arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۸۴۷
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۷ - ۰۶ خرداد ۱۳۹۰
" بايد تلاش كنيم اعتماد برخي از مردم را كه به ترديد افتاده‌اند برگردانيم"

آیت الله هاشمی: بيت‌المال را به غارت بردن براي خريد چند راي، ديگر در مردم جواب نمي‌دهد/ مردم پول را مي‌گيرند و لعنت‌شان مي‌كنند

وي گفت: فريبكاري‌ها موقت است، آمار دروغ دادن، ادعاي دروغ كردن، پول بيخودي مصرف كردن كه مردم مي‌فهمند يك بازي است و بيت‌المال را به غارت بردن براي خريد چند راي و امثال اين چيزها ديگر در مردم جواب نمي‌دهد. حتي اگر مردم نياز داشته باشند اين پول را مي‌گيرند، ولي لعنت‌شان هم مي‌كنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: همه بايد تلاش كنيم اعتماد برخي از مردم را كه به ترديد افتاده‌اند برگردانيم.



به گزارش سرویس سیاسی انتخاب، آيت‌الله اكبر هاشمي رفسنجاني طي سخناني در مراسم بزرگداشت حماسه‌سازان جامعه پزشكي در دوران جنگ تحميلي كه در سالن همايش‌هاي روزنامه اطلاعات برگزار شد، افزود: فداكاري‌هاي مردم در دوران جنگ ناشي از اعتماد آن‌ها به نظام بود كه با عشق و اعتماد به قتلگاه رفتند. ما از اين سرمايه و اعتماد در همه مبارزات استفاده كرديم و تا اين اواخر از آن استفاده مي‌نموديم.

وي شرايط جامعه را بر وضعيت اعتماد مردم موثر دانست و بر ضرورت حضور مردم درصحنه بيش از گذشته تاكيد كرد.

وي افزود: فريبكاري‌ها موقت است، آمار دروغ دادن، ادعاي دروغ كردن، پول بيخودي مصرف كردن كه مردم مي‌فهمند يك بازي است و بيت‌المال را به غارت بردن براي خريد چند راي و امثال اين چيزها ديگر در مردم جواب نمي‌دهد. حتي اگر مردم نياز داشته باشند اين پول را مي‌گيرند، ولي لعنت‌شان هم مي‌كنند.

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام تاكيد كرد: اگر بخواهيم امروز يك حرف درستي بزنيم و نصيحتي انجام بدهيم آن است كه نظام و به طور كلي همه بايد تلاش كنيم كه اگر اعتماد بخشي از مردم از بين رفته و به ترديد افتاده‌اند اعتماد آن‌ها را برگردانيم و صفاي بين دولت و مردم، نظام و مردم و حكومت و مردم را ايجاد كنيم. اين كار آسان‌تري است چون مردم آگاه آسان‌تر برمي‌گردند و لجبازي نمي‌كنند بشرط آن‌كه واقعيت را ببينند.

وي خاطرنشان كرد: ان‌شاءالله آن‌قدر احساس وظيفه در بين مسوولان باشد تا سرمايه مهمي كه ما 50 سال به آن تكيه مي‌كنيم و در ميدان مانده‌ايم را حفظ و تقويت كنند. بدانيد كه امروز دشمنان ما چهار چشمي ما را نگاه مي‌كنند و دنبال رخنه مي‌گردند تا حضور بيشتري پيدا كنند. اين چيز روشني است و همه مي‌توانند آن را بفهمند. خدا كند كه ما هم اين چشم باز را داشته باشيم.

وي در بخشي از سخنان خود با اشاره به اوضاع منطقه و با بيان اين‌كه «در حال حاضر دنيا عوض شده است» يادآور شد: مي‌توان منطقه را ديد كه مردم هوشيار، آگاه، مجاهد و مبارز شده‌اند. مردم يمن ماه‌هاست در خيابان هستند و شهيد مي‌دهند. در ليبي نيز مردم مي‌جنگند و كشته مي‌دهند. در سوريه نيز مردم مقاومت مي‌كنند. در بحرين كه يك مظلمه‌اي است و هيچ پناهي نيز در اين دنيا ندارند. در مقابل مردم در مصر موفق شدند و در جاهاي ديگر حركت آغاز شده و اين‌گونه حركات ادامه دارد، چون مردم آگاه شده‌اند و حاضر نيستند كه استبداد و وابستگي به استعمار را بپذيرند.

هاشمي ادامه داد: مردم با علم وارد شده و تحصيل‌كرده‌ها نيز مردم را روشن‌تر مي‌كنند. در اين بين كانال‌هاي فراوان راديو و تلويزيوني و سرعت انتشار اخبار اينترنتي و وب‌ها همه در اختيار مردم است. اگر حادثه‌اي در هر گوشه از دنيا اتفاق افتد همه مردم در همه جاي دنيا مي‌توانند آن را ببينند و تحليل كنند. اين‌چنين مردم آگاه ديگر زير بار استبداد و استكبار نمي‌روند و فقط مي‌توان با خدمت درست و با صداقت اعتمادشان را به دست آورد.

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام در ادامه سخنان خود با تاكيد بر اين‌كه جنگ تحميل شده به ايران اهداف بسيار شومي داشت، گفت: دشمنان ما پيش از به راه انداختن جنگ تلاش كردند از راه‌هاي بسياري همچون كودتا، شورش مسلحانه و تحريم‌هاي مختلف انقلاب را از بين ببرند كه به دليل آنكه نتوانستند از اين راه‌ها بجايي برسند شرق، غرب، ارتجاع عرب و دولت بعثي عراق با متحد شدن تصميم گرفتند، عليه ايران جنگ كنند.

وي افزود: البته پس از پيروزي انقلاب شيعيان عراقي با الهام از انقلاب ايران مي‌خواستند نهضت خود را شروع كنند كه بعثي‌ها آنها را تار و مار نموده و عده بسياري را شهيد و زنداني نمودند. با وجودي كه شعله‌هاي قيام مردم عراق را خاموش كردند، اما تصميم گرفتند كه با جنگ عليه ايران بجاي اين‌كه ايران الگوي جهاد مردمي در تاريخ باشد آن را عبرت تاريخي كنند.

عضو مجلس خبرگان رهبري، افزود: هدف اوليه آنها از جنگ انهدام انقلاب و پس از آن تصرف خوزستان بود. يعني اين هدف را براي خود تعيين كرده بودند كه اگر نتوانند انقلاب را انهدام نمايند خوزستان را تصرف كنند؛ چرا كه باورشان اين بود با تصرف خوزستان بسياري از منابع مالي ايران از بين مي‌رود و ديگر نمي‌توان كشور را اداره كرد. آخرين قطعه از پازل‌شان نيز گرفتن خرمشهر و آبادان بود كه با اين هدف جنگ را شروع كردند.

هاشمي رفسنجاني افزود: شرايط داخلي آن روز ايران وضعيتي بحراني و داراي اختلاف بود. در آن دوران اختلافات بسيار جدي بني‌صدر و تاخت و تازهاي منافقان وجود داشت و مي‌خواستند چند منطقه همچون خوزستان، بلوچستان و تركمن صحرا و بخش‌هايي از آذربايجان را تجزيه نمايند. اين اختلاف بسيار در داخل كشور و شرايط ارتش آن زمان ايران كه در حال تصفيه بود و سران و فرماندهان ارتش دستگير شده يا فرار كرده بودند و از سوي ديگر سپاه تازه در حال شكل‌گيري بود، در مجموع شرايطي را به وجود مي‌آورد كه بعثي‌ها تصور مي‌كردند مي‌توانند حمله موفقي را داشته باشند.

وي افزود: البته عراقي‌ها شش ماه قبل از آغاز جنگ با انجام حدود ششصد عمليات به ايران تجاوز كردند كه در همه عمليات‌ها ايران اعتراض خود را انجام داده است. بالاخره عراق به بهانه قرارداد الجزاير جنگ را شروع كرد. آنها فكر مي‌كردند در روز اول با انهدام پايگاه‌هاي دفاعي هوايي ما را زمين‌گير مي‌كنند و ديگر نمي‌توانيم پرواز كنيم.

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به حضور عرفات در ايران، گفت: در آن دوران مرحوم عرفات به ايران آمد و به خود بنده گفت كه در اطاق جنگ عراق ديده است كه هدف فوري آنها گرفتن بهبهان و مسجدسليمان و بدست گرفتن همه خوزستان بود. منتهي قبل از اين‌كه ايشان چنين حرفي را بزنند ما عراقي‌ها را در پشت جاده انديشمك و آبادان متوقف كرديم.

هاشمي رفسنجاني با اشاره به ادعاي صدام مبني بر گرفتن يك هفته‌اي تهران پس از شروع جنگ، گفت: صدام با پشتوانه پولي و تبليغاتي آمريكا، اروپا، روسيه، چين و ارتجاع عرب وارد جنگ عليه ايران شد و به همين دليل ما به حق نام آن را دفاع مقدس گذاشتيم. چون ما فقط در اين جنگ دفاع مي‌كرديم و حداكثر خواسته‌مان نجات مردم عراق از دست بعثي‌ها بود.

اين عضو مجلس خبرگان رهبري با بيان اين‌كه نكته اساسي و مهم آن دوران اعتماد مردم به انقلاب بود، گفت: بعد از عزل بني‌صدر وحدتي در جامعه بوجود آمد، بطوري كه مردم با اعتماد و عشق به نظام و با دست خالي و امكانات كم در صحنه حضور داشتند. حضور مردم در صحنه ضعف ارتش و كمبود سپاه را حل كرد و مردم بسيج عمومي را تشكيل دادند و نيروهاي مردمي در جبهه‌ها حاضر شدند. در واقع نقطه قوت ما در جنگ داوطلبان دفاع بود.

وي همچنين گفت: بايد به اعتماد، عشق مردم به نظام و مديريت بي‌نظير امام(ره) كه حقيقتا الگوي بسيار موفق رهبري و فرماندهي در تاريخ اسلام بودند، باليد. خداوند اين هديه را با رهبري امام(ره) به ما داد كه ما توانستيم مقاومت كنيم و مردم نيز فداكاري كنند.

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام در ادامه با اشاره به آمار ارايه شده در مورد شهدا، گفت: شنيده مي‌شود كه از تعداد شهدا ارقام نجومي بيان مي‌شود كه اين موضوع صحت ندارد. مجموع شهدا از ابتداي قيام در سال 40 به بعد تا دوران جنگ و بعد از آن و بمباران و همه حواشي آن به 200 هزار نفر شهيد نمي‌رسد كه بيشتر آنها در بمباران و قبل از انقلاب شهيد شدند. بنابراين صحبت از ميليون‌ها شهيد در اين دوران درست نيست.

هاشمي رفسنجاني همچنين تاكيد كرد: تلفات ما در دوران جنگ بسيار كمتر از تلفات رانندگي در جاده‌هاست. به گونه‌اي كه سالانه 25 هزار نفر به صورت مستقيم در تصادفات مي‌ميرند كه اين ميزان دو برابر تلفات جنگ است. جنگ هشت ساله‌اي كه مردم با دست خالي در برابر ابرقدرت‌ها و ابرثروت‌ها جنگيدند و چنين نتيجه مهمي را بدست آوردند.

هاشمي رفسنجاني با تاكيد بر اين‌كه خداوند در هشت سال جنگ تحميلي به وعده خود عمل كرد، گفت: چه كسي باور مي‌كرد كه ايران در سازمان ملل بتواند عراق را محكوم كند. اكثر كشورها در سازمان ملل با ما موافق نبودند، ولي به دليل قدرتي كه ما در جنگ نشان داديم و با مقاومت‌هايي كه در مقابل حملات آمريكايي‌ها و حملات وسيع عراق انجام مي‌داديم، نشان مي‌داديم كه قدرت دفاعي‌مان بسيار است و به همين دليل سازمان ملل پذيرفت كه عراق يك متجاوز بوده و ما را ذيحق براي گرفتن غرامت دانست. با وجودي كه هنوز اين غرامت پرداخت نشده، ولي در سازمان ملل به تصويب رسيد.

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام، افزود: البته دبير كل وقت سازمان ملل فردي شجاع و منصف بود كه براي تهيه قطعنامه‌اي براي متوقف كردن جنگ تلاش مي‌كرد. البته ما در آن دوران توانستيم امام(ره) را براي متوقف كردن جنگ قانع كنيم، بطوري كه در يك جلسه با حضور پنج نفر از سران خدمت امام(ره) رفتيم و وضع را تشريح كرديم. امام(ره) نيز خيلي سريع فهميدند و آن نامه عجيب و تاريخي را نوشتند و خودشان مسئله را حل كردند.

وي افزود: البته مي‌توان اينگونه به جنگ نيز نگاه كرد كه اگر عراق شهرهاي مهم چون تبريز، كرمانشاه و حتي تهران را همچون حلبچه بمباران شيميايي مي‌كرد، چه بر سر مردم مي‌آمد؟ همان موقع بمباران شيميايي تهران براي عراق با داشتن هواپيماهاي بلندپرواز روسيه كار آساني بود. اگر بمباران شيميايي مي‌كردند شايد ده‌ها هزار نفر شهيد شيميايي داشتيم و اكنون به اينجاها نمي‌توانستيم برسيم.

هاشمي رفسنجاني همچنين تاكيد كرد: نصرت خداوند را مي‌توان ديد از آنچه بر سر حزب بعث عراق، صدام، نظاميان مقصر عراقي و منافقان جاسوس آمده است. ديگر وعده نصرت خدا بهتر از اين نمي‌شد.

وي در ادامه با مرور خاطر‌اتي از عمليات كربلاي 4 به بيان خاطره‌اي از عمليات حلبچه در خاك عراق پرداخت و گفت: هنگامي كه نيروهاي ايراني حلبچه را تصرف كردند عراقي‌ها بسيار عصباني و ديوانه شدند و مردم خود را بمباران شيميايي نمودند. اين براي من بدترين صحنه جنگ بود. عراقي‌ها با داشتن پيشرفته‌ترين سلاح شيميايي كه حتي در جنگ جهاني دوم نيز بكار برده نشده بود، مردمان‌شان را تنها به اين دليل كه با نيروهاي ايراني نجنگيدند، بمباران شيميايي نمودند.

وي افزود: در آن دوران پنج هزار نفر از مردمان عراق در حلبچه شهيد شدند و ما همه مصدومان‌شان را براي معالجه به ايران آورديم. آن وقت بود كه دنيا قدرت پزشك ما را فهميدند و پزشكان اين مردمان را همچون بقيه رزمندگانمان معالجه كرده و نجات دادند كه با بهبودي‌شان بسياري از آنها به عراق بازگشتند.

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام در ادامه سخنانش گفت: بسيار از اين فرصت پيش آمده براي حضور در بين پزشكاني كه در جنگ حضور داشتند خوشحالم. شما پزشكان در يك دوره‌اي بهترين خدمت‌ها را به اسلام و انقلاب كرده‌ايد كه بنده تاكنون اين توفيق را پيدا نكرده بودم كه دست جمعي از شما تشكر كنم. من به عنوان مسوول جنگ تشكر بسيار جدي‌اي را به شما پزشكان بدهكارم،ا گر چه شما براي تشكر در جنگ نبوديد. شما با تشخيص وظيفه در هشت سال جنگ تحميلي در كنار رزمندگان حضور داشتيد.

وي با اشاره به مطالب مطرح شده در اين همايش و خاطره‌هاي برخي پزشكان، گفت: مطالب امروز شما براي من جالب و آموزنده بود. اظهارات خاطره‌گونه و مسائل جدي‌اي را مطرح كرديد كه مي‌توان به اظهارات دكتر ظفرقندي، دكتر خزعلي، دكتر معصومي، دكتر فاضل، دكتر عليزاده و ... اشاره كرد.

عضو مجلس خبرگان رهبري خطاب به پزشكان حاضر در جلسه، گفت: تقاضا دارم تا خاطره‌هاي پزشكان حاضر در جنگ را جمع‌آوري كنيد. مطمئنا مجموعه خاطرات‌تان مي‌تواند دائره‌المعارف عالمانه‌اي براي متخصصين باشد.

هاشمي رفسنجاني با بيان اين‌كه پزشكان در طول جنگ كار بزرگي را انجام دادند، افزود: نبايد رزمندگان خط مقدم را فراموش كرد و گفت كه كار شما پزشكان از آنها مهمتر است، ولي با اين وجود تاثير كار شما بسيار سودمند بود. بطوري كه نگراني ما در عمليات‌هاي بزرگ از مجروحان و آسيب‌ديده‌ها بود كه شما در آن دوران بخوبي اين موارد را اداره مي‌كرديد.

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام، در تشريح وضعيت آن دوران، گفت: در دوران جنگ بسياري از پزشكان حاذق از كشور رفته بودند و تعداد باقيمانده نيز همچون اين روزها متخصص نبودند، ولي با اين وجود همين افراد در جبهه‌ها، بيمارستان‌ها را با پرستاران و تيم‌هاي پزشكي‌شان اداره مي‌كردند و از اين رهگذر به دانش خود اضافه مي‌نمودند. بطوري كه پزشكان در دوران جنگ رشد و تجربه بي‌نظيري كسب كردند.

وي با بيان اين‌كه پزشكان در دوران جنگ تجربه‌هاي بسياري را كسب كردند، گفت: مي‌توانيم تجارب خود را دائره‌المعارف دنيا ثبت كنيم تا مورد استفاده بشريت قرار گيرد. شما در آن دوران كار بزرگي كرديد، اما به نظر مي‌رسد كه اين كار شما كمتر در حال فراموشي است. وظيفه شما در اين برهه آن است كه اتفاقات رخ داده و كارهاي پزشكان را در دوران جنگ به مردم بگوييد. اين كار با جمع‌آوري خاطرات از همه پزشكان ميسر مي‌شود.

به گزارش انتخاب به نقل از ایسنا، هاشمي رفسنجاني با بيان اين‌كه تاكنون مراسمي براي تجليل از پزشكان دوران جنگ برگزار نشده است، گفت: مراسم‌هاي گوناگوني در شهرها و استان‌ها براي تجليل از بخش‌هاي مختلف درگير در جنگ همچون دانشگاهيان، علما، طلبه‌ها و بانوان برگزار شده كه بسيار بجا نيز بوده است. پزشكان نيز بايد اينگونه مراسم‌ها را بصورت عمومي‌تر براي مردم برگزار كنند تا اينگونه كارهاي بسيار مهم در تاريخ ثبت شود.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱۱
هما
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۶
0
0
"" در سوریه نیز مردم مقاومت میکنند "" .... ببخشید ..مگه مصلحت بر این نیست که از اوضاع سوریه حرفی گفته نشود ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۷
0
1
خدایا لعنت کن غارتگران واقعی بیت المال را ، آمین
نسل اول
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۷
0
1
غارت بیت المال و سوء استفاده از آن برای انتخابات در هر دولتی و توسط هرشخصی محکوم و مذموم است.


کار خلاف قانون و شرع توسط هر شخص و جریانی که انجام شده باشد توجیه پذیرنیست... چه دولت فعلی باشد چه دولت های قبل و چه کاندیداهای دیگر ریاست جمهوری...


عملکرد جریان انحرافی نمی تواند توجیهی برای صحت عملکرد منتقدانی همچون آقای هاشمی باشد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۸
2
3
دیگه دیره این حرف ها گوشم مردم پراز این حرف ها
هوشنگ
|
Germany
|
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۸
1
4
در دوران جنگ همه مردم به طریقی خدمت میکردند ولی چرا بعد از جنگ و تا حالا کشور دارای ثبات اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و... نیست چون بیمار را پزشک معالجه نکرد.
نظرات بینندگان