیر را برای مجلس دهم مفید ارزیابی کرده بودند؟ آیا فراکسیون فراگیر از منظر شما همان فراکسیونی است که اصولگرایان قرار است مدیریت آن را برعهده بگیرند؟ و یا اینکه این فراکسیون در حقیقت همان فراکسیون سومی خواهد بود که مد نظر شما است؟

 من فراکسیون فراگیر را در قالب فراکسیون سوم نمی‌بینم چرا که این فراکسیون نقش اصولگرایی دارد و باز هم معتقدم در آینده موضوعات کاملا فرق خواهد کرد، همچنین معتقدم مجلس آینده فراکسیون فراگیری نخواهد داشت و سه قطبی خواهد شد و طی شش ماه اول مجلس دهم، سه فراکسیون شکل خواهد گرفت البته ممکن است در حال حاضر برخی بگویند مجلس دهم تنها دو فراکسیون خواهد داشت ،ولی به اعتقاد بنده در آینده موضوعات دیگری پیش می‌آید که منجر به تشکیل فراکسیون سوم خواهد شد.

«مستقلین» با پلاک «رهروان» می آیند

 چه اتفاقی؟ به ما بگویید چرا این فراکسیون تا کنون اعلام موجودیت نکرده است؟ حدس می‌زنید این فراکسیون حول تفکر آقای لاریجانی شکل بگیرد؟
 برخی دوست دارند تنها دو طیف اصلاح‌طلب و اصول‌گرا در جریان مجلس دهم احیا شود اما بنده معتقدم پس از انتخابات هیئت رئیسه مجلس فراکسیون سوم جایگاه بیشتری در مجلس خواهد یافت.

باشگاه خبرنگاران جوان: به چه دلیل؟
به نکته خوبی اشاره کردید، این موضوع دلایلی دارد. به عنوان مثال برخی نمایندگان هستند که از برخی تندرویی‌های ویژه دو جناح اصلاح‌طلب و اصول‌گرا سرخورده بوده و حاضر نیستند در کنار این افراد باشند بنابراین زمانی که می‌خواهیم به تعداد مستقلین مجلس دهم نگاهی بیاندازیم متوجه این می‌شویم که این افراد شاید بخواهند ابراز استقلال کنند و در این فراکسیون حاضر شوند، البته باید بگویم ممکن است فراکسیون سوم حتی حول محور هیچ فردی شکل نگیرد.

با توجه به اینکه جناح‌های اصلی مجلس می‌کوشند مستقلین را به هسته اصلی جریان خود سوق دهند آیا اصلا شکل‌گیری فراکسیون سوم با حضور مستقلین محقق می‌شود؟
 بالاخره باید این را بگویم که در حال حاضر یک عده در تکاپوی این هستند که این فراکسیون تشکیل شود.

 این افراد چه کسانی هستند؟
 بالاخره این افراد می‌توانند نیروهای اصلاح‌طلب، اصول‌گرا، معتدل و مستقلین باشند.

 آیا فراکسیون سوم شباهتی به رهروان ولایت مجلس نهم خواهد داشت؟
 معمولا فراکسیون‌ها در ادوار مختلف مجلس شکل‌ می‌گیرند و هر مجلس فراکسیون‌های خود را خواهد داشت ولی این که این فراکسیون به تفکرات رهروان ولایت شباهت پیدا کند، بعید نیست.

شما از جمله موافقین تشکیل فراکسیون سوم هستید؟
 من موافق چند صدایی مجلس دهم هستم.

ببه نحوی از تشکیل فراکسیون سوم صحبت‌ می‌کنید که به نظر می‌رسد درآینده معادلات و پیش‌بینی‌های مجلس دهم عوض خواهد شد، فکر می‌کنید فراکسیون سوم مدنظر شما اکثریتی خواهد داشت که با سایر فراکسیون‌های اصلی مجلس رقابت کند؟
 به نظرم همین موضوع اتفاق می‌افتد.

با توجه به اینکه شما یکی از چهره‌های نزدیک به آقای علی لاریجانی هستید به نظر شما وی به کدام یک از فراکسیون‌های مجلس دهم تعلق خاطر خواهد داشت؟
البته آقای لاریجانی باید جواب این سوال را بدهد اما چیزی که بنده متوجه می‌شوم این است که وقتی وی در زمان ثبت نام به صورت مستقل برای انتخابات مجلس نامزد می‌شونداین کنش به نوعی پاسخی است به برخی مسائل ، از طرف دیگر آقای لاریجانی چهره‌ای هستند که نمی‌توان وی را به یک جناح خاصی محدود کرد.

 پس مسئله همسوئی وی با جریانات سیاسی مجلس چه می‌شود؟
 بالاخره وی وجه همسویی خود را خواهد داشت.

خب با کدام جریان؟
 بالاخره ایشان زمانی که اعلام کردند اصولگرایی هستند که در این دوره از انتخابات به صورت مستقل شرکت می‌کنند؛ این کنش خود می‌تواند همسوئی وی را با جناحین مجلس نشان دهد.

 در اینجا یک نکته باقی می‌ماند؛ همانطور که مستحضرید و گفته می‌شود حمایت فراکسیونی برای ریاست مجلس تاثیرات عمده‌ای دارد. شما در جواب به سوال بنده درباره اینکه آقای لاریجانی به کدام فراکسیون تعلق خاطر خواهد داشت بر این نکته پافشاری می‌کنید که آقای لاریجانی بالاخره اعلام کردند اصولگرایی هستند که مستقل به انتخابات وارد شدند . سوال من این است با همه این وجود آیا حرکت مستقل آقای لاریجانی می‌تواند وی را رئیس مجلس کند؟
حتما نیاز نیست ما عضو فراکسیونی باشیم تا رئیس مجلس شویم، بالاخره مجلس یک قوه است و نباید شان آن در حد یک فراکسیون پایین بیاید، همچنین فردی که رئیس یک قوه می‌شود باید نکات بارز و موثری داشته باشد تا بتواند مجموعه‌های مختلف را با هم همراه کند.

 به نظر شما این کنش آقای لاریجانی یعنی حفظ مستقل بودن در مجلس دهم از چه موضوعی نشات می‌گیرد؟
 چرایی این مسئله به تندروی های اتفاق افتاد معطوف می‌شود. آقای لاریجانی یک چهره سخت‌کوش و زحمت‌کش اصولگرایی بودند که خیلی از نیروها در مجموعه اصولگرایی وی را آزار دادند، به حدی که ایشان گفتند می‌خواهند مستقل به انتخابات وارد شوند.

پس شما باید معتقد باشید آقای لاریجانی بدون عقبه فراکسیونی می‌تواند پیروز ریاست مجلس شود؟
 من به دنبال بحث پیروزی در ریاست مجلس نیستم ولی باید بگویم آقای لاریجانی شخصیتی است که می‌تواند در انتخابات ریاست مجلس اثرگذار باشد.

 عنصر لابی‌گری چه نقشی در این مسئله دارد؟
معتقدم نمایندگان مجلس انسان‌های باهوشی هستند. همچنین وقتی بنده می‌بینم که برخی می‌خواهند از بیرون مجموعه‌ها برای مجلس نقشه بکشند، ناراحت شده و این نقشه را نقشه ای باطل می دانم اما اینکه در درون مجلس جلساتی باشد و بخواهند هم نظری ایجاد شود، هم اکنون هم این مسئله وجود دارد، اما این که بعضا شنیده شود فلان مجموعه دارد اقدامات دیگری می‌کند باید گفت این لابی‌گری اتفاق نمی‌افتد چراکه لابی‌گری غلطی است.

 پس آقای لاریجانی می‌تواند بدون عقبه فراکسیونی رئیس مجلس شود؟
بنده از غیب خبر ندارم اما این توانمندی هم در ایشان و هم در آقای عارف وجود دارد که رئیس مجلس شود.

برجام و برجامیان و نابرجامیان

 از موضوع فراکسیون‌ها فاصله‌ نگیریم برخی عنوان می‌کنند فراکسیون‌های اصلی مجلس دهم نام‌های دیگری نظیر برجامیان و نابرجامیان خواهد داشت آیا چنین شکل و شمائلی برای فراکسیون‌های اصلی مجلس محتمل است؟
بنده به این موضوع اعتقاد ندارم. باید بگویم در مقطعی نظام به این نتیجه رسید که توافق هسته‌ای انجام شود و این مسئله بالاخره انجام شد، اما اینکه بگوییم مجلس آینده دو فراکسیون برجامیان و نابرجامیان خواهد داشت اصلا بدین نحو نیست لذا باید بگویم موضوع برجام دیگر تمام شده است و اینکه بخواهیم مجددا این موضوع را سیاه و سفید کنیم این مسئله به عنوان یک اشتباه استراتژیک تلقی خواهد شد.

برخی بدون تردید عنوان می‌کنند آقای لاریجانی به فراکسیون امید نزدیک می‌شوند نظر شما چیست؟
قای لاریجانی به همه فراکسیون ها نزدیک است و نمی توان وی را صرفا در ظرفی گنجاند، چرا که وی ظرفیت‌های مختلفی دارد و این نیست که حتما وی باید در قالب فراکسیونی باشند. بنابراین به همین دلیل است که بنده پافشاری دارم که وی حتی رئیس فراکسیونی نخواهند شد.

خط ویژه «لاریجانی»

 پس اظهارات به نقل از آقای لاریجانی مبنی بر تشکیل یک فراکسیون فراگیر را متوجه چه می‌دانید؟
 اینکه می‌گویید فراکسیون فراگیر باید بگویم خب ما در مجلس نهم هم تجربه فراکسیون رهروان را داشتیم، اما اینکه این جریان مجددا در مجلس دهم ادامه پیدا کند و یا خیر؟ بنده تا به حال درباره این موضوع با آقای لاریجانی صحبتی نداشتم و نمی‌دانم نظر ایشان چیست، اما اینکه آقای لاریجانی بخواهند تفکراتی چون امید، معتدلین و مستقلین را به هم نزدیک کنند ، این احتمال وجود دارد.

میثاق‌نامه اصلاح طلبان به دستمان می‌رسید هم امضا نمی‌کردیم

 اخیرا درباره موضوع میثاق‌نامه لیست امید اختلافاتی شکل گرفته است، آقای عارف عنوان کردند که "انتظار داریم در هر مورد اعضای لیست امید بر اساس نظر فراکسیون امید عمل کنند" شما در واکنش به این اظهارات گفته‌اید که حضور منتخبان لیست امید در هر فراکسیونی غیر از امید بی‌اخلاقی نیست آیا این قبیل اظهارات به معنای اختلاف و دو دستگی است؟
 اگر بپذیریم لیست امید در قالب ائتلاف شکل گرفته است این موضوع دیگر کاملا فرق می‌کند چرا که ما در جلسات لیست امید تعهدی نسبت به این فرایند نداده ایم.

 پس به نظر شما آقای عارف به چه موضوعی اشاره می‌کند؟
 نمی‌دانم که ایشان به چه موضوعی اشاره دارند چرا که بنده و آقای جلالی نه میثاق‌نامه لیست امید را دیده‌ایم و نه آن را امضا کرده‌ایم.

 اگر این میثاق‌نامه را به شما می‌دادند امضا می‌کردید؟
اگر هم میثاق‌نامه هم به دست ما می‌رسید آن را امضا نمی‌کردیم.

مقداری هم به موضوع ریاست مجلس دهم بپردازیم؛ بسیاری معتقدند فردی که رئیس مجلس دهم می‌شود باید شخصیتی فراجناحی باشد، به نظر شما از نامزدهای مطرح علی لاریجانی و محمدرضا عارف کدامیک چنین ویژه‌گی‌ای دارد؟
 موضوع ریاست تصمیم یک قوه است و اینکه کدام یک از دو بزرگوار نامبرده شده فراجناحی است بستگی به رای نمایندگان دارد.

تحلیل شما چیست؟
 فعلا قصد ندارم در این رابطه اظهار نظر کنم.

با عارف رفیق‌ترم

 یعنی می‌خواهید بگویید شناختتان از آقای لاریجانی به اندازه‌ای نیست که در این رابطه اظهار نظر کنید؟
من اتفاقا با آقای عارف خیلی رفیق‌ترم و با ایشان به نوعی از سال 70 ارتباط دارم ولی خب با آقای لاریجانی هم نوع دیگری رفاقت و ارتباط دارم.

مجلس در انتظار ریش سفید

 اخیرا آقای عارف گفتند که رقابتی برای ریاست مجلس با آقای لاریجانی ندارند آیا این یک تعارف سیاسی است و یا اینکه به معنای به تعامل رسیدن بر سر ریاست مجلس است؟
 ما باید به این موضوع از باب رفاقت نگاه کنیم.

 یعنی به نظر شما این دو چهره برای ریاست مجلس به نفع هم کنار خواهند رفت؟
 واقعا اطلاعی از این موضوع ندارم.

 اگر آقای عارف به ریاست مجلس دهم نرسند جایگاه نایب رئیسی برای وی چطور ارزیابی می‌کنید؟
 نباید به دنبال چنین موضوعاتی باشیم و باید بگذاریم موضوعات به گونه‌ای حل شود.

 آقای عارف اخیرا مطرح کردند"در عین حال وقتی برای پستی دو یا سه نفر کاندیدا باشند قطعا با پیگیری ساز و کاری به یک نفر خواهند رسید که این سازوکار می‌تواند تفاهم، رای گیری یا ریش سفیدی باشد." به نظر شما رقابت بر سر ریاست مجلس به ریش‌سفیدی می‌کشد؟
با ریش سفیدی موافقم و پیشنهاد و توصیه می‌کنم این موضوع با ریش سفیدی حل شود.

 وقتی حرف از ریش‌سفیدی می‌زنید احساس می‌شود رقابت این دو کاندید قرار است بسیار تنگاتنگ رقم بخورد، مقداری شفاف‌تر منظورتان را بیان کنید؟
معتقدم اگر رقابت لاریجانی و عارف به داخل صحن مجلس کشیده شود و هر کدام از این دوچهره رای کافی را نیاورند، نتیجه باخت- باخت و نه برد- برد رقم خورد؛ چرا که معتقدم اتفاقات و انتخابات سال 96 اهمیتش به مراتب بالاتر از این انتخابات است.

تفاوت لاریجانی و عارف ؟

 فرمودید که اهمیت انتخابات سال 96 بیشتر از انتخابات مجلس است؟ این موضوع به نوعی به گام سوم و حمایت از آقای روحانی در سال 96 مربوط می شود؟ شما در گام سوم مجددا از آقای روحانی حمایت خواهید کرد؟
 قطعا در سال 96 در گام اعتدال حرکت خواهیم کرد.حتی بنده باید بگویم در زمان انتخابات سال 92 22 نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جهت حمایت از دکتر روحانی نامه‌ای را تهیه کردند که بنده هم جز امضا کنندگان آن نامه بودم.

 باز هم اگر چنین لیستی در سال 96 و برای حمایت از دکتر روحانی در انتخابات تهیه شود آن را امضا خواهید کرد؟
 بله بازهم این لیست را امضا می کنم.

 از موضوع ریاست مجلس فاصله نگیریم، اخیرا آقای کوچک زاده نماینده مردم تهران گفته اند که ریاست علی لاریجانی یا محمدرضا عارف در مجلس دهم، هیچ تفاوتی برای مردم نخواهد داشت، تحلیلتان در باره نظرات آقای کوچک زاده چیست ؟ آیا ریاست علی لاریجانی و یا محمدرضا عارف حائز تفاوتی نیست؟
قطعا این دو چهره تفاوت های مدیریتی زیادی با هم دارند. بالاخره آقای عارف دارای یک سبقه طولانی اصلاحطلبی و آقای لاریجانی هم یک اصولگرای اعتدالی هستند که به نظر بنده از منظر نوع نگاه مدیریتی تفاوت هایی با هم دارند.

نظر لاریجانی درباره دیدار با عارف

 آیا لاریجانی و عارف در آینده نزدیک و پیش از 8 خرداد برای به تعامل رسیدن بر سر ریاست مجلس جلسه‌ای خواهند داشت؟
اطلاعی در این زمینه ندارم اما پیشنهاد می کنم هر چه سریعتر این دیدار انجام شود و حتی بنده پشنهاد این دیدار را هم به آقای لاریجانی و هم به آقای عارف داده‌ام.

نظر آقای لاریجانی در این زمینه چه بود؟
 آقای دکتر در جواب به بنده گفتند " بگذارید زمان مقداری به جلو پیش رود تا ببینیم چه پیش می آید."

 فکر می کنید این دیدار در صورت انجام شدن رسانه‌ای می شود؟
به نظرم رسانه‌ای کردن این دیدار به نفع این دو شخصیت نخواهد بود.

مقداری هم به موضوع انتخابات نواب ریاست مجلس دهم بپردازیم؛ نائب رئیسی آقای کاظم جلالی در انتخابات مجلس دهم چقدر جدی است؟
بنده آقای جلالی را به عنوان یک نیرو توانمند و خوشفکر مجلس می دانم و معتقدم آقای جلالی توانایی لازم را برای نائب رئیسی مجلس دهم دارد و از طرفی هم معتقدم دکتر تاجگردون هم می تواند گزینه مناسبی برای نائب رئیسی مجلس دهم باشد.

 در صورت حضور آقای جلالی در انتخابات نواب رئیس فکر می کنید وی گزینه اصولگرایان در هئیت رئیسه مجلس خواهد بود و یا اصلاح طلبان؟
سبقه آقای جلالی مشخص است و بالاخره وی یک اصولگرای معتدل است.

 آیا آقای جلالی در مجلس دهم به فکر تشکیل فراکسیونی نظیر رهروان ولایت خواهد بود و یا خیر؟ و اگر هست این موضوع چقدرجدی است؟
 از آقای کاظم جلالی چیزی بعید نیست.

حضور لاریجانی در انتخابات سال 96 بعید است / سوال داغ و چشمک معروف !

 مقداری هم به انتخبات ریاست جمهوری سال 96 بپردازیم به نظر شما آقای لاریجانی در انتخابات سال 96 نامزد می شوند و یا خیر؟
بعید به نظر می رسد.

فرض کنیم آقای لاریجانی در انتخابات سال 96 حاضر شود، در آن صورت آیا شما بازهم در جهت حمایت از حسن روحانی لیستی تهیه و آن را درمجلس امضا خواهید کرد و یا اینکه به حمایت از آقای لاریجانی اقدامی صورت می دهید؟
 این سوال خیلی سوال داغی است(خنده)

 جواب آن هم قطعا باید داغ باشد ؟
من با آقای لاریجانی رفیق هستم( خنده) و بعد (چشمک معروف)

 در انتهای از شما متشکرم که در این مصاحبه شرکت کردید.
 بنده هم از شما و زحمات مجموعه باشگاه خبرنگاران جوان در قبال برگزاری این جلسه سپاسگزارم.

نظرات بینندگان